میرنیوز
بهاره نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در وبینار «والدگری رسانهای در خانواده» که با هدف ارتقای سواد رسانهای والدین از سوی فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شده بود، گفت: ما نباید نسبت به انتخابهای رسانهای خود سهلانگار و بیتوجه باشیم. حق نداریم هر چیزی را گوش دهیم، ببینیم و بخوانیم بلکه باید چیزهایی را دریافت کنیم که سلامت روانی خود و فرزندانمان را تهدید نکند.
مدیر گروه پژوهشی مطالعات زنان، خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب خواندن، خوب نوشتن و خوب صحبت کردن را مهارتهای لازم برای ارتقای کیفیت زندگی رسانهای والدین و فرزندان دانست و ادامه داد: نباید چیزی که در رسانهها و شبکههای اجتماعی میبینیم را به راحتی باور کنیم و باید نگاه نقادانه به آنها داشته باشیم.
نصیری با اشاره به کلید واژۀ شنوندۀ فعال خاطر نشان کرد: والدین باید دائماً برای فرزندان کوچک خود کتاب بخوانند چون این کار میتواند به قدرت تخیل کودکان بسیار کمک کند. برای تقویت مهارت خوب خواندن نیز باید بتوانیم پیامهای ضمنی نویسنده را رمزگشایی کنیم و کتابها را برای بار دوم با نگاه نقادانه بخوانیم. در واقع نقطه اوج کتابخوانی زمانی اتفاق میافتد که بتوانیم درباره یک کتاب موضع استدلالی اتخاذ کنیم.
وی، کتاب را مادر تمام رسانهها خواند و گفت: نیاز است که فرزندان ما با نوشتن خاطرات و نوشتن انشا ارتباط کتبی پیدا کنند چرا که خوب نوشتن هم از خوب خواندن و افزایش دایره لغات نشأت میگیرد.
به گزارش ایسنا، این کارشناس سواد رسانهای، درباره مهارت خوب صحبت کردن توضیح داد: با خوب نوشتن است که میتوان در صحبت کردن نیز مهارت پیدا کرد. اگر پنج مهارت فوق را به فرزندان خود آموزش دهیم مسئولیت اجتماعی و اخلاق مراقبتی در جامعه افزایش پیدا میکند و بالا رفتن کیفیت فکر کردن به افزایش کیفیت زندگی ما میانجامد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به پنج سوال کلیدی در مواجهه با پیامهای گوناگون ادامه داد: همۀ ما حین مواجهه با یک پیام باید بپرسیم مؤلف یا خالق پیام چه کسی است، محتوای پیام چیست، مخاطب آن کیست، این پیام با استفاده از چه تکنیکها و روشهایی منتشر شده و هدف، نیت و انگیزه از ارسال پیام چه بوده است؟ میتوان در هنگام پخش آگهیهای تبلیغاتی نیز این تمرین را با کودکان و بهخصوص کودکان زیر سن مدرسه انجام داد و هدف از پخش یک آگهی را از آنها پرسید.
نصیری، کاهش ارتباط کلامی میان والدین و فرزندان، جابهجایی گروههای مرجع، کاهش الگوپذیری فرزندان از والدین، فردی شدن تجربهها، خستگی و بیحوصلگی ناشی از کار بیوقفه، کاهش گردهمایی و دورهمیها، نداشتن رسم و عادت بیرون رفتن خانوادگی و مجازی نشدن ارتباطات میانفردی والدین و فرزندان را از جمله معضلات والدین در عصر رسانه دانست و تصریح کرد: برخی والدین در فضای مجازی ارتباطی با فرزندان خود ندارند و برای مثال در اینستاگرام عضو نیستند و کار با شبکههای اجتماعی را یاد نمیگیرند، در حالی که والدین امروزی برخلاف گذشته نباید تنها یاددهنده باشند و میتوانند هم در مقام یاددهنده به فرزندان و هم در مقام یادگیرنده از فرزندان خود باشند.
به گفته وی، والدین باید با فرزندان خود گفتوگوی معنادار داشته باشند و خود را به فضای ذهنی آنها نزدیک کنند؛ گفتوگویی که منجر به درک همدلانه و تولید احساس احترام در طرف مقابل شود.
این کارشناس سواد رسانهای، کودکان را مظلومترین و بیدفاعترین قربانیان فضای رسانهای معرفی کرد و گفت: نباید کودکان را در این فضا رها کرد و باید بسیاری از چیزهایی که آنها میبینند را برایشان تحلیل کنیم. اینترنت پر از محتواهای آزاردهنده است اما بهجای منع کودکان باید در کنار آنها قرار بگیریم و از آنها محافظت کنیم.
وی به وجود آمدن تفکر قالبی و جامعه تودهای را نتیجه استفاده بیش از حد از رسانهها دانست و افزود: در جامعه تودهای همه مانند هم فکر و عمل میکنند و در نتیجه همه مانند یکدیگر تصمیم میگیرند و خلاقیت و ایدهپردازی از جامعه گرفته میشود.
نصیری درباره ویژگیهای والدگری رسانهای توضیح داد: والدین باید اهل مطالعه باشند و ویژگیهایی مانند صبوری و خودکنترلی را در خود تقویت کنند. پدر و مادری که خود روزانه ۶ تا ۷ ساعت را در فضای انواع رسانهها صرف میکنند نمیتوانند از فرزند خود انتظار داشته باشند مصرف رسانهای خود را مدیریت کند.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد که بازآفرینی فضای مشارکتی و همدلانه با تقویت مهارتهایی مانند گفتوگو، تعامل، همدلی، شاد بودن و مهارت شنیدن، وقت گذاشتن برای فرزندان، ارتقای سلیقه فرهنگی فرزندان، بازتعریف حریم خصوصی خانواده، تنها نگذاشتن کودکان در فضای رسانهای و در مقام یاددهنده و یادگیرنده بودن، از دیگر ویژگیهای والدگری رسانهای است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از انواع رسانهها برای کودکان زیر ۱۴ سال یک حق نیست بلکه یک امتیاز است، گفت: در برخی دورههای آموزشی فرزندپروری به والدین شیوههای کنکاش و مچگیری از فرزندان را یاد میدهند که بهتر است در اینگونه کارگاهها شرکت نکنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد که والدگری رسانهای چیزی جز نوعی تعامل، ارتباط صمیمانه و همدلانه میان والد و فرزند نیست.
نصیری با بیان اینکه ابتدا باید خودمان را اصلاح کنیم، ادامه داد: هر گونه اصلاح رفتار فرزندان را باید از خودمان آغاز کنیم. والدینی که دوست دارند رفتار رسانهای یا هر رفتار اجتماعی فرزند خود را اصلاح کنند ابتدا باید آن را در خود اصلاح کرده باشند. از طرف دیگر، سردی روابط پدر و مادر منجر به سردی روابط خانواده خواهد شد و والدین باید با هم حرف بزنند و روابط خود را اصلاح کنند.
وی مدت زمان مناسب استفاده کودکان از رسانهها، بازیهای کامپیوتری و شبکههای اجتماعی را بین ۲ تا ۳ ساعت در روز دانست و افزود: اگر فرزندمان یک روز به هر دلیلی بیش از این زمان را در رسانهها صرف کرد باید آن را از زمان هفتگی او کم کنیم. همچنین کودکان را هنگام تماشای کارتون تنها نگذاریم. والد باید درباره اخلاقی و درست بودن اتفاقاتی که در کارتون رخ میدهد از فرزند خود سوال کند و هنجارهای خانوادگی و فرهنگی را به او آموزش بدهد و او را از تماشای خشونت نیز دور کند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
۹۵۰ گروه جهادی در هفته بسیج به مناطق محروم خدمت رسانی کردند
۳ کارگر جوان حین لایروبی در مشهد جان باختند
بسیج تبدیل به حرکتی جهانی شده است
ورزشکاران ناشنوا در استان تهران صاحب سالن تخصصی می شوند
فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه شدت می گیرد
فعالیت معدن گنجه رودبار تا اطلاع ثانوی متوقف شد
کشف یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ورامین
ورود دستگاه قضائی به آلودگی مزارع پرورش میگوی هرمزگان
دستگاه قضایی به حادثه فوت کارگر کارخانه قند مغان ورود کرد
انبارهای اموال تملیکی کردستان تعیین تکلیف شوند
انفجار در معدن گنجه رودبار مصدومی نداشته است
کشف کارگاهی با یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ور
دشمنان از اشاعه تفکر بسیجی به سایر کشورها هراس دارند
۱۲۰ هزار دست لباس گرم و ۵ هزار پتو در پویش ملی «هبه» جمع آوری شد
رئیس هیئت گلف استان خراسان رضوی انتخاب شد
جبهه مقاومت ناحیه امنی برای کشور ایجاد کرده است
ترویج تفکر شهید فخری زاده برای کشور سازنده است
حضور ۱۰۰ مهمان رسمی و خارجی در اجلاس وزرای خارجه اکو
حضرت زهرا (س) نمونه بارز تبیین مقام الهی و ارتباط با خداوند است
۳۶ قطعه سکه بهار آزادی در هنگ مرزی تایباد کشف شد
کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پایتخت اجتناب کنند
امام جمعه قم: بانوان در اسلام از جایگاه والایی برخوردار هستند
علت مسمومیت اهالی و دانش آموزان دهستان ویژنان در دست بررسی است
تفکر بسیجی گرهگشای مشکلات است
بوشهر پایلوت پژوهش اقتصادکرانه و پسکرانه شد
خبرنگاران مهر در اختتامیه جشنواره ۳۵ تئاتر کردستان تجلیل شدند
تولید انرژی برق در نیروگاه نکا از ۶.۷ میلیارد کیلووات گذشت
کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی به آذربایجان غربی رسید
محور اصلی طرح جامع زیارت باید مشهد و حرم امام رضا(ع) باشد
ساخت پروژه پل زیرگذر نواب چالوس ۶۰ درصد پیشرفت کرد