میرنیوز

ارثی شوم برای همدانی ها

ارثی شوم برای همدانی ها 2020-09-22T15:49:05+03:30

این‌بار ساخت و سازهای غیرمجاز از محدوده‌ای بین دو شهر همدان و مریانج که دارای پوشش گیاهی انبوه و خوش آب و هوای همدان به شمار می‌رود سردرآورده است.

منطقه حیدره بالای شهر یکی از نقاط توریستی و تفریحی همدانی‌هاست که یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای همدان به شمار می‌رود و در فصل تابستان خانواده‌های همدانی روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را در این منطقه سپری می‌کنند.

از آنجایی که افراد سودجو و مخرب طبیعت همواره به دنبال منافع خود هستند تا به نوعی از خوش آب و هوایی مناطق ییلاقی سوء استفاده کنند، در این خطه هم دست به کار شده و اراضی کشاورزی را تفکیک کرده و به قطعات کوچک به افرادی که علاقه دارند تابستان خود را در باغات و ییلاقات سپری کنند، فروخته‌اند و امروز بعد از گذشت چندین سال شاهد به وجود آمدن یک شهرک غیرمجاز در این محدوده هستیم.

باغاتی با مساحت‌های زیر ۱۰۰۰ متری را می‌بینیم که در محدوده شهر همدان و مریانج تفکیک و دیوارکشی یا فنس کشی شده است و صاحبانشان با بی رحمی اقدام به ساخت خانه‌های نسبتا لوکس کردند این درحالیست که براساس قانون حفظ کاربری اراضی به ازای هر ۲۰۰۰ متر باغ اجازه ساخت تنها ۲۰ متر بنا وجود دارد.

سکونتگاه‌های غیررسمی بازتاب مدیریت شهری است

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان سکونتگاه‌های غیررسمی و ساخت و سازهای غیرمجاز را بازتاب و نتیجه عملکرد مدیریت شهری دانست و گفت: بخشی که امروز به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد شده، بازتاب و نتیجه عملکرد مدیریت شهری است و مدیریت شهری صرفاً شهرداری نیست.

دکتر محمد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در ساخت و سازهای بدون قاعده و غیرمجاز در همدان نقش داشته‌اند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در تهیه طرح‌های جامع و تفضیلی و شکل توسعه کالبدی و مهاجرت درست دیر عمل شده است.

وی با تأکید بر اینکه بستر لازم توسعه در شهر و مهاجرت‌هایی که از شهرها و روستاهای پیرامون انجام می شود و اغلب به دلایل اقتصادی بوده، پیش‌بینی نشده بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد شهر از مهاجرت‌ها تأمین می‌شد، شهر آمادگی پذیرش مهاجران را در محدوده تعیین شده با شکل توان اقتصادی مردم از گذشته را نداشته است بنابراین ساخت و سازهای بدون قاعده در شهر انجام گرفت.

رحمانی هزینه‌های بالای ساخت و ساز را یکی دیگر از دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و افزود: در حال حاضر با یک حساب سرانگشتی ببینید چه عوارض مختلفی از مردم گرفته می‌شود و هزینه آن برای کسی که مسکن نیاز دارد، به اندازه‌ای می‌شود که طرف آماده کرده خانه بخرد.

بخش متوسط جامعه به سمت ساخت و سازهای نامطلوب و ناهنجار می‌روند

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در شرایط فعلی بخش متوسط جامعه به سمت ساخت و سازهای نامطلوب و ناهنجار می‌روند چراکه به اشکال مختلف می خواهیم درآمد شهر را از جیب مردم تأمین کنیم، خاطرنشان کرد: خلاقیت در تولید سرمایه برای توسعه شهر نداریم و تمام نگاه‌ها به حوزه ساخت و ساز است و بخش عظیمی از مردم از دایره شکل ساخت و سازهای مطلوب خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه در ساخت وسازهایی که به شکل نامعلوم و خارج از قاعده انجام می‌شود، نباید توپ را به زمین مردم بیندازیم، اظهار کرد: باید ببینیم ما چه کاری کرده و چه وضعیتی در زندگی مردم ایجاد کرده ایم که اینطور شده است.

رحمانی ادامه داد: کسی دوست ندارد در کنار قبرستان یا فاضلاب شهر و کنار زباله‌های شهر خانه بسازد اما باید دید چقدر این بستر را در جغرافیای شهر برای مردمی که شهروند این شهر هستند، تأمین کرده‌ایم؟ و این بستر در شکل توسعه باید از چه الگوهایی پیش روی کند که مشکلات این‌چنینی پیش نیاید؟

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان با تأکید بر اینکه کارهای ما در توسعه به ویژه در بخش مسکن هیجانی است، مطرح کرد: کلاً کارهای ما در توسعه به ویژه در بخش مسکن هیجانی بوده و فاقد پشتیبانی عقلایی در افق درست است بنابراین اتفاق طبیعی است.

وی با انتقاد از اینکه در همدان مشاور بومی که طرح‌های بزرگ بدهد، نداریم، بیان کرد: در شکل مدیریت و الگوهای توسعه طرح‌های جامع به قدری دلال بازی و رانت بازی صورت گرفته است که اغلب هم توسط مشاور غیربومی انجام می‌شود و شکل توسعه کاربری اراضی به ویژه مسکن را در جغرافیای شهر ما مشخص می‌کنند.

ارثی شوم برای همدانی ها

تبدیل مساکن دولتی به سکونتگاه‌های غیررسمی

رحمانی تأکید کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات این است که حتی مساکن دولتی شامل مساکن مهر و اجتماعی ما نیز به سکونتگاه‌های غیررسمی تبدیل شدند یعنی در شکل معماری، طراحی و استفاده از مصالح و جمعیت، فقط به عنوان اینکه سیاست دولتی را در یک شکلی از کارنامه خوب به نمایش بگذاریم.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه هر کاری در امور توسعه‌ای نیاز به مطالعه دارد، افزود: در شکل تولید مسکن ابعاد مکانی و اینکه چه مکانی برای چه بخشی از مردم شهر مسکن تهیه کنید که جذابیت زندگی داشته باشد، به خودی خود مشارکت آنها را در شکل نگهداری و بهداشت خواهیم داشت اما اگر مردم مشارکت نکنند هیچ چیزی کاری محقق نمی‌شود.

ایجاد شهرک ویلایی در محدوده مریانج و همدان

وی با بیان اینکه یکسری ساخت و سازها به شکل ویلایی در محدوده بین مریانج و همدان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: دستگاه تنظیم کننده طرح جامع و تفصیلی گویا خواسته محدوده قابل توجهی را نه در محدوده شهر همدان قرار داده و نه در محدوده شهر مریانج و شهرداری همدان تصور دارد شهرداری مریانج کنترل می‌کند و شهرداری مریانج هم فکر می‌کند شهرداری همدان این ساخت و سازها را کنترل می‌کند و الان یک شهرک ویلایی در آنجا شکل گرفته است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این ساخت و سازها نه مجوز از همدان داشته و نه از مریانج، گفت: اصلاً معلوم نیست از کجا آمده و برای چه کسی است؟ و چگونه ساخته شده؟ شک نکنید یک بخش و  سازمانی کمک کرده است.

رحمانی با بیان اینکه وقتی ساخت وسازهای غیرمجاز زیاد شود، افراد محق می‌شوند، تصریح کرد: اینگونه افراد کم کم کار را به شورای تأمین کشانده و آب و برق و خدمات دیگری نیز دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مطمئن باشید این ساخت و سازها مربوط به ضعفای شهر نیست، بیان کرد: فکر نکنید شکل اشتباه ساخت و سازها را ضعفا و افراد گرفتار انجام می‌دهند بلکه  این افراد از اغنیای شهر هستند که در بخشی از شهر که با سیاستی آزاد گذاشته شده، ساخت و سازهایی انجام دادند.

در شکل اداره و نظارت در حریم شهر ضعیف عمل شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان اذعان کرد: در یک دهه و تاکنون شهرداری‌ها در شکل اداره و نظارت حریم شهر بسیار ضعیف عمل کرده اند و بیشتر توجه‌شان به محدوده قانونی شهر بوده در صورتی که مُر قانون شکل کنترل حریم شهر را مشخص کرده است.

رحمانی با بیان اینکه ساخت و سازهای نامعقول بیشتر در حریم شهرها اتفاق افتاده است، گفت: این ساخت و سازها یک شبه رخ نداده و جایی است که در داخل محدوده نیست و قانوناً در حریم شهر همدان بوده و باید نظارت شود.

 وی با اشاره به اینکه مسئولان اصلاً درباره این شهرک ویلایی اطلاعی ندارند، اظهار کرد: این موضوع به شهرداری ‌های همدان و مریانج، جهادکشاورزی و مسکن و شهرسازی مربوط می‌شود و باید ببینند این ساخت و سازها چطور شکل گرفته است؟

این مدرس دانشگاه با طرح این سوال که واقعاً چه کسی مجوز این ساخت و سازها را داده است؟ یادآور شد: هفت تا هشت هکتار زمین در بهترین نقطه شهر همدان با یک غفلت یا اشتباه رها شده و ده‌ها خانه ویلایی در آن ساخته شده است.

رحمانی با اشاره به اینکه این ساخت و سازها قانوناً در حریم شهر همدان است، خاطرنشان کرد: کسانی حریم شهر همدان و مریانج را طوری کشیدند که این زمین نه در داخل حریم همدان است و نه در حریم مریانج!

ارثی شوم برای همدانی ها

طرح جامع و تفصیلی شهر همدان با زیست بوم همدان همخوانی نداشته است

وی با تأکید بر اینکه شهر همدان با شهرهای اطراف تداخل حریم دارد، افزود: حریم شهر همدان با مریانج، جورقان و ارتفاعات الوند، پادگان های نظامی و گورستان تداخل داشته که در توسعه افقی شهر مشکلاتی ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه بخشی از ساخت و سازها هدایت شده است، گفت: درحال حاضر در شکل توسعه همدان محدودیت های جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: طرح جامع و تفضیلی شهر همدان با زیست بوم و شکل همدان همخوانی نداشته و در شکل مدیریتی توسعه شهر توسط دستگاه‌هایی که باید نظارت می‌شد تا از ساخت و سازهای خارج از قاعده و غیرمجاز جلوگیری کند، انجام نشده و امروز این فضا پیش آمده است.

رحمانی با بیان اینکه کاربری‌های طبیعی و یا مصنوعی در مسیر شهر همدان واقع شده که رشد شهر را متوقف کرده است، گفت: کاربری‌های طبیعی یا مصنوعی در همدان بهانه‌ای برای دست‌اندازی و تعرض به باغات شده و در این شرایط یک ارث شوم از شکل مدیریت نامطلوبی است که الان بیرون می‌زند.

این مدرس دانشگاه در پایان یادآور شد: در طرح جامع و تفصیلی مطالعات اجتماعی، فرهنگی و پیش‌بینی جمعیتی در طولانی مدت انجام می‌گیرد و به طور حتم این مطالعات نقص داشته است.

منشأ تمام مشکلات قوانین است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز دوشبه ساخته می‌شود، گفت: منشأ تمام مشکلات ما در قوانین است و متأسفانه هیچ کس به دنبال اصلاح قوانین نیست و مدیران و مسئولان مرتبط ارزیابی نمی‌شوند.

نرگس نورالله‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ساخت‌و سازهای غیرمجاز در نقاط مختلف شهری، با بیان اینکه شهرداری در جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز ورود می‌کند اما به لحاظ وجود نقص قانونی یکسری مشکلات برای شهرداری به وجود می‌آید، اظهار کرد: در قوانین شهرداری رأساً نمی تواند وارد شود و تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که عملیات ساختمانی را متوقف کند و پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع ‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه قوانین شهرداری خیلی قدیمی است، تصریح کرد: به علت اینکه قوانین شهرداری ها قدیمی است یکسری گره‌هایی وجود دارد و برای کسی که می‌خواهد مجوز قانونی بگیرد زمان طولانی می‌شود در واقع قانونگذارها به دنبال به روز کردن قوانین شهرداری ها نبودند و امروز این مشکلات به وجود آمده است.

نورالله‌زاده با اشاره به اینکه بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز دوشبه و حتی یک شبه انجام می‌شود، ادامه داد: کسی که ساخت و ساز غیرمجاز می‌کند، به دنبال استحکام بنا نیست و نمی‌خواهد روند قانونی را طی کند. بعضی از این ساخت و سازها، خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متری هستند و غالب آنها در عرض دو تا سه روز و توسط اکیپ‌های چهار، پنج نفره ساخته شده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری محدودیت‌هایی دارد، تصریح کرد: شهرداری برای ورود در جلوگیری از ساخت‌و سازهای غیرمجاز به شدت دچار مشکل است چراکه از لحاظ قانونی صراحت وجود ندارد و همین موضوع باعث شده شهرداری آنطور که باید و شاید ‌نتواند کنترل کند.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه یکسری ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم شهر مریانج صورت گرفته است، مطرح کرد: شهرداری مریانج اعلام کرده فقط یک نیروی کنترل کننده داریم و با یک نیرو نمی‌توانیم کنترل کنیم و این موضوع به نقص قانونی برمی‌گردد.

ارثی شوم برای همدانی ها

ساخت و سازهای بین همدان و مریانج در محدوده شهر همدان نیست

وی با تأکید بر اینکه ساخت و سازهای بین همدان و مریانج در محدوده شهر همدان نیست، گفت: عملاً بخشی از ساخت و سازهای غیرمجاز شکل گرفته در حریم مریانج بوده و شهرداری مریانج اذعان دارد به علت کمبود نیرو نمی‌تواند کنترل خوبی بر روی ساخت و سازها داشته باشد.

عضو شورای شهر همدان درباره ساخت و سازهای ویلایی در حدفاصل مریانج و همدان، اظهار کرد: ساخت و سازهایی که در این محدوده صورت گرفته در حریم شهر همدان نیست و شهرداری همدان مسئولیتی در این زمینه ندارد بلکه بخشی از این ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر مریانج بوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه کوتاهی از سوی شهرداری مریانج منجر به این ساخت و سازها شده است؟ ادامه داد: شهرداری مریانج هم قبول دارد که کوتاهی آنها منجر به ساخت‌وساز غیرمجاز شده و شهرداری مریانج در بازدیدی که از این منطقه داشتیم، اعلام کرد که کمبود نیرو دارد و نمی‌تواند کنترل کند اما اقدام خوبی که شهرداری مریانج برای جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز داشته استقرار کانکس‌های جلوگیری از حمل مصالح بوده است.

نورالله‌زاده با بیان اینکه در اصلاح قوانین خیلی عقب هستیم، گفت: هیچ کسی به دنبال اصلاح قوانین نیست و متأسفانه ما همیشه در دوره‌های مختلف به دنبال این بودیم که فعلاً وضع موجود را حل کنیم؛ مثلاً در ساخت و سازهای غیرمجازی که قبلاً ساخته شده مردم تقاضای انشعاب داشتند که به جای اصلاح قوانینی که موجب به وجود آمدن این مشکل شده، قانونی را مجدد تصویب کردند که انشعاب سه ساله موقت داده شود در حالیکه براساس قانون منع واگذاری انشعاب به املاک فاقد کاربری مسکونی وجود دارد و این یعنی ما همیشه دنبال روزمرگی هستیم و هیچ وقت به دنبال اصلاح ساختار نیستیم که آسیب شناسی کنیم منشأ مشکلات ایجاد شده کجاست و آن را اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: منشأ تمام مشکلات ما در قوانین است و متأسفانه هیچ کس به دنبال اصلاح قوانین نیست و مدیران و مسئولان مرتبط ارزیابی نمی‌شوند بنابراین تا وقتی قوانین اصلاح نشود به طور حتم این مشکلات رفع نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان درباره اینکه بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر همدان اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: ساخت‌و سازهای غیرمجاز هم در حریم و هم در محدوده شهر وجود دارد و شهرداری هم محدوده را درنظر می‌گیرد.

در گذشته شهرداری همدان نمی‌دانست حریم و محدوده شهر همدان کجاست؟

وی با بیان اینکه در گذشته شهرداری همدان نمی‌دانست حریم و محدوده شهر همدان کجاست؟ افزود: در گذشته تفکیک بین محدوده و حریم مشخص نبود اما در حال حاضر محدوده و حریم شهر همدان منفک شده و به دنبال این هستیم در محل هم پیاده شود و با علامت‌هایی مشخص باشد تا مردم بدانند کدام بخش در محدوده یا حریم است.

نورالله‌زاده درباره اینکه گفته می‌شود هزینه های بالای اخذ پروانه‌های ساختمانی باعث شده مردم به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز بروند، گفت: این اشتباه است که بگوییم هزینه صدور پروانه بالاست و به علت بالا بودن هزینه مردم به سخت وساز غیرمجاز روی آوردند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در ارزیابی انجام گرفته هزینه پروانه ساختمانی نسبت به قیمت فروش یکصدم و نسبت به قیمت تمام شده کمتر است، گفت: براساس میانگینی که گرفته شده در منطقه یک که گرانترین عوارض ساختمانی را دارد تا منطقه ۳ و ۴ که ارزانترین عوارض را دارد، هزینه پروانه ساختمانی یک صدم قیمت تمام شده است.

ارثی شوم برای همدانی ها

امکان ساماندهی ساخت و سازهای حیدره و مریانج مهیا نیست

شهردار مریانج نیز به خبرنگار ایسنا گفت: براساس قوانین موجود امکان انجام طرح ساماندهی ساخت و سازهای حیدره و مریانج مهیا نیست.

معصوم علیزاده با بیان اینکه آمار مشخصی از تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز در حدفاصل شهر مریانج و همدان نداریم، افزود: آمار دقیقی از تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز در این محدوده نداریم اما شاید بیش از ۶۵ درصد از ساخت و سازهای این منطقه غیرمجاز است.

وی با اشاره به اینکه معمولاً بیشتر این ساخت و سازها فاقد مجوز هستند، اظهار کرد: تمام ساخت و سازهایی که جهادکشاورزی مجوز داده، برای مرمت مجاز هستند به طوریکه این ساخت و سازها به طرق مختلف و در تعطیلات و شبانه احداث شده‌ و اراضی کشاورزی را به باغات تبدیل کرده‌اند.

معصوم علیزاده با بیان اینکه مکاتبات زیادی با مسکن و شهرسازی و جهادکشاورزی برای ارائه طرح ساماندهی این محدوده داشته‌ایم، ادامه داد: از مسکن و شهرسازی و جهادکشاورزی خواسته ایم طرحی برای ساماندهی ساخت و سازهای محدوده حیدره و مریانج ارائه دهند اما به علت قانون حفظ کاربری اراضی این امر برای این دستگاه‌ها ممکن نیست و فعلاً براساس قوانین موجود امکان اینکه طرح ساماندهی اجرا شود، مهیا نیست.

جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز کار بین بخشی است

وی با تأکید بر اینکه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز کار بین بخشی است، یادآور شد: چند دستگاه باید به جمع بندی برسند تا بتوان این منطقه را مدیریت کرد. شهرداری برای تخریب اقدام می‌کند، از آن طرف مشخص می‌شود مالک از جهادکشاورزی مجوز دارد یا از فلان جا نامه می‌آورد و ... که مشکلات این‌چنینی در مسیر ورود شهرداری وجود دارد.

شهردار مریانج با اشاره به شناسایی پلاک‌های تغییر کاربری داده شده، مطرح کرد: شهرداری مریانج کار قانونی خود را پیگیری می‌کند به‌طوریکه پهنه را به چهارقسمت تقسیم کرده و تمام پلاک های تغییر کاربری داده شده را شناسایی کرده ایم و درحال تشکیل پرونده هستیم.

وی ادامه داد: علت اینکه روند تشکیل پرونده طولانی شده این است که مالکان در بنای احداثی خود حضور ندارند و ما نمی‌دانیم آیا مجوز دارد یا خیر؟ در صورتی که باید مالک باید مدارک مالکیتی خود را ارائه دهد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کار شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز کاری دشوار است، تصریح کرد: با پیگیری دادستان و کمک شهرداری همدان اکنون مسیر ورودی مصالح به باغات را مسدود و کانکسی مستقر کرده‌ایم.

تطبیق حریم و محدوده همدان و مریانج هنوز انجام نشده است

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه تطبیق حریم و محدوده همدان و مریانج هنوز انجام نشده است، خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست که چه مساحتی از این محدوده در حریم شهر مریانج است و باید در کمیسیون مصوب شود.

وی بیان کرد: یک زمانی کل حریم مربوط به منابع طبیعی بود و بعد به راه و شهرسازی داده شده است به‌طوریکه تمام زمین هایی که خارج از حریم شهر بودند به مسکن و شهرسازی تحویل داده شده بنابراین اگر ساخت و سازهایی که در حریم شهر مریانج صورت گرفته به علت کوتاهی شهرداری مریانج بوده، بخشی که در بالای کوه ساخت و ساز شده هم مربوط به مسکن و شهرسازی است. مسکن و شهرسازی چه کاری کرده است؟

شهردار مریانج با تأکید بر اینکه بنده هشت سال است که مقاومت می‌کنم و جلوی برق رسانی را گرفته‌ام، تصریح کرد: اگر بنده جلوی برق رسانی را نمی‌گرفتم و اجازه می‌دادم برق به این منطقه کشیده شود آنجا یک شهر بدون ضابطه شکل می‌گرفت.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم کار بین بخشی یعنی این که شرکت برق با این ساخت و سازها قرارداد واگذاری انشعاب نبندد و وقتی زمین های کشاورزی را به جاده اصلی می‌چسبانند راه و شهرسازی ورود کند.

معصوم علیزاده با بیان اینکه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز کار یک نهاد و سازمان نیست و باید همه سازمانها باهم هماهنگ باشند، تأکید کرد: زمانی که کوچه دانیال را به جاده اصلی حیدره متصل کردند، نیروهای شهرداری و افراد ساکن آن منطقه شبانه دچار درگیری فیزیکی شدند اما باز هم راه به جاده اصلی متصل شد و یک بار از راه و شهرسازی کسی نیامد بگوید این راه غیرقانونی است.

وی افزود: بارها در جلسات گفته ام این کار بین بخشی است و باید ادارات مختلف از جمله راه‌وشهرسازی، جهادکشاورزی، نیروی انتظامی و شهرداری باهم نسبت به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام کنند و هر کدام بخشی از کار را برعهده بگیرد.

شهردار مریانج گفت: به ضرس قاطع می‌گویم من هیچ مجوزی بابت برق رسانی و احداث بدون استعلام از جهادکشاورزی صادر نکرده‌ام. اینطور نبوده که ما بنشینیم و نگاه کنیم یک منطقه اینطور شکل بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه سال های قبل مکاتبه کرده‌ایم که ساخت و سازهای این‌چنینی درحال شکل‌گیری است، تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز صرفاً در این منطقه نیست بلکه معمولاً حاشیه شهرهای بزرگ این اتفاق می‌افتد.

معصوم علیزاده با اشاره به برخورد شهرداری با ساخت و سازهای غیرمجاز مطرح کرد: هفته گذشته پنج مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شد و تعداد زیادی مصالح جمع آوری کردیم اما تعداد ساخت و سازها زیاد و نیروهای شهرداری کم است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)