میرنیوز

مشکلات باغستان سنتی قزوین را از زبان باغداران بشنوید

مشکلات باغستان سنتی قزوین را از زبان باغداران بشنوید 2020-09-12T11:22:24+04:30

باغداران به‌عنوان اصل اساسی باغستان همواره در جهت احیا و حفظ باغستان تلاش کرده‌اند، بیش از دو هزار سال از تاریخ باغستان قزوین می‌گذرد و باغداران زیادی از باغستان محافظت کرده‌اند، در چند سال اخیر شاهد تخریب بخش‌هایی از باغستان بودیم و باغداران نگران هستند همین بخش باقیمانده نیز نابود شود و به‌سختی با مشکلات موجود می‌جنگند.

نبود متولی مشخص باعث تخریب باغستان شده است

محمدرضا بابوک یکی از باغداران استان قزوین که ۷۵ قطعه باغ در باغستان دارد و نیم درصد از باغستان سنتی قزوین تحت تملک خانواده‌ وی است، می‌گوید: باغستان مانند فرزند یتیمی است که متولی خاصی ندارد، طی چند سال اخیر منظر باغستان توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، شورای فنی میراث فرهنگی نیز قوانینی را برای باغستان تدوین و به امور باغستان رسیدگی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: قبل از اینکه شورای فنی میراث فرهنگی ایجاد شود، شورای عالی باغستان با ریاست استاندار فعال شد و مدیران جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و سازمان باغستان شهرداری نیز عضو این شورا هستند، اما از سال ۸۲ که اولین سمینار باغستان در قزوین برگزار شده تاکنون، باغستان نه‌تنها حفظ نشده بلکه بیشتر تخریب‌ شده است و در این ۱۶ سال کار مهمی انجام ندادند.

این باغدار خاطرنشان می‌کند: شهرداری که متولی است و سازمان باغستان را دارد از همه بیشتر به باغستان دست انداخته چراکه این‌ها نمی‌دانند باغستان چه منافعی در بلندمدت دارد؛ در حال حاضر منابع طبیعی، باغستان و جهاد کشاورزی متولیان باغستان هستند اما با همدیگر هم‌زبان نیستند، در سال‌های اخیر نیز بارها در جلسات حرف‌های باغداران را می‌شنوند اما هیچ‌کدام از تصمیم‌های آن‌ها عملی نشده است.

وی تأکید می‌کند: طبق سندی که موجود است ۲۰۰ سال پیش جد من دهخدا حسین و عمویم کریم بابا دخو بودند و هم‌اکنون باغ به من ارث رسیده است، طی ۸ سال که بحث احیای باغستان مطرح می‌شد ما خوشحال بودیم که باغستان احیا می‌شود و ما حامی داریم اما تاکنون جز تخریب باغستان اتفاقی نیفتاده است.

پوریا کاکوند یکی دیگر از باغداران جوان قزوینی نیز بیان می‌کند: طی چند سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی می‌گفت ما متولی باغستان نیستیم و متولی باغ‌های ردیفی هستیم در مقابل شهرداری می‌گفت که وظیفه جهاد کشاورزی است؛ درواقع هر سازمان به‌نوعی شانه خالی می‌کرد و هنوز هم نمی‌دانیم چه کسی متولی اصلی باغستان است.

مسئولان، امنیت باغستان را فراموش کردند

بابوک در خصوص امنیت باغستان یادآور می‌شود: مشکلات باغستان را باید دسته‌بندی و یک‌به‌یک رسیدگی کنیم، در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی باغستان مشکل امنیتی است چراکه معتادها به باغ‌ها می‌روند و محصولات باغ‌ها را سرقت می‌کنند بنابراین رفع مشکل امنیتی باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

حاجی‌کریمی یکی دیگر از باغداران نیز بیان می‌کند: امنیت باغستان مسئله‌ای است که باید موردتوجه قرار بگیرد اما امنیت لازم در باغستان وجود ندارد، درگذشته باغستان امنیت بالایی داشت اما امروزه معتادها و کارتن‌خواب‌ها امنیت ما را زیر سؤال برده‌اند، برای مثال یک‌بار خانمی با وضعیت نامناسبی به باغ آمده بود و یک کیسه ۱۰ کیلویی را از پسته پر کرد اما ما نمی‌توانستیم با آن‌ها برخورد کنیم.

وی تأکید می‌کند: یک روز که در باغ بودم دو معتاد درحالی‌که توهم زده بودند وارد باغ شدند اما چون تزریقی بودند می‌ترسیدم به آن‌ها چیزی بگویم بنابراین با آرامش برخورد کردم، نگران بودم نکند ایدز داشته باشند و به‌واسطه آن‌ها ما نیز مبتلا شویم؛ ما توانای مقابله با این افراد را نداریم و نیاز است که نگهبان اختصاصی داشته باشند.

این باغدار می‌گوید: در حال حاضر در برخی از کوچه‌های شهر پلیس محله وجود دارد و یک نگهبان و کیوسک در محلات گذاشته‌شده است؛ مسئولان باید این کار را برای باغستان در نظر بگیرند اگر قانون اجازه می‌دهد برای باغستان نگهبان بگذارند، متولیان باغستان پیشنهاد داده‌اند که دوربین مداربسته نصب کنیم اما با توجه به وسعت باغستان دوربین کافی نیست و نیاز است که نیروهای زیادی باشد حتی اگر با تلفن هم اطلاع دهند تا بیایند دزدان فرار می‌کند.

وی عنوان می‌کند: گشت موتوری نیز پیشنهاد دیگری است که برای امنیت باغستان مطرح‌شده و در بخش شرق باغستان قرار داده‌اند اما کافی نیست چراکه باغستان وسعت زیادی دارد و گشت موتوری امکان رسیدگی به آن را ندارد، اما درصورتی‌که نگهبان در باغستان قرار دهند می‌توان رفت‌وآمدها را کنترل کرد، در حال حاضر قبل از اینکه محصولاتی مانند بادام‌ها برسد معتادها به باغ حمله می‌کنند و محصولات را می‌چینند بدون توجه به اینکه باغدار زحمت‌کشیده است.

کارگر مناسب آشنا به باغستان نداریم

حاجی کریمی یادآور می‌شود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که کارگران شناختی از باغستان ندارند درحالی‌که باغستان به نیرویی نیاز دارد که مقداری با باغستان آشنا باشند، اگر فرد خوب بیل نزند یا تفاوت بوته‌ها را نشناسند باغستان تخریب می‌شود و از بین می‌رود، ما هر بار برای پیدا کردن کارگر ماهر با دردسر روبه‌رو هستیم، درگذشته کارگر نبود و هنگام آبیاری از محلات دیگر می‌آمدند به یکدیگر کمک می‌کردند.

اجازه ساخت اتاقک را نمی‌دهند اما خودشان تغییر کاربری می‌دهند

حاجی کریمی می‌گوید: یکی از مشکلات دیگر باغستان این است که فضایی برای استراحت نداریم و چندین بار درخواست ساخت اتاقک را دادیم اما با ساخت آن در باغستان مخالفت شده است علی‌رغم پیگیری چندساله نتوانستیم این فضا را ایجاد کنیم، درحالی‌که خودشان به باغستان دست‌اندازی می‌کنند.

کاکوند نیز تأکید می‌کند: یکی دیگر از مشکلات امروز ما تغییر کاربری‌ها است باغدار می‌خواهد اتاقک بسازد ده نفر باید بیایند و مجوز بدهند اما برای تغیر کاربری باغستان کار راحت است، به بهانه توسعه شهری بخشی از باغستان را از بین برده‌اند یکی از نمونه‌های بارز آن پل امام رضا (ع) است که ساخت آن باعث نابودی بخشی از باغستان می‌شد و در حال حاضر نیز کسی شهامت ندارد بگوید من این مسیر را انتخاب کردم.

وی عنوان می‌کند: ما در باغستان سنتی زمین‌های مرغوب داریم که هر چه از این شعاع دور شویم زمین‌ها برای کشاورزی نامرغوب و به شوره‌زار تبدیل می‌شود؛ مسئولان به بهانه توسعه شهری باغستان را ویران می‌کنند و زمین‌های کشاورزی را به بهانه توسعه شهری از بین می‌برند، چه اشکالی دارد که توسعه شهری در شوره‌زارها انجام شود و به این فکر کنند که در آینده چطور می‌شود در شوره‌زار باغداری کنیم؟

تخلیه نخاله، باغستان را نابود می‌کند

حاجی کریمی بیان می‌کند: یکی دیگر از مسائلی که با آن روبه‌رو هستیم تخلیه شبانه نخاله در باغستان است، امیدوارم روزی برسد که همشهریان شبانه نخاله را خالی نکنند، اغلب نخاله‌ها را لبه باغستان تخلیه می‌کنند و باعث نابودی بوته‌های آن قسمت می‌شوند درحالی‌که آن قسمت را ما برای رهگذران در نظر می‌گیریم تا از محصولاتش استفاده کنند.

نبود تشکیلات مشکل اصلی باغستان است

حاجی کریمی خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین مشکل این است که ما تشکیلات نداریم که افراد پیشکسوت و دلسوز باغستان حضور پیدا کنند، در حال حاضر سازمان باغستان تنها سازمان مربوط به باغستان است که رئیس سازمان با باغات باغستان آشنایی کامل ندارد اما توجه کنیم که برای حراست از باغستان یک نفر کافی نیست و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم.

وی ادامه می‌دهد: درگذشته ریش‌سفید و خبره باغستان حتی برای فروش محصولات سایر باغ‌ها نیز نظر می‌داد و باتجربه سال‌هایی که داشت درخت‌ها را بررسی می‌کرد اما امروزه معرفت‌ها از بین رفته است، قبلاً می‌دانستیم که یک مسئول چه‌کارهایی انجام می‌دهد اما حالا هر وقت که به جهاد کشاورزی رفتیم ما را به سازمان باغستان ارجاع دادند، در  سازمان باغستان حرف ما را گوش کردند و میراث فرهنگی نیز ما را پذیرفته است و دلسوزی می‌کند، قدم‌های مثبتی برداشته‌شده اما این‌ها کافی نیست و باید تصمیم‌ها بر اساس علم باغداران گرفته شود تا شاهد آبادانی باغستان سنتی قزوین باشیم.

انتهای پیام 

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)