میرنیوز

مالچ پاشی؛ آلودگی خاک یا تثبیت تپه های ماسه ای ابوزیدآباد؟

مالچ پاشی؛ آلودگی خاک یا تثبیت تپه های ماسه ای ابوزیدآباد؟ 2020-05-02T12:25:07+04:30

مالچ؛ پوششی است که به منظور تثبیت شن‌های روان استفاده می شود و انسان را با ایجاد شرایط مورد نظر، در رسیدن به اهداف مختلف برای زندگی در مناطق بیابانی یاری می کند. اگرچه استفاده از مالچ نفتی در کشور برای تثبیت شن و ماسه های روان و خاک، سابقه ای ۵۰ ساله دارد، اما اکنون کاربرد آن، به یکی از دغدغه های مهم زیست محیطی تبدیل شده است.

طی چند ماه گذشته نیز مالچ پاشی یکی از مناطق بیابانی اصفهان در بخش شمالی استان، به یکی از دغدغه های فعالان محیط زیست اصفهان تبدیل شده و این روزها شاهد بحث بر سر استفاده از این ماده، در تثبیت تپه‌های شنی روستای حسین‌آباد، از توابع شهرستان آران و بیدگل هستیم، روستایی که میان دو کوه یخاب و کرکس محاط شده و در همسایگی پناهگاه حیات وحش یخاب قرار دارد.

این منطقه، برخلاف مناطق مجاور خود، یعنی پناهگاه حیات وحش یخاب، در محدوده تحت نظارت اداره کل محیط زیست قرار ندارد و بررسی مسائل مربوط به آن، برعهده اداره کل منابع طبیعی استان است و این اداره از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تصمیماتی بر مبنای بودجه تخصیص یافته برای کنترل ریزگردهای منطقه اتخاذ کرد که از ابتدا، مخالفت فعالان محیط زیستی را برانگیخت.

فعالان محیط زیست روستای ابوزیدآباد، به مالچ پاشی اعتراض دارند و معتقدند استفاده از این ماده، می‌تواند اکوسیستم منطقه را با مشکل مواجه کند و به گفته مسیب صدری، وجود پوشش گیاهی خودرو بر روی تپه‌های ابوزیدآباد، تمام توجیهات این طرح را زیر سوال می‌برد.

این فعال محیط زیست به ایسنا، می گوید: در جلسات متعددی که اواخر سال گذشته، میان اداره کل منابع طبیعی، اداره کل محیط زیست و سمن‌های فعال استان و اعضای روستای ابوزیدآباد تشکیل شد، با وجود مخالفت انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد، مالچ‌پاشی تپه‌های فعال و بدون پوشش گیاهی قطعی و در نهایت این کار در روزهای نخستین اردیبهشت امسال، با نظارت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان آغاز شد.

به گفته این فعال محیط زیست، مراقبت از پوشش‌های گیاهی موجود در منطقه از جمله تعهدات اداره کل منابع طبیعی بود که بارها بر آن تاکید داشت، اما بعد از آغاز مالچ‌پاشی، انتشار تصاویر بوته‌های خودروی منطقه مدفون زیر مالچ، موجب نگرانی طرفداران محیط زیست شده است.

به اعتقاد صدری، در حالی که قرق این منطقه، در چند سال اخیر، نتایج خوبی دربرداشت، اساسا نیازی به مالچ‌پاشی نبود، اما برخلاف وعده های داده شده در جلسات بهمن سال گذشته، در پایان روز نخست عملیات، یک تپه با وجود پوشش گیاهی، مالچ‌پاشی و برخی از مرزهای مقرر نیز تا چهار کیلومتر تغییر داده شد.

حرکت تپه‌های ماسه‌ای و دامن زدن بر مهاجرت اهالی روستا

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی اصفهان، هدف از اجرای طرح مالچ پاشی در بخش‌هایی از این روستا را کنترل حرکت تپه‌های ماسه‌ای، می‌داند و به ایسنا، می‌گوید: ذرات معلق در هوا بر اثر وزش بادهای شمال به جنوب، روستا، جاده‌های مواصلاتی و زندگی اهالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این به مرور مسئله مهاجرت به شهر و خالی شدن روستا را ایجاد می‌کند.

به اعتقاد حسینعلی نریمانی، تغییرات اقلیمی و افزایش سرعت این تغییرات، باعث شده تا زندگی روستاییان که حضورشان در منطقه قدمت بالایی دارد، با مشکلات بهداشتی مواجه شود.

وی، ممانعت از فرسایش بادی تپه‌های شنی که در چند کیلومتری روستای ابوزیدآباد است را امری اجتناب ناپذیر می‌داند و می‌گوید: طرح پیشنهادی منابع طبیعی، ایجاد نهال و قلمه گیاهان سازگار با محیط، بر روی تپه‌های شنی فعال منطقه است؛ تپه شنی فعال، تپه‌هایی هستند که پوشش گیاهی بر روی آنان کم و پراکنده است و شن‌های روان، بر روی سطح این تپه‌های بی‌قید، معضلی هستند که از اواسط اردیبهشت ماه و با بادهای شمال به جنوب، روستا را تحت‌الشعاع قرار می دهد.

وی توضیح می دهد: در طرح مالچ‌پاشی، نهال یا قلمه درختچه‌های سازگار با بیابان نظیر تاق، در ردیف‌های مشخص کاشته شده و یک وعده در ماه آبیاری می شوند و حضور مالچ بر روی درختچه‌ها بعد از کاشت ضروری است، مالچ پاشیده شده، از فرسایش خاک اطراف نهال‌ها ممانعت به عمل می‌آورد، همچنین درختچه‌ها زیر شن‌های پراکنده مدفون نمی‌شوند و مهمتر از همه، سطح روغنی مالچ، مانع تبخیر رطوبت حاصل از بارش‌های بهاری می‌شود.

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی اصفهان ادامه می دهد: با رشد تدریجی درختچه‌های کاشته شده، شن و ماسه تپه‌های فعال، به صورت نپکا (گلدان های طبیعی) زمین‌گیر و نهایتا تپه‌های غیرفعال جدیدی ایجاد می شود که شن‌های سرگردان را در محیطی مرتع مانند، ماندگار می کند.

مالچ پاشی؛ آلودگی خاک یا تثبیت تپه های ماسه ای ابوزیدآباد؟

احتمال تاثیر استفاده از مشتقات نفتی مالچ بر سلامتی افراد

چندی پیش نیز محمدکوشافر- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در خصوص مالچ‌پاشی، در کانال تلگرامی خود نوشته بود: استفاده از مالچ‌های نفتی، برای حفاظت خاک سال‌ها رایج بود، اما اکنون به دلیل پیامدهای نامناسب زیست محیطیِ مشتقات نفتی و احتمال اثر بر سلامتی انسان‌ها، استفاده از این گونه مواد مورد تردید است.

وی با اشاره به تحقیقات سال‌های اخیر از آشکار شدن آلودگی مشتقات نفتی و پیامدهای دیگر زیست محیطی، می‌افزاید: پراکندگی مالچ‌های ساییده شده توسط باد در محیط، احتمال ورود مواد نفتی به آب‌های زیرزمینی، تبخیر تدریجی مواد نفتی موجود در مالچ، احتمال آلوده‌سازی گیاهان و محصولات کشاورزی و موارد دیگر، وجود دارد و به همین دلیل استفاده از مالچ‌های نفتی با تردید مواجه شده است.

وی با بیان کاربرد بیش از حد مجاز مالچ و تاثیر بر آلودگی آب و خاک از احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی در افرادی که اقدام به پاشش این مواد می‌کنند، می گوید: در برخی تحقیقات، گزارش شده که بر اثر مالچ‌پاشی نفتی، عناصر سنگین مانند سرب، نیکل و منگنز، بعضا بیش از مقادیر مجاز در مناطق گزارش شده است، بنابراین، اکنون استفاده از مالچ‌های نفتی، برای حفاظت خاک در برابر فرسایش بادی، با ابهام مواجه است و مواد جایگزین توصیه می‌شود.

مالچ پاشی؛ آلودگی خاک یا تثبیت تپه های ماسه ای ابوزیدآباد؟

مالچ پاشی ۱۰۰ متر مربعی ورودی منطقه ابوزیدآباد با پوشش گیاهی

در این باره نیز رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی اصفهان با تاکید بر اینکه در بحث بیابان‌زدایی، ابتدا لازم است پیشگیری انجام شود به ایسنا، می گوید: در صورت تخریب، باید به سمت حرکت‌های اصلاحی و در صورت نبود شرایط به سمت اقدامات احیایی و در آخرین مرحله به سمت مالچ پاشی حرکت کرد که در منطقه ابوزید آباد، کار به لزوم مالچ رسید، چراکه ریزگردها، تهدیدی برای روستا و راه‌های مواصلاتی است.

حسینعلی نریمانی با بیان اینکه در تپه‌های ماسه‌ای عمر مفید مالچ حداکثر پنج سال است، می افزاید: در دنیا تاکید می‌شود پیش از مالچ‌پاشی زیر آن نهال‌کاری انجام شود تا در مدتی که مالچ از بین می‌رود نهال ارتفاعی قابل قبول پیدا کرده و با ریشه دوانی باعث تثبیت تپه های ماسه‌ای و جلوگیری از حرکت آنها ‌شود، از سوی دیگر مالچ موجب حفظ رطوبت خاک خواهد شد، بنابراین مالچ‌پاشی بدون ایجاد پوشش گیاهی کاری عبث و بیهوده و هدر دادن بیت‌المال است.

وی در خصوص آلاینده بودن مالچ های نفتی با توجه به مباحث زیست محیطی آن، توضیح می دهد: بالاترین مرجع اعلام کننده مباحث زیست محیطی، سازمان حفاظت از محیط زیست است که بعد از چند ماه بررسی، در نهایت ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ موافقت خود را با مالچ نفتی استاندارد و زیست محیطی اعلام کرد.

نریمانی در مورد گلایه فعالان زیست محیطی از پاشیدن مالچ بروی پوشش گیاهی، می گوید: سمن‌های زیست محیطی از ابتدا تاکید داشتند در مناطقی که پوشش جنگل و گیاهی وجود دارد، مالچ پاشی نشود و منابع طبیعی نیز بارها اعلام کرد تپه‌هایی که درخت بر روی آنها روییده، نیاز به مالچ پاشی ندارند، چراکه تثبیت شده‌اند و تنها مناطق بدون پوشش گیاهی مالچ‌پاشی می‌شود، البته تنها در ورودی منطقه ابوزیدآباد، به مساحت ۱۰۰ مترمربع تپه دارای پوشش، مالچ‌پاشی شد.

وی در توجیه این کار، می افزاید: این یک آزمایش بود تا در آینده مشخص شود مالچ پاشی بر روی مناطق دارای پوشش گیاهی، موجب سبزینگی بیشتر خواهد شد.

به گفته ناظر پروژه مالچ‌پاشی ابوزیدآباد، در دو هفته اخیر نزدیک به ۳۰ هکتار از تپه‌های ابوزیدآباد مالچ‌پاشی شده‌ است، درحالیکه مطابق قرارداد، مالچ‌پاشی ۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی مالچ پاشی مساحتی نزدیک به ۳۰۰ هکتار می شود.

ممنوعیت مالچ پاشی تنها در پناهگاه های حیات وحش

وی درباره مجوز محیط زیست برای مالچ‌پاشی، یادآور می شود: مجوز محیط زیست، مبنی بر این است که می‌توانیم از مالچ نفتی استفاده کنیم، همچنین نمونه این مدل مالچ‌پاشی بر روی پوشش گیاهی منطقه سگزی انجام شده است.

نریمانی می گوید: فعالان محیط‌ زیستی معتقدند نباید مالچ‌پاشی انجام شود، چراکه حیات حشرات و گونه‌های جانوری به خطر می افتد، اما باید توجه داشت که هر فعالیت عمرانی دیگر همچون سدسازی و ... با حیات موجودات مغایر است و نمی‌توانیم اجازه دهیم روستایی با بیش از ۲۰۰۰ نفر جمعیت، مزارع فعال و جاده‌ای با تردد دو میلیون نفر در سال، زیر گرد و غبار مدفون و از بین رود.

وی، با استناد به ماده سه و چهار آیین‌نامه گرد و غبار و همچنین قانون هوای پاک، می گوید: در مجلس، تکلیف کشوری برای مالچ‌پاشی داده شده و این تصمیم براساس نظر شخصی انجام نشده و مطابق با مطالعات ملی است، در این مطالعات، معیارهای فنی، اقتصادی، اکولوژیک و اجتماعی در نظر گرفته شده و در نهایت تصمیم اتخاذ شده است. براساس معیار اکولوژیک خط قرمز محیط زیست، در پناهگاه‌های حیات وحش درنظر گرفته شده و مالچ‌پاشی مناطق دیگر منعی ندارد.

مالچ پاشی؛ آلودگی خاک یا تثبیت تپه های ماسه ای ابوزیدآباد؟

مالچ نفتی، مغایر با ملاحظات زیست محیطی است

اما استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با توضیح اینکه «تپه‌های شنی فعال خالی از پوشش گیاهی است و جابجایی آنها، خطری برای جاده و روستاها تلقی می‌شوند»، یادآور می شود: از سال ۱۳۴۴ شاهد تلاش برای تثبیت تپه‌های شنی هستیم، اما همواره مالچ راهکار ضروری نبوده و راه‌های بهتری نیز وجود دارد.

احمد جلالیان ادامه می دهد: یکی از روش های تثبیت شن‌های روان، ایجاد پوشش گیاهی مناسب با مناطق است که برای انجام این کار، نیاز به تثبیت موقت منطقه تا رشد پوشش گیاهی است و یکی از راه‌های این تثبیت موقت، ایجاد بادشکن‌های طبیعی، حاصل هرس سرشاخه درختچه‌های منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه تثبیت موقت توسط مالچ نفتی، مغایر با ملاحظات زیست محیطی است و باعث از بین رفتن گونه‌های زیستی، حیات‌وحش و ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود، می گوید: اخیرا مالچ در ابعاد وسیع استفاده می‌شود، این ماده شیمیایی، به مرور به مواد آلی تجزیه شده و به راحتی، با باد به سطح شهرها منتقل می شود و مشکلات سلامتی بسیاری برای افراد ایجاد می‌کند.

این استاد خاکشناسی دانشگاه آزاد خوراسگان، راهکار بهتر برای تثبیت موقت را، «استفاده از بوته‌ها و سرشاخه‌ها در ایجاد باد شکن» می داند و تاکید می کند: تپه‌های شنی فعلی هم وجود دارند که اتفاقا پوشش گیاهی پراکنده بر روی آنها وجود دارد و با قرق ۲یا ۳ساله، پوشش این مناطق برگشته و مشکل برطرف خواهد شد.

وی ادامه می دهد: بنابر توضیحات داده شده، لازم است تا قبل از اجرا پروژه مالچ‌پاشی، مطالعات گسترده ای انجام شود و حتی‌المقدور راه حل‌هایی غیر از مالچ‌پاشی در نظر گرفته شود.

جلالیان با اعتقاد بر اینکه مالچ نفتی، به دلیل مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی، از سوی هیچ متخصصی تائید نمی‌شود و باید به دنبال فناوری‌های دوستدار محیط زیست رفت، می گوید: یکی از این فناوری‌ها، مالچ رسی است که البته هنوز به مرحله صنعتی نرسیده و در شرایط کنونی، تولید و بررسی‌های آن زمانبر است، اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد اگر قرق منطقه و یا بادشکن‌های طبیعی برای کاشت نهال‌های طبیعی انجام شود، پوشش گیاهی به این مناطق برگشته خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)