میرنیوز

مدیریت آب یکی از اولویت‌های دانشگاه سبز است

مدیریت آب یکی از اولویت‌های دانشگاه سبز است 2020-09-15T07:55:51+04:30

دکتر سید یاسر بنی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دانشگاه سبز اظهار کرد: دانشگاه سبز از سال ۱۳۸۱ به همت دکتر علیرضا کوچکی، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی، شروع به فعالیت کرده که در آن زمان صرفا یک کمیته دانشجویی بود و فعالیت‌های آن در قالب دانشجویی شکل می‌گرفت. تا سال ۱۳۸۴ فعالیت‌های این کمیته ادامه داشت اما از سال ۱۳۸۴ که دولت تغییر کرد تا سال ۱۳۹۲، توجه خاصی به آن نشده است. از سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دکتر کافی، رئیس کنونی دانشگاه فردوسی، مجددا دانشگاه سبز پا گرفت.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ وزارت‌خانه با دانشگاه شیراز همکاری نمود و موضوعی به نام تراز سبز را ایجاد کرد. تراز سبز شاخص‌های دانشگاه سبز را مشخص نموده که این موارد در سال ۱۳۹۷ به دانشگاه ابلاغ شد. در حال حاضر دانشگاه‌های ما بر اساس تراز سبز طبقه‌بندی می‌شود. شاخص‌های تراز سبز مواردی از جمله حمل و نقل سبز، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف انرژی، کاهش رد پای کربن، توجه به محیط بصری دانشگاه، زیباسازی دانشگاه، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارمندان، دانشجویان، مدیران، اساتید و برگزاری دوره‌های آموزشی شهروندی است که باید اجرا شود و هر کدام امتیاز خاصی دارد.

دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز بیان کرد: شاخص‌های جهانی تراز سبز  یا گرین‌متریک برای اولین مرتبه توسط دانشگاه اندونزی از سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و سایر دانشگاه‌ها به آن پیوستند که در آن یک‌سری شاخص هم مشخص و تبدیل به یک نوع رنکینگ جهانی شده است. در این شاخص یک‌سری ویژگی‌ها برای دانشگاه سبز معرفی شده و هر سال دفترچه‌ای در این خصوص منتشر می‌شود و اطلاعات را در زمینه پسماند، مدیریت پساب و... ارائه می‌کند. دانشگاه‌ها نیز براساس همین شاخص‌ها رتبه‌بندی می‌شود اما شاخص باید همه چیز را در بر گیرد و رنکینگ‌های بین‌المللی شاخص‌های عمومی تعریف کرده‌اند که جامع نیست و اولویت مناطق مشخص نشده است. برای مثل اولویت ما در کشور آب و در کشوری دیگر انرژی است. ما نباید اولویت‌های‌مان را بر اساس این رنکینگ‌ها کم کنیم.گرچه رنکینگ‌ها مهم هستند اما نباید چشم‌مان فقط به آن‌ باشد. اولویت برای ما عملکرد است تا دانشگاه سبز به رسالت خود به خوبی عمل کند.

وی عنوان کرد: براساس شاخص‌های مورد نظر، در حال حاضر دانشگاه سبز، ۷ کمیته تخصصی از جمله کمیته پسماند و کمیته ترافیک و دیگر موارد را تشکیل داده است. این کمیته‌ها زیرمجموعه شورای راهبردی دانشگاه است. در کمیته‌های تخصصی برای بهبود شاخص‌های تراز سبز برنامه‌هایی مدون می‌شود.

اتاق فکر دانشگاه سبز بین تشکل‌ها انسجام ایجاد کرده است

استاد گروه آموزشی مهندسی عمران دانشگاه فردوسی گفت: از نگاه دانشگاه سبز، خونی که در رگ دانشگاه است، دانشجویان هستند. به همین منظور اتاق فکر دانشگاه سبز تشکیل شد و جلسات این اتاق فکر در ابتدا به صورت گروهی و هفتگی با حضور تعدادی از دانشجویان برگزار می‌شد ولی در حال حاضر این اتاق فکر ۲۷۰ عضو دانشجویی دارد. در دانشگاه سبز به روی همه دانشجویان باز است و هر ایده‌ای از طرف دانشجویان قابل پذیرش است. دانشگاه سبز جایی است که صدای دانشجویان در آن شنیده می‌شود و پویش‌های مختلف، کانون‌ها و انجمن علمی‌ها در آن ایده‌پردازی می‌کنند. این اتاق فکر انسجامی بین تشکل‌های دانشگاهی ایجاد کرده است. همچنین سمن‌های مردمی نیز با دانشگاه سبز همکاری می‌کنند که با همکاری همین سمن‎ها، ایده‌پردازی‌ها و مشارکت‌هایی به وجود آمده است.

بنی‌هاشمی عنوان کرد: مدیریت آب یکی از اولویت‌های این دانشگاه است. در کشور زمانی می‌توانیم تصمیم صحیحی بگیریم که داده صحیح و درستی داشته باشیم. بیشتر تصمیم‌های ما در کشور سلیقه‌ای و بر اساس تجربه است. یکی از اهداف ویژه‌ای که در این کارگروه دنبال می‌کنیم، تولید داده و ایجاد یک دیتاسنتر است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر الگوی مصرف صحیحی برای مصرف آب وجود ندارد. بر همین اساس، شبکه شرب و غیرشرب دانشگاه را به‌روزکرده و در کارگروه آب، تصمیم به خرید کنتور هوشمند شد تا در جاهایی که نقاط کلیدی است، آن را قرار داده و بر اساس اطلاعات کنتورها تصمیم‎گیری شود. در حال حاضر ۵۷ کنتور هوشمند خریداری شده و در حال نصب است.

دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی تصریح کرد: کارگروه آب شامل اساتید گروه کشاورزی و دانشکده مهندسی است. در این کارگروه زمینه طرح جامع ساماندهی آب مطرح شد. شبکه آب غیرشرب در دانشگاه دچار مشکلاتی است و همه جا لوله‌کشی نشده است و فضای سبز با تانکر آبیاری می‌شود. حتی بخشی از فضای سبز با آب شرب آبیاری می‌شود. لازمه این طرح اصلاح شبکه آب غیرشرب دانشگاه و ساماندهی پساب‌هاست. در طرح جامع که در اردیبهشت ماه مطرح شد، مطالعه روی کال دانشگاه، آب استخر، روان‌آب‌ها و  فاضلاب حاصل از خوابگاه‌های دانشگاه در حال بررسی است که پیش‌نویس طرح به وزارت علوم ارسال شده است و خوشبختانه نگاه مثبتی به آن داشته‌اند. در طرح ساماندهی آب شرب موضوع مدیریت مصرف مطرح می‌شود که کنتورهای هوشمند به مدیریت مصرف کمک می‌کند. در کنار این موضوع طرح‌های فرهنگی نیز در خوابگاه‌ها اجرا می‌شود.

طرح درخت‌بان دانشگاه سبز

بنی‌هاشمی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرای دانشگاه سبز خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های در حال اجرای این دانشگاه، پروژه درخت‌بان است. در مرام‌نامه دانشگاه سبز  ۸ اصل در نظر گرفته شده و تشویق کارهای مشارکتی یکی از اصولی است که سعی در نهادینه کردن آن داریم. تلاش ما این است که حتی‌الامکان اجرای طرح‌ها به صورت مشارکتی باشد. در طرح درخت‌بان که ایده جدید و خلاقانه‌ای است، سعی می‌شود افراد حس تعلق به محیط زیست و طبیعت پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این طرح درختان موجود دانشگاه را به اسم دانشگاهیان درآورده و مالکیت معنوی آن به دانشجویان واگذار می‌شود تا حس تعلق به آن درخت داشته و مراقبت ذهنی از آن انجام شود. این طرح با همکاری سازمان مرکزی و پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه در حال انجام است. در طرح درخت‌بان اطلاعات مربوط به اسم فارسی درخت، نام علمی و گونه آن را روی پلاک نوشته و به سراغ کارمندان سازمان مرکزی رفتیم و براساس تمایل افراد اسم آن فرد را در پلاک ثبت می‌نماییم. هر پلاک یک QR کد دارد که به سامانه هوشمند زیرساخت دانشگاه متصل است. در این سامانه گونه‌های جانوری، اطلاعات مصرف آب، مصرف برق و اطلاعات مربوط به درختان و همچنین اطلاعات تکمیلی درختان روی سایت قرار می‌گیرد.  این طرح سه مزیت دارد؛ نخست اینکه طرحی آموزشی است و افراد با این درختان آشنا می‌شوند؛ دوم اینکه هزینه‌ای از دانشگاه بابت آن گرفته نشده و سوم هم مشارکت دانشگاهیان را برمی‌انگیزد و در افراد حس تعلق سازمانی ایجاد می‌کند.

۵۹ درصد هزینه‌های انجام شده دانشگاه سبز را اسپانسر تامین کرده است

وی افزود: در مورد طرح‌های در حال اجرا و آتی دانشگاه سبز باید بدانیم که دانشگاه فردوسی دانشگاهی دولتی است و از طرفی اولویتش آموزشی و پژوهشی است و بودجه محدودی دارد.  به همین دلیل موضوعاتی مانند محیط زیست همیشه در حاشیه قرار داشته و  توجه خاصی به آن نمی‌شده است. بر اساس گزارش مالی سال گذشته دانشگاه سبز، ۵۹ درصد از ۲۵۰ میلیون هزینه صورت گرفته در این دانشگاه توسط اسپانسر تامین شده و تنها ۴۰ درصد آن را دانشگاه تقبل کرده است. در حال حاضر برای اجرای طرح‌ها از جمله مسیر دوچرخه دانشگاه در حال رایزنی با شورای شهر، خیران و دانشگاهیان هستیم.

دبیر کمیته مدیریت ترافیک دانشگاه فردوسی در مورد فاز اول به‌کارگیری اتوبوس‌های برقی در دانشگاه گفت: در این کمیته سعی کرده‌ایم گفتمان مدیریت ترافیک را تغییر دهیم. از آنجایی که همه کسانی که با وسیله شخصی به دانشگاه رفت‌وآمد می‌کردند، به مساله مشکلات حمل و نقل اعتراض داشتند، سعی کردیم این گفتمان را برای توجه به افراد پیاده در نظر گرفته و به گفتمان پردیس سبز تغییر دهیم. بر اساس این گفتمان یک‌سری طرح‌ها در کمیته ترافیک دنبال شد که یکی از آن‌ها مسیر اتوبوس برقی در مسیر سبز از درب شمالی تا درب پیروزی است. این مسیر در طرح جامع سال ۱۳۸۴ به عنوان مسیر سبز شناسایی شده است زیرا مهم‌ترین نقاط دسترسی به حمل و نقل عمومی در دانشگاه است اما در این زمینه مشکلات بسیار است. مشکل اصلی کمبود بودجه، مشکلات اداری و اجرایی دست و پا گیر است زیرا دانشگاه سبز به تنهایی جایگاهی در ساختار دانشگاه ندارد و ما نقش تسهیل‌گر داریم. در واقع مجری این کار مدیریت پشتیبانی دانشگاه است. تلاش ما این است تا با دیگر سازمان‌ها و خیران بتوانیم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم.

استادیار گروه آموزشی مهندسی عمران بیان کرد: اپلیکیشن اکوپایا در مرحله آماده‌سازی و رفع نقایص است اما در حال حاضر به دنبال جذب اسپانسر هستیم زیرا این اپلیکیشن توسط شرکت و تیمی از دانشجویان دانشگاه در حال تولید است و ازلحاظ مالی مشکل وجود دارد. تنها یک بار فرصت داریم دانشجویان را برای استفاده از این اپلیکیشن ترغیب کنیم. اگر در اولین ارائه این اپلیکیشن حس خوبی به دانشجو ندهد، این مشارکت متقابل را از دست خواهیم داد. ایده اولیه این اپلیکیشن را بنده دادم که خوشبختانه استقبال دانشجویان را به همراه داشت.

وی ادامه داد: این ایده در اتاق فکر مطرح و سپس پردازش شد تا به مرحله عملی رسید. این نخستین مرتبه‌ای است که چنین نرم‌افزاری در ایران ارائه خواهد شد. در بخشی از این اپ مساله کارپولینگ وجود داد تا بقیه افرادی که با خودرو وارد دانشگاه می‌شوند بتوانند دیگر دانشجویان را هم سوار کنند و امتیازی بگیرند. حتی در این اپلیکیشن موضوع امور خیریه تعریف شده که پروژ ه‌های مشارکتی را شامل می‌شود. در واقع در این طرح به دنبال انسان‌محوری در دانشگاه هستیم تا خودرومحوری. ما باید برای شهر الگو و پیشتاز باشیم اما نهایتا تمام این موارد با بودجه در ارتباط است.

دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه سبز در اسفند سال گذشته طرح نذر طبیعت را به سرانجام رساند. این طرح یک کار تخصصی بود که توسط یکی از دانشجویان جانورشناسی دانشکده علوم با مشارکت دانشگاه سبز انجام گرفت و در نقشه دانشگاه مشخص شد. این کار به صورت عملی انجام شد و جانمایی و طراحی لانه‌ها توسط این دانشجو صورت گرفت و سپس در اسفند ماه اجرایی شد. از این طرح آمار دقیقی نداریم اما بازه اجرایی آن بلندمدت است. این لانه‎ها به گونه‌ای طراحی شده که تنها برای گونه‌های خاصی از جمله چرخ‌ریسک‌ها و گنجشک‌ها مناسب است تا پرندگان مهاجم وارد آن نشوند.

بنی‌هاشمی خاطر نشان کرد: در موضوع پسماند زباله نیز آسیب‌شناسی انجام شده و متوجه شدیم که تفکیک زباله در دانشگاه به درستی انجام نمی‌شود. بعد از آسیب‌شناسی به این نتیجه رسیدیم که این کار اگر بخواهد به درستی انجام شود، باید ۵ مورد در کنار هم باشد. شیوه صحیح مدیریت پسماند به صورت پایلوت در ساختمان مرکزی در حال انجام است. در دانشگاه ۳۱۳ آزمایشگاه داریم که پسماند آزمایشگاهی دارند اما در این زمینه هیچ نوع اطلاعاتی وجود ندارد تا برای حوزه پسماند تصمیمی گرفته شود. به همین دلیل دانشگاه سبز برای در نظر گرفتن یک پایلوت با دانشکده علوم مکاتبه کرده تا ظروف پسماند را خریداری و مستقر کنند تا بتوان با بررسی داده‌ها، اطلاعات مناسبی به دست آورد.  برای مدیریت نیاز به داده داریم که متاسفانه همکاری لازم در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)