میرنیوز

«لیبی» و آینده‌ای نامعلوم

«لیبی» و آینده‌ای نامعلوم 2020-07-26T09:55:43+04:30

پس از سرنگونی حکومتِ معمر قذافی با دخالت قدرت‌های خارجی در لیبی و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱، انتظار می‌رفت دموکراسی در این کشور برقرار شود و ثبات و امنیت نسبی که در زمان قذافی بر لیبی حاکم بود باز هم تداوم یابد، اما با گذشت ۹ سال از آن زمان این خواسته‌ها تأمین نشده و لیبی روی آرامش به خود ندیده و درگیر جنگِ داخلی شده است.

هم‌اکنون نیز جنگ قدرت میان دولت‌های خارجی در لیبی بحران زده به اوج رسیده و شمال غرب این کشور ثروتمند و نفت‌خیز به صحنه درگیری‌های تمام عیار تبدیل شده و هر کدام از طرفین با پشتیبانی از نیروهای تحت فرمان داخلی خود تلاش می‌کنند تکه‌ای از این سرزمین را از آن خود کنند.

نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در پایتخت و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) که در گوشه‌ای از میدان نبرد قرار دارند و نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» موسوم به ارتشِ ملی (دولت طُبرُق مستقر در شرق لیبی) در سمت دیگر موضع گرفته‌اند و در این میان قدرت‌های خارجی و برخی از کشورها از هر یک از طرفین درگیر، پشتیبانی و آتش جنگِ لیبی را افروخته‌تر می‌کنند.

برای بررسی بیشتر تحولات کنونی در لیبی، آرایش طرفین درگیر و چشم‌انداز صلح در این کشور، ایسنا با محمدعلی بصیری- استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

لیبی به دلیلِ موقعیت استراتژیک مورد توجه قدرت‌هاست

بصیری با بیان اینکه لیبی دارای موقعیتی استراتژیک است، گفت: لیبی به دلیل موقعیت حساسی که در جنوب مدیترانه دارد و نقطه اتصال قاره آفریقا با اروپاست و از نظر تجاری و مهاجرین که از قاره آفریقا جابجا می‌شوند و همچنین به خاطر داشتن منابع نفت سرشار در چند دهه گذشته و به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه جدی قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قرار گرفته است.

وی افزود: تا زمانی که «معمر قذافی» بر لیبی حکومت می‌کرد و ارتباط تنگاتنگی با شوروی سابق داشت با مشت آهنین، وحدت و یکپارچگی را در سرزمین پهناور لیبی ایجاد کرده و زیرساخت‌های لیبی را به جلو برده بود، شهروندان آن نسبتاً مرفه زندگی می‌کردند و یک کشور آفریقایی ثروتمند محسوب می‌شد، اما با تحولات بهار عربی که قذافی هم قربانی این تحولات شد، زمینه رقابت و بازیگری قدرت‌ها که بخشی از این قدرت‌ها در ساقط کردن قذافی نقش داشتند عملاً در لیبی فراهم و مانع از این شد که یک دولت وحدت ملی و یکپارچه در این کشور حاکم شود.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: البته یکی دیگر از دلایل مستقر نشدن دولت وحدت ملی، مسئله قبیله گرایی و چند دستگی اقوام بود که مزید بر علت شد. سقوط قذافی، موقعیت استراتژیک لیبی، وجود قبایل و اقوام شرقی و غربی که در گذشته بر سر قدرت با یکدیگر کشمکش داشتند سبب شد عوامل خارجی در لیبی نفوذ کنند و جنگ داخلی را دامن بزنند.  

«لیبی» و آینده‌ای نامعلوم

عواملِ داخلی و خارجی به دنبالِ سهم حداکثری هستند

بصیری ادامه داد: دولت کنونیِ لیبی هم‌اکنون مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپاست و جریان «خلیفه حفتر» که با دولت کنونی درگیر است مورد حمایت عربستان، امارات و تا حدودی ترکیه و روسیه است که هر کدام از این جریان‌ها به دنبال سهم خواهی هستند. عاملی که سبب شده بحران لیبی حل و به یک فرجامِ صلح‌آمیز ختم نشود این است که عوامل داخلی و خارجی به یک وحدت و اجماع برای استقرار یک دولت مرکزیِ یکپارچه دست پیدا نکرده‌اند و هر کدام به دنبال سهم حداکثری هستند و امید دارند که یک دولتی در لیبی سر کار بیاید که منافع آنان را تأمین کند تا منافع رقبا را.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این وضعیت در لیبی ادامه دارد و اراده قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در تقابل و تمامیت‌خواهی است، مسئله به شکل جنگ داخلی استمرار خواهد داشت، مگر زمانی که این گروه‌ها به یک اجماع و توافق نظر برسند. عامل دیگری که در تحولات لیبی باید در نظر بگیریم جنگ سردِ جدیدی است که عمدتاً بین روسیه و آمریکا و متحدان این دو کشور به وجود آمده است و این عوامل نه تنها سبب شده که وضعیت در لیبی بغرنج شود بلکه حوزه‌های دیگری که حوزه نفوذ شوروی سابق بود و روسیه بعد از شوروی این حوزه را برای یک دهه رها کرده بود، بعد از بحران سوریه روسیه به حوزه‌های سنتی خودش از جمله در خاورمیانه عربی بازگشت که در نتیجه  بحران دامنه‌دارتر شد و این گسلِ تعارض دوباره خودنمایی کرد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: این تعارض‌ها در یمن، سوریه، گرجستان (اوستیای شمالی و جنوبی) و اوکراین آشکار شده است و در لیبی که محل نفوذ شوروی سابق بود و در زمان بهار عربی و ساقط کردنِ معمر قذافی در حالت کما و بی‌توجهی بود به گونه‌ای دیگر آشکار شد. بعد از سقوط قذافی دامنه تعارض‌ها به سمت سوریه و قفقاز کشیده شد و روسیه در سوریه موفق شد بحران را مهار کند، اما این تعارض‌ها سبب شده بحران و جنگ داخلی در لیبی استمرار یابد مگر اینکه توافق حاصل و مانند بحرانِ اوکراین، آتش‌بس برقرار شود تا بتوانند مسئله را به شکل ریشه‌ای حل کنند.

بصیری گفت: البته القاعده، جبهه دیگری است که در لیبی به شکل شناور خودنمایی می‌کند و داعش هم به شکل پراکنده فعالیت می‌کند. پس در مناطقی هم این دو گروه نفوذ دارند و هم‌اکنون سه گروه در این کشور با یکدیگر درگیر هستند. لیبی، کشورِ پهناوری است و بخشی از صحرای بزرگ شمالِ آفریقا، شاملِ لیبی می‌شود که محل اتصالِ دریای مدیترانه با آفریقا است و به همین دلیل حساسیت برانگیز است.   

غرب و آمریکا از قذافی انتقام گرفتند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سرنگونی «قذافی» توسط ناتو و غرب به این دلیل نبود که از او به دلیلِ اتحاد با شوروی کینه داشتند؟ اظهار کرد: غرب و آمریکا با دولت‌هایی که مشکل دارند و از آنان ضربه می‌خورند همیشه در پیِ ضعیف شدن آن دولت هستند تا بتوانند پروژه سرنگونی را پیاده کنند و بعد از سرنگونی، طبقه حاکمی را که قدرت داشته است به گونه‌ای از بین می‌برند که برای چند دهه آن قدرتِ مخالف نتواند در آن کشور پا بگیرد. این سرنوشت را برای صدام حسین و قذافی رقم زدند و به دنبال این بودند که برای «بشار اسد» هم در سوریه رقم بزنند که موفق نشدند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: بنابراین این انتقام از چند دهه حاکمیتِ قذافی بود که با سلطه غرب و ناتو مبارزه می‌کرد و درگیری‌های مستقیمی در سطح جهان با آنان داشت. به همین دلیل غرب در پی آن بود که این ساختار را برای همیشه در لیبی از بین ببرد و یک دولت بی خطر و متحدِ خود در این کشور سر کار بیاورد، اما رقبا میدان را خالی نکردند و در نتیجه این تنش همچنان ادامه دارد.

«لیبی» و آینده‌ای نامعلوم

دموکراسی، وارداتی نیست

بصیری در پاسخ به این سؤال که چرا با سقوطِ قذافی دموکراسی در لیبی حاکم نشد و حتی امنیت هم از بین رفت؟ گفت: این شعاری که غرب و آمریکا می‌دهند که ما هر جا برویم حقوق بشر و دموکراسی را هم به ارمغان می‌آوریم ظاهرِ مسئله است چراکه دموکراسی، وارداتی نیست و یک مقوله تحول داخلی است که باید یک تحول فرهنگی، آموزشی و توسعه پایدار رخ دهد تا از درون آن بتوان بحثِ مردم‌سالاری و دموکراسی و به تَبعِ آن احترام به حقوق بشر را محقق کرد و این موضوع منطقه به منطقه و کشور به کشور از لحاظِ بومی‌گرایی متفاوت است.

وی ادامه داد: اینکه تصور شود هر دولت اقتدارگرا یا دیکتاتوری توسط غربی‌ها ساقط شود، بلافاصله دموکراسی در آن کشور حاکم و آن کشور به تعبیر غربی‌ها بهشت روی زمین شود یک سراب و تصور غلط است. تجربه ۷۰ سالِ گذشته بعد از جنگ جهانی دوم ثابت کرده که این‌گونه نیست و با وجودی که در برخی مواقع ممکن است دولتی سرِ کار بیاید که بهتر از دولت قبل باشد، اما آن دموکراسی را که غرب مدعی است به هیچ وجه حاصل نمی‌شود. حتی در تونس که دخالت نظامی هم در این کشور رخ نداد و مردم حکومت «زین العابدین بن علی» را سرنگون کردند یک دموکراسی قابل قبول به وجود نیامد و بسیاری از آرمان‌هایی که مردم در قیام خود داشتند محقق نشد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، یادآور شد: بنابراین باید یک تحول فرهنگی در کشوری مانند تونس به وجود بیاید تا دموکراسی مطلوب در چنین کشورهایی حاصل شود. اما با ساقط کردن یک دولت، توسط عوامل خارجی و مستقر شدن دولتِ دست نشانده، دموکراسی به هیچ وجه محقق نمی‌شود. نمونه دیگر آن افغانستان است، بعد از چهار دهه که یک دولت وحدت ملی سر کار آمد، اما امروز این دولت‌ها یک دولت‌های حداقلی با حداکثر فساد هستند و در ظاهر نهادهای دموکراتیک و انتخابات آزاد دارند، ولی در باطن همان خصوصیت‌های حکومت‌های دیکتاتوری را دارند و فساد، تبعیض و بی عدالتی در این کشورها مشاهده می‌شود.

استعمار به اشکالِ فرا نو، کشورهایی مانند لیبی را رها نمی‌کند

بصیری با بیان اینکه لیبی در زمان حکومتِ معمر قذافی دارای ثبات و امنیت بود، تصریح کرد: قذافی به این دلیل که یک حکومت اقتدارگرا و متمرکز داشت از سیستم پلیسی و اطلاعاتی قدرتمندی نیز بهره می‌برد و به پشتوانه درآمدهای کلان نفتی یک رفاه نسبی را در لیبی به وجود آورده بود، اما تبعیضِ حقوق سیاسی و اجتماعی بین حاکمان و طبقه‌ای که در حاشیه بود وجود داشت و این نارضایتی موجب شد شورش ها در لیبی آغاز شود و با کمک قدرت‌های خارجی قذافی سرنگون شد و هم‌اکنون یک دهه است که بی‌ثباتی و نا امنی در این کشور حکم‌فرمایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حل معضل لیبی زمان‌بر است و تا زمانی که استعمار چنین کشورهایی را رها نکند مشکل حل نمی‌شود. باید ریشه‌های استبداد در این کشورها از بین برود و استعمار هم این کشورها را رها کند که متاسفانه امروز به اشکالِ فرا نو، استعمار برگشته است و کشورهایی مانند لیبی را رها نمی‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)