میرنیوز

بزرگ‌ترین آرشیو عکس کرونایی در اختیار عکاسان ایرانی است

بزرگ‌ترین آرشیو عکس کرونایی در اختیار عکاسان ایرانی است 2020-07-26T10:09:03+04:30

فرزاد خبوشانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عکاسی در شرایط کرونایی، تعریف عکاسی خبری و نقش عکاسان خبری در تاریخ و جامعه، اظهار کرد: در حال حاضر برای عکاسی در شرایط کرونایی، قوانینی وجود دارد. به طوری که در رسانه‌های خارجی، عکاسی و ورود به هر مکانی که در آن برای عکاس خطر جانی وجود داشته‌باشد و عکاس حس کند جانش در خطر است، ممنوع است. با توجه به آنچه که من شنیده‌ام، عکاسان خارجی اجازه عکاسی و ورود به بیمارستان‌ها را نداشته‌اند و در واقع اجاره نمی‌دادند عکاسان در دل کرونا قرار گرفته و در خطر باشند، اما در ایران این‌چنین نبود و عکاسان در کنار کادر پزشکی و پرستاران، لحظات ورود، حال بد، بهبودی و درمان، تجویز و تزریق داروهای بیماران مبتلا به ویروس کرونا و هم‌چنین نوع  پوشش خاص و خستگی پرستاران و کادر درمان را نیز ثبت کرده‌اند.

وی بیان کرد: در حالی که بسیاری از رسانه‌های حرفه‌ای دنیا ورود عکاسان به مکان‌های پرخطر را ممنوع کرده‌ و توصیه می‌کردند که عکاسان بیشتر سبک زندگی مردم را ثبت کنند و برای عکاسی از پرستاران و ثبت صحنه‌هایی در این خصوص، فاصله‌ای دور و معین تعیین شده‌است؛ عکاسان ایرانی در معرض خطرناک‌ترین حالت ممکن قرار داشته و حتی گاهی از غسالخانه‌ها و قبرستان‌های افراد کرونایی که ورود اشخاص در آن‌ها ممنوع شده‌است، نیز عکاسی می‌کردند. به این ترتیب عکاسان قطعه به قطعه پازل کرونا را در ایران ثبت کرده‌اند. به گونه‌ای که فکر می‌کنم بزرگ‌ترین آرشیو کرونایی را عکاسان ایرانی در اختیار دارند.

ثبت تاریخ بدون قضاوت، مهم‌ترین نقش عکاسان خبری است

این عکاس خبری با بیان اینکه ثبت تاریخ بدون قضاوت، مهم‌ترین نقش عکاسان خبری است، افزود: در واقع من فکر می‌کنم شغل ما و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند؛ به طور کامل و جامع در دو کلمه «ثبت تاریخ» تعریف می‌شود؛ به این معنی که ما اتفاقاتی که در تاریخ رخ می‌دهد را عکاسی و ثبت می‌کنیم. در فضای خبرنگاری، خبرنگاران آنچه را که می‌بینند می‌نویسند؛ اما عکاسان خبری آنچه را می‌بینند بدون قضاوت و دستکاری و با رنگ، پوشش و المان‌های تاریخی همان زمان، ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال عکس‌های دوره قاجار به دلیل داشتن المان‌های پوششی، به راحتی قابل تشخیص و شناسایی هستند. به دلیل وجود المان‌های مختلف در فضای فعلی جامعه، زمانی که ما تاریخی را در لحظه ثبت می‌کنیم؛ به راحتی می‌توانیم در آینده راجع‌به آن سخن گفته و قضاوت کنیم.

چارچوب فعالیت عکاسان خبری در ایران با سایر کشورها متفاوت بوده و پروتکل‌های شخصی برای آن تعیین شده‌است

خبوشانی ابراز عقیده کرد: پروتکل‌های کاری ما با دنیا متفاوت است. به شکلی که اگر از مرزهای ایران عبور کنیم برای عکاسی خبری چارچوبی بین‌المللی نوشته شده و طبق آن فعالیت‌ها انجام می‌شود ولی در ایران پروتکل‌های شخصی وجود دارد که از طریق مسئولان و مدیران رسانه انجام می‌شود و نه عکاس‌؛ به صورتی که حقوق، امنیت شغلی، وضعیت بیمه و ... عکاسان با دنیا متفاوت است. عکاسان خبری در سایر کشورها از جایگاه ویژه‌ای در بین مسئولان برخوردار بوده و بسیار قابل احترام هستند ولی متاسفانه در ایران این‌گونه نیست.

وی ابراز عقیده کرد: با این وجود نمی‌توان انتظار داشت که پروتکل‌هایی که کل سازمان‌ها و انجمن‌های مطبوعات در خصوص حضور عکاسان و خبرنگاران رسانه‌ها بیان کرده‌اند؛ در ایران رعایت شود. عکاسان حقوق چندانی در ایران ندارند به همین سبب زمانی که مدیر رسانه عکاس را موظف به عکاسی از فضای بیمارستان می‌کند، عکاس برای حفظ شغل خود، چاره‌ای جز حضور ندارد. دومین عاملی که باعث حضور عکاسان در مکان‌های پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری کرونا می‌شود؛ علاقه عکاسان خبری به حضور و ثبت همه لحظات و اتفاقات و هم‌چنین عدم از دست دادن سوژه‌ها است.

این عکاس خبری تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که من عکس‌هایی از اولین مرکز قرنطینه‌ کرونایی ایران واقع در یافت‌آباد تهران، ثبت کردم؛ بسیاری از افراد می‌گفتند عکاسان خبری رسانه‌های دیگری که آفیش کرده‌بودند؛ حضور نداشتند؛ بنابراین با توجه به عکس‌هایی که از عکاسان مشهد و تهران وجود دارد می‌توان متوجه شد که حداقل برای عکاسان ایسنا، ثبت تمام لحظات و رویدادها بسیار مهم است. زیرا آرشیو رسانه، مهم‌ترین ویژگی هر رسانه است؛ به طوری که زمانی که آرشیو ما کامل باشد می‌توانیم ادعا کنیم بهترین رسانه ایران هستیم؛ و در صورتی که این آرشیو در برخی موضوعات ناقص باشد؛ این ادعا، ادعای زیادی برای رسانه خواهد بود.

ثبت و دیدن عکس،‌ باعث پیشرفت و آگاهی آیندگان می‌شود

خبوشانی افزود: دنیای حال حاضر، دنیای سوشال مدیا (شبکه‌های اجتماعی) است و هر کس با دوربین موبایل خود می‌تواند بسیاری از اتفاقات و حوادث را ثبت کند؛ اما رسانه نقش مهم‌تری دارد زیرا در مقایسه با عکس‌ها و اطلاعاتی که از طریق مردم ثبت می‌شود، فضایی رسمی‌تر و مورد تأئیدتر است و به عنوان یک منبع موثق شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: هرچه را که رسانه و عکاسان رسانه ثبت می‌کنند، سندیت تاریخی دارد که این سندیت بسیار مهم است. برای مثال در جنگ جهانی اول  ویروسی شیوع پیدا کرد که 50 میلیون نفر از مردم جهان و ایران به آن مبتلا شدند. ولی متأسفانه عکسی از آن دوران و مبتلایان به آن بیماری نداریم در حالی که اگر عکسی از آن زمان وجود داشت؛ شاید هم‌اکنون حافظه بهتری در برخورد با ویروس کرونا داشتیم.

خبوشانی تشریح کرد: به این ترتیب شاید نبود تصاویر و عکس‌ها در آینده آسیب بزرگی به جامعه وارد کند. اگر در سال‌های آینده مثلاً 100 سال دیگر خدای نکرده ویروسی شبیه ویروس کرونا در دنیا شیوع پیدا کند، دیدن عکس و فاجعه‌هایی که عکس‌ها نشان می‌دهند به تصمیم‌گیری‌ها، کنترل مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک می‌کند. به عنوان مثال تصاویری از پزشکان، پرستاران و بیماران که در موقعیت‌هایی سخت و در لباس‌های آزاردهنده قرار گرفته‌اند و یا افراد فوت شده که در فضای سوت و کور قبرستان‌ها و با حضور تعداد کمی از افراد دفن می‌شوند؛ تصاویر رعب‌آوری ایجاد می‌کنند که در آینده کمک زیادی در متوجه و مجاب کردن مردم در رعایت پروتکل‌ها خواهدکرد و پیامدهای عدم رعایت این پروتکل‌ها را نمایش خواهد داد.

این عکاس خبری عنوان کرد: ثبت، دیدن و دانستن تاریخ به وسیله عکس و عکاس، کمک بزرگی به پیشرفت و موفقیت‌های آیندگان خواهد کرد؛ زیرا با دانستن و دیدن اتفاقات سعی می‌کنیم از رخ دادن دوباره آن‌ها جلوگیری کنیم.

خبوشانی ابراز عقیده کرد: یکی از معضلات مهم ما این است که از قحطی‌ها، سیل‌ها، آتش‌سوزی‌ها و اتفاقات دیگری که در ایران رخ داده‌است، درس نمی‌گیریم. به شکلی که هم‌چنان اگر جایی آتش‌سوزی اتفاق بیفتد همه ما با دوربین موبایل‌های خود از ساختمان و یا هر چیز دیگری که آتش گرفته‌است فیلم‌برداری می‌کنیم و باعث ایجاد مزاحمت برای ورود آتش‌نشان‌ها می‌شویم، به عنوان مثال عکس‌هایی که از تجمع مردم برای فیلم‌برداری از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو منتشر شد، بیان‌کننده مزاحمت ایجادشده برای امدادگران و آتش‌نشانان برای نجات جان افراد حاضر در ساختمان شد. به این ترتیب وظیفه ما در عکاسی مطبوعاتی، ثبت چنین لحظات و اتفاقاتی برای عبرت و آگاهی آیندگان است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)