میرنیوز

زنانی که با «قاب»‌هایشان زندگی می‌کنند

زنانی که با «قاب»‌هایشان زندگی می‌کنند 2020-08-20T07:11:34+04:30

وقتی واقعه‌ای رخ می‌دهد مردم برای اطلاع از آن به خبرهای منتشرشده مراجعه می‌کنند، اما آنچه می‌تواند جزئیات بیشتری از حادثه یا رخداد را نشان دهد عکس‌های ثبت‌شده توسط عکاسان خبری است، عکس‌هایی که شاید بارها دیده شود، عکاسانی که خبری از آن‌ها نیست و خودشان دیده نمی‌شوند، عکاسی خبری شغلی است با سختی‌ها و هیجانات زیاد که گاهی خوشی‌هایی نیز با خود به همراه دارد.

برخی عکاسی خبری را هنری مردانه می‌دانند اما در تمام دنیا و در طول تاریخ عکاسی، زنان هم حضور داشته و گاهی پیشروتر از مردان بوده‌اند؛ مانند خانم مارگارت برک وایت عکاس خبری و مستندگرای آمریکایی که نامش در تاریخ ثبت‌شده است.

«باید خیلی جان‌سخت باشی که در این حرفه دوام بیاوری»، «این شغل ذاتاً مردانه است»، «چه معنی می‌دهد که زنان از داربست بالا بروند و عکس بگیرند یا در جمعی از معتادان بنشینند و از آن‌ها عکاسی کنند»، «اگر می‌خواهی عکاسی کنی بهتر است عکاسی مجالس را بر عهده بگیری یا در آتلیه کار کنی»، این‌ها تنها بخشی از حرف‌هایی است که زنان عکاس فعال در عرصه خبر در طول کار با آن روبه‌رو هستند.

خبرگزاری ایسنا در قزوین به مناسبت روز جهانی عکاس پای درددل دو عکاس خبری خانم که به‌صورت حرفه‌ای در رسانه‌ها فعال هستند نشست، مهدی معتمد یکی از عکاسان شاخص خبری است که در این نشست به‌عنوان مجری کارشناس در کنار ما بود تا از زاویه دید عکاسان مرد سؤالات خود را بپرسد، در ادامه تجربیات و خاطرات این دو عکاس استان را بخوانید:

اعظم داداشی عکاس خبرگزاری ایسنا، کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، یکی از عکاسان خبری خوب استان قزوین است که کار خود را از سال ۹۲ در خبرگزاری برنا شروع کرده و بعد از فراز و نشیب‌های زیادی حالا به‌عنوان عکاس خبرگزاری ایسنا مشغول به کار است.

حنا خلج یکی دیگر از عکاسان خبری خوب استان که به علت بی‌مهری‌هایی که این چند سال دیده بیش از ۲ سال است که از عکاسی خبری فاصله گرفته، عاشق عکاسی است و زمانی که می‌خواهد از حرفه و سختی‌هایی که در این مدت دیده صحبت کند اشک‌هایش جاری می‌شود اما دیگر تصمیم ندارد در استان قزوین این حرفه را دنبال کند.

زنانی که با «قاب»‌هایشان زندگی می‌کنند

- از شروع کارتان به عنوان عکاس بگویید که چطور شد این رشته را انتخاب کردید و چه چیزی باعث علاقه‌مندی شما به حرفه عکاسی شد؟

خلج: از نوجوانی عاشق عکاسی بودم، راهنمایی که بودم پدرم به سفر زیارتی سوریه رفت و از او خواستم که برایم سوغاتی دوربین بیاورد، همان دوربین آینده شغلی من را رقم زد و شروع به عکاسی کردم، مدت‌ها برای خودم عکاسی می‌کردم و گاهی به راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مختلف می‌رفتم و برای خودم عکاسی می‌کردم و آن‌ها را چاپ می‌کردم.

داداشی: دانشجوی کارشناسی گرافیک بودم یکی از استادهایم مسیر زندگی مرا عوض و با معرفی رشته عکاسی مرا به این رشته علاقه‌مند کرد، با شوق‌وذوق فراوان و با پول‌هایی که قرض کرده بودم یک دوربین حرفه‌ای خریدم و شروع به کار کردم، استادم همواره من را تشویق می‌کرد و برای جشنواره‌های مختلف عکس می‌فرستادم و جایزه می‌گرفتم هنوز هم یکی از مشوق‌های اصلی من است به‌طوری که دیگر گرافیک را کنار گذاشتم و عکاس شدم.

- چه شد که با عکاسی خبری آشنا و وارد رسانه شدید؟

داداشی: آن زمان عکس‌هایم را در فیس‌بوک منتشر می‌کردم که یکی از عکاسان خبری با دیدن کارهایم در فیس‌بوک پیشنهاد داد که وارد عرصه عکاسی خبری شوم، بعد از تحقیق و تلاش وارد این رشته شدم و دقیقاً از مهر ماه سال ۹۲ با خبرگزاری برنا در قزوین شروع به کارکردم چند ماه بدون دریافت حقوق کار کردم و بعدازآن با تغییر مدیریت خبرگزاری ازآنجا خارج شدم و چند ماهی بیکار بودم، بعدازآن به خبرگزاری شبستان در قزوین رفتم، آنجا شرایط خوبی داشتم و مورد حمایت قرار گرفتم، گاهی پیش می‌آمد که روزنامه‌های تهران عکس‌هایی که گرفتم را می‌خریدند و همین باعث شد که شوق و شعف زیادی داشته باشم بعد از مدتی به خبرگزاری ایسنا قزوین دعوت شدم و همچنان در ایسنا مشغول به کار هستم.

خلج: در دوران دانشجویی برای اینکه بیکار نباشم و بتوانم بخشی از هزینه]ای تحصیلم را خودم تأمین کنم به ذهنم رسید که عکاسی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم یک روز در یکی از خیابان‌های شهر چشمم به سردرب روزنامه همشهری افتاد، بدون این‌که بفهمم چه شد از پله‌ها بالا رفتم و گفتم می‌خواهم عکاس خبری شوم به‌طور ناباورانه از من استقبال کردند و کارم را در حوزه عکاسی خبری شروع کردم، در این مدت با خبرگزاری آنا، آژانس عکس همشهری و روزنامه‌های محلی کارکردم.

- از اولین تجربه‌تان در ورود به عرصه عکاسی خبری بگویید، عده‌ای معتقد هستند که عکاسی خبری برای زنان بسیار سخت است.

داداشی: عکاسی خبری تجربه خوبی است، اما از روزهای اول کارم خاطره خوبی ندارم، اولین کار خبری جدی که انجام دادم سفر وزیر صنعت وقت به استان قزوین بود، در بازدید از یک واحد صنعتی  بودیم و این کار خبری خیلی جدی بود، یکی از عکاسان آقا سر من داد زد که «بیا برو کنار همش تو کادر من هستی» آن روز به‌قدری ناراحت شدم که نتوانستم عکاسی کنم، تازه وارد کار حرفه‌ای شده بودم و خجالت کشیدم و کنار ایستادم و آن سوژه را از دست دادم، بعد فهمیدم برای ماندن در این عرصه باید خیلی سخت باشی.

خلج: روزهای اول که وارد این عرصه شدم یکی از آقایان عکاس به من گفت عکاسی خبری به درد خانم‌ها نمی‌خورد، بهتر است که وقت خود را در این رشته تلف نکنی، اما من عاشق عکاسی بودم و گفتم می‌مانم و به همه نشان می‌دهم که این کار نیاز به حضور زنان نیز دارد.

- با توجه به این‌که خانم هستید تابه‌حال شاهد چه تبعیض‌هایی در کار عکاسی خبری بودید؟ این تبعیض ممکن است جنبه مثبت داشته باشد در برخی از مراسم‌ها مانند عزاداری‌ها خانم‌ها راحت موردپذیرش قرار می‌گیرند، اما در مواردی دیگر سختی زیادی وجود دارد برای مثال ما عکاسان آقا به‌راحتی می‌توانیم بالای پشت‌بام برویم و عکاسی کنیم و می‌گویند این عکاس است و شغلش ایجاب می‌کند که بالا برود اما اگر همان کار را خانم انجام دهد نگاه خوبی ندارند.

داداشی: معمولاً در مراسم‌هایی که باید از جمعیت عکاسی کنیم کار برای ما سخت است مثلاً یک‌بار با یک پوشش معقول برای عکاسی رفته بودم اما فردی که مسئولیتی داشت به من تذکر داد که وسط دسته آقایان نباید برویم، من هم برای اینکه عکس داشته باشم برای عکاسی به بالای بام رفتم اما همان‌جا هم با من برخورد شد و گفتند وقتی این بالا ایستادی حواس مردم را پرت می‌کنی و من را بیرون کردند درحالی‌که همکاران آقا به‌راحتی از آن مراسم عکاسی کردند.

حتی در برخی از حوادث اجازه همکاری به ما نمی‌دهند و گاهی ما را از محل حادثه دور می‌کنند و می‌گویند «این خانم را بکش کنار، این وسط چی میگه» و رسماً اجازه عکس‌برداری از ما گرفته می‌شود، از طرفی ازنظر درآمدی نیز تبعیض زیادی بین خانم‌ها و آقایان وجود دارد و این را رسماً به ما می‌گویند که تو خانم هستی و باید از یک آقا کمتر دریافت کنی و توجهی به کیفیت کار تو دارند.

خلج: تبعیض همیشه هست اما نه به‌طور منفی، در عکاسی مستند حتی اگر سوژه آقا باشد با خانم‌ها راحت‌تر کنار می‌آیند و تعامل بیشتر است، احساس می‌کنم که در عکاسی مستند و در بین عموم مردم راحت‌تر به خانم‌های عکاس اعتماد می‌کنند و ارتباط می‌گیرند، اما در مراسم‌هایی که ۹۰ درصد آقایان هستند خود را ملزم می‌دانند که از خانم‌ها ایراد بگیرند.

- در عکاسی حرفه‌ای مستند و خبری سختی‌های خاصی برای خانم‌ها وجود دارد و گاهی می‌بینیم که عکاس‌های خوب خانم بعد از مدتی که وارد کار می‌شوند از این عرصه برای همیشه خداحافظی می‌کنند یکی از حسرت‌های من این است که خانم‌های خوب عکاس برای همیشه این کار را کنار می‌گذارند درحالی‌که با توجه به نگاه جزء بین خانم‌ها حضور آن‌ها در این عرصه ضروری است تفاوت نگاه در عکس‌ها کاملاً مشهود است، چه چیزی باعث کناره‌گیری خانم‌ها می‌شود؟

داداشی: بعضی خانم‌ها به دلیل ازدواج از عکاسی خبری کناره‌گیری می‌کنند چراکه در این شغل از زنان حمایت نمی‌کنند و اغلب برنامه‌های خبری را محیطی مردانه می‌دانند. در حال حاضر من تنها عکاس خانمی هستم که در برنامه‌های خبری استان قزوین حضور دارم، با توجه به شرایط سخت کار و وضعیت مالی که وجود دارد اگر فردی علاقه نداشته باشد نمی‌تواند در این عرصه بماند.

خلج: حمایت و همراهی خانواده در این امر خیلی مهم است، ابتدای کارم پدر و مادر من انتظار داشتند که من مثل همیشه ساعت مشخصی در خانه باشم اما الان شرایط کاری من را می‌دانند و درک می‌کنند، حتی شب‌هایی خاصی مثل جشن برجام و شب احیا تا ساعت ۲ شب برای عکاسی بیرون می‌مانم اما خانواده‌ام حمایتم می‌کنند، مسئله دیگری که باعث می‌شود خانم‌ها از این عرصه کنار بکشند رفتارهای سرد و بی‌رحمانه‌ای است که سایر افراد با عکاسان خانم دارند.

- برخورد عکاسان آقا با شما چطور است؟

خلج: یک روز به همراه خانم داداشی برای عکاسی از تشییع شهدا رفته بودیم که ناگهان آقایان ما را احاطه کردند و دیگر نمی‌توانستیم حرکتی کنیم و در بین جمعیت گیر افتاده بودیم که یکی از عکاسان آقا فضا را باز کرد و ما توانستیم از آنجا موقعیت خارج شویم، یک‌بار هم در سفر یکی از وزرا باید از تابلویی عکس می‌گرفتم اما ازدحام آقایان اجازه نمی‌داد که جلو بروم و یکی از عکاسان راه را برای من باز کرد و شرایط را برای عکاسی من مهیا کرد اما در مقابل یکی از عکاسان قدیمی قزوین به من گفت که این کار دخترانه نیست و چرا آمدی، آن روز جوابی ندادم اما خیلی ناراحت شدم و فکر می‌کردم که چه کسی تعیین کرده شغلی زنانه یا مردانه باشد. با این تفاسیر می‌خواهم بگویم نمی‌شود یک طرفه نگاه کرد هر دو نوع برخورد مثبت و منفی را داشتیم.

داداشی: ما از عکاسان خبری آقا انتظار داریم که از ما حمایت کنند مثلاً اگر با ما برخورد بدی و توهین می‌شود از ما حمایت کنند و همدلی داشته باشند نه اینکه کنار بایستند و نگاهمان کنند.

زنانی که با «قاب»‌هایشان زندگی می‌کنند

- چه خاطره‌ای از دوران عکاسی دارید که شما را آزرده است؟

خلج: این حرفه روزهای شاد زیادی داشته و تجربه‌های خوبی را کسب کردم اما تلخی‌های آن همیشه مرا آزار داده است و یادآوری خاطرات آن روزها هنوز برای من دردناک است، مراسم‌ها و برنامه‌هایی که به خاطر خانم بودنم از آنجا بیرونم کردند و گاهی عکاس خانم را مثل دختری می‌بینند که می‌خواهد خودش را به رخ بکشد؛ این دختر رفتارهای زننده و حرف‌هایی می‌شنود که عمیقاً قلبش به درد می‌آید، مثلاً در مراسم‌هایی مانند راهپیمایی نیاز است که بالای وانت یا جرثقیل برویم و عکاسی کنیم اما این امر برای عموم مردم نهادینه نشده و با ما برخورد می‌شود درحالی‌که مردان به‌راحتی عکاسی می‌کنند.

به خاطر دارم که یک روز برای تهیه گزارش از آسیب‌های اجتماعی از یک منطقه عکاسی می‌کردم، با توجه به این‌که زندان مرکزی قزوین در آن منطقه بود از من خواستند و تأکید کردند که از منطقه نظامی و زندان نباید عکاسی کنید من هم پذیرفتم، اما آنجا مدرسه‌ای کنار زندان قرار داشت که ناگهان حال من را دگرگون و کرد و فکر می‌کردم قرار گرفتن زندان و مدرسه در کنار هم چه آسیب‌هایی در بردارد، درنتیجه عکسی ازآنجا گرفتم در همین لحظه امنیت زندان من را دستگیر کرد و بعد از ساعت‌ها بازجویی بالاخره به‌واسطه ورود مدیرمسئول و سردبیر دوربینم را پس دادند و از من تعهد گرفتند که دیگر از این عکس‌ها نگیرم.

داداشی: من هم یک روز از آسایشگاه سالمندان عکاسی کردم، یکی از پیرزن‌های آنجا با مهربانی مرا چند بار بوسید و خواست که عکسش را چاپ کنم و برایش ببرم، اما به علت مشغله زیاد نتوانستم و فراموش کردم، یک سال گذشت و من خیلی اتفاقی به یاد آن پیرزن افتادم و  تصمیم گرفتم عکسش را چاپ کنم و برایش ببرم اما وقتی عکس را برایش به آسایشگاه بردم متوجه شدم آن خانم دو روز پیش از دنیا رفته است؛ همین مسئله خیلی حالم را دگرگون کرد.

- از بهترین خاطره‌ها و خوشی‌هایی که در این شغل داشتید برایمان صحبت کنید.

خلج: ۵ سال پیش برای عکاسی از کوره آجرپزی به اطراف قزوین رفتم و عکس‌هایی تهیه کردم، امسال نیز برای عکاسی به یک کوره رفتم، یک پسر نوجوان ۱۶ ساله که قدی بلند و هیکل تنومندی داشت و یک دختر بچه به سراغم آمدند و گفتند تو از ما عکس گرفته‌ای اما من فراموش کرده بودم، بعد از مراجعه به آلبوم عکس‌هایم دیدم که عکس از یک دختری در گهواره گرفتم درحالی‌که پستانک در دهان دارد، در عکسی دیگر پسری در حال شوت کردن توپ بود حالا آن کودک ۵ ساله شده بود و پسر خردسال نوجوانی تنومند، با آن‌ها قرار گذاشتم که عکس را چاپ کنم و برایشان ببرم، برایم جالب بود که در کوره زندگی و کار می‌کنند و بزرگ می‌شوند.

یکی دیگر از خاطرات خوبم این است که از مردی دوچرخه‌سواری عکس گرفته بودم و در صفحه اول روزنامه منتشرشده بود، یک روز آن آقا با روزنامه آمده بود و گفت این عکس من است و بسیار خوشحال بود و تشکر کرد، آن روز من دفتر نبودم اما برایم جذاب بود که عکس‌هایم دیده شده است.

داداشی: در مراسم‌ها معمولاً عکاس‌ها جایگاه ندارند، در همه مراسم‌ها جایگاه را به صداوسیما اختصاص می‌دهند، یک‌بار در مراسم راهپیمایی همه عکاسان آقا بالای جرثقیل بودند و فردی که مسئول جایگاه بود به من اجازه نداد که بالای جرثقیل بروم، همکاران آقا داشتنند عکاسی می‌کردند و من هر لحظه که می‌گذشت سوژه‌ها را از دست می‌دادم؛ با مسئول برنامه صحبت کردم او هم از من حمایت کرد و شرایط را فراهم کرد من بالا بروم و گفت فرقی بین خانم و آقا نیست، همان‌جا ایستاد تا من کارم را انجام دهم و این حمایت آن مسئول خیلی برایم قوت قلب بود.

- از روزهای کرونایی بگویید؟

داداشی: در روزهای کرونایی به‌خصوص اواخر اسفند روزهای سختی داشتیم، مردم استرس بالایی داشتند و ما به‌واسطه کارمان باید در مکان‌های پر رفت‌وآمد مانند بازار و بیمارستان‌ها عکاسی می‌کردیم، حضور در جمعیت استرس ما را دوچندان می‌کرد و همواره نگران خانواده‌هایمان بودیم که نکند امروز به‌واسطه حضور در جمعیت به کرونا مبتلا شده باشیم، من به‌قدری استرس داشتم که هرروز با اورژانس تماس می‌گرفتم تا مطمئن شوم به کرونا مبتلا نشده‌ام چراکه آن زمان اطلاع درستی نداشتیم گاهی می‌گفتند در هوا می‌ماند، گاهی می‌گفتند باید ماسک بزنید و گاهی می‌گفتند نباید ماسک بزنید.

یکی از سخت‌ترین کارهایی  که آن زمان عکاسی کردم عکاسی از بیمارستان صحرایی بود، آن روزها برف می‌آمد و هوا بسیار سرد بود من پابه‌پای بچه‌های هلال‌احمر و اورژانس ۴ روز برای ساخت بیمارستان صحرایی حضور داشتم و از مراحل مختلف عکاسی می‌کردم اما در پایان برخورد بدی با من شد و گفتند تو می‌خواهی تعداد ابتلا را زیاد نشان بدهی و بگویی وضعیت بحرانی است درحالی‌که من هم جانم را کف دستم گذاشته بودم و به آنجا رفته بودم. البته در نهایت عکس‌های بیمارستان صحرایی خیلی خوب دیده شد حتی برخی دیگر از خبرگزاری‌های رسمی آن را منتشر کردند.

آن روزها حس خیلی بدی داشتم مثلا ۱۳ به در و سال تحویل همیشه عکس‌هایی از شلوغی‌ها و شادی‌های مردم عکس می‌گرفتم اما امسال همه مردم می‌ترسیدند و حس خیلی بدی داشتیم، حتی زمانی که به بازار می‌رفتم تا عکس بگیرم بازاریان به من ناسزا می‌گفتند و گاهی قصد کتک زدن من را داشتند چون فکر می‌کردند من می‌خواهم عکس بگیرم که شهرداری مغازه آن‌ها را پلمب کند.

زنانی که با «قاب»‌هایشان زندگی می‌کنند

- سخن آخر:

خلج: هرچند علاقه در این کار بسیار مهم است اما تا یک جایی می‌توانی ازنظر روحی تحمل‌کنی، سختی‌های کار برای من قابل‌تحمل است اما در برخی موارد عزت‌نفس من را از بین بردند و اغلب وقتی برای سازمانی کار کردم مبلغی به من پیشنهاد دادند که در شأن من و کارم نبود حالا بعد از همه سختی‌هایی که متحمل شدم تصمیم گرفته‌ام دیگر در قزوین عکاسی خبری انجام ندهم؛ وقتی عزت‌نفست زیر سؤال برود مجبور می‌شوی که از عشق و علاقه‌ات بگذری! مدتی هم که نباشی برای همیشه اسمت فراموش می‌شود.

داداشی: در نهایت باید بگویم یکی از مشکلات اصلی ما این است که کسی از ما حمایت نمی‌کند و متولی خاصی نداریم؛ بنابراین برای این‌که در این رشته دوام بیاوری باید روحیه‌ای سخت داشته باشی، ممکن است هر حرفی را هرجایی بشنوی اما نباید ناراحت بشوی، ممکن است در بین جمعیت و در مراسم‌های مختلف حرفی به تو بگویند که تحقیر شوی و دیگر نتوانی تا آخر برنامه ادامه دهی اما باید روحیه‌ات سخت باشد و خودت را برای رسیدن به اهداف بزرگت آماده کنی، عکاسی خبری با تمام سختی‌هایی که دارد برای من شیرین است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)