میرنیوز

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲) 2020-01-18T11:51:59+03:30

ایران در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸)، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را امضاء کرد و دو سال بعد آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند.

در حاشیه پنجاه و یکمین مجموعه نمایشگاهی تخصصی صنعت هسته‌ای با عنوان "مسیر افتخار" که آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه‌های مختلف را ارائه کرده بود با برخی از کارشناسان و متخصصان این سازمان به گفت‌وگو نشستیم. گزارش ایسنا از این دستاوردها و غرفه‌های مختلف نمایشگاه صنعت هسته‌ای در دو بخش منتشر شده که بخش دوم آن در ادامه آمده است.

سلامت

از انرژی هسته ای برای تشخیص و درمان بیماری هایی هایی از جمله سرطان استفاده می شود به این صورت که ما  اشعه گاما را داریم که قابلیت نفوذ دارد و از این خاصیت گاما استفاده می‌شود تا کار تشخیص خیلی از امراض و بیماری های داخل بدن که پزشک به آن دسترسی ندارد انجام شود.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

به این شکل که مواد رادیواکتیوی که برای بدن مضر نیستند، نیمه عمر کوتاهی دارند و زود از بدن دفع می‌شوند و خطر اشعه ندارند داخل بدن تزریق و مواد رادیواکتیو از طریق گردش خون در تمام پخش می‌شود. به این خاطر که بتوانیم ارگان خاصی را هدف قرار دهیم مواد شیمیایی خاصی به اسم کیت تولید شده که هر کدام از این کیت ها می‌تواند در ارگان خاصی جذب شود. ما می‌توانیم مواد رادیواکتیو را با این کیت‌ها ترکیب و به صورت کمپلکس در بدن تزریق کنیم. کیت از طریق گردش خون می‌تواند ماده رادیو اکتیو را در ارگان موردنظر بنشاند. به عنوان مثال مانند یک تاکسی عمل می‌کند که ماده را تا ارگان موردنظر حمل می‌کند. آنجا به دلیل تجمع پرتو و پرتوزایی، بیمار را زیر دوربین‌های حساس به اشعه گاما قرار داده و از بدن بیمار اسکن گرفته می‌شود و آن ارگان خاص در تصویر مشخص است و پزشک می‌تواند در مانیتور آن ارگان خاص را ببیند و به مشکل شخص پی ببرد. این مشکلات لزوماً سرطان نیست و مشکلات دیگری چون خونریزی‌های داخلی، کارکرد کلیه، اندازه کلیه، مشکلات قلبی، سکته‌های قلبی و ارگان‌های مختلف مانند مغز و... نیز مطرح است.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

در حال حاضر در ایران و سازمان انرژی اتمی فرآورده‌های رادیواکتیو تولید و قسمت اعظم آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود و در این زمینه پیشرفت های بزرگی حاصل شده است. خوشبختانه در این حوزه همپا با دنیا در حال حرکت هستیم و نه تنها عقب نیستیم بلکه جلوتر هستیم. همچنین قیمت این داروها نسبت به داروهای خارجی مناسب‌تر و پایین‌تر است. (کارشناس سلامت)

لیزر

استفاده از لیزر در بخش تجاری و تحقیقاتی کاربرد دارد. این حوزه بخش های تحقیقاتی خیلی زیادی دارد که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. لیزر در بخش های صنعتی و پزشکی کاربردهای زیادی دارد. در بخش صنعتی جوش و برش فلزات، حکاکی بر روی سطح فلز، حکاکی روی سطح فلز و همچنین سخت کاری فلزات با استفاده از لیزر انجام می‌شود که این روزها در کشور مرسوم است و صنایع بسیار زیادی به آن وابسته است. در  فولاد تا پلکسی و چوب و فلز در همه جا از لیزر استفاده می‌شود. 

این کاربردها در بخش‌های پزشکی به چند حوزه تقسیم‌بندی می‌شود، که به طور کلی می‌توان از بخش درمان و تحقیقات یاد کرد و در درون و بیرون بدن کاربرد دارد. در خصوص داخل برای انجام بعضی از اعمال جراحی. روی سطح بدن نیز برخی ضایعات وجود دارد که با استفاده از لیزر از بین برده می شوند. در مورد درون بدن برای مثال درمان سنگ کلیه و حالب یا مثانه -که در هر کدام از این نواحی ممکن است سنگ وجود داشته باشد-.

در این روش درمانی از انواع خاص پرتوهای نوری، برای تعامل با بافت مورد نظر استفاده می‌شود. در اینجا ممکن است سوالی پیش بیاید که چرا از لیزر استفاده می شود؟ سرعت عمل لیزر بسیار بالا، دقت آن بی نهایت بالا، زمان عملکردی بی نهایت پایین و اثربخشی آن برای بیمار فوق‌العاده است. از نور لیزر در پزشکی به عنوان یک چاقوی ظریف جراحی برای برش نواحی موردنظر و همینطور لخته کردن برخی از بافت‌ها استفاده می شود.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

موارد مطرح شده کلی است و لیزر برای موارد پزشکی، چشم پزشکی، دندان پزشکی، از بین بردن موهای زائد و... کاربرد بسیار زیادی دارد. کار با لیزر ریزه‌کاری بسیار زیادی دارد و دستگاه های مورد استفاده در این حوزه نیز عملکرد و کارآیی کاملا متفاوتی دارند.

لیزرتراپی: به دو خانواده تراپی توان پایین و تراپی توان بالا تقسیم‌بندی می‌شوند که تراپی توان پایین اصطلاحاً سرد نامیده شده و توان آنها معمولا پایین است و وقتی بر روی سطح بدن مفاصل، ماهیچه ها و نواحی مختلف دردهای موضعی و کمبود فعالیت دارند از اینها برای برهم کنش و تحریک و ایجاد شوک به آن ناحیه استفاده می‌شود. معمولا افرادی که دردهای سطحی دارند و یا افرادی که فعالیت های ورزشی سنگین انجام می دهند در نواحی زانو، ماهیچه ها، کتف، گردن و حتی از تراپی توان بالا برای دیسک گردن و کمر استفاده می‌شود. (کارشناس لیزر)

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

کشاورزی هسته‌ای

در پژوهشکده کشاورزی از تکنیک هسته‌ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود. در روش مستقیم پس از برداشت محصولات و قرار گرفتن در بسته‌بندی استاندارد پرتودهی می‌شود که این برای هر محصول به فراخور حال آن انجام می‌شود. مثلا برای برنج و لوبیا، یا گندم و پسته هر کدام به میزن مناسب پرتو داده می شود. این کار برای آن است تا آفتی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود از بین برود. وقتی در این محصول آفت وجود نداشته باشد از بین نمی‌رود و میزان ماندگاری آن بالا رفته و می‌توان آن را به راحتی به کشورهای دیگر صادر کرد. به این ترتیب امکان حفظ محصولات و به نوعی بیمه کردن آن فراهم شده است.

روش غیرمستقیم نیز اینکه شما آفت را به میزان خیلی زیاد پرورش داده و نرها از ماده‌ها جدا شده و نرها از طریق پرتودهی عقیم می‌شوند و بعد در محیط وحشی رهاسازی می شوند. پس از رها کردن در محیط وحشی لقاح صورت گرفته با حشره ماده، حشره ماده را بارور نمی‌کند و به این ترتیب جمعیت آماری آنها پایین آمده و در نسل بعدی و بعدی جمعیت آفت مذکورپایین می آید زیرا همه نرها عقیم هستند و به این ترتیب نسل و جمعیتشان زیاد نمی‌شود.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

در روش دیگر از موتاسیون یا جهش ژنی برای اصلاح بذرها استفاده می‌شود. مثلا در مورد پنبه صفات دیررس بودن، عملکرد پایین، محصول دادن مقطعی و... را از آن گرفته و زودرس بودن، مقاومت و پرباری را به آن می‌دهد.

از این تکنیک در زمینه آبزیان نیز استفاده می‌شود و از اصلاح ژن استفاده شده تا تخم تمام ماهی‌ها ماده شود چون جنس ماده زودتر رشد می‌کند و دسترسی سریع‌تری به گوشت آن فراهم می‌شود. در مورد میگو نیز با تولید واکسن میگو از بیماری‌هایی چون لکه سفید میگو جلوگیری شده است.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

واکسن دیگری نیز برای گیاهان تولید شده که قارچ‌کُش است و گیاه را در برابر آفت واکسینه می‌کند. همچنین برای مبارزه با آفت در محصولات کشاورزی و یا ایجاد رنگ‌های متنوع در گل‌ها از جهش ژنی و موتاسیون استفاده می‌شود. تاباندن پرتو گاما به بذر واکنش‌های متفاوتی را در بر دارد و با گزینش و تلفیق می توان صفات کاربردی و خوبی به دست آورد. (کارشناس کشاورزی هسته ای)

کاربرد پرتوها

پرتوهای مورد استفاده از اشعه گاما و کبالت ۶۰ ساطع می‌شود. در طبیعت کبال ۵۹ وجود دارد، و هنگامی که کبالت ۵۹ در رآکتور و در یک میدان نوترونی قرار می‌گیرد هسته ناپایدار و به کبالت ۶۰ تبدیل می‌شود و برای رسیدن به پایداری از خودش گاما ساطع می‌کند. این گاما به قرص و میله های کبالت ۶۰ تبدیل می شود و استفاده از آن برای پرتودهی اقلامی چون انواع ادویه‌جات، سبزیجات خشک، غذاهای آماده و گیاه‌داروها به منظور پاستوریزه سرد اینها استفاده می شود. یعنی انواع قارچ‌ها، میکروب ها، انگل‌ها و باکتری‌های موجود در این مواد با استفاده از پرتو گاما -بدون آسیب رساندن به ساختار آنها- از بین می‌رود.

انواع لوازم و تجهیزات پزشکی، آرایشی-بهداشتی و کلا مواد مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی دارویی-کشاورزی و غذایی در فرآیند تولید آلوده می‌شوند که با استفاده از اشعه گاما استریلیزاسیون و سِتَروَن سازی شده و کل بار میکروبی آنها از بین می‌رود.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

به دلیل نفوذ بالای گاما، این فرآیند به همین شکل بسته‌بندی نهایی محصولات انجام می‌شود. در حال حاضر یکی از سریع‌ترین، بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های پرتودهی اقلام مختلف اشعه گاما است. در کشور ما سامانه‌های مختلفی در تهران، بُناب، یزد و... برای این کار وجود دارد و در دنیا اقبال عمومی به سمت استفاده از پرتودهی گاما است.

پرتودهی در بحث خشکبار باعث افزایش طول عمر و ماندگاری می‌شود. در مجموع محصولات کشاورزی که قابلیت جوانه‌زدگی دارند از طریق پرتو گاما قابلیت جوانه‌زدگی آنها از بین رفته و گندزدایی و آفت‌زدایی شده و انبارمانی آنها زیاد می‌شود. برای نمونه در مورد سیب‌زمینی، سیر، پیاز، نخود و لوبیا و عدس با پرتودهی دیگر جوانه نمی‌زنند و ضمن ماندگاری،گندزدایی نیز می‌شوند. در مورد گیاهانی چون زعفران تقویت رنگدانه ها و گندزدایی و همچنین طول افزایش طول عمر را داریم و حتی در دوزهای مشخصی که تست شده عطر و بوی آن نیز بیشتر شده است.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

در خصوص محصولات صادراتی چون نان اگر چند روز بیشتر بماند کپک می‌زند و در صورت اضافه کردن مواد نگهدارنده به هر کشوری برود برمی‌گردد اما در پرتودهی تا چندین هفته هیچ اتفاقی برای محصول نمی‌افتد. همچنین عوارض این پرتوها نیز کنترل شونده است، در واقع برای هر محصول بنا بر ساختار استاندارد خاصی وجود دارد.

اشعه گاما به علت نفوذ و انرژی بالا کاربردهای خیلی زیادی دارد، و حتی می‌تواند باعث ماندگاری آثار باستانی شود. مثلا در مورد کتب و نسخ خطی و انواع آثاری که میکروب‌های هوازی و عوامل تخریبی بر روی آنها تاثیر می‌گذارد پرتو بدون اینکه بر روی این مواد اثر سوئی داشته باشد باعث از بین رفتن میکروب‌ها و ماندگاری اثر می‌شود. در تصفیه آب، صنایع فاضلاب، پزشکی، موتاسیون و جهش ژنی و کشاورزی، اصلاح ژنتیکی، صنایع هوایی، گاز، نفت، و صنایع خیلی حساس از اشعه گاما برای رادیوگرافی استفاده می‌شود؛ یعنی کوچکترین درزها و نشتی‌های در حد چند نانو با استفاده از پرتوهای گاما پیدا می‌شود. 

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

مرکز نظام ایمنی هسته‌ای

همه واحدهای زنجیره هسته ای، به علاوه فعالیت‌های پرتویی خارج از چرخه هسته‌ای مثل رادیولوژی‌ها رادیوگرافی‌ها، مراکزی که به هر عنوان در کار خود از اشعه استفاده می‌کنند و حتی لیزر درمانی ها باید از مرکز نظام ایمنی هسته ای مجوز دریافت کنند.

این مرکز یک سری پروتکل ها و استانداردهای بین المللی دارد که از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ما ابلاغ شده و یک سری استانداردها و پروتکل‌های داخلی که بنا بر شرایط کشور بومی‌سازی و نوشته شده و تمام اینها برای حفاظت از محیط زیست، افراد پرتوکاری که در این حوزه کار می‌کنند و مردم جامعه است.

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

نظارت کامل بر روی رآکتور، حفظ شرایط پایدار محیط پیرامون رآکتور، در تمام بوشهر دستگاه هایی وجود دارد که وضعیت به صورت آنلاین رصد می‌شود و در مراکز تمام استان ها نیز حداقل یک دستگاه آنلاین و ۲۴ ساعته برای رصد پرتویابی وجود دارد که در استان هایی با وسعت بیشتر و یا فعالیت های هسته ای این تعداد بیشتر است. علاوه بر برنامه های پیشگیرانه، برنامه‌هایی برای بعد از سوانح هسته‌ای پیش بینی شده است و دستورالعمل هایی برای کنترل اوضاع و کاهش آسیب ها در زمان وقوع حادثه احتمالی تدوین شده است. (کارشناس مرکز نظام ایمنی هسته ای)

صنعت هسته‌ای از صفر تا صد (۲)

بخش اول گزارش را در اینجا بخوانید...

تصاویر نمایشگاه تخصصی صنعت هسته‌ای (۱) 

تصاویر نمایشگاه تخصصی صنعت هسته‌ای (۲)

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)