میرنیوز

دانشگاه علوم پزشکی اراک درگیر سه بحران کرونا، کمبود نیرو و کاهش منابع مالی

دانشگاه علوم پزشکی اراک درگیر سه بحران کرونا، کمبود نیرو و کاهش منابع مالی 2020-08-31T14:38:13+04:30

دکتر سید محمد جمالیان دهم شهریورماه در جلسه هیات رئیسه این دانشگاه که با حضور علی اکبرکریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به برخی تهدیدات ناشی از شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، بیان کرد: در شرایط کرونا با افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها روبرو شده‌ایم، اغلب خریدها نقدی شده و با توجه افزایش قیمت‌ها دانشگاه تحت فشار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تهیه وسایل حفاظت فردی برای پرسنل، دانشگاه را به لحاظ نقدینگی با مشکل روبرو کرده است و باید حمایت ویژه‌ای از دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گیرد، خستگی مفرط کادر درمان و پرستاران را نیز از دیگر تهدیدات دانست و گفت: آمار تروما، تصادفات و حوادث صنعتی بالاست به طوری که بیمارستان ولیعصر به عنوان مرکز تروما و بیمارستان امیرالمومنین به عنوان سانتر کرونا با تمام ظرفیت مشغول خدمات رسانی هستند، تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا نیز در بخش قدیمی بیمارستان آیت الله خوانساری پذیرش شده‌اند و این مسئله باعث شده است که پزشکان نیز تحت فشار بسیار باشند.

جمالیان تصریح کرد: دستمان باز نیست و به لحاظ بیمارستانی محدودیت جدی داریم و فقط می توان روی بیمارستان امیرکبیر حساب باز کرد که این مرکز درمانی سی تی اسکن و سیستم اکسیژن‌رسانی ندارد، در این مدت دانشگاه سعی کرد لوله کشی سیستم اکسیژن رسانی بیمارستان امیرالمومنین را تکمیل کند که محقق شد و درصدد تهیه یک دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان امیرکبیر هستیم تا در پاییز در صورت شدت گرفتن بیماری بتوان از این مرکز درمانی هم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان آیت‌الله خوانساری سانتر بیماران سرطانی است و این شرایط، تصمیم‌گیری را سخت کرده است، گفت: بیمارستان آیت‌الله طالقانی ویژه زنان است و نمی‌توان شرایط را تبدیل کرد، ولی با وجود همه مشکلات اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی اظهار کرد: دانشکده دندانپزشکی استاندارد لازم را نداشت و حتی کلینیک داندانپزشکی دولتی نیز در اختیار نبود که با جابجایی انجام شده و انتقال کلینیک با وجود هزینه‌های بالا، مشکلات دانشکده پس از هشت سال به پایان رسید.

وی اضافه کرد: با انتقال دانشکده دندانپزشکی، این محل به بخش اعصاب و روان اختصاص می‌یابد و در کنار بخش اعصاب و روان بیمارستان امیرکبیر، خدمات رسانی‌ خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: کمبود فضای آموزشی یکی از مشکلات دانشگاه است که خوشبختانه تکمیل فضای خیرساز در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز در مراکز درمانی استان، گفت: برای بیمارستان امیرالمومنین با هزینه ۲.۵ میلیارد تومان یک دستگاه خریداری شد و ظرفیت اکسیژن بیمارستان به سه برابر افزایش یافت، همچنین سیستم اکسیژن ساز بیمارستان آیت‌الله خوانساری به روز شد و در بیمارستان امیرکبیر نیز تا ۱۵ شهریورماه سیستم نصب خواهد شد.

جمالیان اظهار کرد: ۲۰ تخت ICU در بیمارستان خوانساری اضافه شده است، فضایی در بیمارستان امیرالمومنین در حال ساخت است که تا پایان شهریورماه نیز ۲۰ تخت ICU در این مرکز درمانی به بهره‌برداری می‌رسد و ۶۰ درصد افزایش تخت‌های ویژه در این مدت برای استان مرکزی رقم خورده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه  MRI بیمارستان امیرالمومنین مستهلک شده بود که با بروز رسانی انجام شده در شهریورماه به بهره برداری می‌رسد، گفت: جذب اعضای هیات علمی در استان انجام شده است به طوری که۳۰ نفر عضو هیات علمی به دانشگاه افزوده شده است و گروه رادیولوژی تغییرات اساسی خواهد داشت.

جمالیان افزود: چهار دستگاه دیالیز در خنداب خریداری و مستقر شد و نیازی به مراجعه بیماران به اراک نیست، در کمیجان اورژانس بیمارستان تجهیز و دستگاه رادیولوژی دیجیتال تهیه شد و آزمایشگاه نیز ارتقا یافت، در حوزه کادر درمان در استان کارانه‌ها به صورت منظم پرداخت می‌شود و بسیاری از معوقات پرسنلی و حق مسکن نیز پرداخت شد.

وی با بیان اینکه پرستاران با قراردادهای ۸۹ روزه حاضر به عقد قرارداد نیستند و نیروهای طرحی نیز به دلیل فشار بالای کار طرح خود را آغاز نمی‌کنند، گفت: مجوز جذب ۱۶۰ پرستار برای بیمارستان ولیعصر ذخیره شده است و مقرر بود قبل از افتتاح ساختمان جدید بیمارستان تامین شود، با توجه به کمبود شدید نیروی پرستاری و شرایط کرونا، لازم است که مجوزی دریافت شود که خارج از آزمون سراسری آزمون جذب برگزار و این تعداد نیرو نیز تامین شود و لازم است پیگیری در این راستا صورت گیرد تا نیروهای تازه نفس به سیستم تزریق شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: با توجه به وضعیت پرداخت ها در استان که ساماندهی مناسبی دارد، اما متاسفانه به جای اینکه تشویق شویم کمتر مورد توجه قرار می گیریم به طوری که از رقم دو هزار میلیارد تومان تزریق شده به دانشگاه ‌های کشور، فقط ۱۳ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی اراک اختصاص یافت در حالی که دلیل نمی‌شود که دانشگاه با عملکرد خوب و پرداخت‌های به‌روز کمتر مورد توجه قرار گیرد و لازم است که با پیگیری حق دانشگاه محقق شود.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از راه اندازی دانشکده داروسازی در دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، افزود: سعی بر این است که دانشگاه علوم پزشکی اراک به تیپ یک ارتقا یابد، مجوزهایی در سال ۱۳۹۳ برای فعالیت دانشکده داروسازی به دانشگاه آزاد داده شد که پس از هفت سال موفق نبوده است و درصدد هستیم که این مجوز را دریافت کنیم. اگر این دانشکده راه‌اندازی شود، امکان ارتقا دانشگاه به تیپ یک میسر می‌شود و مسلما مزایای بسیاری خواهد داشت.

جمالیان در خصوص پروژه های در دست ساخت دانشگاه اظهار کرد: بیمارستان سوختگی به ۸۰ درصد، بیمارستان زنان به ۴۵ درصد و پروژه ولیعصر به ۷۰ درصد پیشرفت رسیده است و نیاز است با حمایت‌های ویژه سریعتر این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند.

وی خواستار حمایت جدی صنایع از دانشگاه شد و گفت: صنایع باید وظایف اجتماعی خود را عملیاتی کنند، هزینه‌های دانشگاه ۱۰۰ درصد افزایش و درآمدها کاهش یافته است، تامین منابع مالی هر روز سخت می‌شود و لازم است که صنایع در این بحران کرونا که به نظر می‌رسد حداقل هفت ماه دیگر ادامه یابد، به وظایف خود جامه عمل بپوشانند.

جمالیان با اشاره به اینکه در بحث آموزش مجازی رتبه چهارم کشور به دانشگاه علوم پزشکی اراک رسید و در صدد توسعه زیرساخت‌ها در این راستا هستیم، گفت: دانشکده‌ها چارت سازمانی نداشتند و در حال تکمیل چارت‌ها هستیم، در بحث پژوهشی اقدامات خوبی به انجام رسیده است و از رتبه ۳۳ به رتبه ۲۰ رسیده‌ایم که ارتقای خوبی حاصل شده و در بحث سرطان سینه به عنوان مشکل استان، بیماری‌های تروما و سایر موارد موفقیت‌های خوبی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: در بحران‌ها میزان نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود و در واقع فشار کاری، جابجایی پرستاران، اتخاذ تصمیمات سریع و سخت زمینه‌ساز نارضایتی است به همین دلیل لازم است در این روزها حمایت قاطع و منصفانه و به دور از تخریب از دانشگاه صورت گیرد، دانشگاه در حال حاضر با بحران کووید ۱۹، کمبود نیرو و کمبود منابع درگیر است که مدیریت را سخت می‌کند و از طرفی باید به مباحث دانشجویی، خوابگاه، آموزشی، تامین دارو و امکانات پرسنلی هم توجه داشت. با این وجود مدیریت مناسبی اعمال شده است و جزو اولین استان‌هایی هستیم که مشکل ماسک و مواد ضدعفونی تحت کنترل درآمد.

جمالیان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی راهی نداریم جز اینکه بهداشت را سدی برای درمان کنیم و اگر ذره‌ای نسبت به پروتکل‌ها بی توجه باشیم، قطعا بار بیمارستان ها سنگین‌تر می‌شود، گفت: مراسم‌های عزاداری در استان خوب انجام شد، پروتکل‌های بهداشتی مدنظر بود و این تجربه نشان داد که می‌توان همه مراسم‌ها را در کنار رعایت پروتکل‌ها برگزار کرد، در این مدت فشار زیادی برای بازگشایی آرامستان بود ولی در این زمینه با دانشگاه همراهی شد و نیاز است که حمایت قاطع‌تری از دانشگاه، مباحث بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها صورت بگیرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)