میرنیوز
سخن گفتن از روایت های مختلف فداکاری های معلمان و استادان در شرایط مختلف در چند سطر و کلمه نمی گنجد، آنها آنقدر باوقار در صحنه های مختلف بحرانی ایستادند که هر زمان نامشان بر زبان ها جاری شود، دانش آموزان و دانشجویان به احترام و به پاس قدردانی از زحمات آنها می ایستند.
در این روزهای سخت بسیاری در صحنه خدمت رسانی بوده و در تلاش هستند تا باری از دوش هم میهنان خود بردارند، شخصی در نقش پزشک و پرستار در خط مقدم، دیگری در قامت نیروی جهادی در هر جایی که نیاز و ضرورت باشد، آن دیگری در قامت نیروی امنیتی، فردی هم در لباس رسانه پاک و صادق و بازهم آن یکی، همه و همه یک هدف را دنبال می کنند و آن پیروزی در این جنگ است تا گامی دیگر برای ساخت ایران قوی برداشته شود.
در این میان و میدان مبارزه، گروهی هم برای بعد از پیروزی در این جنگ نفس گیر برنامه ریزی می کنند و با عشق تمام نشدنی از طریق امواج، کلاس های درس را از تعطیلی نجات داده و به تربیت آینده سازان این مرز و بوم مشغول هستند.
در این روزهای پردغدغه و استرس جویای احوال استادان و معلمانی شدیم که با عشق به دانشجویان و دانش آموزان درس می دهند اما آنها مانند همیشه در نهایت ایثار و فداکاری از نگرانی خود برای روند تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و آموزش مجازی سخن گفتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفتوگو با ایسنا، سیستم آموزش مجازی را یک تجربه جدید در تمام سالیان تدریس خود دانست و مطرح کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه، شیوع کروناویروس و تعطیلی دانشگاه ها اساتید مجبور هستند روند تحصیلی دانشجویان را به صورت مجازی پیش ببرند و موضوع مهم امروز این است که دانشگاه تعطیل نباشد و ترم تحصیلی به پایان برسد.
دکتر طیبه مدرکیان با بیان اینکه سیستم آموزشی دانشگاه های دولتی هیچ گاه به صورت مجازی نبوده و دانشجویان و اساتید طبق یک برنامه ریزی مشخص و ترمی به صورت حضوری پیش می رفتند، افزود: استاد و دانشجو هر دو این توانایی را دارند که براساس سیستم آموزشی جدید حرکت کنند اما لازمه این سیستم آموزشی ارتباط گیری بیشتر و مؤثرتر بین استاد و دانشجو است.
وی با بیان اینکه طی دو، سه هفته اخیر که دیگر دانشجو به این باور رسید امکان تدریس حضوری تا پایان این اپیدمی وجود ندارد، آموزش مجازی را جدی تر گرفته و ارتباطش با استاد بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: بعد از امکان برقراری آموزش برخط دید و نگرش دانشجو و استاد نسبت به آموزش مجازی تغییر کرد به طوریکه بندهاحساس می کنم دانشجو سرکلاس حضور دارد و از طریق آموزش برخط ارتباط مفیدتری نسبت به آموزش آفلاین بین دانشجو و استاد برقرار می شود.
مدرکیان با ابرازنگرانی از نحوه برگزاری امتحانات گفت: سیستم آموزش مجازی، سیستم آموزشی دانشگاه های ایران نبوده و دانشجو برای این مدل تحصیل تربیت نشده و همچنین این سیستم آموزشی به صورت بسیار فشرده آغاز شده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان باید برای استفاده از آموزش مجازی برنامه مناسبی تنظیم کنند، اضافه کرد: پایین بودن سرعت و حجم اینترنت مصرفی یکی از مشکلات بزرگ این شیوه آموزشی برای دانشجویان است.
عضو هیئت علمی گروه شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: قبلاً برای آموزش حضوری طبق برنامه خاصی پیش از کلاس مطالب را آماده می کردیم اما اکنون آماده کردن و جمع آوری مطالب بسیار وقت گیر شده و نیازمند مدیریت زمان است.
وی با بیان اینکه به طور قطع آموزش مجازی یکسری آسیب هایی را در پی دارد و سعی ما این است که این آسیب ها را به حداقل برسانیم، افزود: بزرگترین حُسن آموزش مجازی در شرایط شیوع کروناویروس در جامعه و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی این است که حس می کنم طی این مدت در منزل بیکار نیستم و کارم را با وضعیت جدیدی ادامه می دهم، دانشجو نیز دلواپس تمام کردن ترم تحصیلی خود نیست.
مدرکیان با بیان اینکه آموزش مجازی همت بیشتری می طلبد که استاد باید برای یادگیری بهتر دانشجو تلاش کند و دانشجو نیز وقت بیشتری برای مطالعه و استفاده از آموزش مجازی بگذارد، اظهار کرد: تأثیر آموزش مجازی در آینده مشخص خواهد شد اما ما باید در هر شرایطی آمادگی داشته باشیم که زندگی را به سمت جلو پیش ببریم.
یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه شرایط کنونی باعث شد، ما با بیشترین سرعت به سمت آموزش آنلاین پیش برویم و اساتید بیشتر به این موضوع توجه کنند، گفت: گاهی اوقات ممکن است دانشجو به هر علتی امکان کلاس رفتن را نداشته باشد که در شرایط حضوری آن کلاس را از دست می دهد اما اکنون دانشجو بسیار راحت فایل درسی را دانلود کرده و هر از زمان که از لحاظ روحی و جسمی مساعد بود، آن را می بیند.
دکتر صادق خزلپور با بیان اینکه در کلاس های حضوری ممکن است برای چند دقیقه حواس دانشجو به عوامل مختلف پرت شود و عملاً آن مدت از کلاس را از دست بدهد اما اکنون می تواند فیلم را به عقب برگردانده و دوباره آن را ببیند و یادداشت برداری کند، افزود: برقراری ارتباط با کلاس به ویژه ارتباط چشمی با دانشجویان یکی از اصلی ترین مسائل تدریس حضوری است و به درک بهتر دانشجویان کمک می کند که در آموزش مجازی این ارتباط وجود ندارد.
وی بیان کرد: در آموزش مجازی به علت نبود ارتباط چشمی با دانشجویان نمی توان فهمید که آیا درس را متوجه شده اند یا خیر؟ بنابراین باید به طور کلی تدریس کرده و تمام دانشجویان را یکسان دید.
خزل پور با بیان اینکه تهیه ویدئو و فیلم های آموزشی برای اساتید سخت تر از کلاس رفتن است، اضافه کرد: برای کلاس های حضوری ما به مطالب درسی تسلط داشتیم و اندکی قبل از کلاس مطالب را مرور و آن را تدریس می کردیم اما الان علاوه بر صرف وقت زیاد برای آشنایی بیشتر با فناوری اطلاعات باید از نرم افزارهای مختلف ضبط صدا، ویدئو و صفحه برای تهیه فیلم های آموزشی استفاده کنیم.
وی با اشاره به پخش اشتباهات گفتاری اساتید تحت عنوان سوتی در فضای مجازی گفت: در کلاس های حضوری اگر استاد کلمه اشتباهی به کار می برد آن را اصلاح می کرد اما در شرایط کنونی و با رواج آموزش مجازی اگر دانشجو یک اشتباه گفتاری در فایل های آموزشی پیدا کند سریع آن را در فضای مجازی پخش خواهد کرد بنابراین باید تمام حواس استاد برای جلوگیری از این گونه اشتباهات جمع بوده و اگر اشتباهی رخ دهد باید آن فایل را تیکه کرده و آن قسمت را خارج کند.
خزل پور تأثیر آموزش مجازی را به یک چاقوی دولبه تشبیه کرد و افزود: آموزش مجازی اثرات مثبت و منفی زیادی دارد؛ به عنوان مثال در شرایط کنونی که امکان برگزاری کلاس های حضوری وجود ندارد استفاده از آموزش مجازی تنها راه حفظ این ترم تحصیلی است.
وی با بیان اینکه بعید است همه دانشجویان فایل های آموزشی را ببینند در حالیکه در کلاس استاد می توانست برای لحظاتی کوتاه نیز آنها را با درس همراه کند، یادآور شد: آموزش مجازی همراه با کلاس های حضوری مزیت فراوانی دارد و توصیه می کنم از ترم تحصیلی بعدی آموزش آنلاین به برنامه آموزشی دانشگاه در هفته اول و آخر ترم افزوده شود.
عضو هیئت علمی گروه شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا از سه ترم پیش آموزش آنلاین را برای بعضی دروس عمومی آغاز کرده بود، تصریح کرد: اساتید ما در تدریس مجازی و آنلاین ضعیف هستند و باید در این زمینه تقویت شوند.
معلم پایه پنجم ابتدایی مدرسه قرآنی امام هادی(ع) همدان که در این روزهای کرونایی مشغول آموزش مجازی به دانش آموزان است، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در این روزها به علت شرایط پیش بینی نشده کرونا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در جامعه و تعطیلی مدارس به منظور حفظ سلامتی دانش آموزان پای فضای مجازی به روند تحصیلی و آموزشی باز شد تا دانش آموزان از درس خود عقب نمانند.
زهرا عبدی افزود: آموزش مجازی تجربه جدیدی بود که البته همه را غافلگیر کرد، از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا معلم و دانش آموز چراکه تدریس در فضای مجازی به بسترسازی نیاز دارد اما با وجود کمبودها و کاستیهای موجود هیچ معلمی بیکار نیست و همه با تلاشی مضاعف مشغول انجام وظیفه هستند تا هیچ دانش آموزی از آموزش جا نماند.
وی با بیان اینکه محتواهای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی و مجازی به صورت فایل های صوتی و ویدئویی به دانش آموزان می رسد، اظهار کرد: یادگیری از طریق فضای مجازی یک رهاورد از پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز است و با استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم های آموزشی افراد می توانند در هر لحظه و هر مکان از آموزش بهره مند شوند.
عبدی با بیان اینکه آموزش مجازی یکسری آمادگی های لازم را برای آینده ای بهتر در دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول ایجاد می کند، ادامه داد: دوره های آموزشی در این سالتحصیلی کمتر شده و بیشتر به صورت تئوری انجام می شود و این موضوع حتماً بر روند تحصیل دانش آموزان تأثیر خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و امکانات خانواده ها همه دانش آموزان توان دسترسی به فضای مجازی را نداشته و از آموزش محروم هستند، خاطرنشان کرد: والدین دانش آموزان مقاطع ابتدایی باید بیشترین همکاری را با معلمان در این مدت داشته باشند چراکه این دانش آموزان به مدرسه و آموزش حضوری عادت دارند و اکنون بدون آمادگی و شرایط لازم، وارد سیستم آموزشی به صورت مجازی شده اند و یادگیری آنها همکاری والدین با معلمان را می طلبد.
این معلم همدانی با بیان اینکه نقش معلمان در این شیوه آموزشی باید متفاوت باشد به طوریکه مدرسان به تغییر شکل در نحوه تدریس و یادگیری مهارت های نوین نیاز دارند، گفت: استفاده از روش های متفاوت تدریس و بهروه وری از ابزار توسعه به معلمان کمک می کند تا محتواهای آموزشی دقیق و مفهومی را در فضای مجازی برای دانش آموزان ارائه دهند و بازخورد مناسبی از آنها دریافت کنند.
وی بیان کرد: پایین بودن سرعت اینترنت یکی از مشکلات اساسی تدریس در این فضا برای معلم و دانشآموز است، معلم بیشتر از اینکه بر محتوای درسی تمرکز داشته باشد، نگران آپلود به موقع ویدئوها و مطالب ارائه شده است، در بیشتر مواقع این ضعف سبب قطع ارتباط کلاسها نیز میشود.
یک معلم پایه اول ابتدایی آموزشگاه تربیت مدرس همدان نیز گفت: از اوایل اسفندماه که ویروس منحوس کرونا وارد کشور شد به دستور وزارت آموزش و پرورش تدریس در خانه ها ادامه پیدا کرد تا در آموزش دانش آموزان فاصله نیفتد و آموزش در این مدت تعطیل نشده است.
آذردخت مرادی با بیان اینکه دانش آموزان باید با نظارت و حمایت والدین این شیوه آموزشی را دنبال کنند، افزود: فضای مجازی شادابی و نشاط کلاس درس را ندارد و اوایل آغاز آموزش مجازی جذب دانش آموزان بسیار سخت بود اما در نهایت ما این وضعیت را قبول کردیم چراکه معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه امکان تدریس آنلاین برای دانش آموزان روستایی وجود ندارد بنابراین ویدئوهای درسی را برای آنها تهیه می کنم و در اپلیکیشن قرار می دهم و والدین هر وقت آنلاین شوند آنها را می بینند، اظهار کرد: تهیه و هزینه اینترنت برای دانش آموز روستایی بسیار مشکل است و بعد از پیگیری های انجام شده تعدادی از والدین برای عضویت فرزندانشان در اپلیکیشن شاد تلفن همراه تهیه کردند و برخی هم از تلفن همراه همسایه و یا اقوام برای عضویت در این شبکه استفاده می کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پلمب ۷ واحد صنفی کرمان به دلیل استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز
تشییع پنج شهید گمنام در استان مرکزی
بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد در آذربایجان غربی احیا شد
هشدار مدیریت بحران خوزستان برای تقویت سامانه بارشی
آغاز عملیات آسفالت پروژه تعریض محور آریاشهر به کمربندی کرمانشاه
۶۰ انشعاب غیرمجاز آب در روستای گمیزدر مشهد قطع شد
۱۴۰ طرح عمرانی و اجتماعی در قالب قرارگاه کوثر در ارومیه اجرا شد
مقاومت و اربعین به گفتمان تبدیل شود
کیفیت هوای استان البرز به وضع اضطرار رسید
طرح مردمیاری ارتش برای دانشآموزان بجستانی آغاز شد
بازگشایی راه ۶۵ روستای پشتکوه فریدونشهر در اصفهان
دو قلاده پلنگ در قاب دوربین محیط بانان طالقان ثبت شد
۱۶ مسیر آسفالت بین مزارع در ارومیه اجرا شد
زندان مرکزی اصفهان به «قارنه» منتقل میشود
جنایت پاراچنار ریشه در تحت الشعاع قرار دادن حکم نتانیاهو دارد
آغاز عملیات آسفالت پروژه تعریض محور آریاشهر بسمت کمربندی کرمانشاه
دولت و نهادهای امنیتی پاکستان از خون شیعیان مظلوم صیانت کنند
سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد
تقویت اقتصاد دیجیتال، نیروگاه های خورشیدی و حوزه دانشبنیان در برنامههای یزد
نمایشگاه جهادگران علمی مازندران در ساری برپا شد
احتمال مرگ درنای سیبری وجود دارد
هوای بجنورد و شیروان برای همه گروهها ناسالم شد
بررسی مشکلات درمانی گرمسار/ نگاه افراطی به مرکز استان وجود دارد
برای ترویج فرهنگ بسیج از هیچ اقدامی کوتاهی نکنید
مومنی: وفاق ملی موجب افزایش قدرت و امنیت ملی کشور میشود
لذت شیرین گره گشایی از کار محرومان/آب مشکل اصلی روستاهای شهر مود
آیتالله نوری همدانی: دولت پاکستان امنیت شیعیان را تأمین کند
عامل قدرت نمایی در پردیس دستگیر شد
مسمومیت دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شوشتر
میزبانی خوزستان از ۱۴ شهید گمنام دفاع مقدس