میرنیوز

تحلیل حسین رویوران و سعدالله زارعی از رویداد‌های منطقه و محور مقاومت

 تحلیل حسین رویوران و سعدالله زارعی از رویداد‌های منطقه و محور مقاومت 2024-02-09T15:34:58+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در آخرین روز از چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور، در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، گفت‌وگوی مشترک حسین رویوران استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و تحلیل‌‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا و سعدالله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل، پیرامون مسائل و رویداد‌های منطقه برگزار شد.

رویوران در این نشست گفت: اکنون بیش از 120 روز از عملیات غیورانه طوفان الاقصی علیه رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد؛ طوفانی که بسیاری از معادلات جهانی و محاسبات سران استکبار را دستخوش تحول اساسی کرد. این جنگ برای رژیم صهیونیستی، از چند جنبه، سنگین بوده است.

وی ادامه داد: طوفان الاقصی از سوی یک‌هزار و 200 نفر نیروی آموزش دیده رقم خود و رژیم صهیونیستی نتوانسته بود آن را رصد کند، این ضربه بزرگی برای دشمن بود که در شناسایی پرواز‌ها و این تحرکات با شکست مواجه شد و یک لشکر هزار و 200 نفری توانست لشگری بزرگ با 22 پایگاه نظامی را از هم بپاشاند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: گذر طوفان الاقصی از دیوار آهنین رژیم صهیونیستی با آن همه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی موجود نظامی، اولین شکست نظامی برای اسرائیل بود. نیرو‌های فلسطینی در طوفان‌الاقصی تا عمق 200 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی پیش رفتند و این نشان می‌دهد که فلسطین می‌تواند با نیروی بیشتر آزاد شود.

وی در توضیح جنبه دیگر این شکست مفتضحانه برای رژیم صهیونیستی گفت: گرفتن اسرای اسرائیلی کار بزرگی بود و مورد مهم دیگر که بسیار ارزشمند است، این است که پس از 126 روز از حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیرو‌های مقاومت همچنان توان جنگ دارند، از دشمن تلفات می‌گیرند، موفق به انهدام بهترین تانک‌های نظامی می‌شوند و توفیقات بزرگی دارند.

از نظر این تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا، نکته‌ای که در روز‌های پس از این عملیات خودنمایی کرد، ایثار محور مقاومت بود. در جهان، پیمان‌ها و قرارداد‌هایی مانند ناتو شکل گرفته، اما محور مقاومت، بدون هیچ پیمان از پیش نوشته شده ای، در حمایت از مردم مظلوم غزه وارد عمل شدند.

رویوران ادامه داد: حزب الله لبنان در شرایط بد اقتصادی آن کشور، مدلی از جنگ تعریف کرد و در روز دوم وارد عرصه نبرد شد، انصارالله یمن پس از هشت سال جنگ، در حمایت از فلسطین اقدامات موثری انجام داد و نیرو‌های مقاومت در عراق از جان مایه گذاشتند؛ همه این‌ها ایثار و اتحاد محور مقاومت را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت با عبور از شبهه‌های طرح شده، در کنار هم قرار گرفتند، و این وحدت حقیقی است.

این استاد دانشگاه افزود: نکته دیگری که در ارتباط با تحولات محور مقاومت وجود دارد، اینکه در طوفان الاقصی تحولی در سازماندهی و مدیریت رخ داده است؛ پیش از این گروه‌های مقاومت به نوعی تَشَکُل بودند، اما امروز به ملت‌های مقاوم تبدیل شده اند. به عنوان مثال؛ هنگامی که آمریکا علیه نیرو‌های انصارالله یمن اقدام کرد، مردم یمن به صورت گسترده در حمایت از این مجاهدان و ایثارگران، به خیابان آمدند. 

رویوران با اشاره به جنایات ددمنشانه و سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه گفت: جنایات این رژیم جعلی در غزه، قابل تصور نیست و همه آنچه به تصویر کشیده شده، تنها 10 درصد از این جنایت است؛ این رژیم اشغالگر به هیچ چیز رحم نکرده است.

به گفته استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، بزرگترین موفقیت جبهه مقاومت در نبرد غزه این است که برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه را خنثی کرده است. اینکه مقاومت فلسطین توانسته مکتب جنگی نامتقارن را طراحی کند که یک رژیم برتر نظامی شکست بخورد، فوق العاده است. رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی برتری هوایی دارد، اما جانمایی تجهیزات نیرو‌های مقاومت در زیر زمین، این توان آن‌ها را خنثی کرده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در جنگ‌های کلاسیک، یک طرف شکست می‌خورد و یک طرف پیروز می‌شود، اما در این جنگ نامتقارن، آمریکا و رژیم اشغالگر باید به نیرو‌های فلسطینی امتیاز بدهند.

در ادامه این نشست، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه، به تحلیل شاخصه‌های جبهه مقاومت پرداخت و گفت: این شاخصه‌ها هر یک مبنا و زیربنایی برای عملکرد موثر و کارآمد آن در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای است؛ شاخصه‌هایی که شخصیت و شاکله جبهه مقاومت را می‌سازد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح شاخصه‌های جبهه مقاومت گفت: یکی از خصوصیات جبهه مقاومت، موافقت با آن‌ها در کشورشان است، یعنی مورد قبول و پذیرش عمومی هستند، دیگر اینکه اجزای آن در حد توانایی، از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و مورد حمایت واحد‌های ملی هستند. این حمایت با توجه به شرایط و مسائل ملی نیرو‌های جبهه مقاومت، در هر کشور انجام می‌شود.

وی در مورد شاخصه بعدی جبهه مقاومت گفت: اعضای مقاومت، مسئولیت پذیر هستند و در مسیر مشخص و در اندازه توان خود، مسئولیت به عهده می‌گیرند. ویژگی دیگر نیرو‌های محور مقاومت این است که بر اساس راهبری، تهییج و مسئولیت پذیری ملی اقدام می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: جبهه مقاومت به مسائل معنوی و الهی توجه دارند و شاخصه بعدی آن‌ها شرعیت است، اقدام خودسرانه نمی‌کنند، اقدامات آن‌ها در جایگاهی رفیع تصمیم‌گیری می‌شود و رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه جایگاهی حکیمانه دارند.

وی خوداتکایی جبهه مقاومت را از شاخصه‌های دیگر آن دانست و گفت: اصل دیگری که پیرامون جبهه مقاومت، حائز اهمیت است، این است که در دستیابی به سلاح و دیگر امکانات، خوداِتکا هستند. خصوصیت دیگر جبهه مقاومت این است که با مردم خود طرف نیستند و از حمایت ملت برخوردارند. مقاومت وجهه‌ی دیکتاتوری و کودتاگری ندارد، و فرقه‌ای نیز نیست.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به حمله محور مقاومت به پایگاه نظامی برج 22 آمریکا در نزدیکی مرز اردن و سوریه اشاره کرد و گفت: تا پیش از این حمله، درگیری‌ها در داخل جغرافیای جبهه مقاومت بود، اما طی دو هفته اخیر، این دایره گسترده شده و این موضوع وحشت بسیاری در آمریکا ایجاد کرده است، چراکه دایره حملات جبهه مقاومت، به فراتر از جغرافیای نیرو‌های مقاومت، گسترش یافته است و این موضوع بسیار مهمی است.

انتهای پیام/424/.

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

سومین سالگرد درگذشت «حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی» در مشهد برگزار شد

سومین سالگرد درگذشت «حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی» در مشهد برگزار شد
2024-09-07T22:56:51+03:30
مشهد- هم‌زمان با سومین سالگرد درگذشت مرحوم حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی، مراسم بزرگداشتی به همت جمعی از فعالان فرهنگی و شاگردان وی، در مشهد برگزار شد.

تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است

تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است
2024-09-07T22:43:30+03:30
مشهد- معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است.

نمایشگاه « یاد یاران» در قم برپا می شود

نمایشگاه « یاد یاران» در قم برپا می شود
2024-09-07T22:30:10+03:30
قم- نمایشگاه «به یاد یاران» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در قم برپا می شود.

فرش جیریا ثبت جهانی می شود

فرش جیریا ثبت جهانی می شود
2024-09-07T21:23:34+03:30
اراک- استاندار مرکزی با بیان اینکه موقعیت روستای جیریا در بافت فرش منحصربه‌فرد است، افزود: مراحل ثبت جهانی فرش جیریا با جدیت طی می شود.

صنعتی سازی ۷۰ مدرسه در استان خراسان رضوی

صنعتی سازی ۷۰ مدرسه در استان خراسان رضوی
2024-09-07T20:30:10+03:30
گناباد- رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: الگوی صنعتی سازی در ۷۰ مدرسه بزرگ مقیاس استان خراسان رضوی در حال اجرا است.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان در نمایشگاه سلیمانیه عراق

معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان در نمایشگاه سلیمانیه عراق
2024-09-07T20:16:50+03:30
همدان ـ معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: ظرفیت‌های گردشگری همدان در نمایشگاه سلیمانیه عراق معرفی خواهند شد.

۱۷ شهریور نقطه عطف مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت است

۱۷ شهریور نقطه عطف مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت است
2024-09-07T19:36:49+03:30
تهران- استاندار تهران طی پیامی اظهار کرد: ۱۷ شهریور نقطه عطف مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت است.

سمنان پایلوت سرمایه‌گذاران چینی/۷سرمایه‌گذار خارجی مستقر هستند

سمنان پایلوت سرمایه‌گذاران چینی/۷سرمایه‌گذار خارجی مستقر هستند
2024-09-07T19:23:31+03:30
سمنان- استاندار سمنان این استان را پایلوت سرمایه‌گذاران چینی دانست و گفت: هم اکنون هفت سرمایه‌گذار چینی در استان فعالیت دارند.

ضریب اشغال تخت بیمارستانی در مازندران به ۸۹ درصد رسید

ضریب اشغال تخت بیمارستانی در مازندران به ۸۹ درصد رسید
2024-09-07T19:23:30+03:30
ساری - مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران گفت: ضریب اشغال تخت در بیمارستان های تحت پوشش از ۶۳ به ۸۰ درصد رسیده است.

استاندار تهران موفقیت ورزشکاران این استان در پارالمپیک را تبریک گفت

استاندار تهران موفقیت ورزشکاران این استان در پارالمپیک را تبریک گفت
2024-09-07T19:23:30+03:30
تهران- استاندار تهران موفقیت ورزشکاران این استان در پارالمپیک پاریس را تبریک گفت.

دنبال واردات بیشتر از ایران هستیم/ «تحریم» از جمله مشکلات

دنبال واردات بیشتر از ایران هستیم/ «تحریم» از جمله مشکلات
2024-09-07T18:43:30+03:30
سمنان- سفیر چین در ایران مشکلات واحدهای تولیدی ایران را از تحریم دانست و گفت: به دنبال افزایش واردات از ایران هستیم.

ورود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر به مشهد مقدس در دهه آخر صفر ۱۴۰۳

ورود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر به مشهد مقدس در دهه آخر صفر ۱۴۰۳
2024-09-07T16:56:51+03:30
مشهد- معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای دهه پایانی صفر تا امروز (هفدهم شهریورماه)، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر به مشهد وارد شده...

شمار روزهای ناسالم اراک به ۶۰ روز رسید

شمار روزهای ناسالم اراک به ۶۰ روز رسید
2024-09-07T16:16:52+03:30
اراک- رییس مرکز پایش کیفیت هوای استان مرکزی با بیان اینکه هوای اراک و ساوه ناسالم بوده و شاهد خیزش گرد و غبار است، گفت: شمار روزهای ناسالم اراک از ابتدای امس...

طرح ریلی شلمچه - بصره با سرعت در حال اجرا است

طرح ریلی شلمچه - بصره با سرعت در حال اجرا است
2024-09-07T16:16:51+03:30
خرمشهر - مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: احداث خط ریلی شلمچه - بصره یکی از طرح‌های مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال اجرا است.

واگذاری جذب سرمایه‌گذار به دولتی‌ها کاری اشتباه است

واگذاری جذب سرمایه‌گذار به دولتی‌ها کاری اشتباه است
2024-09-07T16:03:32+03:30
کرمان_عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واگذارکردن جذب سرمایه‌گذار به دولتی‌ها کار اشتباهی است و در این زمینه باید بخش خصوصی وارد عمل شود.

پرداخت ۲۸۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی استان قزوین

پرداخت ۲۸۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی استان قزوین
2024-09-07T15:23:31+03:30
قزوین-مدیر سرمایه گذاری سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بهره برداران بخش کشاورزی اس...

تولیت حرم حضرت معصومه (س) قهرمانی «روح الله رستمی» را تبریک گفت

تولیت حرم حضرت معصومه (س) قهرمانی «روح الله رستمی» را تبریک گفت
2024-09-07T15:23:30+03:30
قم- تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قهرمانی «روح الله رستمی» در پارالمپیک پاریس را تبریک گفت.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه‌های عمرانی تبلیغات اسلامی قزوین

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه‌های عمرانی تبلیغات اسلامی قزوین
2024-09-07T15:10:12+03:30
قزوین- معاون اداری و مالی تبلیغات اسلامی استان قزوین از پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه های عمرانی این سازمان در استان قزوین خبر داد.

دستگیری دندانپزشک قلابی در کرج/ شهروندان می توانند شکایت کنند

دستگیری دندانپزشک قلابی در کرج/ شهروندان می توانند شکایت کنند
2024-09-07T15:10:11+03:30
کرج- معاون هماهنگ کننده پلیس البرز از دستگیری دندانپزشک ‏قلابی در کرج خبر داد و گفت: شهروندانی که توسط این متهم مورد ‏کلاهبرداری قرار گرفته اند می توانند برا...

ثبت بیش از ۶ میلیون و ۷۱۴ هزار تردد در جاده های البرز

ثبت بیش از ۶ میلیون و ۷۱۴ هزار تردد در جاده های البرز
2024-09-07T15:10:11+03:30
کرج- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز از ثبت ۶ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۴۱۰ تردد در تعطیلات پایانی ماه صفر در محورهای ارتباطی این استان خبر داد.

تولیت حرم حضرت معصومه(س) قهرمانی «روح الله رستمی» را تبریک گفت

تولیت حرم حضرت معصومه(س) قهرمانی «روح الله رستمی» را تبریک گفت
2024-09-07T15:10:10+03:30
قم- تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قهرمانی «روح الله رستمی» در پارالمپیک پاریس را تبریک گفت.

۶۶ نفر در مازندران براثر گاز گرفتن سگ مصدوم شدند

۶۶ نفر در مازندران براثر گاز گرفتن سگ مصدوم شدند
2024-09-07T14:56:55+03:30
ساری- مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: طی سال جاری ۶۶ نفر براثر گاز گرفتن سگ در استان مصدوم شدند که افزایش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل داشته است.

تردد وسایل نقلیه در آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

تردد وسایل نقلیه در آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد
2024-09-07T14:56:54+03:30
کرج- رئیس پلیس راه البرز گفت: تردد وسایل نقلیه در آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران به منظور روان سازی ترافیک ممنوع شد.

پیشرفت 30 درصد پروژه‌های عمرانی تبلیغات اسلامی قزوین

پیشرفت 30 درصد پروژه‌های عمرانی تبلیغات اسلامی قزوین
2024-09-07T14:56:54+03:30
قزوین-معاون اداری و مالی تبلیغات اسلامی استان قزوین از پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه های عمرانی این سازمان در استان قزوین خبر داد.

فعالیت بیش از ۱۲۷ مبلغ و مبلغه در مواکب اربعین استان کرمانشاه

فعالیت بیش از ۱۲۷ مبلغ و مبلغه در مواکب اربعین استان کرمانشاه
2024-09-07T14:56:53+03:30
کرمانشاه- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت تبلیغی در ایام منتهی به اربعین حسینی در مواکب، گفت: امسال 127 مبلغ و مبلغه در مواکب اربعینی...

جامعه قاریان باید مجری توسعه برنامه‌های قرآنی باشند

جامعه قاریان باید مجری توسعه برنامه‌های قرآنی باشند
2024-09-07T14:43:33+03:30
مشهد- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: معتقد هستم که متولی قرآن در خراسان رضوی باید جامعه قاریان باشد زیرا این موضوع دارای آثار و برکات زیادی جهت توسعه ب...

۶۶ نفر در مازندران براثر سگ گرفتگی مصدوم شدند

۶۶ نفر در مازندران براثر سگ گرفتگی مصدوم شدند
2024-09-07T14:43:32+03:30
ساری- مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: طی سال جاری ۶۶ فنر براثر سگ گرفتگی در استان مصدوم شدند که افزایش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل داشته است.

وضعیت هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفت

وضعیت هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفت
2024-09-07T14:30:15+03:30
اهواز - آخرین داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد، هوای ۲ شهر خوزستان روز شنبه در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارد.

غرق شدن دختر ۳۲ ساله در لنگرود

غرق شدن دختر ۳۲ ساله در لنگرود
2024-09-07T14:30:14+03:30
لنگرود- فرمانده انتظامی لنگرود از غرق شدن دختر ۳۲ ساله در سواحل چاف از توابع این شهرستان خبر داد.

پروسه تعیین استانداران از اختیارات دولت و وزارت کشور است

پروسه تعیین استانداران از اختیارات دولت و وزارت کشور است
2024-09-07T14:30:14+03:30
ایلام- نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس گفت: پروسه تعیین استانداران از اختیارات دولت و وزارت کشور است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)