میرنیوز
رامین آهویی در میزگرد مجازی «بزرگراه» در مورد کمربند جنوبی مشهد که توسط مرکز پژوهشهای شورای شهر مشهد برگزارشد، اظهار کرد: سوالی ذهن من را درگیر کرده است که چرا شهرسازان مهمترین سند شهری را نقد کردهاند و میگویند فاقد مطالعات مبناست که البته به این صحبتها اعتقادی ندارم.
وی افزود: تمام توضیحاتی که همکاران بزرگوار در این زمینه دادند این امر را در ذهن تداعی میکند که از لحاظ دیدگاه شهرسازی با این مطالعات مشکل دارند، در خصوص مطالعات طرح جامع نکتهای وجود دارد که جایگاه حملونقل در مطالعات طرحهای جامع تفسیری کمی ضعیف دیده شده و توجه به بخش ترافیک بسیار کم بوده است. ترافیک جزو یکی از سه مشکل اساسی شهر مشهد است که از زمانی که مدیریت شهری به صورت رویکرد نوین عمل کرد توانستیم پایههای ترافیک را محکم کنیم و در این زمینه نسبت به تمام شرق کشور پیشرو شویم.
آهویی بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که در مشهد انجام شد مطالعه بر روی طرح جامع حملونقل بود که شاید اولین مطالعاتی است که ما در کشور به تصویب رساندهایم. در سال 87 در این خصوص بازنگری داشتهایم. اتفاق مبارکی که در طرح جامع شهرسازی و مطالعات جامع افتاد این بود که کلیه پیشنهادات و مستندات فنی در طرح جامع شهری در پایگاه اطلاعاتی حملونقل شبیهسازی شد و مراحل قانونی آن مورد تایید قرار گرفت.
وی ادامه داد: بخش ترافیک عوارض دارد و باید کسانی وجود داشته باشند که این عوارض را برطرف کنند و هرجا که رفتوآمدی باشد این موارد نیز وجود دارد. بحث ترافیک در این پروژه در اولویت اول قرار دارد و تمهیدات و طراحیهایی در این زمینه صورت گرفته است.
کمربند جنوبی پروژهای به شدت اقتصادی است
آهویی با اشاره به اینکه میگویند این پروژه اقتصادی نیست، گفت: این افراد باید از لحاظ اقتصادی بازنگری جدی انجام بدهند زیرا اگر بحث ما سبد عمومی اقتصادی و سبد هزینههای عمومی باشد به شدت این پروژه اقتصادی است. شایان ذکر است مطالعات پیوست طرح جامع است و اصلا نیازی به ارائه ندارد. در صورتی که طی جلسات مختلف آمار و ارقام ارائه شده است. پروژه باعث کاهش مصرف سوخت، اتلاف وقت مردم و کاهش هزینهها میشود. پروژههای حملونقل به لحاظ اقتصاد پنهان یا هزینههای پنهان بسیار اقتصادی است و در عرض زمان بسیار کوتاهی خودش را توجیه میکند.
وی ادامه داد: این پروژه قانونی و همچنین مطالعاتی است و از لحاظ مطالعاتی بسیار قوی پیش رفته است و عملکرد آن شهری است. تمام دوستان و بزرگوارانی که اکنون در این میزگرد هستند در زمان تایید طرح بودهاند و حق مسئولیت نیز داشتهاند، اما اکنون شنیدن این صحبتها برای من جای بسی تعجب است.
آهویی تاکید کرد: این بزرگراه در عملکرد خود ارتباطات شهری را برقرار میکند. در آن قسمت طرح شبکهای خواهیم داشت که باتوجه به چیدمان کاربری و اتفاقاتی که در آن قسمت خواهد افتاد این عملکرد شهری خود را به خوبی نشان خواهد داد. همچنین بحث کنارگذر را از آن جدا کنید زیرا از لحاظ طراحی، مشخصات بزرگراهی برای آن لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی دیدگاهها در حملونقل درست نیست، بیان کرد: اگر کسی به طرح جامع تفسیری مسلط باشد این را میداند که طراحی شبکه با مهندس مشاور و شهرساز خواهد بود و ارزیابی و اثرات آن با مهندس ترافیک است و نقش ما در این پروژه به عنوان ارزیابیکننده خواهد بود. اینکه حملونقل انسان محور مطرح میشود در واقع این شعاری است که امکان دارد که طراحی و جهتگیری ما را دچار مشکل کند.
عضو کمیته تخصصی حملونقل و ترافیک کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: شهر مشهد کلانشهری با حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت است که اگر ما بخواهیم در تمام این شهر چهارراه بزنیم درواقع دور از واقعیت است. حملونقل انسانمحور باید وجود داشته باشد من نیز به آن معتقد هستم. جابهجاییهایی که در بخش حملونقل وجود دارد کاملا جایگاه خود را حفظ کرده و حملونقل عمومی در این سالهای اخیر توسعه خوبی داشته است.
وی ادامه داد: همه این اوامر نشاندهنده عزم جدی، نگاه و رویکردی است که نسبت به مسئله حملونقل در مدیریت شهری وجود داشته است. دوستانی که ادعا میکنند ما به چنین بزرگراهی نیازی نداریم ادعای بزرگی است. اینکه این بزرگراه قرار است ارتباط بین نیشابور با قوچان برقرار کند اشتباه است.
آهویی افزود: طی جلساتی توضیح دادهام که کنارگذر در طراحی شبکه معابر که هرچقدر شهر کوچکتر باشد اهمیت آن بیشتر میشود؛ بنابراین ما به این کنار گذر در حوزه ارتباطات شهری، یعنی سفرهای داخلی در مقیاس شهر نیاز داریم. ما انواع سفرها را داریم و نمیتوانیم سفرهایی که در مقیاس شهر انجام میشود را نادیده بگیریم. انتقال نقشه این بزرگراه به بلوار نماز به هیچ وجه امکان ندارد و احداث این بزرگراه ۱۷/۹درصد باعثکاهش سفر و ۹/۹ درصد باعث کاهش آلودگی هوا میشود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پرونده ثبت جهانی دره خرمآباد امروز در پاریس بررسی میشود
وجود ۲۶۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک پزشک قانونی کشور
کوهرنگ سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
تعزیر قاچاقچیان خودرو در کرمانشاه
کاروان اهالی بهشت امشب توسط مردم اصفهان بدرقه میشوند
سد لاستیکی ماسال ۲۲ بهمن امسال افتتاح میشود
بانوی البرزی منزل مسکونی خود را وقف امور خیریه کرد
رشد بیسابقه تجارت در بازارچههای مرزی سیستان و بلوچستان
توانمندسازی بانوان مداح در استان اردبیل ضروری است
استاندار آذربایجان شرقی: دریاچه ارومیه باید ردیف بودجه مشخص داشته باشد
فرزندان فاطمه(س) آمدند
۱۰۰ راس دام توسط عشایر روستاهای نهبندان به جبهه مقاومت اهدا شد
محکومیت بیش از ۴ میلیارد ریالی قاچاقچی لوازم آرایشی در رشت
۹۵ هزار تن چغندرقند در چهارمحال و بختیاری برداشت میشود
برگزاری سومین جشنواره ملی «هنرهای تجسمی ایثار» در گلستان
پیکر مطهر ۱۴ شهید گمنام وارد مشهدالرضا(ع) شد
ثبت ۶۳.۲ میلیمتر بارش در شهرستان ایوان
هشدار زرد هواشناسی در استان سمنان
سند مالکیت چهلستون و تالار تیموری اصفهان صادر شد
۲۵۰۰ تن کیوی از نوشهر صادر شد
لزوم تخصیص ردیف بودجه مشخص برای احیای دریاچه ارومیه
مانور زلزله در ۵۶۰۰ مدرسه اصفهان برگزار میشود
نهم آذرماه جاده کرج- چالوس بازگشایی میشود
دارالقرآن الکریم هرمزگان رتبه برتر کشوری را کسب کرد
بسیج در مسائل انقلاب بن بست نداشته است
نجات فرد گرفتار شده در دیواره ارتفاعات سرپلذهاب توسط هلال احمر
تشییع و خاکسپاری ۸ شهید گمنام دفاع مقدس در اهواز
سقوط خودرو در محور ملکشاهی یک کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت
صدور ۱۲۴ اخطار زیست محیطی به واحدهای تولیدی کاشان
تصادفات فوتی در راههای استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت