میرنیوز

کمر گردشگری خراسان شمالی زیر بار کرونا شکست/ خسارت ۲۰۰ میلیاردی

کمر گردشگری خراسان شمالی زیر بار کرونا شکست/ خسارت ۲۰۰ میلیاردی 2020-06-06T14:58:06+04:30

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صنعت گردشگری خراسان شمالی که برای چند سالی است همچون طفل نوپا در حال رشد کردن بود تا بتواند قامتی راست کند و حرفی برای گفتن در میان استان‌های همجوارِ خود داشته باشد به یکباره دچار خسران‌هایی حتی جبران ناپذیر شد و اکنون برای تجدید قوا و چاق کردن نفسی، نیازمند حمایت‌های همه جانبه است.

استان خراسان شمالی که روزها، هفته‌ها و ماه‌های خوب و خوش خود را در سال‌های نه چندان دور در حوزه گردشگری را در بیداری و نه در خواب می‌دید اکنون با انبوهی از معضلات عدیده‌ی ناخواسته، با حضور میهمان ناخوانده کووید ۱۹ باید سرودست بشکند تا بتوانند دوباره به روزهای اوج خود برگردد.

میهمانی که حق میزبانی مطلوب را از میزبانان خود نه تنها در استان خراسان شمالی بلکه در سرتاسر جهان گرفت و با خون مردم از خود پذیرایی کرد.

ویروس کرونا با عملکرد خوب و بی نظیرش توانست بسیاری از رکوردها را جا به جا و به رکود تبدیلشان کند. رویدادی که تاکنون هیچ بحرانی نتوانست اینگونه موفق عمل کند و باعث شود چند ماه آب خوش از گلوی صنعت پردرآمد گردشگری پایین نرود.

به سراغ یکی از فعالان حوزه گردشگری در اسفرین رفتیم. فردی که با ابتکاراتی توانسته نامی برای خود دست و پا کند اما اینک کسب و کارش حال و روز خوبی ندارد.

این کارآفرین حوزه گردشگری در گفتگو با مهر صنعت گردشگری را یکی از ضعیف‌ترین صنعت‌ها در مقابله با ویروس کرونا دانست و اظهار کرد: یکی از مشاغلی که دچار خسارت‌های جبران ناپذیری شد صنعت گردشگری بود.

جاذبه های گردشگری شهر بجنورد در خراسان شمالی

وی از قِصه پر غُصه عدم توانایی همکارانش در بازپرداخت وام‌های کلانی می‌گوید که جهت توسعه کسب و کارشان در گذشته از بانک‌ها اخذ کرده بودند و اکنون با شرایط پیش آمده دیگر نمی‌توانند تعهدات خود را پرداخت نمایند.

پکیج حمایتی دولت دردی را دوا نمی‌کند

این کارآفرین ادامه داد: پکیج حمایتی ارائه شده توسط دولت که همان وام ۱۲ درصدی است نه تنها راه برون رفت و جبران خسارت نیست بلکه صاحبان کسب و کارهای حوزه گردشگری با گرفتن این وام بیشتر غرق مشکلات می‌شوند و اینجاست که باید گفت صد در صد به ورشکستگی نزدیک می‌شویم و دولت باید راهکارهای دیگری را ارائه دهد.

چَشمِ امید به گردشگران داخلی

وی عدم حضور گردشگران خارجی را تا سال ۲۰۲۲ قطعی دانست و گفت: با توجه به اخبار و شنیده‌های رسمی و غیر رسمی در فضای مجازی و حقیقی احتمال پایدار بودن ویروس کرونا نه تنها در پاییز قوت می‌گیرد بلکه تا زمان پیدا کردن درمانش دیگر امیدی به حضور گردشگران خارجی نداریم و تنها دلمان را به حضور گردشگران داخلی خوش کرده‌ایم.

این کاسب حالِ واحدهای اقامتی را بد توصیف کرد و بیان داشت: هرچند وضعیت کرونا از قرمزی به زرد و بعد به سفیدی در حال تغییر است اما وضعیت صنعت گردشگری همچنان قرمز خواهد بود.

وی افزود: محال می‌دانم که به وضعیت قابل توجه قبل برگردیم چرا که تمام اقشار مختلف مردم به دلیل عدم توانایی مالی که ناشی از آسیب کرونا به کسب و کارشان است، از سبد تفریحی خود می‌کاهند.

پیشنهاداتی به مسئولان استان و کشور

به نظر این کارآفرین حوزه گردشگری تنها قشری که دچار ضرر و زیان‌های اقتصادی کووید ۱۹ نشده‌اند کارمندان هستند که می‌توانند به عنوان گردشگر داخلی سری به حوزه گردشگری بزنند و در این رابطه پیشنهاد سازنده‌ای را ارائه می‌کند.

جاذبه های طبیعت گردی خراسان شمالی - کلیپوگرام

وی بیان داشت: مدیران دستگاه‌های دولتی می‌توانند با تهیه و تدوین درست برنامه‌هایشان، جلسات، دوره‌های آموزشی وگُل گشت‌های اداری خود را به بوم گردی ما بیایند؛ مدیران می‌توانند از بسته‌های تشویقی گردشگری برای کارکنانشان استفاده کنند که این کار باعث تقویت صنعت گردشگری و جلوگیری از خسارت‌های بیشتر می‌شود.

واحدهای اقامتی فعلاً مجاز به آغاز فعالیت‌هایشان نیستند

حبیب یزدان پناه، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر از تعطیلی واحدهای اقامتی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در استان خراسان شمالی و تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کووید ۱۹ و کمیته گردشگری ذیل این ستاد، نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم برای حسن اجرای پروتکل‌های ابلاغی و اطمینان از آمادگی مراکز خدماتی و گردشگری استان با دقت هر چه بیشتر انجام می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی» از قلعه جلال الدین تا آیینه‌خانه ...

یزدان پناه در ادامه به بررسی سیاست‌های دولت در راستای حمایت از کسب و کارها اشاره‌ای کرد و افزود: از ۴۶ رسته ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند ۱۱ رسته مورد تأیید دولت قرار گرفته است که ۳ رسته آن مربوط به فعالان بخش گردشگری، صنایع دستی و تأسیسات گردشگری بوده است لذا اواخر اردیبهشت ماه گذشته آئین نامه پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و افرادی که در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند می‌توانند این وام را دریافت کنند.

بسته‌های پیشنهادی مدیرکل به مسئولان عالی رتبه

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان شمالی از بسته‌های پیشنهادی و راهکارهای خود برای جبران خسارت‌ها سخن به میان آورد و اضافه کرد: لحاظ نشدن مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد کل سال ۹۸، امهال کلیه اقساط امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و تمامی عوارض به مدت ۶ ماه، بخشیده شدن تمام جرایم بانکی و تعویق پرداخت وام‌ها، امکان استفاده از تسهیلات بانکی با دوره تنفس یک ساله و تقسیط ۵ ساله و چندین راهکار و پیشنهاد دیگر همگی می‌توانند کمکی در حد جبران خسارت به فعالان این صنعت باشند.

خسارت‌های ریالی ویروس کرونا به بخش‌های مختلف صنعت گردشگری استان خراسان شمالی

وی در ادامه به برآورد ریالی خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سه ماهه اخیر به تفکیک تأسیسات گردشگری استان اشاره کرد و گفت: خسارت‌های وارده به واحدهای اقامتی استان ۵۳ میلیارد ریال، خسارت‌های وارده به واحدهای پذیرایی بین راهی و سفره خانه‌های سنتی استان ۱۱۰ میلیارد و ۴۰ هزار میلیون ریال، خسارت‌های وارده به اقامتگاه‌های بومگردی استان ۲۲ میلیارد ریال و همچنین خسارت‌های دیگری به مؤسسات آموزش تخصصی گردشگری وارد شده است که در مجموع میزان خسارت‌ها ۱۹۸ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال بوده است.

در پایان باید منتظر بود و دید مسئولان دولتی برای جبران خسارت این صنعت پول‌ساز نه تنها در استان خراسان شمالی بلکه در کل کشور چه راهکارهایی را در چَنته دارند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)