میرنیوز

بیم دارم گونه‌های فاقد اصالت موسیقی، جایگزین تعزیه‌خوانی شود

بیم دارم گونه‌های فاقد اصالت موسیقی، جایگزین تعزیه‌خوانی شود 2020-08-28T07:04:49+04:30

مجتبی قیطاقی در برنامه روایت آزادگی که در جهت بررسی روند تاریخی موسیقی آئینی و تعزیه در فرهنگ عاشورا، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و به صورت گفت‌وگوی مجازی برگزار شد، اظهار کرد: تعزیه مختص ایران و جزو فرهنگ دیرین ایران است و در هیچ کشور دیگری نمونه این‌گونه عزاداری مشاهده نمی‌شود. باعث افتخار است که در سال ۲۰۱۰، بنابر پیشینه تاریخی و باور جهانی، تعزیه ایران در فهرست نمونه میراث معنوی بشری در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

وی در رابطه با تاریخچه تعزیه در ایران بیان کرد: آئین‌مداری، احترام به مذهب و پیشینه مذهبی و آن‌چه که جزو آیین‌های عبادی این سرزمین است، همیشه مرام ایرانیان بوده و در پیشینه ما در ایران باستان جریان داشته و اکنون هم جریان دارد. فرهنگ‌مداری و توجه به آئین‌های مختلف همیشه مورد توجه ایران بوده و همیشه در آئین‌های مختلف، از هنرهای مختلف استفاده شده است. تعزیه از جمله هنرهایی است که از قدیم‌الایام و حتی از قبل از اسلام به بهترین شکل در ایران جریان داشته است.

این موسیقی‌دان افزود: تعزیه در ایران در دوره‌های مختلف فراز و نشیب داشته است. در دوره زندیه، قاجاریه و صفویه به صورت‌های مختلف بوده و دوران طلایی تعزیه را اواخر صفویه و اوایل قاجاریه می‌دانند؛ مخصوصا در دوران ناصرالدین شاه حدود ۸۰ تکیه در تهران برای تعزیه شکل می‌گیرد که مهم‌ترین آن، تکیه دولت است که امروز حال و روز خوبی ندارد و شاید که تخریب شده است اما نمونه بسیار شاخصی در حوزه معماری تکیه است. این بنا نمونه‌ای است از تکایایی که محل برگزاری تعزیه بوده و بر اساس بوم منطقه طراحی ‌شده است.

قیطاقی تصریح کرد: تعزیه دارای سه رکن کلام، موسیقی و حرکت است که در ایران به انواع مختلف برگزار می‌شود. شاید شبیه‌خوانی نزدیک‌ترین گونه تعزیه‌ای است که در پیشینه ما وجود داشته و در آن از تمام هنرهای تجسمی، شنیداری، آوایی و نمایشی استفاده می‌شود. شبیه‌خوانی را نباید در برابر نمایش فرض کرد. در شبیه‌خوانی گفته می‌شود افرادی که ورزیده این مهارت هستند، نقش یکی از قهرمانان را بر عهده می‌گیرند؛ حال اگر موضوع واقعه کربلا باشد، نقش یکی از قهرمانان کربلا را روایت می‌کنند. در این هنر بازیگر نقش را بازی نمی‌کند. این روایت نقد وجه تمایز شبیه‌خوانی با نمایش است؛ هرچند تعزیه را گونه‌ای از نمایش سنتی می‌دانند که این موضوع نادرستی نیست.

پژوهشگر هنرهای اسلامی خاطرنشان کرد: تعزیه و شبیه‌خوانی کارکردهای بسیار مهمی داشته است. تعزیه تلاشی بوده در جهت الگوسازی و معرفی الگوهای برجسته در این عرصه که اگر حماسی و با موضوع امام حسین(ع) بوده، انگاره‌سازی می‌کرده است و می‌توانسته احساس عاطفی مخاطب خود را برانگیزاند و او را تحت تاثیر قرار دهد. ایجاد وهم و خیال نیز در آن‌ها به صورتی ایجاد می‌شده که مخاطبان خود را در صحنه‌های کربلا احساس می‌کردند و فضا را تجسم می‌کردند. تزکیه نفس، تطهیر روح، تقویت روحیه شهادت‌طلبی و ترویج آزادی‌خواهی نیز در قالب تعزیه ارائه و مورد توجه بوده است. همچنین تسکین آلام مردم، با توجه به اینکه آن‌ها داغ‌دیده عزیزانی هستند که جوان‌مردانه از دین دفاع کردند، هم مورد توجه بوده که دوام و همبستگی این ماجرا و حفظ وحدتی که بین مردم بوده است را نشان می‌دهد.

وی تشریح کرد: پس از واقعه کربلا، شیعیان ایران از تمام امکانات خود به بهترین شکل استفاده کردند تا حرمت‌دار جوانمردان کربلا باشند. جوان‌مردی را ایرانیان از قدیم‌الایام پاس می‌داشتند و همانندسازی می‌کنند؛ جوانمردی حضرت عباس(ع) را با جوان‌مردی یادگار زرایران در قبل از اسلام. این همانندسازی‌ها بسیار کمک می‌کند تا بستر و زمینه فرهنگی به وجود بیاید و رشادت‌ها و حماسه‌پردازی بهتر دیده شود. این ویژگی اصلی تعزیه است که می‌توانیم به آن افتخار کنیم و باید از اساتید این عرصه قدرشناسی کنیم تا به فرهنگ شفاهی خود احترام گذاشته باشیم. باید توجه داشت به دلیل اینکه فرهنگ شفاهی ما به شدت در معرض خطر و تهدید است، می‌توانیم با تقدیر از اساتید از از بین رفتن آن جلوگیری کنیم.

قیطاقی بیان کرد: آثاری مانند «یادگار زرایران»، «سوگ سیاوش» و «مصائب میترا» نمونه‌هایی از آثار مکتوب و منظوم تعزیه است که پیش از اسلام وجود داشته‌ و ادامه این باور فرهنگی است که پس از اسلام، در واقعه کربلا و ادبیات عاشورا به بهترین شکل خود را نشان می‌دهد. با توجه به واقعه کربلا و فرهنگ عاشورا، درام‌ها و نمایش‌های بسیار ارزشمندی از این رویداد استخراج و اجرا شده است.

این هنرمند موسیقی مقامی خراسان گفت: گونه‌های اصلی که در ایران برای تعزیه شناخته می‌شود، از مناقب‌خوانی که ستایش‌خوانی مذهبی در قالب شعر است، دسته‌گردانی، مقتل‌خوانی، سرنانوازی، شمایل‌گردانی، علم‌گردانی، مرثیه‌خوانی، نوحه‌گری و پرده‌خوانی تشکیل می‌شود که از بین آن‌ پرده‌خوانی به نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌پردازد. شهرستان کاشمر در خراسان رضوی را می‌توان به عنوان یکی از کانون‌های پرده‌خوانی دانست. در کتاب فتوت‌نامه سلطانی از ملاحسین واعظ کاشفی بسیاری از گونه‌های تعزیه دارای مرام‌نامه است و رسما جزو فرهنگ این کشور بوده‌اند.

وی در رابطه با نقش‌های مختلف در تعزیه بیان کرد: در شرایط مختلف تعزیه و شبیه‌خوانی یکسری از منصب‌ها و یا وظیفه‌هایی وجود دارد؛ برای مثال مظلوم‌خوان، موافق‌خوان و اولیاءخوان نقش‌های مثبت را می‌خواند و یا آن‌ها را نقل می‌کند اما مخالف‌خوان‌ها شبیه مخالف را نقل می‌کنند که در بین این تعزیه، موسیقی نقش مهمی ایفا می‌کند. گوشه‌ای که برای آغاز موافق‌خوان خوانده می‌شود با گوشه‌ای که برای مخالف‌خوان خوانده می‌شود، متفاوت است؛ برای مثال قریب به اتفاق افرادی که مخالف‌خوان هستند، گوشه مخالف سه‌گاه را انتخاب و اجرا می‌کنند.

قیطاقی تصریح کرد: در فرهنگ ایران حماسه و معنویت جریان دارد و با رفتن جوان‌مردان، این اتفاقات را نقل می‌کنند و الگوسازی می‌کنند تا این اتفاقات در فرهنگ ما برای نسل آینده بماند که این حسن فرهنگ ماست. در عرصه موسیقی مقامی خراسان هم همین‌طور است. مقام‌های بسیاری وجود دارد که به واقعه کربلا می‌پردازد؛ برای مثال مقام «حسین یار» وجود دارد که شعرهای اصیل و اولیه‌اش در مقام امام حسین(ع) سروده شده و توسط بخشی‌های خراسان نقل می‌شود. در نواحی جنوب و شرق خراسان هم مقام‌های بسیاری وجود دارد که به ذکر فضائل اهل بیت(ع) می‌پردازد؛ در کل موسیقی ایرانی هم همین‌طور است که نشان‌دهنده رشد و پیشرفت فرهنگ و موسیقی متناسب با هم است.

این پژوهشگر هنرهای اسلامی افزود: در تعزیه آوازهای بی‌تناسب نخواهید شنید. کودک‌خوان، زینب‌خوان، موافقخوان و مخالف‌خوان به تناسب گوشه خود را انتخاب می‌کنند که بر اساس آن بخوانند چون اگر غیر از این باشد، از تاثیرگذاری آن کم می‌شود و مردم متوجه این موضوع خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان هنرمندان به بهترین شکل، خواستار این نوع موسیقی بوده‌اند و افتخار این را داریم که دو گونه از موسیقی‌های خراسان ثبت جهانی در یونسکو شده‌ است. موسیقی بخشی‌های خراسان که به دوتار و آواز می‌پردازد، موسیقی خاصی است که به ثبت رسیده و پس از آن در سال ۲۰۱۹، مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در ایران به ثبت رسید که نشان‌دهنده پیشینه علمی و قوی آن‌هاست.

قیطاقی تصریح کرد: ما در عرصه فرهنگی که در طول تاریخ به فراخور و به تناسب آئین‌ها، مناسبت‌ها، وضعیت جغرافیایی، بوم محل زندگی، اجتماع و نحوه زندگی‌هایمان به وجود آمده، موسیقی داریم و آئین خاص هر کدام از این‌ها را به تناسب با موسیقی خود پیش می‌برده‌ایم. موسیقی ما در سرزمین ایران و به ویژه خراسان به بهترین شکل وجود دارد و این گنج پنهان در موسیقی اقوام مختلف می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

این هنرمند موسیقی مقامی با بیان اینکه خیلی‌ها می‌گویند موسیقی نوایی، مقامی و سنتی، موسیقی عقب‌افتاده و قدیمی است که تناسبی با سلیقه جوانان ندارد، اظهار کرد: در طول تاریخ موسیقی ما مخصوصا در حوزه مقامی، موسیقی رشد تاریخی خود را داشته و هر زمان به آن مراجعه شده، نتیجه داشته اما وقتی به آن مراجعه و توجه نشود و معرفی نشود، طبیعی است که فرهنگ‌های رقیب فرصت پیدا می‌کنند تا جایگزین آن شوند.

وی افزود: هنرمند موسیقی‌دان خلاق می‌تواند راهی را پیدا کند که به تناسب زمانه خود بازآفرینی به وجود بیاید. مجموعه موسیقی‌ها در هر دوره‌ای مطابق شرایط زمانه خود بازآفرینی مجدد می‌شود و بسیاری از اوقات با برداشت از آن‌ها آثار جدیدی خلق می‌شود که فوق‌العاده هستند اما موسیقی مقامی در نواحی مختلف، موسیقی اندیش‌مندانه‌ای است که درک آن تلاش می‌خواهد.

قیطاقی با بیان اینکه حرمت‌داری برای اهل بیت(ع) مذهب نمی‌شناسد و همه‌ مردم محب اهل‌بیت(ع) هستند، گفت: شیعیان و حتی دوستان اهل تسنن حضور خوبی در حرمت‌داری اهل‌بیت(ع) و مخصوصا واقعه عاشورا در ایران داشته‌اند. مردم اهل تسنن ترکمن ما که در ترکمنصحرا و گنبد حضور دارند، منظومه‌های امام حسین‌خوانی دارند. منظومه‌ کربلا را با دوتار خود نرم می‌کنند و آواز می‌خوانند. مردمان جنوب و شرق خراسان هم همین‌طور هستند که هر زمان جشنواره‌ای در موضوع پاسداشت مقام امام رضا(ع) برگزار می‌کردیم، گروه‌های فعال و مطرح اهل تسنن ما بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)