میرنیوز

چرا صنعت در سند توسعه‌ طالقان جایی ندارد؟/ ابلاغیه‌های سنتی بلای جان توسعه طالقان

 چرا صنعت در سند توسعه‌ طالقان جایی ندارد؟/ ابلاغیه‌های سنتی بلای جان توسعه طالقان 2023-09-02T09:57:24+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهرستان طالقان یکی از شهرستان‌های استان البرز است که در 120 کیلومتری پایتخت ایران قرار گرفته است. شهرستانی سبز که بیشترین سهم تأمین آب شرب سه استان تهران، البرز و قزوین را دارد.

وجود مشکلاتی مانند محدودیت در تأمین آب شرب با وجود داشتن سد طالقان، عدم توسعه متناسب با افزایش جمعیت، عدم توجه به توسعه صنعت و وجود برخی ابلاغیه‌ها که اجازه هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری را از این شهرستان گرفته است، بهانه‌ای شد تا پای صحبت علی مهدوی فرماندار شهرستان طالقان بنشینیم تا از کم و کیف این مشکلات و راه‌های احتمالی برون‌رفت از آنها مطلع شویم.

تسنیم: جناب آقای فرماندار ممنون از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید، به عنوان اولین سؤال به نظر جنابعالی شهرستان طالقان چه ویژگی ممتازی دارد؟

سلام و ممنون از شما. با تبریک هفته دولت که یادآوری خدمات بزرگانی همچون شهید رجایی و باهنر است،  باید عرض کنم شهرستان طالقان با سبقه‌ای مذهبی، دینی و کاملا مبتنی بر آیین‌ها و سنت‌هاست. تقدیم 620 شهید، نشان از وابستگی و دلبستگی عمیق این مردم به نظام و انقلاب است که اگر به تناسب با جمعیت شهرستان در نظر بگیریم بیشترین شهید استان را تقدیم کرده است.

این را از این جهت عرض می‌کنم با توجه به تعداد کم جمعیت شهرستان این تعداد از شهدا نشان از دلبسته بودن این شهرستان به اسلام، انقلاب و نظام دارد.باید شهرستان طالقان را مهد آیین‌ها و فرهنگ‌های مذهبی دانست. باورها، مناسک و آیین‌های مذهبی بسیاری وجود دارد که از گدشته دور در روستاهای مختلف این شهرستان وجود داشته و دیده می‌شود.

نمونه آن را می‌توان در برگزاری یادواره شهدا به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌ها برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا مشاهده کرد. در بیشتر روستاهای طالقان هر ساله یادواره شهید برگزار می کند روستاهایی هستند که بیش از 34 سال است که یادواره شهدا برگزار می کنند، بعضی از روستاها مثل ناریان بیش از 1000 نفر در این یادواره ها شرکت می‌کنند، جالب است بدانید که برای برگزاری این یادواره ها از روستاهای همجوار به روستاهای برگزار کننده یادواره می‌آیند و در این یادبودها هم شرکت می‌کنند.

اگر بخواهیم سنتها و باورهای مذهبی این مردم را بدانیم همین بس که در روایات متعدد داریم که تعدادی از اصحاب امام زمان از طالقان هستند.

شورای اسلامی استان البرز , سد طالقان ,

تولیدکننده‌ای که مصرف‌کننده شده است

تسنیم: طالقان زمانی مهد تولیدات مهم کشاورزی و باغات از جمله گردو و سیب بود و نامی پرآوازه در کشور داشت. اما اکنون از این نام‌آوازگی خبری نیست؛ علت چیست؟

در حوزه اقتصادی (کشاورزی) در گذشته شهرستان طالقان به عنوان یک تولید کننده کشاورزی، دامداری، میوه و حبوبات مطرح بود، تولید‌کننده‌ای جدی هم بوده است و همانطور که گفتید در بعضی موارد معروف بوده مثل گردو و سیب. اما اکنون اینگونه نیست. به طور کلی دلیل این تغییر، شهرنشین‌شدن روستاییان بوده است در کشور به روستانشینی بسیار کمتر توجه شد به گونه‌ای که در اوایل انقلاب نسبت روستانشینی به شهرنشینی 76 به 24 درصد بوده است که متأسفانه اکنون برعکس شده و  24 درصد روستانشین و 76 درصد شهرنشین شده‌اند.

متأسفانه این رقم در استان البرز وضعیت نامتناسب‌تری دارد. مردم  استان البرز 9 درصد روستانشین و 81 درصد شهرنشین هستند که در برخی از شهرستان‌ها بسیاری از روستاها از حالت تولید خود خارج شده و فصلی‌نشین شده‌اند.

این بدین معناست که امنیت غذایی، که باید توسط روستانشینان تأمین می‌شد، در حال از بین رفتن است لذا زنگ خطری برای ماست که باید بیشتر به آن توجه کنیم. همانگونه که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کند تولید را باید در روستاها دنبال کرد.

سند پیشرفت روستاهای طالقان

تسنیم: به نظر شما چه اقدامی باید انجام داد تا روستا به کارکرد اصلی خود بازگردند؟

مهمترین اقدامی که باید در روستا به آن توجه کرد، ایجاد زمینه و بستر مناسب برای تولید در روستاست. اگر بتوانیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم که روستانشین بتواند در روستا به توسعه و پیشرفت کمک کند، به یقین می‌توانیم زمینه مهاجرت معکوس و تولید در روستا را افزایش دهیم.

تسنیم: فرمانداری طالقان در این خصوص چه اقدامی انجام داده است، آیا اقدام شاخصی که بتوان نام برد وجود دارد؟

برای آنکه بتوانیم از مشکلات مردم در روستاهای شهرستان مطلع شویم، در 6 ماه اول حضورم در شهرستان به اتفاق همه رؤسای ادارات بعدازظهرها در سفری روستایی به همه روستاهای شهرستان سفر کردیم. تلاش کردیم همه موضوعات و مشکلات هر روستا در محل استخراج شود.

این سفرها دستاورد بزرگ و مهمی داشت، به این نتیجه رسیدیم که برای پیشرفت در هر نقطه چه روستا، چه شهر چه استان و چه کشور، مردم باید حضور داشته باشند، اگر طالقان قرار است پیشرفت کند، و اگر قرار است روستاها احیا شوند باید سراغ مردم رفت. از بالا به پایین و با دستور و ابلاغ هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

برای این منظور در هر روستا یک هسته پیشرفت ایجاد کردیم این هسته پیشرفت شامل کسانی می شد که می توانستند در پیشرفت یک روستا کمک کنند. از جوانان مستعد فعال گرفته تا دهیار و اعضای شورای روستا. با کمک این هسته‌ها وضعیت موجود هر روستا احصا شد، پس از احصای مشکلات، از آنان خواستیم تا روایتی از آینده مطلوب در روستا ارائه شود، در این روایت باید به این موضوعات توجه می‌شد که می‌خواهید این روستا چه روستایی شود؟ تصور شما از آینده یک روستای پیشرفته و توسعه یافته چیست؟ سپس با ایجاد حوضچه‌های مسائل،  از مسائل و مشکلات به راه‌حل و اولویت‌ها رسیدیم. راهکارهای ارائه شده در همان روستا و توسط مردم بررسی شده و سپس اقداماتی که باید برای رفع مشکلات روستا انجام شود، از طریق مردم احصا شد. اکنون این راهکارها نیازمند اجرایی شدن بود. برای این منظور با استفاده از همان هسته‌های پیشرفت که از مردم تشکیل شده بود، به اجرای راهکارهای ارائه شده در روستاها پرداختیم.

تسنیم: مهتمرین ویژگی این هسته‌ها مردم هستند، آیا مردم از این هسته‌ها و سند توسعه استقبال کرده‌اند، اکنون در چه مرحله ای از اجراست؟

در حال حاضر سند توسعه 20 روستا با توجه به همان هسته‌های پیشرفت روستایی کامل شده و کتاب آن به چاپ رسیده، که با حضور استاندار و مسئولان این کتاب در هفته دولت رونمایی شد.

مابقی روستاها نیز در دو جلد دیگر گردآوری و تدوین شده و اکنون زیر چاپ است که به زودی منتشر خواهد شد، که با انتشار این اسناد فعالیت اجرایی در روستاها انجام خواهد شد. در 8 روستا نیز اقدامات اجرایی برای توسعه روستا، در حال اجراست.

تسنیم: با توجه به توصیفی که از این طرح و اسناد دارید، آیا این طرح قابلیت پایلوت شدن در کشور را دارد؟

این سند به آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور، معاونین رئیس جمهور و برخی از وزرایی که فعالیت آنان به روستا مربوط می‌شده، ارائه شده و مسئولان استان بخصوص استاندار پیگیری اجرایی شدن این سند هستند. از آنجایی که این سند مردم‌پایه است و مردم در تهیه، تدوین و اجرای آن نقش دارند، این قابلیت را دارد که برای کشور پایه و پایلوت باشد. این نکته را هم عرض کنم بعد از گذشت 40 و اندی سال از انقلاب ابلاغیه‌ای و بخشنامه‌ای عمل کردن دیگر جواب نمی‌دهد. مردم باید پای کار باشند، این طرح با توجه به اسنادی که مورد توجه قرار گرفته است، از پایین به بالاست، یعنی مردم برای اجرایی شدن آن قدم برمی دارند.

گردشگری و کشاورزی؛ نقطه تمرکز توسعه طالقان

تسنیم: یقیناً برای توسعه و پیشرفت شهرستان طالقان سرفصل‌ها و مواردی در نظر گرفته شده است که تمرکز روی آن موارد باشد، چه اولویت‌ها و ویژگی‌هایی را برای شهرستان طالقان و روستاهای آن در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به توپوگرافی منطقه و توجه به سبز بودن شهرستان طالقان و موضوعات مبتلا به حفظ سلامت آب شرب تهران به دلیل وجود سد طالقان، تمرکز اصلی توسعه بر دو محور گردشگری و کشاورزی است.

تسنیم: این بدین معناست که در بخش صنعت تمرکزی ندارید؟

به دلایل متعدد شهرستان طالقان در حوزه اقتصادی با چالش‌های جدی مواجه شده است که همین امر باعث از بین رفتن صنعت در این شهرستان شده است. ما در گذشته شهرک صنعتی زرکان را داشتیم که صنایع مختلف در آن مشغول به فعالیت بودند، اما بنا به دلایلی که سرفصل آن وجود محدودیت‌های سد و تأمین سلامت آب شرب تهران است، شهرک به طول کامل از بین رفته و تعطیل شده و دیگر هیچ صنعتی در این شهرک فعال نیست. به همین نسبت، اشتغال در شهرستان از بین رفته و در نتیجه مردم مجبور به مهاجرت شده‌اند.

با تمام محدودیت‌هایی که گفته شد، تصمیم بر این شد تا صرفاً در دو بخش گردشگری و کشاورزی برنامه‌ریزی توسعه‌ای شکل گیرد.

راه‌های رونق تولید در طالقان

تسنیم: پس اگر صنعتی وجود ندارد، چگونه باید به فکر رونق تولید بود؟ مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرده اند، صنعت طالقان از بین رفته، گردشگری به دلیل عدم وجود زیرساختها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و از همه مهمتر کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی در طالقان رونق سابق را ندارد. پس چه باید کرد؟

همانطور که اشاره کردید مقام معظم رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده‌اند، اگر من خودم را سرباز ولایت می‌دانم باید حداقل کاری در این حوزه انجام دهم، بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا اقدامی هرچند کوچک در عینی‌شدن شعار سال داشته باشیم، در موضوع مهار تورم که به سیاست‌گذاری کلان نیاز دارد نمی‌توانستیم ورود کنیم، اما در بخش رونق تولید اقدام به مطالعه در این خصوص کردیم.

بر اساس همان دو بال اصلی توسعه یعنی کشاورزی و گردشگری با تلاش‌های همکاران در فرمانداری و استفاده از نظرات صاحب‌نظران در این حوزه اقدام به تهیه و تدوین سند راهبردهای عملیاتی رونق تولید در طالقان کردیم و تلاش کردیم منویات ایشان را در حوزه رونق تولید، بومی کرده و در منطقه اجرایی کنیم. 

من فقط به دو نمونه از آنچه که در حوزه رونق تولید طالقان مطالعه شده اشاره می‌کنم؛ تولید عسل و تولید ماهی قزل آلای سردآبی دو نمونه از این مطالعات است.  طالقان تولید کننده 41 درصد عسل استان البرز است که سالانه بالغ بر 150 تن عسل تولید می‌کند، با بررسی‌هایی که صورت گرفت و امکانات و اختیاراتی که شهرستان و استان در این حوزه می‌تواند اعطا کند، تولید عسل در شهرستان به 500 تن در سال قابل افزایش خواهد بود که هم اشتغال و هم توسعه را به دنبال خواهد داشت.

شورای اسلامی استان البرز , سد طالقان ,

بازار 20 میلیونی 3 استان، در انتظار تولید 2000 تن قزل‌آلا

همچنین ظرفیت اسمی تولید ماهی قزل‌آلای سردآبی در شهرستان 200 تن است که هم اکنون 20 تن هم تولید نمی‌شود. در سند رونق تولید طالقان به این رسیده‌ایم که اگر موانع برطرف شود ظرف یک سال این بخش می‌تواند به ظرفیتی بالغ بر 2000 تن برسد. نگران بازار فروش هم نیستیم، بازار فروش 20 میلیونی استانهای تهران، البرز و قزوین منتظر این تولیدات هستند.

در این بخش می‌توانم به بسته‌بندی آب معدنی هم اشاره کنم. رودخانه و تعداد انبوهی چشمه‌سار در طالقان وجود دارد که قابلیت بسته‌بندی آب معدنی را فراهم کرده است در حالی که حتی یک کارگاه آب معدنی هم نداریم که در این سند به توسعه این بخش هم اشاره شده و اقدام به مذاکره با چند سرمایه‌گذار کرده‌‌ایم. مجوز چند کارگاه بسته‌بندی آب معدنی هم علیرغم مشکلات فراوانی که دارد اخذ شده است.

سند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت

تسنیم: مسلماً یکی از مهمترین بخش‌های رونق تولید، سرمایه‌گذاری و معرفی فرصت‌های شغلی در طالقان است، در این بخش چه اقدامی صورت گرفته است؟ با توجه به اینکه مطلع هستیم از گذشته سرمایه‌گذاران رغبت چندانی به همان دلایلی که شما گفتید برای سرمایه‌گذاری در طالقان ندارند.

بله در این حوزه هم سندی آماده کرده‌ایم با عنوان سند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت در طالقان که در آن به بیش از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در شهرستان اشاره کرده‌ایم که سرمایه‌گذار می‌تواند از آن استفاده کرده و در این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کند.

در اینجا باید مجدد به محدودیت‌های سد و تامین سلامت آب شرب تهران که اجازه هر نوع سرمایه‌گذاری را از شهرستان گرفته اشاره کنم. از قدیم‌الایام تابویی به نام سرمایه‌گذاری در طالقان به دلیل همین محدودیت‌ها وجود داشته که با توجه به محدودیت های سد امکان توسعه و پیشرفت در شهرستان وجود ندارد. اما با همه این محدودیت‌ها، سند فرصت‌های سرمایه‌گذاری تدوین شد تا سرمایه‌گذار تکلیفش را با شهرستان بداند.

این سند اجازه می‌دهد سرمایه‌گذار فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و پیش از آنکه سرمایه‌گذاری کند و بعد از انجام کار به دلیل وجود محدودیت‌های تأمین سلامت آب شرب اجازه بهره‌برداری به او ندهند، بداند در چه حوزه‌ای و با چه نحوه و کیفیتی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند که محدودیت وجود نداشته باشد.

با این سند تکلیف سرمایه‌گذار، مردم و دستگاه‌های نظارتی مبتنی بر تأمین سلامت آب شرب تهران، مشخص شده و سرمایه‌گذاری در شهرستان نیز رونق می‌گیرد.

تسنیم: آیا نمونه‌هایی از این دست که توانسته و یا آمادگی سرمایه‌گذاری با توجه به این سند در شهرستان اتفاق افتاده است؟

بله به عنوان مثال در حوزه گردشگری، به دنبال ایجاد فرصتی برای احداث مجتمع گردشگری بزرگی در امتداد رودخانه با چشم‌انداز سد هستیم که فرصتی استثنایی برای شهرستان ایجاد می‌کند.

زمینی 30 هکتاری که هم‌اکنون مردم از آن به عنوان فضای تفرج‌گاهی خود استفاده می‌کنند، در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان طالقان دیده شده است، که هم سرمایه‌گذار خارجی، هم داخلی و هم داخل شهرستانی دارد که آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری و رشد بومگردی و شب‌مانی در طالقان را دارند. در صورتی که مجوزهای لازم در این بخش صادر شود، سرمایه‌گذاران به سرعت امکان تجهیز و احداث مجتمع‌های گردشگری را دارند که همین امر به رشد، توسعه و ایجاد اشتغال در شهرستان می‌انجامد.

در حوزه کشاورزی نیز در پایین طالقان اهالی روستای خوران بر تولید گیلاس متمرکز شده‌اند. این روستا سالانه بالغ بر 3 هزار تن گیلاس تولید می‌کند. این اقدام نه با سرمایه‌گذاری دولت که با هدایت دولت و سرمایه‌گذاری مردم و بخش خصوصی اتفاق افتاده است. 3 هزار تن گیلاس برای یک روستا آنهم روستایی که یک ساعت از مرکز شهرستان طالقان فاصله دارد، خیلی زیاد است.

این سرمایه‌گذاری مردم و سود ناشی از تولید گیلاس در این روستا سبب شد تا این فرصت سرمایه‌گذاری در سند سرمایه‌گذاری شهرستان دیده شود و لذا با هدایت و حمایت از سرمایه‌گذاری در روستای همجوار این روستا، که روستای انگه است، در سال گذشته حدود 30 استخر آب را احداث کنند. در باغداری 30 هکتار استخر آب یعنی توسعه بلندمدت برای باغداری و کشاورزی.

شورای اسلامی استان البرز , سد طالقان ,

تسنیم: با توجه به سه سند مهمی که اشاره کردید، آینده اقتصادی شهرستان طالقان را چگونه می‌بینید؟

در حوزه اقتصادی به دنبال آن هستیم تا تابویی که گفته می‌شد طالقان امکان پیشرفت و توسعه ندارد و در بن‌بست قرار دارد را بشکنیم. ما تلاش کردیم این جمله که نمی‌شود هیچ کاری کرد را تغییر دهیم و عرصه را برای فعالیت فعالان اقتصادی و  سرمایه‌گذاری باز کردیم. 

پیش‌بینی من این است که چند سال آینده با طالقان متفاوتی مواجه خواهیم شد. اگر توسعه و پیشرفت طالقان با این شتاب و این ریل‌گذاری ادامه پیدا کند مطمئن باشید طالقان قطب گردشگری و کشاورزی منطقه خواهد شد.

افزایش حدود 20 برابری سرمایه‌گذاران در یک سال گذشته

تسنیم: جناب آقای فرماندار، در بخش‌های دیگر چه اقداماتی برای توسعه شهرستان انجام شده است؟

یکی از مهمترین اقدامات، تغییر نگاهی بود که سعی کردیم شهرستان را از یک شهرستان طفیلی کوچک با مشکلات کم، خارج کنیم و مشکلات جدی‌ای که این شهرستان در مسیر توسعه و پیشرفت دارد را نشان دهیم.

برای رونق تولید تلاش کردیم با تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری مسیر را برای توسعه و پیشرفت آماده کنیم، از این رو در یک سال گذشته از 5 سرمایه‌گذار در شهرستان به 95 سرمایه‌گذار رسیده ایم که سرمایه‌گذاری کرده و یا آماده سرمایه‌گذاری هستند.

در بخش تکمیل پروژه گازرسانی به مردم منطقه می‌توانیم اعلام کنیم که طالقان شهرستانی سبز است و اکنون همه مردم از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

گازکشی به روستاهای جاده کندوان و طالقان به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و ژئوپلتیکی انجام نشده بود که خوشبختانه با استقرار دولت جدید بیش از 60 درصد کار انجام شد و اکنون با اعتباری بیش از 1200 میلیارد تومان گاز به همه روستاهای جاده کندوان و شهرستان طالقان رسید.

احداث جاده جدید و رفع مشکلات آن یکی دیگر از کارهایی بود که انجام شده است. احداث جاده جدید 20 سال طول کشید و در این 20 سال باید زیرساختهای لازم از جمله برق، پوشش‌دهی مخابراتی و ایمنی و رفاهیات جاده انجام می‌شد که این موضوع به ما رسید و در حال حاضر برق‌رسانی به جاده در حال انجام است، پوشش‌دهی مخابرات به زودی به اتمام می‌رسد و ایمنی جاده نیز به صورت مطلوبی درآمده است.

بیشتر حوادث و نقاط ناایمن جاده در کنار گذر تونل است که با احداث این تونل 990 متری که ان‌شاء‌الله در سال آینده تکمیل خواهد شد، بخش اعظمی از نقاط حادثه‌خیز و ناایمن جاده وجود نخواهد داشت.

شورای اسلامی استان البرز , سد طالقان ,

تسنیم: به جاده جدید اشاره کردید، یکی از مهمترین مشکلات شهرستان طالقان داشتن بیش از 300 کیلومتر راه روستایی است که باید بهسازی و یا جاده جدید احداث شود، در این حوزه نیز اگر اقدامی صورت گرفته بفرمایید.

یکی از مهمترین اقداماتی که انجام شده، اقداماتی است که روی جاده‌ها و مسیرهای دسترسی روستایی در طالقان انجام شده است. با همان تغییر نگاهی که عرض کردم تلاش کردیم تا اعتبارت شهرستان را افزایش دهیم. به همین منظور اعتبارات شهرستان در 1401 و 1402 با مذاکرات و رایزنی‌ها و با اصرار بر این که این شهرستان کمتر توسعه یافته افزایش پیدا کرد.

در سال 1402 بعد از شهرستان کرج بیشترین اعتبار را گرفته‌ایم که نشان می‌دهد این پیگیری‌ها جواب داده است. بیش از 50 درصد از اعتبارات در این دو سال به تعمیر و بهسازی جاده‌ها اختصاص یافته است. بیش از 100 کیلومتر راه خاکی و 200 کیلومتر راه آسفالته بسیار بد و آسیب‌دیده وجود دارد که زیبنده شهرستانی با 120 کیلومتر فاصله با پایتخت نیست.

در سال 1401 ، بیش از  30 کیلومتر راه خاکی بهسازی و آماده‌سازی شده و امسال نیز بیش از 40 کیلومتر در حال احداث است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ان‌شاء‌الله برای سال 1403 در نظر گرفته‌ایم که هیچ راه خاکی نداشته باشیم.

در بخش روستایی اقدام قابل توجه دیگری که داشتیم انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با  قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه امام حسن مجتبی(ع) بود که به بهسازی و توسعه آب شرب روستایی بپردازد که در این تفاهم‌نامه‌ها امسال بهبود و بهسازی آبرسانی آب شرب سالم به حداقل 49 روستا در دستور کار قرار گرفته است.

تسنیم: از ابتدای گفت‌وگو به محدودیت‌های احداث سد و تأمین آب شرب تهران اشاره کردید، این چه محدودیتی است که بخش اعظمی از مسیرهای پیشرفت و توسعه طالقان را مسدود کرده است؟

یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه شهرستان طالقان احداث سد است نه خود سد، بلکه محدودیت‌هایی که به خاطر حفظ امنیت آب شرب تهران شورای عالی امنیت ملی با مصوبات خود و شورای عالی  معماری و شهرسازی با ابلاغ طرح‌هایی مبنتی بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و مردم را تنگنای بسیار زیادی قرار داده است.

همین امر سبب از بین رفتن صنعت، کاهش اشتغال و در نهایت مهاجرت مردم از طالقان شده است. ابلاغیه‌هایی که توسط شورای معماری و شهرسازی کشور تهیه شده است، بسیار انقباضی است و بیشتر مبتنی بر اقدامات سنتی بوده و هیچ‌گونه توجهی به پیشرفت علم و فناوری نداشته است.

به عنوان مثال امروزه در دنیا پساب‌ استخرهای تولید شیلات، دیگر سمی و خطرناک نیستند و با استفاده از فناوری به آبی بسیار سالمتر از آب رودخانه و سد تبدیل می‌شوند، امروزه حتی در حوضچه‌های سدها، به تولید و پرورش آبزیان در قفس‌های خاص می‌پردازند اما مصوبات شورا و مشاور اجازه هرگونه فعالیت پرورش آبزیان را در بالادست از مردم منطقه گرفته است.

برای رفع این مشکل جلساتی مقدماتی داشته و برای رفع و اصلاح این مصوبات وارد مذاکره شده‌ایم تا این دیدگاه را تعدیل کنیم و بازتر به این موضوع نگاه شود.برای اینکه بتوانیم به مردم در نقطه‌ای آب شرب بدهیم نباید رفاه و آسایش و زندگی مردم در نقطه‌ای دیگر از بین برود. هر دوی این موضوعات با هم قابل جمع هستند.

اجحاف در حق مردم طالقان به دلیل استناد به آمارگیری اشتباه

تسنیم: خاطرم هست در سال‌های گذشته جمعیت شناور و ساکن در شهرستان محدودیت تخصیص اعتبارات را به شهرستان با چالش مواجه کرده بود، به این موضوع هم اشاره کنید و بفرمایید چه اقداماتی برای کاهش این مشکلات انجام شده است؟

به دلیل کوهستانی بودن و سرمای شدیدی که بعضاً در زمستان در روستاهای این شهرستان وجود دارد، اکثر مردم شهرستان و روستاهای آن ماه‌های سرد سال را به شهرهای مجاور از جمله کرج، ساوجبلاغ و شهر جدید هشتگرد می‌روند و بیش از 8 ماه سال را در طالقان مستقر هستند.

از آنجایی که مسئولان و مدیران قبلی این مشکل را تشخیص داده شده بودند، در سال 1395 بر اساس تلاش مدیران وقت، تصمیم بر این می‌شود تا آمارگیری در فصل تابستان در شهرستان انجام شود، این کار هم صورت می‌گیرد و جمعیت شهرستان در تابستان به 54 هزار نفر می‌رسد. مدیران سازمان آمار هم قول مساعد می‌دهند که آمار تابستانه مدنظر قرار گیرد.

در آبان ماه و همزمان با آمارگیری در کل کشور مجدداً در طالقان آمار گرفته می‌شود که این بار به 17 هزار نفر می‌رسد. اما قول‌ها فراموش می‌شود و ملاک همان آمارگیری آبان ماه مد نظر قرار می‌گیرد.

از این رو از سال 1395 به بعد ملاک تخصیص‌های اعتباری و امکاناتی می‌شود آمار 17 هزار نفری در حالی که مدیران شهرستان باید در 8 ماه از سال به بیش از 54 هزار نفر که من معتقدم جمعیت شهرستان در این 8 ماه به بیش از 80 هزار نفر می رسد، امکانات و خدمات ارائه دهند.

در کنار این جمعیت 80 هزار نفری شما یک جمعیت شناور گردشگر را هم باید اضافه کنید که در طول 8 ماهی که امکان سفر و تفرج در این منطقه وجود دارد، باید به این جمعیت نیز خدمات ارائه شود. در همین جا از مسئولان متولی در کشور و به‌خصوص رسانه‌ها ازجمله خبرگزاری تسنیم می‌خواهم روی این موضوع حساسیت و تمرکز بیشتری داشته باشند چرا که ملاک هر تغییری در کشور آمارگیری است و آمار این شهرستان بسیار پایین‌تر از واقعیت است.

بی‌آبی در کنار سدی که آب 3 استان را تأمین می‌کند

تسنیم: به عنوان آخرین سؤال، در صحبتهای‌تان به تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین آب شرب سالم اشاره کردید؛ مگر می‌شود در شهرستانی که سد طالقان در آن استقرار یافته مشکل آب شرب داشته باشیم؟

رودخانه‌ای با خروجی آب 1.1 میلیارد مترمکعب آب، سدی با بیش از 420 میلیون متر مکعب ظرفیت آب، در شهرستانی با پربارش‌ترین روزهای سال قرار دارد، اما روستاهای آن را باید با تانکر آب، آبرسانی می‌کنیم.

یکی از مهمترین مشکلات طالقان این است که تأمین‌کننده بخشی از آب شرب سه استان تهران، البرز و قزوین اما خود از مشکلات جدی آب شرب رنج برده و محروم از آب شرب سد طالقان است.

بسیاری از روستاهای طالقان و حتی خود شهر طالقان که من خودم در آن ساکن هستم، مشکل آب شرب دارد، اکثر روستاهای طالقان مشکل آب شرب دارند، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی یعنی هم کمبود آب داریم و هم سلامت آب با مشکل مواجه است. محرومیت از این بیشتر؟

در این سالها کسی به این فکر نکرده است که از آب سد طالقان باید به مردم طالقان و روستاهای آن نیز آب‌رسانی شود. برای رفع این مشکل هم از استاندار و وزیر نیرو مطالبه کرده‌ایم و مکاتبات بسیار زیادی را انجام داده‌ایم و به شدت هم داریم دنبال می‌کنیم که قبل از این که آب از طالقان خارج شود باید به مردم طالقان از این نعمت الهی داده شود.

برای استفاده از آب شرب در شهرستان فقط یک تصفیه‌خانه و خطوط انتقال به روستا نیاز است تا معضل آب شرب را برای همیشه در این شهرستان رفع کند. چرا که خطوط انتقال آب داخلی در روستاها وجود دارد و فقط باید تا نزدیکی روستا کشیده شود.

متأسفانه در بعضی از روستاها با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم؛ کسی باور می‌کند در طالقان با تانکر آب‌رسانی شود؟ مثل روستای آبسار، در حال حاضر به روستای آبسار که با رودخانه حدود سه کیلومتر فاصله دارد با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم. آب شرب شهر طالقان از چاه تأمین می‌شود و کیفیت ندارد. آب شرب شهرک قابل نوشیدن نیست. من از همه مسئولان و رسانه‌ها می‌خواهم به این مشکل بزرگ شهرستان طالقان توجه ویژه‌ای داشته باشند.  همه تلاش کنیم تا نگاهی که در گذشته به طالقان می‌شده تغییر کند و مسائل و مشکلات طالقان، یک اولویت در استان محسوب شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)