میرنیوز

«تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب»، رویکرد امام باقر(ع) برای ایجاد تمدن اسلامی

«تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب»، رویکرد امام باقر(ع) برای ایجاد تمدن اسلامی 2020-07-28T08:29:59+04:30

حجت الاسلام حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص روش‌های دستیابی به تمدن اسلامی در زمان ائمه معصوم(ع) اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که در 250 سالی که اهل‌بیت و معصومین (ع) حضور داشته‌اند؛ همه آن‌ها به دنبال ایجاد تمدن اسلامی بوده‌اند. اما به دلیل اقتضائات و شرایط موجود، هریک رویکرد خاصی را درخصوص این موضوع پیش‌گرفته‌اند. امام سجاد(ع)، امام صادق(ع) و امام محمدباقر(ع) در شرایطی یکسان زندگی می‌کرده‌اند و به تبع آن رویکرد این سه بزرگوار در زمینه تمدن‌سازی نیز تقریباً یکسان بوده‌است. رویکرد این سه امام را «تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب» می‌نامیم.

وی ادامه داد: به این معنی که مباحث علمی را با توجه به شاگردان و شرایطی که داشتند، به طور کامل تبیین می‌کردند؛ به طوری که دوره زندگی این سه امام از سایر امامان متمایز بوده ‌است. با این وجود رویکرد این سه امام تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر داشته ‌است؛ به عنوان مثال بیشتر کلاس‌های امام سجاد (ع) به صورت خصوصی برگزار می‌شده‌است؛ به شکلی که ایشان شاگردان و فقهای بزرگی را در زمان امامت خود تربیت کرده‌اند و هم‌چنین کتاب‌هایی مانند صحیفه سجادیه را به یادگار گذاشته‌اند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اما شرایط زندگی امام صادق(ع) به گونه‌ای بود که کلاس‌های ایشان به طور کاملا عمومی برگزار شده و به دلیل باز بودن فضا توانستند شاگردان بسیاری تربیت کنند. در مباحث تاریخی، دوره 19 ساله امامت امام باقر(ع) را می‌توان به دو بخش 9 ساله و 10 ساله تقسیم کرد. بنابراین امام باقر(ع) در کنار کلاس‌های خصوصی‌ای که داشتند، در دوره‌ای 10 ساله به دلیل درگیری‌های ایجادشده در حکومت بنی‌امیه و مناسب دیدن شرایط توانستند کلاس‌های عمومی نیز برگزار کنند.

ویژه با بیان اینکه عملکرد امام باقر(ع)  تلفیقی از عملکرد و شیوه امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) بوده‌است؛ خاطرنشان کرد: لذا می‌توان بیان کرد که شاخص کار امام باقر(ع) برای ایجاد تمدن گفته‌شده، تبیین علمی بوده‌است. ایشان هم‌چنین به دنبال ایجاد انقلاب فرهنگی و علمی بوده‌اند؛ چنان که آغاز این انقلاب در زمان امام سجاد(ع) بوده و در زمان امام محمدباقر(ع) به اوج خود رسیده و در زمان امام صادق(ع) تکمیل شده‌است.

ایجاد تحول در زمینه علمی، فرهنگی و اجتماعی از شئونات جهاد است

وی تشریح کرد: بنابراین یکی از کارهایی که امام باقر(ع) انجام داده‌اند، «تبیین علمی و فرهنگی» بوده‌است. نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد موضوع «جهاد» در مباحث قرآنی است که متأسفانه در بعضی مواقع به خوبی تبیین نمی‌شود. به شکلی که علی‌رغم وجود شئونات بسیاری مانند انقلاب علمی، انقلاب فرهنگی، انقلاب اجتماعی و ... در این زمینه، تنها جنگ و قتال در نظر گرفته‌می‌شود در حالی که جنگ و قتال تنها یکی از شئونات جهاد است.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر شرایط ایجاب کند، قتال و جنگ نیز مانند زمان امام حسین(ع) لازم است؛ اما عده‌ای فکر می‌کنند برای تبیین و ترویج دین تنها باید به سمت قتال پیش رویم. در صورتی که جهاد شاخه‌های دیگری مانند فرهنگی، اجتماعی و علمی نیز دارد به طوری که بتوانیم تحولی در زمینه اجتماعی، فرهنگی و علمی ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم تمامی ائمه معصومین (ع) جهاد داشته‌اند اما متناسب با زمان و شرایط خاص آن‌ها متفاوت بوده‌است. بزرگ‌ترین کاری که امام باقر(ع) انجام داده‌اند، ورود به مباحث علمی با توجه به شرایط موجود مانند مسائل، کتاب‌های مختلف، مشکلات ایجادشده در زمینه اعتقادی و ... بوده‌است. به همین دلیل با دقت در سیر احادیث و روایات ائمه(ع) متوجه می‌شویم بیشترین روایت از این سه امام و به‌ویژه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیان شده‌اند.

زندگی فعالانه، ویژگی مهم زندگی امام معصوم(ع) است

ویژه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم زندگی اهل‌ بیت‌(ع)، زندگی فعالانه آن‌ها است به گونه‌ای که هیچ‌گاه زندگی منفعلانه نداشته و همیشه ابتکارعمل داشته‌اند؛ به این معنی که منتظر رخ‌دادن اتفاقات و سپس واکنش نشان دادن نسبت به آن‌ها نبوده‌اند. به عنوان مثال زمانی که هشام امام را به شام و دمشق آورده‌بود، شرایطی به وجود آمد که باعث شکل‌گیری مناظره با یک مسیحی شد. به طوری که وقتی امام باقر(ع) وارد شدند؛ پیرمرد مسیحی به امام نگاهی کرد و از ایشان پرسید: شما از مسلمانان هستید و یا از مسیحیان؟ امام پاسخ دادند که از مسلمانان هستم. سپس مسیحی پرسید: از دانشمندان مسلمان هستید و یا از نادانان؟ امام باقر(ع) فرمودند: شما فقط بدانید که از نادانان نیستم.

وی ادامه داد: پس از آن گفت‌وگوهایی شکل گرفت که من یکی از آن‌ها را بیان می‌کنم. مسیحی از امام باقر (ع) پرسید: گفته‌می‌شود غذا و خوراکی که انسان در بهشت می‌خورد، هیچ چیز زائد و مدفوعی ایجاد نمی‌کند؛ شما چطور می‌توانید این گفته را ثابت کنید؟ امام پاسخ دادند: همان‌طور که در دنیا، نوزاد 9 ماه در رحم مادر تغذیه می‌کند اما مدفوع ندارد. با این پاسخ مسیحی دیگر حرفی برای گفتن، نداشت. بنابراین به نظر من در دست داشتن ابتکارعمل در مسائل علمی، یکی از بزرگترین حرکت‌های سیاسی است.

تبیین مباحث علمی، حرکتی سیاسی است

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: فکر می‌کنیم حرکت‌های سیاسی همواره در دست داشتن تفنگ و شمشیر و مبارزه است؛ در حالی که این‌ها تنها قسمتی از حرکت سیاسی است. اما نباید فراموش کنیم مهم‌ترین حرکت‌های سیاسی، حرکت‌های علمی و فرهنگی است. یکی از نکات قابل توجه، مبارزه امام باقر(ع) با غلات و کسانی است که می‌گویند پاک بودن دل انسان کافی است. به نظر من شکل‌گیری این تفکرات، عقبه سیاسی دارند تا بتوانند مردم را به سمت و سویی سوق دهند تا به وسیله آن اهداف و کارهای خود را پیش ببرند و لذا امام همواره با به دست گرفتن ابتکار عمل به نوعی با چنین تفکراتی با آن‌ها مبارزه، بحث، گفت‌وگو و مناظره می‌کرده‌اند.

ویژه عنوان کرد: به این ترتیب به نظر من تبیین مباحث علمی به این شکل و در آن زمان، حرکتی سیاسی است که با استفاده از آن آگاهی درستی به مردم داده شود و نگاه گفتمانی و رفتاری ایجاد و اصلاح شود. در زمان امامت امام باقر(ع)، بحث «نظریه امامت» و «ولایت» از سمت ایشان بسیار ترویج پیدا کرد که نشان‌دهنده این است که هدف امام، آگاهی مردم از تفاوت‌های موجود بین حکومت ولایی و حکومت موجود بوده‌است؛ بنابراین تبیین گفتمانی چنین مباحثی، می‌تواند حرکتی سیاسی باشد.

وی اظهارکرد: گاهی در انجام کار و یا بیان سخنی مخاطب ما خواص هستند که طبیعتاً شیوه ما در مواجهه با آن‌ها نسبت به زمانی که مخاطب ما عوام هستند؛ متفاوت خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکات درخصوص زمانی که مخاطب ما عوام هستند، پایبند بودن به مباحث و حضور اجتماعی فرد است تا مردم به مرور زمان متوجه شوند؛ در این روش نیاز زیادی به سخن و گفت‌وگو نیست. به عنوان مثال زمانی که امام باقر(ع) مشغول کار و فعالیتی بودند؛ فردی که ادعای زاهد بودن می‌کرد به امام گفت تو چرا اهل دنیا هستی و به انجام چنین کارهایی می‌پردازی؟ امام در پاسخ به او فرمودند من کاری که انجام می‌دهم را عین عبادت می‌دانم. به این ترتیب امام با عملکرد و توضیح خود نگرش اشتباه فرد به دنیا را تصحیح می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه گفت: اصلاح عوام با اصلاح خواص متفاوت است؛ بنابراین امام محمدباقر(ع) در مواجهه با مخاطب عوام با رویکردی عمل‌گرایانه و نصیحت‌گونه ورود پیدا کرده و آن‌ها اصلاح می‌کردند. یکی از موضوعاتی که امام باقر(ع) در بحث مردمی درمورد آن گفت‌وگو و بحث می‌کردند، موضوع طبقات و کمک‌های مالی است. امام باقر(ع) در جواب افرادی که دنیادوستی را به ایشان نسبت می‌دادند، می‌فرمودند هرکسی که برای استقلال مالی، توسعه مالی خانواده و یا کمک و احسان به مردم به دنبال دنیا باشد و برای آن تلاش کند، صورت او در روز قیامت مانند ماه شب چهارده خواهد درخشید. در حالی که اگر مخاطب ایشان خواص باشند، هیچگاه این‌گونه با آن‌ها سخن نخواهند گفت.

ویژه ادامه داد: حضور مستمر بین مردم و انجام کارهایی که همه در روزمره خود انجام می‌دهند سبب اصلاح آن‌ها و آشنایی آن‌ها با امامت و ولایت می‌شود. اما متأسفانه ما می‌بینیم برخی افراد خود را کنار کشیده و در بین مردم حضور ندارند ولی به دنبال اصلاح آن‌ها نیز هستند در صورتی که در چنین شرایطی اصلاح صورت نمی‌گیرد.

تقیه، به معنی استفاده از تاکتیک در مسیر مبارزه است

وی تشریح کرد: یکی از بخش‌های تبیین علمی، اعتقادات مانند توحید، نبوت و ... است و بخش دیگر آن در خصوص بایدها و نبایدهای زندگی انسان‌هاست که جزء شئونات فقه محسوب می‌شود. امام محمدباقر (ع) در هر دو زمینه ورود پیدا کرده و جزئیات آن‌ها را تبیین کرده‌اند. گاهی برخی افراد تقیه را مخفی شدن افراد به طور کلی تعریف می‌کنند؛ در حالی که چنین نیست. در واقع «تقیه» به معنی استفاده از تاکتیک‌ دیگری در مسیر مبارزه است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: این تاکتیک به این معنی است که در عین حالی که در بین دشمنان و مخالفان حضور داریم، کارهای خود را انجام می‌دهیم و اصلاحات را نیز ایجاد می‌کنیم، طوری رفتار نکنیم که دستمان رو شود. در زمام امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دستوراتی در خصوص انجام تقیه داده‌ شده ‌است. به این ترتیب در زمان امام باقر(ع)، «تبیین مباحث فقهی» در کنار مباحث اعتقادی و گفتمانی بسیار افزایش یافت؛ زیرا به نوبه خود اصلاحی بزرگ تلقی می‌شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)