میرنیوز

کشف فلسفه اعمال عبادی، انسان را متوجه دستاورد آن می‌سازد

کشف فلسفه اعمال عبادی، انسان را متوجه دستاورد آن می‌سازد 2020-05-24T12:14:36+04:30

حمیدرضاویژه در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تحولات و دستاوردهای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: درخصوص همه مباحث عبادی، ابتدا باید فلسفه وجودی آن‌ها کشف شود؛ در این صورت با کشف این فلسفه، پس از به اتمام رسیدن عبادت می‌توانیم متوجه شویم انجام دادن این عبادت برای ما دستاوردی داشته‌است یا خیر.

وی ادامه داد: در مباحث قرآنی معمولاً درخصوص دلایل اعمال عبادی صحبت شده‌است. به عنوان مثال در آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» از سوره عنکبوت بیان شده‌است که «نماز انسان را از فحشا و منکرات نهی می‌کند». اکنون باید به این موضوع توجه کرد که آیا پس از تمام شدن نماز، قدرت بازدارندگی درمقابل گناهان در ما تقویت شده‌است؟ در این صورت دانستن فلسفه هرعبادت ضروری است که با توجه به آن بتوانیم متوجه شویم آیا دستاوردی در این خصوص داشته‌ایم یا خیر.

روزه‌داری سبب تقویت تقوای فردی و سپس تقوای اجتماعی می‌شود

این استاد حوزه علمیه با بیان این که روزه گرفتن نیز یک عمل عبادی است، بیان کرد: فلسفه روزه در آیه‌ای از قرآن این گونه بیان شده‌است:« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ». به این ترتیب می‌توان به وجود رابطه‌ای میان روزه و تقوا، پی برد. این رابطه یکی از فلسفه‌هایی است که قرآن درخصوص روزه بیان کرده‌است.

ویژه خاطرنشان کرد: تقوا به معنی خودمدیریتی و خودکنترلی است به شکلی که انسان، توانایی را کسب کند که با استفاده از آن بتواند تمام موضوعات و مباحث وجودی و تمام اعضا و جوارح مانند چشم، گوش، زبان، دست، قلب و ... خود را کنترل کند.

وی اضافه کرد: این مدیریت‌ها مربوط به ویژگی تقواست و تقوا نیز با روزه گرفتن به‌دست می‌آید. تمام مبانی الهی عملی هستند و در عمل شکل می‌گیرند؛ به طوری که می‌توان برای آن‌ها از عنوان «تمرین کارگاهی» استفاده کرد. به صورتی که خداوند برای مدیریت و کنترل اعضاء وجودی ما، کارگاهی تمرینی تشکیل داده‌است.

این استاد حوزه علمیه تشریح کرد: اگر روزه مورد قبول خداوند قرار گیرد؛ توانمندی در انسان به وجود می‌آید که با استفاده از آن می‌تواند به طور کامل خود را کنترل کند. در حال حاضر که ماه مبارک رمضان به اتمام رسیده‌است، با دانستن فلسفه روزه، باید دقت کرد که تا چه اندازه این توانمندی در ما ایجاد شده‌است.

ویژه عنوان کرد: اگر پس از ماه رمضان کنترل بیشتری درخصوص کارهای حرام بر اعضاء بدن خود مانند چشم داشته‌باشیم، دستاورد روزه را به‌دست آورده‌ایم. در غیر این صورت اگر نتوانیم خودکنترلی و خود مدیریتی که به معنای تقوا است در خود ایجاد و یا افزایش دهیم، نتواسته‌ایم به دستاوردهای روزه دست پیدا کنیم. این دستاورد ابتدا به صورت فردی در انسان‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: در مباحث دینی تقویت جنبه فردی انسان‌ها مانند خودکنترلی و خودمدیریتی باعث تقویت روابط اجتماعی افراد می‌شود و مانند دومینو عمل می‌کند. در این صورت دستاورد دیگر روزه این است که در کنار تقویت جنبه فردی، خود به خود انسان را به سمت روابط درست اجتماعی سوق می‌دهد. به شکلی که اگر شخصی روابط اجتماعی درست و خوبی نداشته‌باشد؛ جنبه فردی او به درستی تقویت نشده‌است. در نتیجه روزه او در زمینه قبولی، درست عمل نکرده‌است و صحت روزه او در مباحث فقهی جای می‌گیرد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: آیت‌الله مطهری، در یکی از صحبت‌های خود گفته‌اند: روزی شخص روزه‌داری در جمعی بیان کرده‌است زمانی که روزه‌دار هستم و قند خونم کاهش پیدا کرده‌است، ممکن است حرف و سخنی بگویم که مناسب نباشد. شخص دیگری که در آن جمع حضور داشت اعلام کرد که من نیز زمانی که روزه‌دار هستم سخن که سهل است هرچه در اطراف من وجود دارد را به سمتی پرتاب می‌کنم.

ویژه ادامه داد: پس از آن فرد اول که متوجه عمل ناشایست و شرایط نامناسب شد؛ ادامه داد که من سعی می‌کنم از این پس زبانم را کنترل کنم شما نیز سعی کن که دستت را کنترل کنی. با توجه به این موضوع گاهی خودکنترلی و خودمدیریتی افراد با روزه گرفتن کاهش می‌یابد؛ درحالی که روزه گرفتن با تقویت جنبه خود کنترلی فردی انسان‌ها باعث تثبیت جنبه اجتماعی آنها می‌شود.

اخلاص بالاترین مرتبه تقوا است

وی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه خود درمورد فلسفه روزه، موضوعی با عنوان «علل‌الشرایع» بیان کرده‌اند که در آن علل روه گرفتن، نماز خواندن، حج رفتن و ... گفته شده‌است؛ ایشان در این خطبه فلسفه روزه را اخلاص بیان می‌کنند. به این معنی که فرد می‌تواند با روزه گرفتن به اوج خود کنترلی حتی در زمینه نیت دست پیدا کند. به صورتی که شخص همه کارهای خود را برای خدا و در راه خدا انجام می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در صورتی که پایین‌ترین سطح خودکنترلی، در واقع مدیریت وکنترل جوارح خود مانند چشم و گوش است. چنین فرد با اخلاصی که به اوج خودمدیریتی رسیده‌است، در اجتماع به صورت عالی عمل می‌کند. من پیشنهاد می‌کنم که مردم حتما خطبه فدکیه حضرت را مطالعه کنند.

ویژه خاطرنشان کرد: در سوره انسان درخصوص حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) بیان شده‌است که آنها انتظار هیچ جزا و حتی انتظار هیچ تشکری نداشته‌اند؛ به طوری که به مرحله‌ اخلاص که در واقع خودکنترلی در نیت است، رسیده‌اند.

این استاد حوزه علمیه درخصوص دستاوردهای ماه رمضان در افراد مختلف گفت: این دستاوردها به صورت نسبی بوده و هرکس باید پیشرفت خود را در مقایسه با رفتار خود قبل از ماه رمضان و روزه‌داری بسنجد. نکته دیگری که در مباحث عرفانی و سیروسلوک وجود دارد، مرحله به مرحله و پله به پله طی کردن این ویژگی‌هاست. در این خصوص می‌توان به جمله «سنگ بزرگ علامت نزدن است» نیز اشاره کرد.

ویژه اضافه کرد: به عنوان مثال درخصوص مراحل تقوا، می‌توان تقوای عام وسپس تقوای خاص را بیان کرد؛ به طوری که در تقوای عام، شخص نباید گناهی مرتکب شود اما در تقوای خاص انسان حتی نباید فکر گناه نیز در ذهنش به وجود آید. به طوری که اگر شخصی فعل حرامی را انجام می‌دهد برای ترک آن تلاش کند و پس از ترک کارهای حرام، انتظار می‌رود که حتی به انجام فعل حرام و یا مرتکب شدن به گناه نیز فکر نکند.

وی افزود: مرحله بعدی تقوا را می‌توان این‌گونه بیان کرد که فرد عمل عبادی را که انجام می‌دهد، فقط برای خدا باشد واین چیزی است که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه بیان کرده‌اند. مباحث سیر و سلوک مراتبی دارد و با توجه به رتبه خود باید دستاوردهای خود در این زمینه را در نظر بگیریم. به طوری که ابتدا برای ترک گناهان و محرمات تلاش کنیم، پس از آن حتی درخصوص انجام فعل حرام فکر هم نکنیم، سپس سعی کنیم مکروهات را نیز کنار گذاشته، بعد از آن همه واجبات را انجام داده و سپس مستحبات را نیز به اعمال خود اضافه کنیم.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید در مراحل عالی عرفان، با توجه به عبارت «حسنات الابرار سیئات المقربین » یعنی که اگر ابرار حسناتی انجام دهند برای مقربین سیئه محسوب می‌شود. به این ترتیب به دلیل مراتب بالای پیامبر اکرم (ص)  این تعبیر درخصوص ایشان این گونه بیان می‌شود که نماز شب بر ایشان واجب بوده، در صورتی که برای دیگران چنین نیست.

استغفار باعث ایجاد و حفظ پاکی در انسان می‌شود

ویژه عنوان کرد: به دست آوردن هر چیزی سخت نیست، بلکه نگهداری و حفظ آن مشکل است. به شکلی که زمانی که ما با تلاش کردن چیزی را به دست می‌آوریم برای حفظ آن نیاز به مراقبت شدیدتر و بیشتری است. به عنوان مثال زمانی که ما مقداری گوشت تهیه می‌کنیم، پس از آن نگهداری و ایجاد شرایطی برای جلوگیری از فاسدشدن آن مهم است.

وی اضافه کرد: برای آن که انسان بتواند به شرایط عالی برسد باید استغفار کند. همچنین استغفار برای حفظ این شرایط عالی نیز لازم است. حالت اول را استغفار رفعی می‌نامند به این معنی که برای بخشیده شدن کار اشتباه خود استغفار می‌کنیم، اما در حالت دوم برای نگهداری چیزهایی که به دست آورده‌ایم، استغفار می‌کنیم.

این استاد حوزه علمیه گفت: استغفار حالت دوم را دفعی می‌نامند. انسان برای جلوگیری از آسیب دیدن در زمان جنگ از کلاه خود استفاده می‌کند لذا یکی از مشتقاتی که در استغفار وجود دارد، کلمه مغفر به معنی کلاه خود است. به این ترتیب برای مراقبت شدید از دستاوردهای خود علاوه بر کارهایی که باید انجام دهیم، ذکر استغفار نیز به ما دستور داده شده‌است.

ویژه ادامه داد: کلمه عید از ریشه «عود» و یا «یعود» به معنی بازگشت، گرفته شده‌است. معانی متفاوتی برای عید در نظر گرفته شده‌است، اما به نظر من مهمترین نکته در این خصوص بازگشت انسان به بندگی خالص نسبت به خدا و شرایط ایده‌آل است. زیرا همان‌طور که می‌دانید شرایط ما همیشه ایده‌آل است، اما ما با گناهان آن را خراب می‌کنیم و لذا در روایات نیز گفته شده‌است که عید زمانی است که انسان گناه نکند.

 انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)