میرنیوز

دوئل کرونا با اقتصاد جهانی

دوئل کرونا با اقتصاد جهانی 2020-07-21T15:14:43+04:30

کروناویروس اقتصاد جهانی را تحت‌الشعاع قرار داد و طی چند هفته، این بیماری بسیار مسری، جهان را به آستانه رکود اقتصادی شدیدتر از بحران مالی سال 2008 سوق داده است. عمق و مدت‌زمان رکود به بسیاری از عوامل ازجمله رفتار خود ویروس، واکنش‌های بهداشت عمومی و مداخلات اقتصادی بستگی دارد.

با توجه به ماهیت فوق‌العاده بحرانی ناشی از بیماری همه‌گیر کروناویروس، سیاست‌گذاران مالی و پولی بدون هیچ دستورالعملی فعالیت می‌کنند. بااین‌حال بسیاری از آنها با کمک‌های خیره‌کننده که می‌توانند جمعا 10 تریلیون دلار باشند، به سمت ‌جلو حرکت می‌کنند.

رکود اقتصادی چقدر بد خواهد بود؟

آمار ماه آوریل نشان می‌داد که اقتصاد جهانی به سمت طوفان شدید درحرکت است. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) گفت: "ما بدترین نتیجه اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنیم." در همین حال، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد که شاخص‌های آن قوی‌ترین هشدار را در مورد آسیب‌های بیشتر اقتصادهای بزرگ و کاهش شدید ایجاد کرده‌اند. سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری تقریبا در تمام مناطق جهان شاهد کاهش دورقمی در تجارت باشیم و صادرکنندگان آمریکای شمالی و آسیا سخت‌ترین آسیب‌ها را متحمل خواهند شد.

بسیاری از دولت‌ها فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را در تمام یا بخش‌هایی از کشورشان تعطیل کردند تا بتوانند شیوع این بیماری را از بین ببرند، مشاغل غیرمجاز متوقف شدند و به ساکنان دستور داده‌شده هفته‌ها یا ماه‌ها در خانه بمانند. میلیاردها نفر در سراسر جهان تحت نوعی محاصره قرار دارند. صنایع عمده به‌ویژه خطوط هوایی و سایر بخش‌های مرتبط با سفر در آستانه ورشکستگی قرار دارند. امید این است که اقتصادها بدون ایجاد اختلال شدید، مانند اختلال‌های گسترده در تجارت یا بیکاری بتوانند بعد از فروکش کردن همه‌گیری به‌سرعت به رشد خود برگردند.

این‌که دولت‌ها چقدر سریع اقتصاد خود را آزاد کنند، موردبحث است. برخی از دولت‌های آسیا و اروپا که احساس می‌کنند ویروس کاهش‌یافته، آهسته اقتصادهای خود را بازگشایی کرده‌اند. به همین ترتیب، بیشتر ایالت‌های آمریکا محدودیت‌ها را لغو می‌کنند و رئیس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی فدرال را که در تاریخ 30 آوریل به پایان رسیده بود، تجدید نکرد.

در حال حاضر، برخی از اقتصاددانان امیدوارند که در سه‌ماهه سوم به بازگشت مجدد جهانی قدرتمند بپردازند، مانند آنچه در شیوع سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) در سال 2003 در آسیا رخ داد. بااین‌وجود برخی دیگر هشدار دادند که این مورد مانند موارد تجربه‌شده گذشته نیست و بهبودی ممکن است زمان بیشتری لازم داشته باشد.

دوئل کرونا با اقتصاد جهانی

در این میان، بسیاری از قدرت‌های جهانی برای رونق بخشیدن به اقتصاد خود در زمان رکود کروناویروس، مواردی را اجرا کردند که در ذیل به آنها اشاره‌شده است:

چین

دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آوریل بعد از آسیب‌های کروناویروس در اواخر سال 2019 در شهر ووهان در استان هوبی در حال تحریک دوباره اقتصاد و بازگشت به زندگی است. چند هفته تعطیلی‌های اعمال‌شده توسط دولت در شهرهای زیادی منجر به کاهش در بازده کارخانه‌ها، خرده‌فروشی ها، ساخت‌وسازها و سایر فعالیت‌های اقتصادی شد. به‌طورکلی، تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول تقریبا 7درصد کاهش‌یافته است که اولین کاهش اقتصادی چین طی بیش از 40 سال گذشته است.

به نظر می‌رسد در زمان کنونی رهبران اقتصادی چین کمتر از بحران مالی سال 2008، پیشگام اقتصادی خواهند بود و آزادانه بسته محرک اقتصادی بیش از نیم تریلیون دلار ارائه می‌کنند. در سال‌های گذشته، چین تقریبا دو برابر بدهی دولت خود را  یعنی حدود 60 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را دو برابر کرده است و بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کنند که دیگر نمی‌توانند چنین هزینه‌ای را اعمال کنند.

تاکنون، بانک مرکزی چین اقدامات نسبتا متوسطی انجام داده است و نیازهای ذخیره بانک‌ها را کاهش می‌دهد و این امر به آنان اجازه خواهد داد که 80 میلیارد دلار اضافی به مشاغل در حال اشتغال وام دهند و مشخص می‌کند که نرخ بهره را در ماه‌های آینده کاهش خواهند داد. یی گانگ رئیس بانک مرکزی در اواخر ماه آوریل اظهار کرد: "سیاست پولی عادی باید تا حد امکان حفظ شود. تاثیر بیماری همه‌گیر موقتی است. اقتصاد چین از مقاومت و پتانسیل بالایی برخوردار است و اصول اولیه توسعه باکیفیت بالا تغییر نخواهد کرد. "

تحلیلگران می‌گویند که این اعلامیه پکن، هدف رشد سالانه آن را بیان می‌کند که به دلیل ویروس کرونا از مارس تا مه به تعویق افتاده است. هدف بلندپروازانه حدود 6 درصد می‌تواند نشان دهد که یک بسته محرک شدید ارائه خواهد شد، درحالی‌که میزان متوسطی نزدیک به 3 درصد، به‌احتمال‌زیاد به معنای ادامه وضع موجود است. همچنین این احتمال وجود دارد که چین ممکن است از تعیین هدف برای سال جاری چشم‌پوشی کند. برای رسیدن به هدف بلندمدت خود یعنی دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2010 و 2020 ، چین باید امسال حداقل 5.6 درصد رشد داشته باشد، سرعتی که برخی از اقتصاددانان فکر می‌کنند امکان‌پذیر است.

آلمان

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آلمان برای نخستین بار از سال 2009 تاکنون در حال کاهش است و این میزان در سال جاری 3 تا 10 درصد است. دولت خود پیش‌بینی کرده که بیش از 6 درصد کاهش را تجربه کند و این بدترین عملکرد اقتصادی در این دهه‌ها خواهد بود. در ماه مارس، تقریبا نیم میلیون شرکت آلمانی تقاضای پیوستن کارکنان خود را در یک برنامه کاری کوتاه‌مدت دولت باهدف جلوگیری از بیکاری‌ دسته‌جمعی ارائه کردند.

برلین برای مقابله با عواقب اقتصادی از کروناویروس، اقدامات جسورانه‌ای انجام می‌دهد و تعهد ثابت خود را به بودجه‌های متوازن، معروف به شوارتز نول یا "صفر سیاه" ارائه می‌کند. این کشور حداقل 350 میلیارد یورو یا حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی را برای پیشبرد بزرگترین اقتصاد منطقه یورو اختصاص می‌دهد. بودجه برای مشاغل درگیر شامل وام نامحدود و سهام خواهد بود.

صدراعظم آنگلا مرکل که تجربه بحران سال 2008 را دارد، گفت: "ما هر کاری که برای نجات اقتصاد لازم است را انجام می‌دهیم." مقامات خاطرنشان می‌کنند که آلمان مایل است هزینه‌های تهاجمی خود را خرج کند زیرا دولت در سال‌های اخیر منابع مالی خود را تحت کنترل نگه‌داشته و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را از بیش از 80 درصد در سال 2010 به زیر 60 درصد کاهش داده است.

آلمان پس از حرکت سریع برای کنترل شیوع این بیماری و بستن مرزهای خود در اواسط آوریل اعلام کرد که به‌آرامی اقتصاد خود را مجددا بازگشایی خواهد کرد. بااین‌حال، مرکل به رهبران ایالتی هشدار داد که آلمان دارای سیستم فدرال است  تا بااحتیاط محدودیت‌ها را برطرف کند.

دوئل کرونا با اقتصاد جهانی

ژاپن

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد صادرات محور ژاپن در سال جاری میلادی در حدود 3 درصد کاهش یابد ، این بدترین عملکرد ژاپن از سال 2008 خواهد بود. تاثیر عمیق این بیماری همه‌گیر در پاییز سال گذشته با کاهش اقتصادی و افزایش مالیات فروش همراه بوده است. این ویروس همچنین دولت را مجبور کرده است که بازی‌های المپیک تابستانی را به سال بعد موکول کند.

دولت ژاپن مانند برخی از همتایان خود در غرب، با یک بسته گسترده امدادی، به ارزش تقریبا یک تریلیون دلار به مشکل اقتصادی پاسخ داده است تا از طریق یکی از پر چالش ترین دوره‌های خود در سال‌های اخیر، به کشور کمک کند. این رقم برابر حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی ژاپن است، اما تحلیلگران می‌گویند تاثیر واقعی هزینه‌ها بسیار کمتر خواهد بود.

نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه گفت: "این اغراق نیست که بگوییم اقتصاد ژاپن و اقتصاد جهانی با بزرگترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون روبرو شدند. ما از اشتغال و زندگی به هر قیمتی محافظت خواهیم کرد. اقدامات پرداختی شامل پرداخت پول به شهروندان و مشاغل کوچک و متوسط ​، وام بدون بهره، تاخیر در پرداخت مالیات و کوپن مسافرتی و گردشگری است."

بانک مرکزی ژاپن در اواخر آوریل اعلام کرد که آماده است مبلغ نامحدود بدهی دولت و دو برابر بدهی شرکت‌ها را خریداری می‌کند. بااین‌حال، برخی منتقدان می‌گویند بانک ژاپن پس از سال‌ها نگه‌داشتن نرخ بهره نزدیک صفر، گزینه‌های محدودی دارد.

انگلستان

همه‌گیری در حال فلج کردن اقتصاد انگلیس است درست همان‌طور که رهبران آن در حال مذاکره در مورد روابط پس از برگزیت با اتحادیه اروپا هستند. پیش از شیوع بیماری، قبلا نگرانی‌هایی در مورد رکود اقتصادی به دلیل برگزیت وجود داشت. اقتصاددانان می‌گویند که همه‌گیری کروناویروس می‌تواند 5 تا 10 درصد از اقتصاد را در سال 2020 از بین ببرد.

ریشی سوناک، وزیر دارایی در اوایل ماه مارس گفت: دولت آمادگی دارد تا مداخله‌هایی را انجام دهد که می‌تواند در تاریخ کشور انگلیس بی‌سابقه باشد. خزانه‌داری در میان اقدامات اضطراری خود متعهد شده است که 80 درصد از حقوق کارگران را به مدت چند ماه بپردازد تا شرکت‌ها با اخراج‌های بزرگ روبرو نشوند و بازپرداخت کارگران خوداشتغالی برای دستمزد ازدست‌رفته پیشنهادشده است. پرداخت مالیات معوق، افزایش مزایای بیکاری، برنامه وام برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ایجاد شده و کمک‌های نجات‌بخش خیرین نیز ادامه دارد.

بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره معیار خود را به 0.5 درصد کاهش داده است که رکورد پایین و نیاز سرمایه برای بانک‌ها را بی‌ثبات کرده است. در اقدامی خارق‌العاده در اوایل آوریل، بانک مرکزی موافقت کرد که مستقیما هزینه‌های دولت را طی بحران تامین کند و این امر را از پرداخت بدهی در بازار اوراق قرضه آزاد می‌کند. اقدامات نجات اقتصادی می‌تواند انگلیس را با افزایش 400 میلیارد پوند یا حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی مواجه کند.

ایالات‌متحده

این ویروس، بیش از 30 میلیون آمریکایی یعنی حدود یک نفر از هر 6 کارگر ایالات‌متحده را از اواسط ماه مارس بیکار کرده است. پیش‌ازاین بحران ، بیشترین تعداد پرونده‌های ثبت‌شده بیکاری در یک هفته در سال 1982 ، 695هزار نفر بود. میزان تولید اقتصادی در سه ماه اول سال 2020 نزدیک به 5 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش از سال 2008 است. اکثر تحلیلگران انتظار دارند که آسیب‌ها در سه‌ماهه دوم بدتر شوند و برخی اظهار کردند که نرخ بیکاری می‌تواند به 40 درصد برسد، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از اوج 25 درصد در دوران رکود بزرگ خواهد بود.

درحالی‌که واشنگتن به دلیل سوءاستفاده از پاسخ بهداشت عمومی به بیماری همه‌گیر، موردانتقاد قرارگرفته است، اما باید با قاطعیت در جهت تثبیت بازارهای مالی حرکت کند. در ماه مارس، فدرال رزرو (Federal Reserve)  اعلام کرد که برای پشتیبانی از اقتصاد و تامین نقدینگی، هر کاری که در توان دارد، انجام دهد. ازجمله اقدامات تاریخی فدرال رزرو عبارتند از کاهش نرخ بهره نزدیک به صفر، کاهش الزامات ذخیره بانکی به صفر، خرید سریع اوراق بهادار خزانه‌داری به ارزش 2 تریلیون دلار، اوراق بهادار تحت حمایت وام، خرید بدهی شرکت‌ها و شهرداری‌ها و گسترش اعتبار اضطراری به غیر بانکی است.

در همین حال، در بخش مالی، قانونگذاران در ماه مارس بسته تحریک‌کننده  2 تریلیون دلار را تصویب کردند که برخی از تحلیلگران آن را به‌عنوان "پل وام" اقتصاد ایالات‌متحده از طریق بحران معرفی کردند و شامل پرداخت مستقیم تا 1200 دلار به افراد، صدها میلیارد دلار وام و کمک‌های مالی به مشاغل، افزایش مزایای بیکاری و پشتیبانی از بیمارستان‌ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی است. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا گفت: "درواقع ، این‌یک سطح از سرمایه‌گذاری در سطح جنگ در کشور ماست." یک ماه بعد، کنگره بسته دوم کمک مالی را امضاء کرد، این مبلغ نزدیک به نیم میلیارد دلار و باهدف تامین کمک به مشاغل کوچک و کمک بیشتر به بیمارستان‌ها بود.

دوئل کرونا با اقتصاد جهانی

موسسات چندجانبه

اتحادیه اروپا

وزرای دارایی منطقه یورو با 500 میلیارد یورو موافقت کردند تا وام‌های اضطراری و سایر کمک‌ها به کشورهای عضو، مشاغل و کارگران ارائه شود. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) قول داده است که هیچ محدودیتی در دفاع از بانک مرکزی اروپا از یورو نخواهد داشت. این بانک قرار است امسال حداکثر 750 میلیارد یورو اوراق قرضه اضافی بخرد تا به اعضاء خود در  رکود کمک کند.

صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول 100 میلیارد دلار برای اعطاء وام به کشورهای عضو که به دلیل بیماری کرونا با بحران‌های حاد مالی روبرو هستند، اختصاص داده است. در اوایل ماه آوریل، بیش از 90 کشور درخواست کمک مالی کرده‌اند.

گروه بانک جهانی

رئیس‌ بانک جهانی، دیوید مالپاس گفت که این بانک برای مقابله با اثرات همه‌گیر بیش از 150 میلیارد دلار در نظر گرفته است. بیش از 12 درخواست وام مربوط به ویروس به‌سرعت شناسایی‌شده است و تعداد کشورهای زیادی در این مسیر قرار دارند. تاکنون هند بیشترین وام را یعنی یک میلیارد دلار دریافت کرده است.

آسیب طولانی‌مدت به بازده و رشد بهره‌وری

چشم‌اندازهای جهانی اقتصادی ژوئن 2020 فراتر از پیش‌بینی کوتاه‌مدت است و بر پیامدهای طولانی‌مدت رکود اقتصادی جهانی تاکید دارد و به نظر می‌رسد بر بازده بالقوه و سطح بازده اقتصادی که یک اقتصاد می‌تواند با ظرفیت کامل و اشتغال کامل به دست می‌آورد و بهره‌وری نیروی کار باشد، آسیب برساند. تلاش برای مهار کووید-19 در اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه، ازجمله اقتصادهای کم‌درآمد با ظرفیت مراقبت‌های بهداشتی محدود، می‌تواند رکودهای عمیق‌تر و طولانی‌تری ایجاد کند و موجب تشدید روند چند دهه کاهش رشد بهره‌وری شود. بسیاری از اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه قبل از این بحران رشد ضعیفی را تجربه کردند و شوک کووید-19 اکنون چالش‌های این اقتصادها را سخت‌تر نیز می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم چشم‌انداز فعلی، فروپاشی تاریخی تقاضای نفت و قیمت نفت است. قیمت‌های پایین نفت احتمالا پس از برداشته شدن محدودیت در فعالیت‌های اقتصادی در بهترین حالت پشتیبانی اولیه موقت را ارائه می‌دهند. بااین‌حال، حتی پس از بهبود تقاضا، تاثیرات منفی بر صادرکنندگان انرژی ممکن است از مزایای فعالیت در واردکنندگان انرژی فراتر رود. قیمت پایین نفت فرصتی را برای تولیدکنندگان نفت ایجاد می‌کند تا اقتصاد خود را متنوع کنند. علاوه بر این، روند نزولی قیمت نفت ممکن است شتاب آنی برای انجام اصلاحات در مورد یارانه انرژی و عمیق‌تر شدن آنها پس از فروکش بحران سلامتی فوری ایجاد کند.

در مواجهه با این چشم‌انداز ناخوشایند، اولویت اصلی سیاستگذاران، رسیدگی به بحران سلامت و مهار آسیب‌های اقتصادی کوتاه‌مدت است. در درازمدت، مسئولان برای بهبود عوامل اصلی رشد اقتصادی پس از رفع بحران، باید برنامه‌های جامع اصلاحاتی را  پیش بگیرند.

دوئل کرونا با اقتصاد جهانی

سیاست‌های بازسازی هم در کوتاه‌مدت و هم در طولانی‌مدت مستلزم تقویت خدمات درمانی و ایجاد اقدامات محرک هدفمند برای کمک به رشد مجدد ازجمله پشتیبانی از بخش خصوصی است. در دوره کاهش، کشورها باید بر فعالیت‌های حمایت از خانوارها، بنگاه‌ها و خدمات ضروری و پایداری فعالیت‌های اقتصادی متمرکز شوند.

هماهنگی و همکاری جهانی از اقدامات موردنیاز برای کند کردن شیوع همه‌گیر و اقدامات اقتصادی لازم برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ازجمله پشتیبانی بین‌المللی بیشترین شانس برای دستیابی به اهداف بهداشت عمومی و امکان بهبودی جهانی را فراهم می‌کند.

ما باید قاطعانه و نوآورانه  در کنار هم باشیم تا ویروس را سرکوب کنیم و ویرانی‌های اقتصادی کووید-19را  در همه مناطق ترمیم کنیم.

واکنش به این بحران باید با مقیاس آن منطبق باشد؛ در مقیاس بزرگ، هماهنگ و جامع، با پاسخ‌های کشوری و بین‌المللی توسط سازمان بهداشت جهانی هدایت می‌شویم. این پاسخ‌ها باید چندجانبه باشد، تا در بین کشورهایی با آسیب‌پذیرترین اجتماعات و ملل مختلف همبستگی ایجاد شود.

پیام امروز، مسئولیت مشترک و همبستگی جهانی در پاسخ به تاثیرات کووید-19 است.

واکنش بهداشتی در حال حاضر که باعث می‌شود ظرفیت سلامت برای آزمایش، ردیابی، قرنطینه و درمان افزایش یابد، اقدامات بهداشتی، محدودیت فعالیت‌ها و کاهش تماس نزدیک با دیگران است.

از دیگر موارد، دسترسی جهانی به درمان و واکسن‌ها در صورت آماده بودن است. ضروری است که کشورهای توسعه‌یافته بلافاصله به کسانی که کمتر توسعه‌یافته هستند، کمک کنند تا سیستم‌های سلامتی و ظرفیت پاسخگویی آنها را افزایش و از انتقال بیشتر پیشگیری کنند. در غیر این صورت ما با کابوس بیماری همه‌گیر همچنان روبرو خواهیم بود و موجب ظهور دوباره بیماری در مناطق سرکوب‌شده و افزایش آمار مرگ‌ومیر در مکان‌های فاقد واکسن و دارو خواهد شد. به یاد داشته باشید که قدرت ما در برابر این بیماری اتحاد جهانی است.

باید با ابعاد ویرانگر اجتماعی و اقتصادی این بحران، با محوریت حمایت از بیشترین آسیب دیدگان یعنی زنان، افراد مسن، جوانان، کارگران کم‌درآمد، بنگاه‌های کوچک و متوسط​​، بخش غیررسمی و گروه‌های آسیب‌پذیر مقابله کنیم.

طراحی سیاست‌های مالی و پولی که بتواند منابع مستقیمی برای حمایت از کارگران و خانوارها، تامین بیمه درمانی و بیکاری، حمایت اجتماعی و حمایت از مشاغل برای جلوگیری از ورشکستگی و از دست دادن شغل فراهم کند، ضروری است.

آنچه لازم است، یک پاسخ چندجانبه در مقیاس بزرگ، هماهنگ و جامع است که حداقل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل دهد.کشورهای توسعه‌یافته می‌توانند این کار را به‌تنهایی انجام دهند و برخی نیز واقعا این کار را انجام می‌دهند.

اما ما باید با گسترش ظرفیت صندوق بین‌المللی پول، یعنی از طریق صدور حقوق ایجادشده و سایر موسسات مالی بین‌المللی منابع موردنیاز کشورها را به‌سرعت تزریق کنیم.

هماهنگی بین بانک‌های مرکزی می‌تواند نقدینگی  برای اقتصادهای نوظهور به همراه آورد.

کاهش بدهی ازجمله چشم‌پوشی فوری از پرداخت بهره برای سال 2020 باید در اولویت باشد.

سیستم سازمان ملل متحد تجهیز شده و راهنمایی‌هایی را برای تلاش‌های جهانی فراهم می‌کند تا از پاسخ‌های کشورها پشتیبانی کند و زنجیره‌های تامین را در اختیار جهان قرار دهد. سازمان ملل متحد نیز برای حمایت از کشورهایی کم‌درآمد و درآمد متوسط ​​ ​​برای پاسخگویی به وضعیت اضطراری و بهبودی از شوک اقتصادی یک صندوق اعتماد با چند شریک جدید برای پاسخ و بازیابی اقتصاد ناشی از کووید-19 ایجاد کرده است.

سرانجام، هنگامی‌که ما از این بحران عبور کنیم، با یک انتخاب روبرو خواهیم شد.ما می‌توانیم به گذشته برگردیم و جهانی مانند گذشته داشته باشیم و یا با آن دسته از مواردی که همه ما را در برابر بحران‌ها تضعیف کردند، قاطعانه برخورد کنیم.

نقشه راه ما برنامه 2030 و 17 هدف توسعه پایدار است. اما باید در نظر داشت بهبودی از بحران کووید-19 باید به اقتصاد متفاوتی منتهی شود.

باید بدانیم که همچنان این دوئل ادامه دارد و اقتصاد جهانی برای فائق آمدن بر این ویروس ویرانگر باید همه کارهایی که ما در طول و بعدازاین بحران انجام می‌دهیم  با تمرکز جدی در ایجاد اقتصادها و جوامع مساوی، فراگیرتر و پایدارتر در مقابل همه‌گیری‌ها، تغییرات آب و هوایی و بسیاری از چالش‌های جهانی دیگر که با آنها روبرو هستیم، باشد. آنچه اکنون دنیا به آن احتیاج دارد همبستگی است. با همبستگی می‌توانیم ویروس را شکست دهیم و دنیای بهتری بسازیم.

منابع:

cfr.org

worldbank.org

un.org

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)