میرنیوز

تحلیل متکی از آخرین تحولات اخیر خاورمیانه/ آمریکایی‌ها افول کردند، اسرائیلی‌ها آشفته‌اند

 تحلیل متکی از آخرین تحولات اخیر خاورمیانه/ آمریکایی‌ها افول کردند، اسرائیلی‌ها آشفته‌اند 2024-02-09T08:28:19+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، منوچهر متکی در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان انقلاب اسلامی در شاهچراغ (ع)، ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث اظهار داشت: برانگیختگی و تحول، شاخص روشن این عید است و شکل‌گیری انقلاب تکاملیِ آغازین اسلام است. امام راحل (ره) در همان الگوگیری و با تمسک به همان دو محوری که پیامبر اسلام (ص)، آن تحول بزرگ را به وجود آورد، حرکت جدیدی را در دوره ما ساماندهی کرد. تکوین امت و تأسیس دولت، دو مرحله کاملا مشخص و تقسیم شده دوران نبوت پیامبر اعظم (ص) است.

وی، به شکل گیری نهاد‌های مختلف بین المللی اشاره کرد و گفت: مباحث کارگری در (ILO)، مباحث بهداشتی در (WHO)، مباحث صنعتی در (UNIDO)، مباحث هسته‌ای در (IAEA) و دیگر موضوعات بین المللی که حوزه‌های حکمرانی کشور‌ها بود، از طریق این سازمان‌های بین المللی در محتوا ساماندهی شده و در اجرا مراحل لازم الاجرایی خود را طی می‌کرد.

متکی توضیح داد: تصور می‌شد که آنچه را غرب طی چند قرن، تلاش کرد به عنوان نظام نامه حکمرانی به دیگران دیکته کند، در یک فضای بین المللی جای خود را باز می‌کند. مهم نبود در یک کشور حزب چپ بر سر کار است یا راست، بنا بود حکمرانی‌ها بر اساس آن نظام نامه شکل بگیرند و ساماندهی شوند و در حوزه‌های خود کشورداری کنند.

وی در ادامه به ایرادات نظام‌مندی‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: قدری که تأمل کنیم، دو نکته بسیار مهم به عنوان دو اشکال اساسی بر این نظام‌مندی در فضای بین الملل وجود دارد.

متکی در ادامه به اشکال نخست؛ مبانی، اصول و قواعد اشاره کرد و افزود: اساس تصمیم سازی در این سازمان‌های تخصصیِ مختلف بین المللی بود. غرب تلاش کرد، این مبانی و اصول را تقریباً جهان شمول کند. در جهان‌بینی، سکولاریسم جای هر باور دیگری را می‌گیرد و مکتب تبیین کننده آن مبانی و چارچوب ها، لیبرال دموکراسی غرب بود. این اولین اشکال محتوایی این نظام مندیِ جدید بین المللی بود.

وی همچنین ادامه داد: اشکال دوم؛ عناصر و مجریانی بودند که نوعا یا مستقیما از غرب بوده و یا وابسته به غرب بودند و مأموریت اصلی آنان این بود که آن مفاهیم را جا بیندازند. واگذاری بخشی از حاکمیت ملی کشور‌ها به این محیط در حال نضج گیری و شکل‌گیریِ بین‌المللی مموریتی بود که اتفاقا سازمان ملل موظف به اجرای آن بود.

وزیر پیشین امور خارجه بیان کرد: در سال 1990 میلادی دبیرکل سازمان ملل، اجلاسی را در نیویورک برگزار کرد. اجلاس نشست سران کشور‌های عضو شورای امنیت که 15 کشور در این نشست شرکت کردند. دستور کاری تحت عنوان«دستور کاری برای صلح» در نشست مذکور، آن را ارائه کرد. وی ضمن آن مطرح کرد که تحولات بین المللی، بسته بودن حکمرانی‌ها را در محدوده‌های مرزی و ملی کشورها، از هم، گسسته است و بایستی حکمرانی کشور‌ها در معرض و مرئای بین المللی، با نظامات بین المللی همراه و هم جهت شود؛ لذا دولت‌ها باید سازمان‌های بین المللی را در بخشی از حاکمیت هایشان شریک بدانند. به نظر می‌رسید این نظام مندی جدید، جهان شمولیِ حکمرانی و یا حکمرانی جهانی، پایه و اساس خوبی برایش تعریف شده است، چیزی که جامعه بشری به طرف آن در حال حرکت است و آن، حکومت و حکمرانیِ جهانی است که امروز در دستور کار محافل علمی و بین المللی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تَرَکی در این نگاه ایجاد کرد، گفت: امام (ره) این جهان شمولی را که پایه اول مشکل آن، از همان جهان بینی شروع می‌شود، متفاوت کرد. با انقلاب اسلامی دین باوری و خداباوری وارد معادلات شد، در حالی که در هیات تدوین منشور حقوق بشر حتی یک مسلمان حاضر نبوده و کشور‌های مسلمان نیز چنین مفاهیمی را مطرح نمی‌کردند.

 وزیر پیشین امور خارجه درباره تحولات اخیر منطقه خاورمیانه گفت: در حالیکه اسرائیل می‌کوشید تا با نمایش امنیت و پیشرفت، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغال شده ترغیب کند و جزیره‌ای امن را به آن‌ها القا کند و غزه را کنترل شده نشان دهد، اما طوفان الاقصی خواب آرام دشمن را آشفته کرد.

وی با بیان اینکه به هم خوردن یک نظام بین المللی به معنای جنگ نیست، بلکه به معنای تعاریف جدید و ساز و کار و سازماندهی جدید در نظام بین المللی است، گفت: امروز غزه تقریبا نماد مصاف دو نگاه، دو تمدن، دو فرهنگ و دو خاستگاه متفاوت است.

متکی عنوان کرد:  انگلیس در "بیانیه بالفور" به دنبال این بود که عصاره و چکیده‌ای از حکمرانی غرب را دل اسلام به وجود آورد؛ دموکراسی، پیشرفت، برخورداری‌ها و شرایط جدیدی که در اسرائیل جهت سرمایه گذاری به وجود آورده بودند، القا کرده بودند که اینجا جزیره باثبات و امنی برای فعالیت‌های اقتصادی است. تلاش می‌کنند یک گوشه‌ای مانند غزه را که حذف کنند. در 6 سال، 13 هزار فلسطینی را به شهادت رساندند. طوفان الأقصی این خواب آرام را آشفته کرد و شرایط را تغییر داد. این‌ها مؤلفه‌های جدیدی هستند که قواعد را تغییر می‌دهند. امروز غزه و حماس، نماد جامعه اسلامی، فرهنگ اسلامی و مقاومت اسلامی است، و اسرائیل، سمبل لیبرال دموکراسی غرب و تمدن غرب است و این دو در یک فضای کاملاً نابرابر در مصاف یکدیگرند.

وی ادامه داد: تعابیری که سید حسن نصرالله از طوفان الأقصی و مبارزه غزه دارد، تعابیر زیبایی است و تبلور آشکار اسلام و آمدن آن به صحنه اثرگذاری است. همه طراحی‌های خود را کردند و اکنون آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که این قضیه خاتمه یابد. این مسئله خاتمه نمی‌یابد بلکه آغاز جدیدی است.

متکی بیان کرد: عربستان گفته بود که ما 15 روزه کار یمن را تمام می‌کنیم که یک سال بعد "کالین پاول"، وزیر خارجه وقت آمریکا گفت "عربستانی‌ها ما را فریب دادند، گفتند 15 روزه تمام می‌کنیم، اما یک سال گذشته است." و شش سال نیز گذشت. کشوری که نه هواپیما دارد، نه تانک دارد و دائماً آن را بمباران می‌کردند چطور کارشان تمام نشد. امروز یمن با همان وضعیت، ناو آمریکا را هدف قرار می‌دهد. زمانی اگر یک ناو آمریکایی از این ساحل مدیترانه به آن ساحل مدیترانه می‌رفت، از شدت رعبی که ایجاد کرده بودند دو حکومت عوض می‌شد. اکنون چه تحولی در یمن به وجود آمده است؟! 

وی در ادامه تصریح کرد: دو اتفاق در حال وقوع است؛ نخست اینکه کسانی که داعیه ابرقدرتی داشتند، ابرقدرت بودن به دو توانمندی است: اول این که، آنچه را که می‌خواهند محقق کنند، و دوم این که، جلو آنچه را که نمی‌خواهند بگیرند. آمریکایی‌ها بیش از 20 سال است که هر چه را که می‌خواهند نمی‌توانند به آن دست یابند و جلو هر آنچه را هم که نمی‌خواهند، نمی‌توانند بگیرند.

متکی بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل بحث افول آمریکا را مطرح می‌کنند، دقیقا یک تصویربرداری از شرایط و واقعیت امروز آمریکاست. پس در بازگشت به سلطه‌گری، قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها نمی‌توانند پاسخ دریافت کنند.

وی اظهارکرد: امروز این باور وجود دارد که ساز و کار سازمان‌های بین المللی و سازمان بین الملل، هیچ مشکلی از جوامع بشری را نمی‌توانند حل کنند. 

انتهای پیام/424/.

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

حمایت ایران از غزه و فلسطین بر اساس تأکیدات قرآن کریم است

حمایت ایران از غزه و فلسطین بر اساس تأکیدات قرآن کریم است
2024-07-27T00:09:47+03:30
قم- مدیرحوزه های علمیه گفت: حمایت ایران از مسلمانان به ویژه مردم فلسطین و غزه برگرفته از تاکیدات قرآن کریم و اهل بیت(ع) و رسالت‌ها و پیام‌های انقلاب اسلامی ا...

آیت الله کعبی اقدام دولت آلمان در تعطیلی مراکز اسلامی رامحکوم کرد

آیت الله کعبی اقدام دولت آلمان در تعطیلی مراکز اسلامی رامحکوم کرد
2024-07-26T23:56:24+03:30
قم- نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای، اقدام ضد حقوق بشری دولت آلمان در تعطیلی مراکز اسلامی را محکوم کرد.

پررونق‌ترین سال‌های فرهنگ و هنر در کشور رقم خورد/ پیشکش رییس جمهور شهید به مردم یزد

پررونق‌ترین سال‌های فرهنگ و هنر در کشور رقم خورد/ پیشکش رییس جمهور شهید به مردم یزد
2024-07-26T22:09:49+03:30
یزد- وزیر ارشاد گفت: در سال‌های عمر دولت سیزدهم روزهای خوبی را در زمینه فرهنگ و هنر پشت سر گذاشتیم.

چهره زشت منافقین در عملیات مرصاد بیش از پیش آشکار شد

چهره زشت منافقین در عملیات مرصاد بیش از پیش آشکار شد
2024-07-26T21:56:28+03:30
بوشهر- فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب کشور با اشاره به اهمیت عملیات راهبردی مرصاد گفت: در عملیات مرصاد چهره کریه منافقین بیش از پیش آشکار شد.

تیم فوتسال فرش آرای مشهد مقابل سن ایچ ساوه متوقف شد

تیم فوتسال فرش آرای مشهد مقابل سن ایچ ساوه متوقف شد
2024-07-26T20:36:29+03:30
مشهد- تیم فوتسال سن‌ایچ ساوه با نتیجه سه بر صفر مقابل میزبان خود فرش آرای مشهد به برتری رسید.

کاهش مصرف برق حرم مطهر رضوی برای کمک به پایداری شبکه برق

کاهش مصرف برق حرم مطهر رضوی برای کمک به پایداری شبکه برق
2024-07-26T20:23:09+03:30
مشهد- مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: با دستور تولیت آستان قدس رضوی، مصرف برق حرم مطهر رضوی برای کمک به پایداری شبکه برق کاهش یافت.

شماری از دانشجویان مقابل دفتر سازمان ملل در مشهد تجمع کردند

شماری از دانشجویان مقابل دفتر سازمان ملل در مشهد تجمع کردند
2024-07-26T20:23:08+03:30
مشهد- شماری از دانشجویان مشهدی در اعتراض به حضور نمایندگانی از ورزشکاران رژیم صهیونیستی در رقابت‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ در مقابل دفتر سازمان ملل در مشهد تجمع ...

آغاز به کار طرح مردمی «ضیافت زوار» در خوزستان

آغاز به کار طرح مردمی «ضیافت زوار» در خوزستان
2024-07-26T20:09:46+03:30
اهواز - مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: به منظور خدمت‌رسانی و اسکان زوار اربعین حسینی، طرح ضیافت زوار در خوزستان به عنوان پایتخت موکب ها آغاز شد.

ادارات ۴ شهر اصفهان تعطیل شد

ادارات ۴ شهر اصفهان تعطیل شد
2024-07-26T19:43:10+03:30
اصفهان-مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:ادارات ۴ شهرستان استان ویک بخش شهرستان و تغییر ساعت پایان کار ادارات و بانک‌های استان به ساعت ۱۰ به دلیل افزا...

افتتاح ابر پروژه فرهنگی یزد با حضور وزیر فرهنگ

افتتاح ابر پروژه فرهنگی یزد با حضور وزیر فرهنگ
2024-07-26T19:16:27+03:30
یزد- محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز جمعه تالار مرکزی استان یزد را با مساحت ۱۴۴۵۰ مترمربع پس از ۱۵ سال افتتاح می کند. 

ساعت کاری ادارات و بانک‌های استان البرز فردا شنبه کاهش یافت

ساعت کاری ادارات و بانک‌های استان البرز فردا شنبه کاهش یافت
2024-07-26T17:10:00+03:30
کرج - مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز گفت: ساعت کاری ادارات و بانکهای این استان فردا شنبه ششم مردادماه کاهش یافت.

قطعی برق مترو پرند را زمینگیر کرد/تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد

قطعی برق مترو پرند را زمینگیر کرد/تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد
2024-07-26T16:29:53+03:30
رباط کریم- قطعی برق سبب قطع خدمات رسانی در مترو پرند شد و گفته می شود، تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد.

فعالیت کلیه ادارات خراسان رضوی از ساعت ۶ تا ۱۱ خواهد بود

فعالیت کلیه ادارات خراسان رضوی از ساعت ۶ تا ۱۱ خواهد بود
2024-07-26T15:49:54+03:30
مشهد- فعالیت کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی به جز مراکز درمانی و امدادی در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۶ تا ١١ خواهد بود.

معرفی کابینه دولت جدید آزمونی برای مجلس و دولت است

معرفی کابینه دولت جدید آزمونی برای مجلس و دولت است
2024-07-26T15:23:10+03:30
کرمان_ امام جمعه کرمان گفت: معرفی کابینه دولت جدید آزمونی برای مجلس و دولت است.

یک روز در هفته همه صنایع و معادن تعطیل می‌شود

یک روز در هفته همه صنایع و معادن تعطیل می‌شود
2024-07-26T15:23:09+03:30
تبریز-امام جمعه تبریز گفت: یک روز در هفته همه صنایع و معادن تعطیل می‌شود تا برق خانگی تأمین شود.

تکیه کردن به ظالمان باعث تباهی می شود/ مردم به صرفه جویی انرژی توجه داشته باشند

تکیه کردن به ظالمان باعث تباهی می شود/ مردم به صرفه جویی انرژی توجه داشته باشند
2024-07-26T14:56:37+03:30
قزوین- امام جمعه قزوین با بیان اینکه کویت دوست صدام بود اما دیدیم که صدام به او رحم نکرد، گفت: حمله صدام به این کشور تحقق این فرمایش خدا بود که فرمود اگر به ...

رزمندگان استان سمنان و «مهمترین نقش» در عملیات مرصاد

رزمندگان استان سمنان و «مهمترین نقش» در عملیات مرصاد
2024-07-26T14:43:13+03:30
سمنان- تیپ ۱۲ قائم آل محمد (عج) در دفاع مقدس، میعادگاه گل‌های سرسبد مردم استان بود که حماسه‌ها آفرید و سرآمد آن حماسه‌ها، ایفای «مهم‌ترین نقش» در عملیات مرصا...

دمای ۲۰ شهراصفهان بالای ۴۰ درجه است/پیش‌بینی افزایش۲ درجه‌ای دما

دمای ۲۰ شهراصفهان بالای ۴۰ درجه است/پیش‌بینی افزایش۲ درجه‌ای دما
2024-07-26T14:43:12+03:30
اصفهان - کارشناس مسؤول پیش بینی هوای استان اصفهان گفت: دمای ۲۰ شهر استان اصفهان بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده و طی ۲۴ ساعت آینده نیز شاهد افزایش ۲ درجه‌ای...

لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی/ مساجد استان سمنان همکاری کنند

لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی/ مساجد استان سمنان همکاری کنند
2024-07-26T14:30:00+03:30
سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان بر ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی آب و برق در همه بخش‌ها تاکید کرد و گفت: مساجد استان نیز باید در این حوزه همکاری بیشتر...

نماز جمعه خنثی کننده توطئه های دشمن است/ جلوگیری از واردات برنج

نماز جمعه خنثی کننده توطئه های دشمن است/ جلوگیری از واردات برنج
2024-07-26T14:29:59+03:30
رشت- امام جمعه رشت گفت: نماز جمعه تبیین کننده مواضع نظام اسلامی ایران و خنثی کننده توطئه‌ها و تبلیغات سو دشمن است.

نمازجمعه سخنگاه مردم و انقلاب است/ مدیران تا روز آخر به وظایف خود عمل کنند

نمازجمعه سخنگاه مردم و انقلاب است/ مدیران تا روز آخر به وظایف خود عمل کنند
2024-07-26T14:29:58+03:30
خرم‌آباد - نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه نمازجمعه سخنگاه مردم و انقلاب است، گفت: مدیران تا روز آخر مسئولیتشان، به وظایف خود عمل کنند.

دولت و مجلس در کنار هم به دنبال منافع ملی باشند

دولت و مجلس در کنار هم به دنبال منافع ملی باشند
2024-07-26T14:29:58+03:30
گرگان- امام جمعه گرگان گفت: دولت و مجلس همه باید در کنار هم به دنبال منافع ملی باشند.

۷ کاروان از ساری به مناطق عملیاتی غرب کشور می روند

۷ کاروان از ساری به مناطق عملیاتی غرب کشور می روند
2024-07-26T14:16:43+03:30
ساری - فرمانده سپاه ساری گفت: ۳۰۰ نفر از ساروی ها در قالب هفت کاروان برای بازدید از مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام خواهند شد.

رئیس جمهور منتخب از انتصاب رفاقتی بپرهیزد

رئیس جمهور منتخب از انتصاب رفاقتی بپرهیزد
2024-07-26T14:16:43+03:30
اصفهان - امام جمعه اصفهان گفت: ضروری است که رئیس جمهور منتخب از انتصاب رفاقتی بپرهیزد و افرادی متدین، انقلابی اهل خدمت و منطبق با معیارهای مقام معظم رهبری را...

نماز جمعه باید در تراز نظام برگزار شود/لزوم حضور پرشور مسئولان

نماز جمعه باید در تراز نظام برگزار شود/لزوم حضور پرشور مسئولان
2024-07-26T13:49:55+03:30
ارومیه - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با تاکید حضور مسئولان در نماز جمعه گفت: نماز جمعه باید در تراز نظام برگزار شود.

نمازجمعه سنگر انقلاب است/ نه به واردات برنج

نمازجمعه سنگر انقلاب است/ نه به واردات برنج
2024-07-26T13:36:34+03:30
ساری -نماینده ولی فقیه در مازندران از نمازجمعه پایگاه خدمت و سنگر انقلاب اسلامی یاد کرد.

کاهش ساعت کاری ادارات استان ایلام طی روزهای شنبه و یکشنبه

کاهش ساعت کاری ادارات استان ایلام طی روزهای شنبه و یکشنبه
2024-07-26T13:23:14+03:30
ایلام-مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام از کاهش ساعت کاری ادارات استان ایلام طی روزهای شنبه و یکشنبه خبر داد.

ضرورت به کار گیری همه ظرفیت کشور برای جوانی جمعیت

ضرورت به کار گیری همه ظرفیت کشور برای جوانی جمعیت
2024-07-26T13:23:13+03:30
همدان-رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: متأسفانه کشور ما با سرعت، روند عبور از جمعیت جوان را طی کرده و در حال ورود به سیاه‌چاله جمعیتی است.

ماهیت انقلاب اسلامی مبارزه است

ماهیت انقلاب اسلامی مبارزه است
2024-07-26T13:09:52+03:30
مشهد- امام جمعه مشهد مبارزه را ماهیت انقلاب اسلامی دانست و گفت: نهی از منکر و مبارزه با ظلم وظیفه ائمه جمعه است.

دوری مسلمانان از اقامه نماز و قرائت قرآن از اهداف دشمنان است

دوری مسلمانان از اقامه نماز و قرائت قرآن از اهداف دشمنان است
2024-07-26T13:09:51+03:30
سنندج - امام جمعه موقت سنندج گفت: دور کردن مسلمانان از اقامه نماز جمعه، قرآئت قرآن و کمرنگ کردن مشارکت آنها در کنگره حج از اهداف دشمنان است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)