میرنیوز

پساب کارخانه بلای رودخانه

پساب کارخانه بلای رودخانه 2020-05-30T09:28:08+04:30

فعالیت چند شرکت الکل‌سازی در لرستان موجب شده که استان سهم خوبی از تولید ملی در این بخش را به خود اختصاص دهد که در شرایط فعلی کشور بسیار ارزشمند  و مهم است ولی در این بین نباید مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی فدای تولید آن هم به هر قیمتی شود.

یکی از این شرکت‌ها، الکل‌سازی نصر لرستان بوده که نیازمند سیستم تصفیه فاضلاب بوده و علیرغم پیگیری‌های زیاد محیط زیست لرستان این سیستم نصب و راه‌اندازی نشده است.

کاهش کیفیت خاک و نابودی محصولات با دفع مستقیم پساب الکل‌سازی

دکتر نوشین بیرجندی، استادیار گروه محیط زیست دانشگاه لرستان، در این باره می‌گوید: امروزه الکل یک ماده شیمیایی پرکاربرد در زندگی انسان محسوب می‌شود که در موارد زیادی از جمله پزشکی، مواد آرایشی، صنایع غذایی، صنایع نظامی و غیره کاربرد دارد.

وی ادامه داد: کارخانجات الکل‌سازی معمولا از ترکیبات اولیه قنددار مانند خرما، ملاس نیشکر و چغندر قند جهت تولید الکل به روش تخمیر استفاده می‌کنند و محصول اصلی آنها شامل اتانول، متانول و روغن الکل است.

این دکترای محیط زیست با اشاره به آلودگی ناشی از فاضلاب الکل‌سازی گفت: این فاضلاب به علت BOD و COD بسیار بالا و داشتن مواد سمی مانند ترکیبات فنلی و همچنین دارا بودن pH پایین به عنوان یکی از آلاینده‌های محیط زیستی شناخته می‌شوند؛ در حالت متعارف به ازای هر لیتر الکل تولیدی،۱۰  تا ۱۵ لیتر فاضلاب تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: دفع مستقیم فاضلاب الکل‌سازی در خاک باعث کاهش کیفیت خاک و نابودی محصولات کشاورزی و تخلیه آن‌ها در رودخانه تهدیدی جدی برای حیات آبزیان شده است.

این استاد دانشگاه از دیگر آلودگی‌های این صنعت را وجود بخارات اتانول و فرمالدئید منتشر شده در محیط کارخانه دانست که می‌تواند سلامت کارکنان را به خطر اندازد.

بیرجندی گفت: فاضلاب ناشی از شست‌وشوی تجهیزات نیز می‌تواند تا حدودی حاوی مواد موجود در فاضلاب تولیدی از برج‌های تقطیر مانند لاشه باکتری‌ها، الکل و ... باشد بنابراین قبل از دفع باید کیفیت آن کنترل شود.


 این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه تصفیه فاضلاب صنایع الکل‌سازی با توجه به بار آلی و در واقع BOD و COD بسیار بالای این‌گونه فاضلاب‌ها امری ضروری و لازم است، افزود: برای تصفیه این فاضلاب‌ها تلفیقی از روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولا شامل ترکیبی از انواع روش‌های متداول مانند فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، فیلتراسیون و اکسیداسیون پیشرفته  است.

وی با بیان اینکه نتایج پژوهش‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آرایش بی‌هوازی- هوازی – ازناسیون با بیش از 99 درصد حذف موثرترین روش تصفیه است، عنوان کرد: تصفیه و بازیافت آب موجود در فاضلاب به منظور استفاده مجدد در فرایند و بازیابی الکل موجود در فاضلاب از بهترین راه‌حل‌ها در کاهش فاضلاب تولیدی الکل‌سازی بوده که با اجرای برنامه‌های پایش مصرف آب در بخش‌های مختلف می‌توان ضمن بررسی و کنترل به موقع، بسیاری از هزینه‌های موجود را کاهش داد و به دنبال آن منابع طبیعی و محیط زیست را حفظ کرد.

روش‌های تصفیه پساب‌ها، اقتصادی نیست

در این خصوص ناهید شفیعیان، رئیس گروه بهداشت حرفه ای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: چنانچه فاضلاب و پساب کارخانه الکل‎سازی در رودخانه رها ‌شود منجر به آلودگی محیط زیست، تخریب زیستگاه و ازبین رفتن آبزیان می‌شود و همچنین در پایین‌دست برای کشاورزان و بهره‌برداران منابع آبی خطرناک است.

 وی اضافه کرد: پساب کارخانجات الکل‌سازی و سایر کارخانجاتی که از ملاس به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، به دلیل داشتن بار آلی بسیار زیاد، بالا بودن شاخص‌های BOD وCOD ، رنگی بودن پساب و داشتن ترکیبات سمی همچون فنول، به صورت مستقیم قابل دفع نیستند و یکی از مشکلات عمده زیست محیطی محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای تصریح کرد: روش‌های فیزیکی – شیمیایی مانند روش‌های جذب سطحی، فرآیندهای غشایی، تبادل یونی و اکسیداسیون شمیایی پیشنهاد شده که برای تصفیه این پساب‌ها اقتصادی نبوده و روش‌های بیولوژیکی هوازی- بی‌هوازی قادر به تصفیه کامل رنگ و ترکیبات پیچیده موجود در این پساب نیست بنابراین برای تصفیه این پساب ترکیبی از روش‌های تصفیه بیولوژیکی و فیزیکی- شیمیایی لازم به نظر می‌رسد.

شفیعیان با بیان اینکه روش‌های فیزیکی و شیمیایی بر اساس جذب سطحی، تبادل یونی، فرایند غشایی و اکسیداسیون‌های شیمیایی استوار است، یادآور شد:  روش‌های بیولوژیکی بی‌هوازی در مقایسه با روش‌های هوازی مقرون به صرفه بوده و در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته‌اند. برکه‌های بی هوازی 70-60 درصد BOD را با زمان ماند 1 تا 2 ماه کاهش می‌دهند. اکثر روش‌های بی‌هوازی راکتوری قادرند BOD فاضلاب ورودی را 80 تا 85 درصد کاهش دهند. در این صورت 15 تا 20 درصد BOD باقیمانده با روش های هوازی قابل حذف است.

وی افزود: تبخیر پساب به منظور تولید خوراک دام و سوزاندن آن به منظور بازیافت پتاس از جمله روش‌های دیگری بوده که در مقیاس کم مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در صورتی که مشکلات فناوری ساخت و مشکلات بهره‌برداری آنها در نظر گرفته نشود هزینه خالص دفع را به دلیل فروش محصولات به دست آمده کاهش می‌دهند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: پساب واحدهای تولید الکل به عنوان سوبسترا برای تولید پروتئین تک‌یاخته نیز مورد تحقیق قرار گرفته است که در صورت فروش محصول به دست آمده، هزینه این روش نیز کاهش می‌یابد.

رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ترکیب روش‌های فیزیکی -شیمیایی و بیولوژیکی می‌تواند به صورت موثری برای حذف پساب کارخانجات الکل‌سازی به کار برده شود، عنوان کرد: تصفیه پساب واحدهای تولید الکل پیچیده بوده و به راحتی امکان‌پذیر نیست و مشکلات خاصی را دارد.

پلمپ چندباره کارخانه الکل سازی نصر خرم‌آباد

در این خصوص علی سالاروند، مسئول نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: قبلا بار آلودگی شرکت الکل‌سازی نصر خرم‌آباد 40 هزار BOD بوده که این میزان به 5000 رسیده و پیگیر است تا سیستم تصفیه فاضلاب نصب کند.

وی با بیان اینکه پرونده این شرکت در دستگاه قضایی مفتوح است، ادامه داد: سال گذشته این واحد به دستگاه قضا معرفی و مجبور شد مواد اولیه را تغییر دهد تا بار آلودگی کم شود؛ با نصب یک سیستم معمولی می‌توان این مشکل را حل کرد.

این مسئول با بیان اینکه از ورودی پساب به رودخانه میزان آلودگی را آنالیز کردیم، بیان کرد: این کارخانه طی چندین سال اخیر پلمب و به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی افزود: اگر خنثی‌سازی انجام و بار اسیدی کاهش پیدا کند مابقی پسابی که به آب وارد می‌شود ضرر زیادی نداشته و تاثیر منفی روی آبزیان ندارد.

جای سوال و پاسخی قاطع که در اظهارات این مسئول محیط زیست لرستان وجود دارد این است که چرا موقعی کارخانه به‌دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی پلمب شد دوباره بدون اینکه مشکل رفع شود به فعالیت خود ادامه داده و سلامتی مردم را به‌خطر می‌اندازد؟

بی نتیجه ماندن دعوای حقوقی محیط زیست و الکل‌سازی نصر

 در این خصوص داریوش حسن‌نژاد، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: براساس قانون باید اندازه‌گیری حجم پساب کارخانه‌ها که به رودخانه وارد می‌شود را آب منطقه‌ای لرستان انجام دهد.

وی ادامه داد: براساس ماده 134 قانون و اعلام محیط زیست پروانه چاه کارخانه الکل‌سازی نصر را به علت رهاسازی حجم بالای پساب در رودخانه خرم‌آباد تعلیق کردیم.

این مسئول با بیان اینکه پس از این جریان کارخانه الکل‌سازی ملزم به نصب دستگاه تصفیه پساب شد، تصریح کرد: این سیستم با همکاری محیط زیست و شرکت مشاور راه‌اندازی و نصب شد و حتی افتتاح آن نیز با حضور مسئولین محیط زیست انجام و به عنوان واحد سبز در استان معرفی شد.

وی ادامه داد: پس از چندماه از نصب، سیستم تصفیه پساب این کارخانه دچار نقص فنی شد و شرکت مشاور که راه‌اندازی سیستم را تقبل کرده بود نتوانست با استفاده از گارانتی رفع ایراد را انجام دهد و نهایتا این سیستم از کار افتاد.

 حسن‌نژاد با بیان اینکه با این اوصاف محیط زیست استان فشار زیادی به کارخانه مذکور وارد کرد تا رفع نقص را انجام دهد اما شرکت الکل‌سازی به دلیلی هزینه بالای رفع نقص از این مهم شانه خالی کرد، گفت: همین امر سبب دعوای حقوقی بسیار شدید بین محیط زیست و شرکت الکل‌سازی شد که پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند؛ شرکت با حفر و جاسازی لوله 4 اینچی در کانال حدفاصل بین کارخانه تا رودخانه خرم‌آباد پساب را رها کرد؛ این کار به لحاظ محیط زیستی غیراستاندارد بوده و منجر به ایجاد آلایندگی در آب می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در سال‌های اخیر با حذف ماده 134 و جایگزین شدن جرائم نقدی این کارخانه با پرداخت جریمه به فعالیت خود ادامه می‎دهد و به تعهدش در راستای نصب سیستم تصفیه فاضلاب عمل نکرده است.

حسن‌نژاد گفت: هم‌اکنون این کارخانه سه شیفت و با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کند و قطعا میزان آلایندگی پساب آن نسبت به قبل بیشتر است.

به گزارش ایسنا، کارخانه الکل‌سازی نصر خرم‌آباد در جریان کرونا خدمات قابل توجهی به مردم در راستای سلامتی آنها ارائه کرد ولی انتظار می‌رود در خصوص نصب سیستم تصفیه فاضلاب که شاید تهدید نبود آن به‌مراتب خطرناک‌تر از کرونا باشد اقدام عاجلی انجام دهد.

 انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)