میرنیوز

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو 2020-09-02T15:25:04+04:30

شروع این ماجرا را باید به خردادماه سال جاری گره زد. زمانی که عباس رضایی، استاندار اصفهان در معیت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان از مجموعه پارک ملی و قلعه تاریخی قمیشلو در شهرستان تیران و کرون بازدید کرد و گفت: «مجموعه حیات‌وحش و پارک ملی قمیشلو یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های حفاظت محیط‌زیست استان است که ظرفیت مناسبی را برای توسعه گردشگری طبیعت‌گردی با رعایت اصول حفاظت از محیط‌زیست دارد. »

او تصریح کرد: «قلعه تاریخی قمیشلو با مساحتی در حدود ۹ هزار مترمربع که یادگاری از دوران قاجار است، فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری شهرستان تیران و کرون از منظر طبیعی و تاریخی فراهم آورده و با توجه به این امر، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مسئولان شهرستان موظف‌اند در کمترین زمان ممکن، سرمایه‌گذارانی را که آماده همکاری در زمینه مرمت و تبدیل این بنا به یک مجموعه گردشگری هستند، به‌منظور سرمایه‌گذاری در این مجموعه تشویق و حمایت کنند.»

رضایی اطمینان داد: «ما نیز در استانداری اصفهان و از طریق کارگروه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان، آماده هرگونه همکاری در خصوص ارائه مجوزهای لازم از تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان محیط‌زیست و حمایت مالی از سرمایه‌گذاران از طریق بانک‌های عامل و یا صندوق توسعه ملی هستیم.»

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

بعدازاین بازدید و در عرض کمتر از سه ماه، خبر رسید که سند مالکیت ۱۸ هزار هکتار از مستثنیات و اراضی پارک ملی قمیشلو که شامل قلعه، کاروانسرا و باغ تاریخی پیرامون آن است، به نام اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ثبت‌شده.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تائید این خبر به ایسنا گفت: طی سال‌های گذشته به خاطر وجود قلعه و کاروانسرای ارزشمند قاجاری در پارک ملی قمیشلو، میراث فرهنگی استان اصفهان برحسب وظیفۀ ذاتی خود در این محدوده هزینه‌های زیادی انجام داده و باوجوداینکه دوستداران میراث فرهنگی این منطقه در امر حفاظت از این قسمت‌ها با ما همکاری خوبی داشتند، نگهداری از آن دقت و توجه بیشتری را می‌طلبید.

او با اشاره به علت انتقال سند مالکیت این بخش از اراضی ملی پارک قمیشلو به نام اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان توضیح داد: قلعه تاریخی، کاروانسرا و اراضی پیرامون آن که در واقع یک باغ تاریخی است، در مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طبق قانون، میراث فرهنگی می‌تواند سند بخش‌های تاریخی آن را به نام خود بزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این انتقال مالکیت از سازمان حفاظت محیط‌زیست به اداره میراث فرهنگی، طبق روال معمول و قانونی انجام‌گرفته و بحث قوانین و مقررات حاکم در مقولۀ میراث فرهنگی و محیط‌زیست سر جای خود قرار دارد.

اللهیاری با تأکید بر اینکه مفهوم مالکیت، مخدوش کردن ضوابط نیست، یادآور شد: همان‌طور که مالک یک بنای تاریخی بودن مجوزی برای مداخله در آن بنا نیست، در محیط‌زیست هم این مسئله مطرح است و اینجا میراث فرهنگی استان اصفهان قصد مخدوش کردن ضوابط سازمان حفاظت از محیط‌زیست را ندارد.

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

او خطاب به فعالان محیط‌زیست گفت: در مورد این تغییر مالکیت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چرا که هر اتفاقی در محدودۀ این پارک ملی رخ بدهد، تابع ضوابط محیط‌زیستی است همان‌طور که هر اقدامی در محدوده قلعه و کاروانسرا و باغ تاریخی این پارک ملی رخ بدهد نیز باید تابع قوانین میراث فرهنگی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا این اداره کل برنامه‌ای برای رونق گردشگری در این محدوده دارد یا خیر اعلام کرد: سرمایه‌گذاران مختلفی سال‌هاست که درخواست دارند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند و این مسئلۀ جدیدی نیست که اکنون و بعد از انتقال سند مالکیت بخواهد نگرانی ایجاد کند.

 او ادامه داد: مسلماً برای پارک ملی قمیشلو  رعایت ضوابط میراثی و محیط‌زیستی در اولویت قرار دارد و تا این حساسیت‌ها هست مداخله‌ای هم رخ نخواهد داد، اگر هم بحث سرمایه‌گذاری و گردشگری مطرح شود باید کاملاً منطبق با شیوه‌نامه‌های میراثی و محیط‌زیستی باشد.

اللهیاری در آخر تأکید کرد که قلعه و کاروانسرای تاریخی پارک ملی قمیشلو شدیداً به مرمت نیاز دارد و ما باید برنامه‌ریزی جدی برای آن داشته باشیم.

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

ایرج حشمتی، مدیرکل اداره محیط‌زیست استان اصفهان اما روز گذشته در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در پارک ملی قمیشلو قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد. ازاین‌رو اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه اموال دولتی توانسته است برای ۱۸ هکتار از  این اراضی سند مالکیت بگیرد که ۱۲ هکتار آن در پارک ملی قمیشلو واقع‌شده و قبلاً سندی به اسم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای آن صادرشده بود.

او با اشاره به اینکه پارک ملی قمیشلو قدیمی‌ترین منطقه حفاظت‌شده جهان است و از سال ۱۳۴۳ تحت حفاظت قرارگرفته گفت: صدور سند برای میراث فرهنگی کار اشتباهی است، چراکه محیط‌زیست بیش از ۲۰ سال است که برای این منطقه سند مالکیت گرفته است و چنین اقدامی نشان‌دهنده ناهماهنگی بین دستگاه‌هاست.

مدیرکل اداره محیط‌زیست اصفهان با اشاره به اینکه صدور سندی جدید برای اداره میراث فرهنگی بدون هماهنگی با ما رخ‌داده است، تصریح کرد: قمیشلو منطقه‌ای حفاظت‌شده است و انجام هرگونه فعالیتی در آن باید با هماهنگی محیط‌زیست باشد.

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

وی با اشاره به طرح گردشگری اداره میراث فرهنگی برای این محدوده توضیح داد: ما در حال بررسی طرح گردشگری پیشنهادشده بودیم که متأسفانه سند منطقه به اسم میراث صادر شد و اکنون باید صبر کنیم که این اختلاف‌نظر رفع شود.

حشمتی خاطرنشان کرد: ما با حفاظت فیزیکی بر اساس الگوهای مشارکتی مخالف نیستیم ولی طرح‌های گردشگری باید ضوابط خاصی را رعایت کنند و در چارچوب الگوهای حفاظت باشند چرا که اگر مردم محلی در طرح‌های گردشگری شرکت کنند و نفعی از آن ببرند ضریب حفاظت مناطق نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل اداره محیط‌زیست اصفهان تأکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که سند محیط‌زیست را تک‌برگ و سند میراث فرهنگی را باطل کنیم. مکاتباتی با مدیرکل اداره اقتصاد و امور دارایی استان و اداره ثبت نیز انجام‌شده است و امیدواریم که به‌زودی مالکیت محیط‌زیست بر منطقه قمیشلو احراز شود.

نوید حسنی، عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی نجف‌آباد نیز دربارۀ مشکلات عدیده‌ای که پارک ملی قمیشلو با آن روبروست، به ایسنا گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار از پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو به خاطر احداث یک آزادراه در دهه هشتاد از این منطقه جدا شد و به‌این‌ترتیب زیستگاه اصلی آهوی ایرانی از بین رفت.

او ادامه داد: در بخش دیگری از این منطقه حفاظت‌شده نیز شهرک صنعتی بزرگ غرب اصفهان احداث شد و به‌این‌ترتیب محلی که حیوانات به دلیل گرم‌تر بودن هوا زمستان‌ها به آن کوچ می‌کردند نیز به ورطۀ نابودی افتاد.

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

این فعال حقوق حیوانات خاطرنشان کرد: قلعه و کاروانسرا و باغ تاریخی که میراث فرهنگی اکنون سند آن را به نام خود ثبت کرده، دقیقاً در قلب این پناهگاه حفاظت‌شدۀ حیات‌وحش قرار دارد و در صورت اجرای طرح‌های گردشگری ما با مشکلات تازه‌ای مثل رشد سخت و ساز، افزایش زباله، تردد بی‌ضابطه و دسترسی راحت شکارچیان به این پارک ملی روبرو خواهیم بود که در واقع مساوی با نابودی این منطقه است.

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی طبیعی نجف‌آباد در واکنش به وعده‌هایی که برای رعایت ضوابط محیط‌زیستی در این محدوده می‌شود گفت: زمانی که می‌خواستند طرح آزادراه را در این منطقۀ حفاظت‌شده پیاده کنند، قرار شد دورتادور جاده برای ایمن‌سازی فنس کشی شود، دیواره‌های بتونی آن را بپوشاند و در امتداد آن دو گذرگاه حیات‌وحش به‌صورت پل هوایی ایجاد شود تا حیوانات بتوانند به‌راحتی از روی آن عبور کنند اما متأسفانه هیچ‌یک از این وعده‌ها عملیاتی نشد.

حسنی تأکید کرد که احداث این آزادراه موجب دسترسی بی‌ضابطۀ شکارچیان به منطقه حفاظت‌شدۀ قمیشلو شده به‌طوری‌که آن‌ها به‌راحتی با توقف در پارکینگ آزادراه، به خاطر فاصلۀ کمی که این مکان تا آبشخور اصلی حیات‌وحش دارد اقدام به شکار حیوانات می‌کنند و تلاش محیط بانان که با دست‌ خالی از این محدودۀ وسیع حفاظت می‌کنند بی‌ثمر می‌شود.

کشمکش میراث و محیط‌زیست بر سر منطقۀ حفاظت‌شده قمیشلو

این فعال محیط‌زیست یادآور شد: همین حالا که طرح گردشگری پیاده نشده، روزهای تعطیل سیل جمعیت وارد پارک ملی قمیشلو می‌شود و حضور انسان‌ها آرامش را از حیوانات این منطقه می‌گیرد. گردشگران، بوته‌ها که تنها پوشش گیاهی و پالایندۀ هوای پارک ملی قمیشلو هستند آتش می‌زنند و انواع خزندگان و پرندگان را زیر چرخ‌های ماشین‌هایی که به‌واسطه احداث آزادراه به قلب منطقه دسترسی پیداکرده‌اند له می‌کنند. ضمن اینکه ماشین‌های آفرود نیز سطح خاک این منطقه را به هم می‌زنند و زیست‌بوم آن را را دچار مشکل می‌کنند.

 حسنی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی برای مرمت یک بنا لزوما نباید مالک آن باشد، اعلام کرد: ما نگرانیم که با انتقال مالکیت بخشی از این مجموعه، یک فاجعه دیگر در انتظار این پناهگاه حفاظت‌شده حیات‌وحش باشد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)