میرنیوز

سقوط از عرش به فرش راسته فرش‌فروشان

سقوط از عرش به فرش راسته فرش‌فروشان 2020-07-29T14:05:40+04:30

روی دار قالی گل‌ها جوانه می‌زدند، غنچه‌ها گشوده می‌شدند، پرنده‌ها می‌خواندند. بهار به خانه می‌آمد اما این روزها که فرش‌های ماشینی به صورت انبوه تولید می‌شوند و در روزگار رونق قالی‌های چینی و در روزهای تحریم و نوسان دلار حال فرش ایرانی حال و روز خوبی ندارد.

در سالیان دور، تولید فرش و قالی دستباف و سنتی یکی از تولیدات درآمدزا و قابل توجه در همدان به حساب می‌آمده است اما اکنون بافت فرش در این استان از رونق افتاده و به گفته فعالان بازار فرش دیگر بافنده‌ای در همدان وجود ندارد.

آنطور که فعالان بازار فرش می‌گویند صادرات است که به فرش ایرانی رونق می‌دهد و علت اصلی بی‌رونقی بازار فرش همدان نبود صادرات فرش و نبود بافنده‌های خبره است.

در بازار فرش همدان راسته فرش فروشان که هنوز رنگ و بوی دوران دور را می‌دهد، گشتی زده و پای درد دل فعالان بازار فرش می‌نشینم تا آنها از وضعیت این بازار برایمان سخن بگویند.

بازار فرش زمانی رونق داشت که صادرات بود

«ترابی» از حجره‌داران قدیمی در بازار فرش است، او با تأکید بر اینکه بازار فرش همدان در گذشته رونق زیادی داشت، علت اصلی بی‌رونقی بازار فرش همدان را نبود صادرات می داند و می‌گوید: بازار فرش زمانی رونق داشت که صادرات بود اما الان چون صادرات فرش وجود نداریم، بافنده‌ای هم نیست.

این فروشنده که ۵۰ سال است در بازار فرش  همدان فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر تمام مغازه‌ها قالی ماشینی را تبلیغ کرده و می‌فروشند این درحالیست که در سال های دور در بازار فرش همدان حتی یک تخته فرش ماشینی وجود نداشت اما امروز از ابتدای بازار، فرش‌های ماشینی به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

او با بیان اینکه در قدیم در هر روستای همدان حداقل بین پنج تا شش بافنده قالی وجود داشت، یادآور می شود: امروزه مشاغل کاذب زیاد شده و بافنده‌های فرش به سمت این مشاغل می‌روند و از طرفی زنان امروزی با وجود موبایل، تلویزیون و ... قالیبافی نمی‌کنند.

این فروشنده فرش درباره تأثیر کرونا بر بازار فرش، بیان می‌کند: کسادی بازار از قبل وجود داشت و کرونا هم باعث شده بیشتر شود و فروش فرش ما خانه‌داری شده است و خانه‌دار هم فرشی را که خریداری می‌کند، چندین سال استفاده می‌کند اما صادرات هر هفته بود.

ترابی با اشاره به اینکه بافندگان قدیمی همدان فرش‌های خوبی می‌بافتند که به کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اضافه می‌کند: امروزه  قالیبافی به آن صورت وجود ندارد و مردم به سمت قالی‌های ماشینی می‎روند.

سقوط از عرش به فرش راسته فرش‌فروشان

نبود خرید و فروش در بازار فرش همدان

«سیدحمزه حسینی» که از قدیمی‌های بازار فرش است، با بیان اینکه وضعیت بازار فرش همدان قابل مشاهده است و نیازی به گفتن ندارد، می‌گوید: صادر نشدن فرش و عدم رسیدگی مسئولان به بازار فرش موجب شده فروشندگان فرش صبح تا بعدازظهر در حجره‌های خود بیکار بنشینند.

این فروشنده فرش دستباف همدان با اشاره به نبود خرید و فروش فرش در بازار همدان، ادامه می‌دهد: اگر یک هفته در بازار فرش همدان بنشینید فروشی نمی‌بینید.

او درباره شرایط بازار فرش در سالجاری، تصریح می‌کند: قبل از کرونا هم بازار خراب بود اما الان به طور کلی بازاری وجود ندارد چراکه قالیبافی به طورکلی از بین رفته است و کسی نیست قالی ببافد.

این حجره دار با سابقه فرش همدان با تأکید بر اینکه فرش دستباف را کشتند، می‌گوید: با ورود فرش ماشینی فرش دستباف از بین رفته و بازار فرش دستباف دچار رکود است و بازاری نیست.

حسینی با بیان اینکه در گذشته فرش ایرانی در جهان حرف اول را می‌زد، ادامه می‌دهد: فرش دستباف باید صادر شود همانطور که در گذشته صادر می‌شد اما امروز صادراتی وجود ندارد.

این فروشنده فرش دستباف همدان از دولت می‌خواهد فرش دستباف را حمایت کند و می‌افزاید: دولت باید از همه نظر فرش دستباف را حمایت کند چه بافندگان و چه فروشنده اما در حال حاضر حمایتی وجود ندارد.

تولید فرش ماشینی؛ خیانت به فرش دستباف

«مهدی دانایی‌فر» فروشنده جوانی است که بیرون محوطه بر روی تخته‌های قالی نشسته است، به بحث ما اضافه می‌شود و می‌گوید: بزرگترین خیانت به فرش دستباف همین تولید فرش‌های ماشینی است.

او با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار فرش همدان فرش ماشینی شده است، ادامه می‌دهد: زیبایی و ارزان بودن قیمت فرش‌های ماشینی باعث شده مردم به سمت این نوع قالی روی بیاورند در حالیکه فرش دستباف با همان ابعاد ممکن است تا ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شود.

این فعال بازار فرش مطرح می‌کند: با توجه به اینکه مردم قدرت خرید ندارند، به سمت خرید فرش‌های ماشینی می‌روند.

سقوط از عرش به فرش راسته فرش‌فروشان

دولت از صادرات قالی‌های بی کیفیت جلوگیری کند

او با بیان اینکه فرش‌های چین، پاکستان، هند و نپال جای فرش ایرانی را گرفته است، یادآور می‌شود: در سال های اخیر بافندگان ایرانی تا دیدند فرش ایرانی خریدار دارد، تقلبکار شدند و فرش زر چارکی که ۱۰ کیلو خامه نیاز داشت، با شش کیلو بافتند و همین باعث شد جنس مرغوب صادر نشود و دیگر خارجی‌ها فرش ما را نخرند و امروز کشورهای دیگر نقشه قالی ایران را می‌برند و می‌بافند و به عنوان قالی ایرانی می‌فروشند.

این فروشنده معتقد است: وقتی قالی بی کیفیت صادر شود باعث خراب شدن وجهه فرش دستباف ایرانی می‌شود و باید از صادرات فرش‌های بی‌کیفیت به خارج جلوگیری شود.

او با اشاره به اینکه دولت نباید اجازه دهد قالی بی کیفیت صادر شود، می‌گوید: صادرات قالی بی کیفیت باعث می‌شود بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم. ما چرا باید برویم افغانستان بازاریابی کنیم؟ در حالیکه در گذشته قالی ما به آمریکا و اروپا صادر می‌شد.

این فروشنده جوان با تأکید بر اینکه کار باید به دست کاردان سپرده شود، یادآور می‌شود: باید کسی مدیریت این بخش را به عهده بگیرد که درد فرش فروشان را بداند و فرش دستباف را بشناسد.

هزینه‌های تولید فرش بالا رفته است

دانایی‌فر با بیان اینکه در سالیان گذشته فرش فروشان همدان ۵۰ بافنده داشتند، خاطرنشان می‌کند: خیلی از مغازه‌های فرش فروشی همدان بافنده داشتند اما امروز صرفه ندارد و بافنده‌ها هم برای روزی ۱۰ یا ۲۰ هزار تومان قالی نمی‌بافند.

او با اشاره به اینکه هزینه‌های تولید بالا رفته و از طرفی قالی‌ها خریداری نمی‌شوند، ادامه می‌دهد: امروزه نه تنها مشکل بافنده داریم بلکه تمامی خامه‌ها و مواد اولیه فرش بی کیفیت شدند به طوریکه در گذشته خامه‌ها گیاهی بود اما الان بی کیفیت شده است.

دانایی‌فر خاطرنشان می‌کند: طرح‌های حاج خانمی نقش جوزان از طرح های فرش دستباف همدان بوده است اما متأسفانه امروز کسی از این طرح‌ها نمی‌بافد چون صرفه اقتصادی ندارد.

این فروشنده فرش دستباف همدان معتقد است: امروزه روز کسی برای روزی ۲۰ هزار تومان پای دار قالی نمی‌شیند چراکه اگر مطابق پول قالی را به بافنده بدهند، باز هم خرج خوراک روزانه‌اش نمی‌شود به همین علت کسی فرش نمی‌بافد و اگر فرش‌های موجود صادر شود دیگر فرشی نخواهیم داشت.

با راهنمایی یکی از قدیمی‌های بازار فرش همدان که خود در گذشته بافنده بوده، به حجره دیگری می‌روم که دو برادر مشغول بافت قالی هستند. کنارشان می‌نشینم و سر صحبت را باز می‌کنم، از آنها می‌خواهم خود را معرفی کنند که برادر بزرگتر شروع به صحبت می‌کند.

«علیرضا ولدی» با بیان اینکه از سن هشت سالگی بافت قالی را آغاز کرده است، می‌گوید: امروز بازار فرش دستباف خوابیده است و استادکارهای بافت فرش در همدان دیگر وجود ندارد.

این بافند فرش دستباف همدانی که مشغول بافت فرش بیجار انگوری است، ادامه می‌دهد: امروزه دیگر در همدان بافنده فرش نیست چراکه هم سرمایه می‌خواهد و هم استادکارهای قدیمی نیستند که پای کار باشند.

ولدی با گلایه از نداشتن بیمه قالی بافی، خاطرنشان می‌کند: در دوره‌ای فردی که مکانیک بود بیمه قالیبافی می‌شد اما من که از کودکی قالی‌باف هستم، موفق به دریافت بیمه قالی‌بافی نشدم و در حال حاضر هم به علت بالا رفتن سن نمی‌توانم بیمه شوم.

این بافنده فرش درباره سرمایه مورد نیاز برای بافت یک تخته قالی، می‌گوید: برای بافت یک دار قالی هفت میلیون تومان هزینه کرده‌ام و به قیمت هفت میلیون می‌خرند در حالیکه باید این فرش ۲۰ میلیون فروخته شود.

سقوط از عرش به فرش راسته فرش‌فروشان

بافندگی فرش با هزینه‌های موجود صرف نمی‌کند

به حجره دیگری سرمی‌زنم و با فروشنده‌ای که از سال ۱۳۳۰ در این راسته مشغول به فعالیت در عرصه قالی دستباف بوده گپ و گفتی می‌کنم. او که نامش «یدالله نجفی» است، می‌گوید: از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۶ در بازار فرش همدان فعالیت داشتم و از سال ۱۳۳۶ شروع با بافندگی کردم.

این فروشنده و بافنده قدیمی همدانی با بیان اینکه بازار فرش دستباف دچار رکود شده است، ادامه می‌دهد: بافندگی فرش با هزینه‌های موجود صرف نمی‌کند چراکه دستمزد بافت با هزینه های زندگی همخوانی ندارد.

او با اشاره به اینکه بافنده‌های قدیمی همدان بیمه نمی‌شدند، اظهار می‌کند: بافنده‌های قدیمی همدان جمع شدند و همدان بافنده ندارد.

نجفی با تأکید بر اینکه دولت باید از بافندگان فرش حمایت کند، می‌گوید: دولت به بافندگان قدیمی ماهیانه مبلغ معقولی را بدهد تا بافندگان ترغیب شوند وارد عرصه شوند.

این فروشنده فرش دستباف درباره راه‌اندازی کارگاه‌های قالی بافی توسط بخش خصوصی نیز می‌گوید: بخش خصوصی هم حمایت نمی‌کند به طوریکه سرمایه‌داران همدانی هم در شهر خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

او اظهار می‌کند: بخش خصوصی زمانی وارد می‌شود که بتواند صادرات داشته باشد که این هم به برداشتن تحریم‎ها بستگی دارد تا فرش تولیدی را خریداری کنند.

این فروشنده فرش تعدادی از حجره‌های تعطیل را نشان می‌دهد و یادآور می‌شود: به علت نبود رونق تعدادی از فروشندگان ترجیح دادند مغازه‌های خود را ببندند.

وجود ۵۰ هزار بافنده فرش در همدان

رئیس اداره فرش استان همدان با بیان اینکه در استان همدان ۵۰ هزار بافنده فرش وجود دارد، می گوید: در حال حاضر اکثر فرش‌های همدان در خانه بافته می‌شوند و آمار رسمی از کارگاه‎‌های قالیبافی نداریم.

خزندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تعداد بافندگان فرش همدان کم نشده است، اظهار می کند: تعداد بافندگان کم نشده است بلکه به فراخور وضعیت موجود فعالان در حوزه کم شده به طوریکه برخی به به صورت فصلی در این کار فعالیت دارند.

او با تأکید براینکه خوشبختانه فعالیت فرش در همدان وجود دارد، تصریح می کند: هزینه‌های تولید فرش به علت بالا رفتن مواد اولیه بالا رفته و قطعاً به تبع آن قیمت فرش هم افزایش یافته اما آنچه باعث شده بافندگان کمتر فرش ببافند، پایین بودن اُجرت بافت بوده است.

بیش از ۱۳ هزار قالیباف بیمه هستند

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر بیمه شده قالیبافی در استان همدان وجود دارد، می افزاید: به منظور راستی آزمایی بیمه شدگان قالیبافی، به طور مستمر هر روز در سراسر استان از واحدهای خانگی بازدید به عمل می‌آید.

خزندی با اشاره به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد بیمه شدگان قالیبافی واقعی هستند، یادآور  می شود: اینکه گفته می‌شود افراد غیرقالیباف تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند، صحت ندارد. در ۱۰ سال پیش شاید که خیلی از بافنده‌ها تمایل به بیمه نداشتند، افراد غیرقالیباف بیمه می‌شدند اما مورد پالایش قرار گرفتند و درحال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد باقیمانده قالیباف هستند.

او درباره جاماندگان از بیمه قالیبافی نیز ادامه می دهد: هشت سالی است که سهمیه‌ای برای بیمه قالیبافی اختصاص داده نشده است.

رئیس اداره فرش استان همدان با تأکید بر اینکه صادرات فرش از استان همدان خیلی ضعیف است، خاطرنشان می کند: سال گذشته ۲۳۲ هزار دلار فرش از استان همدان صادر شده است و امسال با وجود تحریم‌ها آمار صادرات کاهشی خواهد بود.

امسال هیچ فرشی از گمرک همدان صادر نشده است

مدیرکل گمرک استان همدان نیز با بیان اینکه در سال جاری صادرات فرش دستباف از گمرک استان انجام نشده است، می گوید: در چهار ماهه امسال هیچ گونه صادرات فرشی از گمرک استان صورت نگرفته است.

نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می کند: در چهار ماهه اول سال گذشته نیز صادرات فرشی در همدان نداشتیم اما در سه ماهه پایانی سال مقداری صادرات شد.

وی تصریح می کند: در دی ماه سال گذشته ۲۳ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم فرش به ارزش ۲۳۲ هزار و ۲۹۱ دلار از گمرک همدان صادر شده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)