میرنیوز
در ابتدای نشست علمی " مهدویت و موعودگرایی و پساکرونا " به عنوان یکی از سلسله نشستهای"کرونا و زندگی مؤمنانه" که پنجشنبهشب در ششمین شب از ماه مبارک رمضان بهصورت مجازی و به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مهدویت و موعودگرایی، باور به منجی و موعود در پایان جهان است و مراد از منجی، منجی ادیان الهی و بهخصوص ادیان ابراهیمی است و باور به منجی ازجمله ویژگیهای مهدویت و موعودگرایی است.
وی ادامه داد: دومین ویژگی برای مهدویت و موعودگرایی نقش اراده الهی در تحقق موعود است و اینکه بشر نمیتواند این کار را انجام دهد بلکه باید اراده الهی این کار را محقق کند و سومین ویژگی برای مهدویت، جهانی بودن امر نجات و منجی است و ویژگی دیگر نابسندگی اراده انسانی در تحقق آرمانشهر است.
بهروزی لک افزود: جامعه منتظر، جامعهای است که انتظار تحقق جامعه آرمانی را دارد و به وضع موجود بسنده نکرده و به دنبال رسیدن به وضع مطلوب است و در این جامعه امیدواری و پویا بودن را میتوان ملاحظه کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه برای ارتباط میان کرونا و پساکرونا و مهدویت باید توجه کنیم که مطالعه آیندهپژوهانه در مورد کرونا و عصر پساکرونا بر آینده داشته باشیم، تصریح کرد: شیوه آیندهپژوهی به معنای مطالعه و شناسایی تحولات آینده و تلاش برای تحقق بخشیدن به آینده مطلوب بر اساس استناد به قرائن و شواهد موجود است.
وی با اشاره به دو مدل آیندهپژوهی، ابراز کرد: آیندهپژوهی اکتشافی از چگونگی آینده بر اساس شواهد و قرائن تجربی و آیندهپژوهی تجویزی از اینکه آینده چگونه باشد و چگونه آن را بسازیم سخن میگوید.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی از کرونا و عصر پساکرونا سخن میگوییم مرادمان دورهای است که یک پاندمی جهانی اتفاق افتاده و مصداق کنونی آن بیماری کرونا در سطح جهان است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با طرح این سؤال که در کرونا و پساکرونا مراد پدیده خاصی است که همین بیماری کوید 19 است یا مراد یک عصر و فراتر از یک پدیده خاص است؟ گفت: امروزه از یک لحظه خاص نمیتوان صحبت کرد بلکه مراد ما عبارت است از یک عصر و باید به عصری که کرونا همراه خودش آورده توجه کنیم چرا که کرونا یک مصداق خاص است.
بهروزی لک اضافه کرد: به عنوان مثال در مبحث پرنده و پرواز، پرنده یک مصداق است پرواز اصل است. در مبحث کرونا نیز بیماری یک مصداق است و بشر دورهای را تجربه کرده که بیماری کرونا بماند یا برود فارغ از مصداقش این تجربه حاصلشده و یک وضعیت جدید در جهان ایجادشده و بشر پدیده جدیدی را تجربه کرده است و هرچه پیش روی ما قرار دارد پساکرونا است هر چند الآن در شرایط بیماری کرونا باشیم.
وی عنوان کرد: البته در خصوص اینکه آیا کرونا باعث شده تاریخ به ماقبل و مابعد کرونا تقسیم شود به نظر میرسد قدری مبالغهآمیز است اما خالی از واقعیت نیست چراکه این تجربه جدیدی برای بشر است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگیهای جامعه کرونا و پساکرونا تصریح کرد: تجربه زیست جهانی اولین ویژگی آن است و جهانی زیستن متفاوت از جهانیشدن است؛ چراکه جهانیشدن در تاروپود زندگی مردم ملموس نبوده اما این کرونا باعث شده تجربه زیست جهانی را داشته باشیم.
بهروزی لک بحران محیطزیست را دومین ویژگی پساکرونا دانست که بشر آن را از طریق دستکاری و رفتارهای تخریبی ایجاد کرده است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: تجربه مدیریت و همگرایی جهانی در قضیه بهداشت جهانی و ناکارآمدی مکاتب بشری و انسان مدرن از دیگر ویژگیهای پسا کرونا است که بشر نتوانسته راهگشای مشکل باشد و عملاً چالشهایی به وجود آورده است.
وی با طرح این سؤال که عرصههای ارتباط مهدویت با پساکرونا چیست؟ گفت: ارتباط مهدویت را با پساکرونا در آیندهپژوهشی اکتشافی و آیندهپژوهی تجویزی پیگیری خواهیم کرد؛ وقتی از جامعه مهدویت صحبت میکنیم یکی جامعه منتظران است که به ما مربوط میشود و دیگری جامعه موعود است که به حکومت موعود و ظهور امام زمان (عج) برمیگردد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیرات کرونا بر وضعیت جامعه منتظر، افزود: یکی از نکاتی که در جامعه منتظر اتفاق افتاد این بود که کرونا باعث شد التفات بشر به خودمحوری و انانیت انسان امروزی و مدرن ملموس شود و جامعه منتظر بعد از این واقعه در توجه به موعود جهانی و امام زمان(عج) دغدغه جدیتری پیداکرده و نمونه آن در نیمه شعبان مشاهده کردیم که دلها از صمیم وجود متوجه امام زمان (عج) بود.
بهروزی لک اظهار کرد: یکی از موارد آینده پژوهی اکتشافی جامعه منتظر پر شدن زمین از ظلم و جور در روایات بود و در شرایط کنونی استکبار ظلم و جور خودش را بر جهان کنونی ایجاد کرده و حتی در مواجه با این بحران ظلمهایی به ملتها و دولتها کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر اینکه جامعه منتظر در عصر پساکرونا به حکومت جهانی و مدیریت واحد جهانی ایمان بیشتری پیدا کرد، تصریح کرد: بیعدالتی جهان و احساس نیاز به عدالت جهانی و منتظران آمادهتر برای حکومت جهانی موعود میشوند.
وی گفت: باید ببینیم شرایط کرونایی منجر به حکومت جهانی موعودمی شود و نزدیک بودن جامعه مهدوی فراهمشده یا خیر؟ این مبحث را باید از دو زاویه موردتوجه قرارداد یکی نشانههای ظهوراست که بیماری قبل از ظهور و بیماریهای جهانی نشانه ظهور است و دیگری بحران کرونا و شرایط ظهور است.
بهروزی لک گفت: ظهور سفیانی، فرورفتن لشکر سفیانی در بیداء، خروج سید یمانی، قتل نفس زکیه در مسجدالحرام و صیحه آسمانی از علائم و نشانههای قطعی ظهور است و بیماری از نشانههای قطعی ظهور تلقی نشده است.
استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که آیا نشانههای غیر حتمی وجود دارد که مصداقی برای بیماری کرونا باشد یا خیر؟ ابراز کرد: روایتی از امام صادق(ع) داریم که پیش از ظهور مرگ فراگیری صورت میگیرد که بسیاری از مردم جهان کشته میشوند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: به نظر بنده بیماری کرونا نشانه ظهور به معنی اینکه حکومت جهانی موعود در حال تحقق است، نمیباشد چون نمیدانیم بعد از این واقعه آیا ظهور اتفاق خواهد افتاد یا خیر؛ مسئله دیگر این است برفرض که روایات گفته باشند قبل از ظهور بیماری اتفاق میافتد اما زمانی را تعیین نکردهاند و متصل بودن کرونا به ظهور از روایات مهدویت برداشتنشده است.
وی با اشاره به وجه اهمیت کرونا گفت: کرونا شاید یک واقعه مهم تاریخی و نقطه عطف باشد و نشانه یک دوره باشد مثل شکستن طاق کسری برای تولد پیامبر اکرم(ص) و کرونا عبارت است از یک نشانه که خودش مهم نیست بلکه تجربه آن مهم است.
بهروزی لک با اشاره به اینکه بیماری کرونا شرایط ظهور را فراهم کرده یا خیر؟ عنوان کرد: فراهم بودن شرایط ظهور به معنی نشانه و تحقق ظهور نیست، همچنین شرایط غیر از نشانهها است و عبارت است از آمادگیهای انسان که آمادگیهای اجتماعی و فنی و تکنولوژی است و این آمادگیها در شرایط بیماری جهانی تا حدی فراهمشده است؛ یعنی زندگی انسانها بعد جهانی پیداکرده است.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در جامعه منتظر در شرایط کرونایی باید چه کنیم و مدیران فرهنگی جامعه چه کنند و چه راهبردها و بایستههای وجود دارد؟ گفت: راهبردهای فردی و اعتقادی تقویت ایمان دینی، امید و نگاه به آینده در زندگی فردی و اجتماعی از راهبردهای جامعه منتظر در شرایط کرونایی است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطالعه بیشتر برای تقویت بینش و اعتقاد و تعمیق بخشی به آرمانشهر مهدوی را دومین راهبرد ساختن آینده معرفی کرد.
وی با تأکید بر موعود باوری در سطح جهانی، بیان کرد: از تهدیدها و شبهاتی مانند مریض شدن یا نشدن امام زمان (عج) در ایام کرونا، بسته شدن حرمها و اماکن زیارتی و ... در این ایام به عنوان فرصت بهره ببریم و تبیین و توضیح درست معارف دینی را دنبال کنیم.
بهروزی لک بیان کرد: برجسته سازی آرمانشهر مهدوی و حکومت جهانی موعود در جهان ازجمله راهبردهای سیاسی و اجتماعی است و مدیریت واحد جهانی در کرونا فرصتی برای تبیین حکومت جهانی درست و شایسته و مدیریت واحد جهانی صحبت کنیم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: الگوگیری از آرمانشهر مهدوی در نیازهای جامعه امروز مهدوی است و کشور ما چندین سال است که وارد الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت شده و باید تلاش کنیم در این شرایط از آرمانشهر مهدوی که قلبها به آن متوجه شده برای الگو گیری برای جامعه امروز در ساختن الگوی 50 ساله بهره ببریم.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این شرایط کرونا و پساکرونا باید ضعفهای مدیریت نظامهای سیاسی لیبرال و اومانیست به جهانیان و جامعه ایران توضیح دهیم.
وی اظهار کرد: این شرایط پساکرونا فرصتی است برای ترمیم چالشهایی که نظام با آن مواجه شده و از عبرت و تجربه کرونا ریزشها و رویشهایی که وجود داشت برای اصلاح نظام جمهوری اسلامی و ولایتفقیه در جامعه اسلامی کمک بگیریم و چله دوم انقلاب اسلامی را با قدمهای استوارتر به جلو حرکت کنیم.
بهروزی لک اضافه کرد: ارائه آینده تجویزی، تمدن سازی اسلامی در راستای تقرب و زمینهسازی نسبت به ظهور، گسترش تعامل جهانی در ایجاد نظام عادلانه، همگرایی و تعامل پویاتر ادیان و مذاهب در عصر پساکرونا با توجه به تجربه زندگی جهانی، مقابله و مقاومت در برابر استکبار، تقویت درونی امت اسلامی به لحاظ راهبردهای تمدنی و سیاست جهانی باید موردتوجه باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه در راستای آیندهپژوهی تجویزی در جامعه موعود سؤال این است که باید چه کنیم تا امام زمان (عج) زودتر تشریف بیاورند؟ گفت: به نظر بنده ابتدا باید به این سؤالات هم توجه کرد که آیا امکان زمینهسازی وجود دارد؟ آیا نقشی در تعجیل و تأخیر ظهور داریم؟
وی افزود: زمینهسازی خاص عبارت است از اینکه اقداماتی انجام دهیم که متعاقب آن توقع داشته باشیم ظهور نزدیک شده است که بنده اعتقاددارم این امر امکانپذیر نیست و ادعا و اثبات این ادعا بسیار سخت است و میتوانیم به جای آن از زمینهسازی عام صحبت کنیم که مراد از آن تلاش برای ترویج آرمانشهر مهدوی و باور مهدوی در سطح جهانی، ایجاد جامعه منتظر قوی و حکومت شایسته نائب در عصر انتظار، الگو گیری از جامعه موعود برای جامعه امروز به سمت آمادهسازی و بسترسازی جامعه کنونی برای تحقق جامعه موعود است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقرّ «کنفدراسیون کبدی آسیا» در ایران افتتاح میشود
زیرگذر حرم مطهر رضوی تبدیل به رواقهای موضوعی میشود
املش لرزید
وزیر میراث فرهنگی: سهم پایین ایران از گردشگری؛ فقط ۴۰ درصد آثار باستانی ثبت شده است
قدرت جبهه مقاومت سبب شکست صهیونیستها و آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد/ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
اعتکاف کانون تربیت نسل جهادی و احیا کننده مساجد است
اختلاف مسوولان رژیم صهیونیستی با آمریکا سبب آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد؛ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
تبدیل ایران به هاب انرژی؛ سوآپ نفتی احیا می شود
تکلیف «هاشمی» به مدیران حوزه کشاورزی برای تدوین برنامه ۶ ماهه
دستگیری یک عضو شورای شهر گلستان؛ ۲کارمند شهرداری و ۲ دلال هم بازداشت شدند
تصویب منطقه گردشگری سبب جهش در کلاردشت می شود
ارسال کمکهای مردمی توسط آستان قدس رضوی به مردم مظلوم لبنان
واژگونی اتوبوس در محور تیران - نجف آباد ۲۵ مصدوم و ۲ کشته داشت
مشهد پایگاه اصلی گردشگری زیارت در جهان تشیع است
برگزاری مسابقات قویترین مردان ایران ۹ و ۱۰ آذر در اراک
استاندار جدید کرمانشاه را بیشتر بشناسیم
تشکیل بسیج مستضعفان منشأ یک تحول عظیم در جهان است
کمک ۱۵۲ میلیارد ریالی مازندرانیها به مردم غزه و لبنان
۱۳ واحد معدنی راکد در استان بوشهر فعال سازی شدند
افزایش ۱۰۳ درصدی عملیات کانتینری و ۵۶ درصدی صادرات از بندر شهید باهنر
۶۰ شکارچی متخلف با ۲۹ قطعه پرنده شکارشده دستگیر شدند
آذربایجان غربی در ردیف پنج استان پیشتاز کشور در سرشماری کشاورزی است
مهم ترین تهدید از دست رفتن نیروهای انسانی متخصص است
معاون اول دستگاه قضا: وجود دادگاههای برخط جهت تسریع در روند رسیدگی پروندهها ضروری است
نداشتن شاخصه پیروزی بدترین راهبرد دشمن است
صدور ۶۱۱ اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای صنعتی مرکزی
هفته آینده مشهد میزبان رئیسجمهور خواهد بود
غیر حضوری شدن مدارس نوبت عصر هندیجان و ایذه