میرنیوز

نگاه کلام اسلامی به بلایایی که از جمله کرونا بر سر انسان می‌آید و عدالت خدا چیست؟

نگاه کلام اسلامی به بلایایی که از جمله کرونا بر سر انسان می‌آید و عدالت خدا چیست؟ 2020-04-27T15:13:24+04:30

در ابتدای این نشست علمی که یکشنبه شب در دومین شب از ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر برنجکار گفت: کرونا گذشته از اینکه سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و... چالش‌هایی به دنبال داشته است.

وی افزود: کرونا برای باورهای دینی هم پرسش هایی به دنبال داشته است که برخی از این پرسش‌ها در ذیل شرور از زمان‌های قدیم نیز مطرح بوده است.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: لازم است که به همه این مسایل در این 30 شب پرداخته شود. امشب یکی ازاین مسایل را، که چالش کرونا و شرور با صفت عدل الهی است، بحث می کنیم.

وی افزود: یکی از اشتباهاتی که برخی از نویسندگان در بحث شرور مرتکب می شوند، این است که یک تقریر خاص از شرور را مطرح می‌کند و همه جواب‌های مطرح شده را برایش ذکر می‌کنند، در حالی که هر پاسخ مربوط به شبهه و سوال خاصی است.

برنجکار با ذکر این مطلب که در خصوص شر در علوم مختلف مشکلات متفاوتی مطرح است، بیان کرد: در فلسفه دین وقتی به بحث شر نگاه می کنیم، آن را به عنوان یکی از دلایل رد وجود خدا می بینیم.

وی گفت: همچنین وقتی به فلسفه قرون وسطی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که پاسخ ها برای شبهه شر ثنویه یعنی، گنوسیان و مانویت، مطرح شده است.

وی با ذکر این مطلب که در فلسفه اسلامی مشکل شر در ذیل نظریه عنایت بحث می شود، بیان کرد که در کلام اسلامی بحث شر به عنوان یک اشکال نسبت به عدالت و حکمت الهی مطرح است.

استاد کلام امامیه دانشگاه تهران بیان کرد: در بین مردم نیز بیشتر همین بحث عدل و حکمت مطرح می شود، یعنی این که چرا خدا ما را با شرور رنج می دهد و اساسا حکمت این شرور چیست؟ کلام برای پاسخ به سوالات مردم از این جنبه به مساله شر نگاه می کند.

وی افزود: البته امروزه می بینیم که مساله از این هم فراتر رفته و در بحث کرونا می بینیم که صفت رحمت و مهربانی خدا و قضا و قدر و دعا و اینکه خدا چرا دعای ما را در نابودی کرونا قبول نمی کند و مشکلات کرونا حل نمی شود، حتی کرامات معصومین و بحث امام زمان(ع) به مباحث اضافه شده است. امروزه سوالاتی مطرح می شود از این دست که چرا اهل بیت(ع) در این روزها به ما کمک نمی کنند و چرا حرم ها بسته شده اند؟ حتی بحث علیت هم مطرح شده است که آیا بر اساس علیت خدا می تواند در این زمینه دخالت کند یا خیر؟ به همین جهت است که می گوییم بحث ابعاد مخلتفی یافته است.

برنجکار یادآورشد: ما نمی‌توانیم در یک جلسه به همه این مباحث بپردازیم و همه آنها را بررسی کنیم و لذا امشب تنها یک بعد آن را مورد توجه قرار می دهیم.

وی بیان کرد: عدل یک معنی عام دارد در علم کلام که معنی اصطلاحی است و یک معنای خاص دارد که در بین مردم مطرح است وقتی گفته می‌شود: فلانی ظلم و تعدی کرده است و حق کسی را تضییع کرده است. پس باید این حق به مظلوم باز گردد، یعنی "اعطاء کل ذی حق حقه". در علم کلام عدل به این معنی است که خداوند کار قبیح انجام نمی‌دهد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: قاضی عبدالجبار معتزلی به این دو معنا اشاره کرده و دیگر متکلمان از جمله سید مرتضی و شیخ طوسی و خواجه نصیر طوسی و علامه حلی همین معنی عام و اصطلاحی رابیان کرده اند.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه در مورد ارتباط عدل و حکمت گفت: بر اساس معنی عام عدل، حکمت هم ذیل عدل قرار می گیرد. از این جهت که کار عبث و بدون حکمت قبیح است و از خدا سر نمی زند و به همین دلیل حکمت ذیل عدل قرار می گیرد. اگر معنی خاص عدل یعنی ضایع کردن حق را لحاظ کنیم حکمت در عرض عدل قرار می گیرند.

برنجکار یادآورشد: در جواب های متکلمان به این مساله توجه شده است که باید هر دو مشکل را حل کنیم که اولا چرا آسیب به شخص رسیده و دوم اینکه حکمت شر چه بوده است.

وی افزود: متکلمان تحلیلی از شر دارند که شر را یک بحث عدمی و اعتباری نمی دانند، بلکه شر در تحلیل نهایی به الم و رنج بر می گردد که امری وجودی است. سیل و زلزله  و بیماری از اسباب رنج و شر است نه خود شر. آنها به جای شر از واژه الم استفاده می کنند . در واقع در تحلیل نهایی اگر سیل و زلزله باعث درد و رنج  شود «شر» است. انسان ها وقتی به چیزی می گویند شر که باعث درد و رنج شود.

برنجکار بیان کرد: بر این اساس ایجاد شر به عنوان الم رساندن به دیگران است و این کار قبیح است. مثلا اگر کسی را آزار دهید می گوییم کار قبیحی است. سپس بیان می شود که خداوند عادل است و عادل کار قبیح نمی کند. پس نباید رنجی را برای ما ایجاد کند، در حالی که این همه رنج برای انسانها ایجاد کرده است. اساسا چرا خداوند این شرور و رنج ها را ایجاد کرده است؟

وی با ذکر این مطلب که متکلمان اشعری و فلاسفه اسلامی چون به حسن قبح عقلی اعتقادی ندارند و حسن و قبح را اعتباری از سوی انسانها و برای خود انسانها می دانند این اشکال را قابل طرح نمی دانند، گفت: اشکال شر در فلسفه چیز دیگری است که الآن نمی خواهیم وارد آن بحث شویم.

وی افزود: معتزله و امامیه قائل به حسن و قبح عقلی هستند و به همین دلیل این شبهه برای متکلمان امامیه مطرح می شود. در مباحث شر، تقسیماتی وجود دارد که مهمترین تقسیم این است که منشا شر خدا است یا انسان؟!

وی گفت: اگر منشا شر اراده و اختیار انسان باشد نام آن را شر اخلاقی می گذارند. و اگر شر را خدا ایجاد کند مثل زلزله و بیماری ها ، نامش شر طبیعی است. البته اگر کرونا امر طبیعی باشد در شرور طبیعی قرار می گیرد و اگر ساخته دست انسان باشد در بحث شر اخلاقی قرار می گیرد.

وی افزود: نکته جالب توجه این است که بحث «شر اخلاقی» که کمتر در علم کلام مورد توجه قرار می گیرد در غرب بیشتر از شر طبیعی مورد توجه است. پاسخ کلام اسلامی به شرور اخلاقی نظریه انتصاف است. اگر کسی به دیگری آسیب رسانده است، خداوند باید حق مظلوم را از ظالم بگیرد. پاسخی که در خصوص چرایی دخالت خدا داده می شود آن است که خداوند به این شخص اختیار و آزادی و تمکن داده است و به همین دلیل اگر با این آزادی خدادادی دیگران را آزار دهد باید خدا دخالت کند و حق مظلوم را از ظالم بگیرد و این یعنی انتصاف.

وی گفت: شرور طبیعی یا استحقاقی و کیفری است و مجازات گناهکار است که عین عدل است و اگر غیر کیفری بوده و ابتدایی است، اینجاست که نظریه «عوض» مطرح می شود. البته اگر دقیق تر بگوییم در اینجا سه نظریه در علم کلام مطرح شده است که دو نظریه بر پایه عوض است.

وی افزود: نظریه اول که فقط عوض را مطرح می کند نظریه ابوعلی جبایی و پیروانش است که معتقد است اگر خداوند به انسان ها آسیبی رسانده، باید جبران کند و این جبران به معنی عوض است. بیان هم می شود که جبران دو قسم است. یا باید به همان مقدار آسیب را با یک مقدار بیشتر، به شکل خیر به انسان و متضرر دهد یا یک شری را به همان اندازه بلکه کمی بیشتر از شخص دور کند.

وی یادآورشد: نظریه دوم نظریه اکثر امامیه و معتزله است و گاه این نظریه به ابوهاشم جبایی نسبت داده می شود. این گروه به دیدگاه اول اشکال می کنند که اگر کسی، دست کسی زخمی کند و بعد آن را مداوا و جبران کند، این کار بدون حکمت بوده و لغو و عبث است.

برنجکار بیان کرد: سوال اینجا است که درست است جبران انجام شد ولی چرا باید چنین آسیبی رسانده شود که بعد جبران شود؟ پس باید حکمتی هم وجود داشته باشد و عوض کافی نیست. آن حکمت عبارت است از «لطف» که مراد چیزی است که انسان را به خدا و طاعت خدا نزدیک می کند و از معصیت دور می کند.

وی با اشاره به دیدگاه سوم بیان کرد: در اینجا دیدگاه سومی وجود دارد که علامه حلی به برخی از مشایخ یا برخی معتزله نسبت داده است. فاضل مقداد این نظریه را به عباد بن سلیمان صیمری نسبت داده و از عبارات حمصی رازی که از متلکمان امامیه است استفاده می شود که این نظریه را قبول دارد.

وی افزود: نظریه سوم بیان می کند که اصلا عوض لازم نیست. چه به تنهایی که نظریه اول بود و چه با لطف که نظریه دوم است، بلکه آنچه لازم و کافی است لطف است نه عوض.  در دو نظریه قبلی نقطه مشترک این بود که عوض باید باشد ولی نظریه سوم می گوید تنها لطف باید باشد و عوض لازم نیست. زیرا این لطف خداوند که البته منظور لطف به خود فرد است کافی است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: استدلال این نظریه آن است که وقتی خداوند با این شرانسان را به آخرت وصل میکند دیگر کافی است. یعنی خداوند با یک شر محدود سعادت دنیا و آخرت را به انسان می دهد و این عنصر کافی است.

برنجکار یادآورشد: طرفداران دیدگاه سوم می گویند که لطف و تقرب به طاعت مهم تر از سود مادی است و لازم نیست حتما سود مادی داده شود. علامه حلی می گوید که خداوند ضرر مادی رسانده باید سود مادی دهد و این لطف، سود نیست. ثواب هم که نتیجه طاعت است و طاعت هم سود نیست.

وی افزود: به نظر می رسد در میان این سه نظریه، نظریه سوم بهتر است زیرا چه چیزی بهتر از اینکه یک رنج محدود ما را به بهشت نامحدود برساند؟ یعنی رنج باعث شد که شخص طاعت انجام دهد و سعادت دنیا و آخرت بدست بیاورد.

وی در ادامه با ارایه نظریه چهارم بیان کرد: در اینجا نظریه چهارمی را مطرح می کنیم که در کتب کلامی رسمی به آن برنخورده ام و این دیدگاه آن است که اگر حکمت شر، آزمایش باشد، خود آزمایش و امتحان نیز دارای دو حکمت است. اول اینکه جایگاه انسان ها در زندگی ابدی روشن می شود و دوم اینکه این عذاب ها و رنج ها زمینه ای برای نزدیکی به خدا است.

وی گفت: لطف انسان را به طاعت می‌رساند ولی آزمایش انسان را ممکن است به طاعت نرساند. آزمایش اول مقام شخص را مشخص می کند و دوم اینکه زمینه برای نزدیکی به سعادت دنیا و آخرت ایجاد می‌کند.

برنجکار در پاسخ به این سوال که ممکن است کسی از این ظرفیت استفاده نکند، بیان کرد: در مورد خود دین و نبوت هم همین مساله مطرح  است یعنی با وجود اینکه دین برای سعادت انسان است ولی ممکن است کسی به دین عمل نکند. حتی برخی هم در مقابل دین کافر شدند در حالی که پیش از آن نه مومن بودند و نه کافر.

وی گفت: در اینجا بیان می شود که خود این افراد مقصر هستند اینجا خداوند با شرور می‌خواهد انسانها را به خدا و دین و معنویت توجه دهد و این توجه حاصل می شود ولی عده‌ای به این توجه ترتیب اثر می‌دهند و عده ای اعتنا نمی‌کنند. انسانها دو دسته‌اند برخی پس از بروز کرونا در گروه‌های جهادی و تیم های درمانی و... فعال می شوند و در مقابل افرادی هم پیدا می شوند که کالای مورد نیاز مردم را احتکار می کنند.

وی اظهارکرد: اگر ملاحظات مصداقی داشته باشیم شاید مصداقی برای نظریه چهارم مطرح نباشد و نظریه چهارم و سوم به یک جا برگردد و این ملاحظه آن است که شر دو قسم است. یک شر نتیجه گناه است و یک شر نتیجه گناه نیست. شری که نتیجه گناهان نیست برای ترفیع درجه است که ویژه معصومان و ائمه و اولیای خدااست.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: متکلمان شر استحقاقی و کیفری را عدل می دانند. اما شرور غیر کیفری که برای معصومان و اولیای خداست حتما زمینه ای برای تکامل است و حتما آنها از شرور استفاده درست می کنند.

وی افزود: در نظریه چهارم گفتیم اگر حکمت آزمایش باشد و زمینه تکامل باشد و افراد استفاده نکنند در اینجا هم ایجاد شر اشکال ندارد اما نوعا این شرور غیر کیفری برای اولیا خدا است و آنها حتما استفاده می کنند. یعنی نظریه چهارم وسوم به شکل مصداقی یکی هستند.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در یک تقسیم می توان حکمت های شرور را به حکمت های عام و خاص تقسیم کرد. حکمت عام آزمایش برای همه است و حکمت خاص برای گناهکاران و غیر گناهکاران است که هر کدام انواع و اقسام دارد.

برنجکار یادآورشد: شر ظرفیت آن را دارد که حتی زمانی که برای مجازات فردی است در آنجا هم زمینه وفرصتی برای استفاده معنوی است. یعنی در حین مجازات می توان توبه کرد و به بهشت و سعادت ابدی رسید. این بحث به حکمت ها مربوط می شود .

وی در پاسخ به این سوال که چه معیاری برای قبیح بودن عملی وجود دارد گفت ما دو معیار داریم که همان عقل و شرع است. عقل می فهمد که ظلم و دزدی بد است و به همین دلیل است که همه جا دزدها را مجازات می کند.

وی افزود: چیزهایی که عقل تشخیص نمی‌دهد از جمله اینکه دزدی چه مجازاتی دارد یا اینکه اصل عبادت لازم است و عقل هم آن را درک می کند ولی چگونه باید عبادت شود، مسایلی است که دین به آنها پاسخ می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که شر در فلسفه اسلامی چگونه مطرح می‌شود گفت: در فلسفه اسلامی شر در ذیل بحث نظریه عنایت یا فاعلیت بالعنایه خدا مطرح شده است.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه بیان کرد: بر اساس نظریه فیض یا صدور و سنخیت علت و معلول، هیچگاه از خیر، شر صادر نمی شود.پس چرا در اینجا شر صادر شده است؟ در اینجا نظریه عدمی بودن شر را مطرح می کنند. یا باید بگوییم که دو منشا  داریم ، یکی منشا خیر و دیگری منشا شر،که به همان نظریه ثنویه بر می خوریم یا  به بحث عدم می رسیم که عدم به معنی فقدان وجود یا کمال است. وی افزود در فلسفه مسیحی قرون وسطی و نزد آگوستین و ایرنائوس مشکل شر مشکل ثنویت بود که دو جواب متفاوت توسط آنها مطرح شد.

وی عنوان کرد: امروزه در کلام جدید و فلسفه دین اشکال به دو شکل مطرح است. اول به  شکل مساله منطقی شر مطرح می شود که وجود شر بر اساس علم و قدرت خداوند و خیرخواهی مطلق خدا نباید وجود داشته باشد در حالی که وجود دارد. ملحدان با این اشکال اصل وجود خداوند را منکر می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا شرور برای غیر معصومان برای مجازات گناهان است بیان کرد: در خصوص غیر اولیای خدا و افراد عادی نمی توانیم این بحث را مطرح کنیم که هر شری به هر کس رسید به واسطه گناه او بوده است.

وی گفت: یعنی اگر پای کسی شکست حتما برای مجازات او است. ما سر قدر را نمی‌دانیم و نمی‌دانیم که خداوند در مورد خاصی دقیقا کدام حکمت را مد نظر قرار داده است. در اینجا یا حکمت عام است که برای آزمایش است یا برای این است که خداوند می‌خواهد مقام ما را بالا ببرد. یا اینکه برای مجازات است.

وی افزود: خود مجازات هم انواعی دارد. گاه مجازات به عنوان مجازات است مثل قوم عاد وثمود ولی یک مجازات برای تذکر و بازگشت است.  یک مجازات‌هایی برای تطهیر است که خداوند می خواهد به واسطه آن فرد پاک شود. از نظر اخلاقی  در خصوص افراد نباید قضاوت بد کنیم و بگوییم حالا که پایت شکست پس گناهی کرده ای، چون ممکن است این شر برای آزمایش یا ترفیع مقام باشد. البته به طور کلی بر اساس آیات قرآن و روایات می دانیم که اکثر شرور به خاطر گناهان انسانهاست.

رئیس انجمن کلام حوزه در مورد نقش دین در قضیه کرونا بیان کرد: دین آمده تا به ما کمک کند تمام این شرور محدود را به خیر نهایی مبدل کنیم. شرور را از هر قسمی بدانیم محدود است.

وی افزود: می توانیم این شر محدود و رنج محدود را به خیر نامتناهی و بهشت مبدل کنیم. تفاوتی ندارد که اگر آمریکا این ویروس را ساخته است یا به طور طبیعی به وجود آمده زیرا در این زمینه مردم ما با فعالیت های جهادی و اطعام و انفاق خود این تهدید را به فرصت تبدیل کردند. یعنی عده بسیاری این شر را به سعادت مبدل کردند.

وی در مورد شر و معنویت گفت: واقعیت این است که تا مشکلی پیش نیاید به خداتوجه نمی‌کنیم. ما وقتی به خدا توجه می‌کنیم و وقتی دعای فرج و مشلول و هفتم یا چهاردهم صحیفه را می خوانیم یا نماز معنوی می‌خوانیم که حتما مشکلی داشته باشیم. افراد کمی هستند که با خوشی ها به یاد خدا می‌افتند. اکثر انسان‌ها در ناخوشی ها و وقتی محتاج شدند به یاد خدا می‌افتند.

وی در مورد این سوال که آیا شر مطلق وجود دارد افزود: شر مطلق به این معنی است که همه آن ضرر باشد و هیچ زمینه‌ای برای خیر نباشد که این بحث را قابل تصور نمی‌دانیم. زیرا اولا کلا همه شرور زمینه‌ای برای کمال است. چه خیر و چه شر. این شرور هم می‌توانند ما را به کمال برسانند. همه شرور برای رسیدن به خیر است ولی نمی‌توانیم بگوییم رنج وجود ندارد.

برنجکار یادآورشد: ما می‌توانیم تمام شرور را به خیر نهایی و ابدی مبدل کنیم و تنها یک شر است که می‌توانیم استثنا کنیم و آن هم افرادی که عذاب شدند و نابود شدند که نیستند از آن شر استفاده خیر کنند. در این مورد هم می گوییم که هلاک این اقوام به جهت مجازات، برای دیگران عبرت است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

سیدحسن نصرالله همواره حامی ولایت فقیه بود

سیدحسن نصرالله همواره حامی ولایت فقیه بود
2024-09-28T16:25:10+03:30
قم- معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: سیدحسن نصرالله اهل عمل، علم و تقوا و همواره مدافع ولی فقیه بود و این شخصیت والامقام باید الگوی طلاب باشد.

شهادت اشخاص جریان مقاومت را کُند و متوقف نمی‌کند

شهادت اشخاص جریان مقاومت را کُند و متوقف نمی‌کند
2024-09-28T16:25:09+03:30
اصفهان–مدیرکل اوقاف استان اصفهان گفت:امروز مقاومت تبدیل به تفکری شده که بدنبال حاکمیت حق است،این جریان فراتر از اشخاص بوده وبه نحوی نهادینه شده که شهادت اشخا...

فرافکنی و کشتار در جنوب لبنان پایان خط اسرائیل خواهد بود

فرافکنی و کشتار در جنوب لبنان پایان خط اسرائیل خواهد بود
2024-09-28T16:11:53+03:30
اصفهان-عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت:استکبارجهانی سیدحسن نصرالله رابه شهادت رساند ونتانیانو نیز سران غزه مانندهنیه شهید واین فرافکنی و کشتار درجنوب...

آستان قدس رضوی در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله بیانیه صادر کرد

آستان قدس رضوی در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله بیانیه صادر کرد
2024-09-28T16:11:52+03:30
مشهد- آستان قدس رضوی در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله قهرمان و اتفاقات اخیر لبنان بیانیه صادر کرد.

حزب‌الله در جان مردم لبنان رسوخ کرده است/ ترور سید حسن نویدبخش آزادی قدس

حزب‌الله در جان مردم لبنان رسوخ کرده است/ ترور سید حسن نویدبخش آزادی قدس
2024-09-28T16:11:52+03:30
اهواز - مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: حزب الله در جان مردم لبنان رسوخ و همه خود را فدایی اندیشه حزب الله می دانند، اندیشه ای که مردم را به ایستادگی در م...

خون شهید نصرالله سبب تنومندتر شدن درخت مقاومت می‌شود

خون شهید نصرالله سبب تنومندتر شدن درخت مقاومت می‌شود
2024-09-28T15:58:35+03:30
آبادان- نماینده مردم آبادان گفت: خون‌های ریخته شده فرماندهان حزب‌الله به خصوص «شهید سید حسن نصرالله» سبب تنومندتر شدن درخت جریان مقاوت می‌شود.

مبارزه همگانی مجاهدان مقاومت راهکار نابودی اسراییل است

مبارزه همگانی مجاهدان مقاومت راهکار نابودی اسراییل است
2024-09-28T15:31:55+03:30
ساری- فرمانده سپاه کربلا با تسلیت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان مبارزه همگانی مجاهدان مقاومت علیه غاصبان را راهکار نابودی رژیم خبیث اسراییل دانست.

اجتماع «لبیک یا خامنه‌ای» در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود

اجتماع «لبیک یا خامنه‌ای» در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود
2024-09-28T15:31:55+03:30
قم- مردم ولایتمدار قم در پی محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و بیعت با ولی امر مسلمین شنبه بعد از نماز مغرب و عشا در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) گردهم خواهند آمد.

اهتزاز پرچم مشکی بر فراز گنبد حرم مطهر رضوی

اهتزاز پرچم مشکی بر فراز گنبد حرم مطهر رضوی
2024-09-28T15:31:54+03:30
مشهد- پس از اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله پرچم گنبد حرم مطهر رضوی به رنگ مشکی درآمد.

ناترازی انرژی در مازندران زیاد است

ناترازی انرژی در مازندران زیاد است
2024-09-28T15:05:14+03:30
نکا - مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا ناترازی انرژی را در استان زیاد دانست و گفت: بخش اعظمی از برق کشور در نیروگاه نکا تولید می شود.

پل آبنمای روستای رودبارچیره فومن مسدود شد/ عبور و مرور از مسیر جایگزین

پل آبنمای روستای رودبارچیره فومن مسدود شد/ عبور و مرور از مسیر جایگزین
2024-09-28T14:25:15+03:30
فومن- فرماندار فومن با بیان اینکه به علت حفظ ایمنی مردم پل آبنمای روستای رودبارچیره این شهرستان مسدود شده است، گفت: مردم و مسافران تا اطلاع ثانوی از مسیرهای ...

ریزش سقف مدرسه در اصفهان ۵ مصدوم داشت/بستری یک دانش آموز در بیمارستان

ریزش سقف مدرسه در اصفهان ۵ مصدوم داشت/بستری یک دانش آموز در بیمارستان
2024-09-28T14:12:00+03:30
اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ریزش سقف مدرسه‌ای در ناحیه ۴ آموزش و پرورش اصفهان ۵ مصدوم داشت که یک دانش آموز همچنان در بیمارستان بستری است.

تجمع محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی امروز در تهران برگزار می شود

تجمع محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی امروز در تهران برگزار می شود
2024-09-28T14:11:59+03:30
تهران- رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران از تجمع محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی امروز در میدان فلسطین تهران خبر داد.

تجمع مردم قم در محکومیت جنایت اخیر اسرائیل در لبنان برگزار شد

تجمع مردم قم در محکومیت جنایت اخیر اسرائیل در لبنان برگزار شد
2024-09-28T13:58:31+03:30
قم- زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از حزب الله و مظلومان بی دفاع لبنان و فلسطین در حرم بانوی کرامت تجمع کردند.

تجمع مردم قم در محکومیت جنایت اخیر اسراییل در لبنان برگزار شد

تجمع مردم قم در محکومیت جنایت اخیر اسراییل در لبنان برگزار شد
2024-09-28T13:45:09+03:30
قم- زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از حزب الله و مظلومان بی دفاع لبنان و فلسطین در حرم بانوی کرامت تجمع کردند.

دانشجویان دانشگاه اصفهان حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

دانشجویان دانشگاه اصفهان حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند
2024-09-28T13:45:08+03:30
اصفهان-دانشجویان دانشگاه اصفهان در پی محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و اعلام حمایت خود را از جبهه مقاومت و فلسطین و لبنان تجمع کردند.

افزایش رطوبت و شرجی در خوزستان/ پیش بینی بارش خفیف در خوزستان

افزایش رطوبت و شرجی در خوزستان/ پیش بینی بارش خفیف در خوزستان
2024-09-28T13:31:54+03:30
اهواز - مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بر اساس آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا فردا افزایش رطوبت و شرجی در سواحل و مناطق جنوب شرقی و بخش‌هایی از مناطق شرقی...

دریافت مجوز جذب ۶۳۵آتش‌نشان در استان اصفهان

دریافت مجوز جذب ۶۳۵آتش‌نشان در استان اصفهان
2024-09-28T13:18:33+03:30
اصفهان - مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: به منظور تقویت بدنه آتش‌نشانی شهرداری‌های استان، مجوز جذب ۶۳۵ نیروی متخصص در ۵۴ شهر استان از س...

کشاندن دامنه جنگ به لبنان با هدف خروج از بن‌بست جنگ غزه است

کشاندن دامنه جنگ به لبنان با هدف خروج از بن‌بست جنگ غزه است
2024-09-28T13:18:33+03:30
بجنورد_ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کشاندن جنگ به منطقه راهبرد سردمداران رژیم غاصب صهیونیستی با هدف خروج از بن‌بست جنگ غزه است.

ثبت جهانی ماسوله سبب رونق صنعت گردشگری گیلان می شود

ثبت جهانی ماسوله سبب رونق صنعت گردشگری گیلان می شود
2024-09-28T12:51:49+03:30
انزلی- استاندار گیلان با بیان اینکه شهر تاریخی ماسوله در مسیر جهانی شدن است، گفت: این کار سبب رونق صنعت گردشگری استان می شود.

گیلان سرزمین راز و رمزها است/ دستاورد مهم جهانی شدن ماسوله

گیلان سرزمین راز و رمزها است/ دستاورد مهم جهانی شدن ماسوله
2024-09-28T12:51:48+03:30
انزلی- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله گفت: ثبت جهانی ماسوله اتفاق ارزشمندی است که برای کشور سودمند خواهد بود.

عملکرد جبهه مقاومت ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد

عملکرد جبهه مقاومت ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد
2024-09-28T12:51:48+03:30
نکا - رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: عملکرد و روحیه کشورهای محور مقاومت ریشه در هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی دارد.

بارش‌های رگباری و تندباد اصفهان را فرامی‌گیرد

بارش‌های رگباری و تندباد اصفهان را فرامی‌گیرد
2024-09-28T12:25:10+03:30
اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امروز و فردا بارش‌های رگباری و تندباد اصفهان را فرامی‌گیرد.

ثبت جهانی ماسوله صنعت گردشگری گیلان را رونق می بخشد

ثبت جهانی ماسوله صنعت گردشگری گیلان را رونق می بخشد
2024-09-28T12:25:10+03:30
انزلی _ استاندار گیلان با بیان اینکه شهر تاریخی ماسوله در مسیر جهانی شدن است، گفت: ثبت جهانی ماسوله صنعت گردشگری استان گیلان را رونق می بخشد.

اجرای ۲۰ برنامه در هفته گردشگری آذربایجان غربی/۷طرح افتتاح شد

اجرای ۲۰ برنامه در هفته گردشگری آذربایجان غربی/۷طرح افتتاح شد
2024-09-28T11:58:30+03:30
ارومیه- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: به‌مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری ۲۰ عنوان برنامه در سطح استان اجرا می‌شود.

جریمه ۱۶ میلیارد ریالی قاچاقچی کالا در کرج

جریمه ۱۶ میلیارد ریالی قاچاقچی کالا در کرج
2024-09-28T11:58:30+03:30
کرج- مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز از محکومیت ۱۶ میلیارد و ۲۰۷ میلیون ریالی قاچاقچی کالا در کرج خبر داد.

تصویربرداری از گربه شنی در پارک ملی سیاه کوه

تصویربرداری از گربه شنی در  پارک ملی سیاه کوه
2024-09-28T11:45:12+03:30
محیط بان اردکانی تصویری زیبا از یک توله گربه شنی در پارک ملی سیاه کوه ثبت کرده است.

نتانیاهو هیتلر زمانه است/ شروع جنگ جدید میان حق و باطل در غزه

نتانیاهو هیتلر زمانه است/ شروع جنگ جدید میان حق و باطل در غزه
2024-09-28T11:45:11+03:30
ساری- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از نتانیاهو به عنوان هیتلر زمانه یاد کرد و گفت: رژیم اسراییل در غزه نسل و نژاد کشی به راه انداخته است.

دریافت مجوز جذب ۵۹۹ آتش‌نشان در استان اصفهان

دریافت مجوز جذب ۵۹۹ آتش‌نشان در استان اصفهان
2024-09-28T11:31:50+03:30
اصفهان - مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: به منظور تقویت بدنه آتش‌نشانی شهرداری‌های استان، مجوز جذب ۵۹۹ نیروی متخصص در ۵۴ شهر استان از س...

پیگیری ویژه حادثه معدن طبس از سوی دستگاه قضایی/ اظهار نظر بی‌اساس نشود

پیگیری ویژه حادثه معدن طبس از سوی دستگاه قضایی/ اظهار نظر بی‌اساس نشود
2024-09-28T11:31:49+03:30
بیرجند- دادستان کل کشور با بیان اینکه در برابر حادثه غم انگیز معدن طبس همه ما مسئول هستیم، گفت: اظهارنظرهای بی اساس موجب اخلال در روند پیگیری می شود و باید ج...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)