میرنیوز
دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز با دستور ستاد مدیریت بحران استان از تاریخ ۴ اسفندماه سال گذشته کلیه فعالیت های آموزشی حضوری خود را تعطیل کرد و در تاریخ ۸ اسفندماه این دانشگاه سامانه درس افزار را به عنوان سامانه ای برای آموزش غیرحضوری دانشجویان درنظر گرفت.
از همان ابتدا به علت تجربه اول و متفاوتی که دانشگاه و این سامانه در این دوران داشت، دانشجویان و اساتید با مشکلات فراوانی اعم از عدم آموزش صحیح نحوه استفاده از این سامانه، طراحی ضعیف، مشکلات ورود به سامانه، آفلاین بودن و مسائل دیگری مواجه شدند.
در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه نیز طی اطلاعیه ای مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه بوعلی سینا اعلام کرد که «امکان برگزاری کلاس آنلاین برای برخی از دروس در سامانه Adobe Connect فراهم شد» اما در برخی رشته ها دانشجویان حتی یک جلسه کلاس آنلاین هم نداشته اند.
نخستین تجربه دانشگاه، اساتید و دانشجویان از این نوع آموزش و امتحانات دغدغه و مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. پارسا(دانشجوی مهندسی عمران)، نرگس(دانشجوی علوم سیاسی)، جواد(دانشجوی اقتصاد) و معصومه(دانشجوی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار) از دانشجویان دانشگاه بوعلی هستند که از تجربیات خود از آموزش مجازی با خبرنگار ایسنا گفت و گو کرده اند.
● آموزش مجازی از چه زمانی برای شما آغاز شد؟
پارسا: آموزش مجازی در دو درس این ترم من، تقریباً از یکی، دو هفته بعد از تعطیلی دانشگاه آغاز شد اما در سه درس دیگری که داشتم اساتید تقریباً از ۱۶ فروردین شروع کردند چون فکر می کردند ممکن است کلاس های حضوری بعد از عید دایر شود.
نرگس: متغیر بود. بعضی اساتید از اسفندماه بعضی ها هم از اردیبهشت ماه شروع به بارگذاری مطالب کردند.
جواد: از قبل عید آموزش مجازی برای برخی دروس ما شروع شد اما به صورت کامل نبود و فقط برای یک یا دو درس مطالب ارائه می شد.
معصومه: در دروسی که داشتم تقریباً از بعد از تعطیلات عید نوروز آموزش ها آغاز شد.
● با توجه به نوع رشته شما آموزش مجازی تا چه اندازه مؤثر بود؟
پارسا: در رشته من آموزش مجازی واقعاً جوابگو نیست و کل دانشجویان مهندسی لطمه زیادی خوردند چون ماهیت رشته های ما خیلی محاسباتی، تحلیلی و فیزیکی است.
نرگس: رشته ما نیاز به گفت و گو میان دانشجویان و اساتید دارد که آموزش مجازی نتوانست این نیاز را رفع کند.
جواد: با توجه به نوع رشته ما و محاسباتی بودن آن تقریباً می شود گفت آموزش مجازی به هیچ عنوان کاربرد نداشته است.
معصومه: به هیچ عنوان نمی شود کیفیت آموزش مجازی را با آموزش حضوری مقایسه کرد و با توجه به سامانه موجود در دانشگاه بوعلی، این روش اصلاً نتوانسته جایگزین آموزش حضوری شود.
● با توجه به زیرساخت ارائه شده توسط دانشگاه، آموزش مجازی برای برخی دروس در ترم های آینده می تواند جایگزین کلاس های حضوری شود؟
پارسا: دانشگاه بوعلی هنوز زیرساخت خوب و مناسبی برای برگزاری کلاس مجازی ندارد اما اگر بتواند مثل دانشگاه های دیگر برای مثال سیستم lms دانشگاه علم و صنعت، سیستمی جامع برای درس دادن اساتید به دانشجو داشته باشد، می تواند اجباراً به علت وضعیت کرونا این نوع آموزش قابل قبول باشد اما هرگز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود.
نرگس: آموزش مجازی حتی یک درصد هم نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد. فقط حجم مطالبی که الکی باید حفظ کنیم، بیشتر می شود.
جواد: آموزش مجازی به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و ما باید درک و فهم مطلب را کلاً بیخیال شویم. می شود نمره قبولی گرفت اما آموختن و درک مطالب ممکن نیست و بازدهی ندارد.
معصومه: آموزش مجازی به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود.
● نحوه ارائه مطلب توسط اساتید برای شما به چه صورتی بود؟
پارسا: فقط برای دو مورد از دروسی که داشتم، اساتید لطف می کردند و با ضبط فیلم آموزش می دادند. برای بقیه دروس فایل های متنی می فرستادند و می گفتند خودتان بخوانید که این نوع ارائه مطلب اصلاً در هیچ رشته ای پاسخگوی نیاز دانشجو نیست، چه برسد به رشته های ما که مهندسی است.
نرگس: ارائه مطالب برای ما به صورت pdf و voice بود اما تا پرسش و پاسخ نباشد آموزش هیچ تأثیری ندارد.
معصومه: بیشتر به صورت فایل pdf دروس را برای ما بارگذاری می کردند.
● اساتید علاوه بر درس افزار از چه زیرساخت ها و اپلیکیشن هایی برای آموزش استفاده می کردند؟
پارسا: از هیچ اپلیکیشن دیگری جز درس افزار استفاده نکردند و به نظرم فرستادن مطلب یا سوال میانترم در گروه های تلگرام و واتساپ را نمی شود جزء اپلیکیشن کاربردی برای ارائه درس حساب کرد. کلاس آنلاین نیز در واحدهایی که من داشتم حتی یک جلسه هم برگزار نشد.
نرگس: اساتید از تلگرام هم برای ارائه مطالب استفاده می کردند اما دریغ از حتی یک کلاس آنلاین.
جواد: اساتید از Adobe Connect و تلگرام نیز برای برگزاری آزمون ها استفاده می کردند.
معصومه: بیشتر همان سامانه درس افزار بود اما گاهی از پیام رسان های تلگرام و واتساپ هم استفاده می کردند.
● چه سامانه هایی توسط اساتید برای برگزاری امتحانات به شما معرفی شده است؟
پارسا: فقط سامانه درس افزار که فعلاً اساتید نمی توانند با آن کار کنند و نوع این سامانه به صورتی نیست که بتواند امتحانات مهندسی را پوشش دهد. پریروز میانترم داشتیم و استاد نتوانست حتی فایل سوالات را در سامانه بارگذاری کند، آخر هم سوالات را در واتساپ فرستاد.
معصومه: درس افزار و پیام رسان واتس اپ برای برگزاری امتحان به ما معرفی شده اند.
● به نظر شما این نوع برگزاری امتحان تا چه اندازه قابل قبول است؟
پارسا: اصلاً قابل قبول نیست.
نرگس: نظر ما اصلاً مهم نیست.
جواد: کاملاً مخالف امتحان مجازی هستم چون خیلی بی عدالتی در آن وجود دارد و بازدهی بالایی نیز ندارد.
معصومه: مقبولیت آن در مقایسه با امتحانات حضوری خیلی کمتر است اما نمی شود گفت اصلاً قابل قبول نیست.
● در پایان...
پارسا: اساتید با حجم بالای تکالیفی که به دانشجوها محول کرده اند دمار از روزگار ما دراوردند. آن هم در حالیکه ارائه مطلب برای ما در این ترم به شدت ضعیف بود. اساتید برای جلوگیری از تقلب، وقت امتحان ها را بسیار کم درنظر گرفتند که این ظلم در حق دانشجوست. درست است شرایط به صورتی است که دانشجوها می توانند سوالات را گروهی حل کنند اما این مشکل دانشجو نیست، مشکل دانشگاهی است که از دانشجویان شبانه مثل من ترمی ۹۵۰ هزار تومان شهریه می گیرد اما ذره ای صلاحیت کنترل بحران یا درست کردن یک سامانه خوب برای تدریس و برگزاری آزمون را ندارد و در راستای حل مشکل نیز تلاشی نمی کند.
نرگس: در جامعه ای گیر کرده ام که فقط صدای سکوت را می شنوم. یک سوال از متولیان آموزش دارم، به نظر شما اگه پرسش و پاسخی بین استاد و دانشجو رد و بدل نشود، چیزی برای یادگیری باقی می ماند؟ بنابراین از مسئولان خواهشمندم وضع دانشگاه ها را سامان دهند تا آنقدر آدم بی سواد تحویل جامعه داده نشود. واقعاً به این صورت نمی شود به دانشجو درس داد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تصادف در اتوبان کرج- قزوین دو فوتی و دو مصدوم بر جا گذاشت
نیم ضریح حرم حضرت علی (ع) در البرز رونمایی شد
ماموریت ناوگروه ۸۶ نقطه عطف تاریخ دریایی جمهوری اسلامی است
ترافیک در برخی نقاط آزادراهی البرز سنگین است
۲ شهید گمنام در رشت تشییع و خاکسپاری می شوند
تصادف تریلی و اتوبوس در محور گرمسار_آرادان/ ۲۰ نفر مصدوم شدند
تصویربرداری از یک قلاده «گربه پالاس» در «تنگه واشی» فیروزکوه
شهر زنجان سومین مرکز سرد کشور ثبت شد
استان کرمان مملو از فرصتهای خوب برای رشد و توسعه است
کلنگ زنی مزرعه پنل خورشیدی در گمیشان
برگزاری راهپیمایی جمعههای خشم در سراسر خوزستان
برخورد کامیون حمل شیر و پراید در خراسان شمالی۲ مجروح داشت
۲ شهید گمنام در رشت تشییع و خاکسپاری می شود
وزیر میراث فرهنگی: توسعه زیرساخت های گردشگری؛ «بوموسی» قطب گردشگری داخلی می شود
تردد در راه های مازندران روان است
برنامههای هشتاد و هفتمین سالگرد شهادت آیتالله مدرس تشریح شد
مقرّ «کنفدراسیون کبدی آسیا» در ایران افتتاح میشود
زیرگذر حرم مطهر رضوی تبدیل به رواقهای موضوعی میشود
املش لرزید
وزیر میراث فرهنگی: سهم پایین ایران از گردشگری؛ فقط ۴۰ درصد آثار باستانی ثبت شده است
قدرت جبهه مقاومت سبب شکست صهیونیستها و آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد/ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
اعتکاف کانون تربیت نسل جهادی و احیا کننده مساجد است
اختلاف مسوولان رژیم صهیونیستی با آمریکا سبب آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد؛ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
تبدیل ایران به هاب انرژی؛ سوآپ نفتی احیا می شود
تکلیف «هاشمی» به مدیران حوزه کشاورزی برای تدوین برنامه ۶ ماهه
دستگیری یک عضو شورای شهر گلستان؛ ۲کارمند شهرداری و ۲ دلال هم بازداشت شدند
تصویب منطقه گردشگری سبب جهش در کلاردشت می شود
ارسال کمکهای مردمی توسط آستان قدس رضوی به مردم مظلوم لبنان