میرنیوز
حجتالاسلام مجتبی بیرانوند در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امام علی(ع) در فرازهای گوناگون نامهاش به امام حسنمجتبی(ع) توصیههای حکیمانه و حیاتبخشی را به «جوان» کرد، پست و بلند روزگار را به او نشان داد، از بیوفایی و ناپایداری دنیا و فریبکاری زمان سخن گفت، جاذبههای دنیا را تحلیل کرد و پوچی آنها را نشان داد.
وی ادامه داد: امام دراین نامه از سرای آخرت و اصالت آن گفتوگو به میان آورد، ارزش انسان و ارتباط با معبود و روش نجوای با او را آموزش داد، آیین برادری و نحوه دوستیابی و اهمیت صلهرحم و ارتباط با خویشاوندان را گوشزد و مقام و منزلت زن را تبیین، کرامت نفس، رازداری و استغنا را معنا، خداشناسی و انسانشناسی را درس داد و بر اهمیت قرآن و نقش آن در تربیت جوان تاکید، عقل و خردورزی و آفتهای آنرا شکافت و خلاصه شیوه تربیت جوان را در جملاتی کوتاه اما ژرف و پُرمغز، به قلم آورد و در قالب نامهای برای همه روزگاران به یادگار گذاشت.
بیرانوند افزود: امام علی(ع) در فراز چهل و پنجم از این نامه خود در وداع با فرزندش اینگونه فرموده است: «دین و دنیای تو را به خدا میسپارم و بهترین قضای الهی را در آینده و هماکنون در دنیا و آخرت برای تو میخواهم، بدرود».
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام صادق(ع) به یکیاز اصحاب خود فرمود: «دین، خود و خانوادهات را زیاد به خداوند بسپار، سپس بگو دینم و خانوادهام را به خداوند بخشنده مهربان میسپارم؛ خداوندی که امانتها را ضایع نمیکند»، در دعاهایی که از سوی معصومان(ع) وراد شده، مسلمانان را توصیه کردهاند که اینگونه دعا کنند: «پروردگارا! دین و دنیا، امانتها و سرانجام کار، کارهایم و تمام نعمتهایی را که در دنیا و آخرت به من دادهای به تو میسپارم، ای مولایی که امانتها را ضایع نمیکنی».
وی با اشاره به اینکه علت تأکید پیشوایان معصوم(ع) درخصوص به امانت سپردن دین و دنیا به خدا آن است که هم دین و هم دنیای ما از هر پیشآمدی در امان باشد، اظهار کرد: در روزگار ما که جوانان بهسبب ظهور مدرنیته و از طریق انواع رسانههای دیداری، شنیداری و امواج گسترده وسایل الکترونیک و حضور در فضاهای مجازی در معرض خطر انواع شبههها و عوامل گمراه کننده دیگر قرار گرفتهاند و حوادث گوناگونی در کمین آنهاست، ضرورت دعا برای در امان ماندن دین و دنیای آنها بیشازپیش احساس میشود، دعای خود جوان نیز همواره باید این باشد که پروردگارا! دین و دنیایم را به تو سپردم، مرا حفظ کن.
بیرانوند با بیان اینکه حضرت علی(ع) پس از سپردن دین و دنیای فرزند خود به خداوند متعال برای او بهترین قضای الهی را در دنیا، آخرت و امروز و فردای او طلب میکند، عنوان کرد: تقدیر الهی این است که خداوند برای هر پدیدهای اندازه و حدودِ کمی، کیفی، زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحتتأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق مییابد و قبل از مرحله نهایی، دارای مراتب تدریجی است.
این کارشناس مذهبی افزود: قضای الهی بدین معناست که پساز فراهم شدن مقدمات، اسباب و شرایط یک پدیده آنرا به مرحله نهایی و حتمی میرساند، بهعبارت دیگر، مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنتهای قطعی است که بر ما و جهان حکومت میکنند و تأثیر این سنتها در خوشبختی و بدبختی مردم، تخلفناپذیر است؛ مثلاً جوانی که زندگی خود را با امکانات لازم، فهم و هوش خدادادی آغاز کند، دو تقدیر و سرنوشت که هر دو به حکم قضای الهی است در انتظار اوست تا کدام یک از آنها را انتخاب کند، اگر در راه خوب باشد سعادت در انتظار اوست و اگر استفاده بد کند موجب تباهی است.
وی ادامه داد: هر تقدیر مربوط به خداست ولی انسان در انتخاب هر یک آزاد است و نتیجهای که از انتخاب هریک دامنگیر او میشود، به تقدیرو خواست خداست؛ چنانکه از نیمه راه بازگردد سرنوشتی را جای سرنوشت دیگری نشانده است و این نیز به تقدیر خداست، زیرا او ما را آفریده و به ما اجازه داده است که از نیمه راه بازگردیم و از کرده خود پشیمان شویم، در نتیجه میتوانیم سرنوشتی را جای سرنوشت دیگری جایگزین کنیم.
بیرانوند افزود: انتخاب راه خیر و صلاح، به انسان قضا و قدر نیکو میبخشد و نورانیت دل و صفای جان میآورد و انتخاب راه شر و فساد، تیرگی و سیاهی جان بهدنبال دارد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه قضا و قدر الهی دو نوع خوب و بد دارد، عنوان کرد: چنانکه نقل شدهاست امام علی(ع) در سایه دیواری که در حال خراب شدن بود نشسته بود، از آنجا برخاست و زیر سایه دیگری نشست، به آن حضرت گفتند: «ای امیرمؤمنین! آیا از قضای الهی فرار میکنی؟ فرمود: «از قضای الهی به قدر الهی پناه میبرم، یعنی از نوعی قضا و قدر بهنوعی دیگر از قضا و قدر پناه میبرم».
وی ادامه داد: استاد شهید مرتضی مطهری در این رابطه مینویسد: «اگر بنشینم و دیوار بر سرم خراب شود قضا و قدر الهی است، زیرا در جریان علل و اسباب اگر انسانی در زیر دیواری شکسته و مشرف به خرابی بنشیند آن دیوار بر سرش خراب میشود و صدمه میبیند و این خود قضا و قدر الهی است».
بیرانوند افزود: سلام، کلمه مبارک و پُرمعنایی است که امیر مؤمنان علی(ع) و دیگر معصومان(ع) نامهها و سخنان خود را با آن به پایان میبردند، اساساً «سلام» نام خدا و از سنتهای پسندیده و زیبای اسلام است که بهجای تکریم و تحیتی که در جاهلیت مرسوم بود، گذاشته شد، در روزگار جاهلیت مردم هنگام صبح به یکدیگر میگفتند: «انعم صباحاً» و در وقت عصر میگفتند: «انعم مساء» این سنت در میان مسلمانان هم جریان داشت تا اینکه آیه هشتم سوره مجادله با این مضمون «وَإِذَا جَاؤُوکَ حَیَّوْکَ بِمَا لَمْ یُحَیِّکَ بِهِ اللَّهُ ...» نازل شد که میفرماید: «هرگاه نزد تو میآیند تو را به آنچه خدای متعال به آن تحیت گفته تحیت میگویند».
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: ازآن پس بود که پیامبرگرامی اسلام(ص) فرمان داد که عبارت زیبای «سلام» را که برای تحیت بهشتیان است بهکار ببرند و بگویند: «السلام علیکم» کمااینکه سلام نشانه سلامتی، امنیت، تواضع، مهربانی و دوستی است و نباید به آن، بخل ورزید، در آموزههای مکتب اهلبیت(ع) بخیلترین مردم کسی است که به سلام کردن بُخل بورزد.
وی با اشاره به اینکه مسلمانان کلمه «سلام» را هنگام دیدار، خداحافظی و موقع ورود به خانه استفاده میکنند، عنوان کرد: کمااینکه رسول اکرم(ص) فرمود: «هرگاه یکیاز شما از مجلسی برمیخیزد با «سلام» اهلِ مجلس را وداع کند».
بیرانوند ادامه داد: در مورد سلام اذن ورود باید گفت: در سوره نور آیه ۲۷ با این مضمون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّی تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَی أَهْلِهَا ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» دستور داده شده است که بدون استیناس و تسلیم، داخل خانهای نشوید که امام صادق(ع) در تفسیر آن فرمود: «استیناس، صدای کفش و سلام کردن است».
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه با همین درود و سلام وداع، نامه تربیتی و حکیمانه امیرمؤمنان علی(ع) به جوان خود خاتمه مییابد، اظهار کرد: اینک ما هستیم و این میراث گرانبها و تجربهای گران از پیری خردمند و معلمی بزرگ که دست در اعماق دریای روزگار برده و دُرهای ارزشمندی از باید و نبایدها را به ما هدیه کرده است، هر انسان با انصافی، گرچه مسلمان هم نباشد، با خواندن این نامه، در برابر نویسندهاش تعظیم میکند و او را به عظمت و بزرگی میستاید.
وی افزود: ما امروزه بیشاز گذشته به این سخنان و رهنمودها نیازمندیم، امید که بتوانیم آنها را در عرصه تعلیم و تربیت ترویج و عطر دلانگیزش را در ذهن و ضمیر جوانان منتشر کنیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
تداوم دستاندازیها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستانگذران به مازندران
حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
انتقام ایران پاسخی به خباثتهای رژیم صهیونیستی بود
دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
جزئیات رقابتهای جهانی تکواندو در کیش
تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
پیشبینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
توزیع ۶۰۰هزار تن نهادههای دامی بین دامداران لرستان
انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمهالکترونیکی است
هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
وزارت نفت برای جمعآوری فاضلاب جزیره خارگ پای کار بیاید
سرریز فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قرهسو
خبر وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
پهلودهی ۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
قدردانی علمای برجسته اهلسنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت میشناسد
دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
دغدغههای نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و کمک به دولت تشکیل شود
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
تب تند رقابتهای انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد