میرنیوز
خبرگزاری مهر- گروه استانها: گرگان مرکز استان گلستان به سبب ضعف مفرط در ساختار مدیریت شهری با چالشهای متعددی دست به گریبان است که بخشی از آن ناشی از کج سلیقگی و بخشی دیگر ناشی از تصمیمات نادرست مدیران شهری است.
گرگان با وجود آنکه در زمره شهرهای شمالی و خوش آب و هوای کشور محسوب میشود اما از نظر مساحت فضای سبز شهری و پارک با سرانه متوسط کشور فاصله بسیار دارد؛ به همین دلیل سالها است که شهرداری گرگان به سبب جبران این کمبود، مدیریت پارکهای جنگلی ناهارخوران و النگدره را بر عهده داشته تا بخشی از نیازهای شهروندان در حوزه فضای سبز و پارک را برآورده سازد.
تا قبل از شیوع کرونا، مدیریت شهرداری بر النگدره مبتنی بر رویهای مرسوم در سایر پارکهای جنگلی شمال ایران بود و گردشگران و مسافران با استفاده از خودرو شخصی وارد پارک شده و از خدمات آن شامل جاده آسفالته، مسیر چوبی پیاده روی، ایستگاه دوچرخهسواری، زمین بازی کودکان، زمین ورزش بزرگسالان، خودروهای برقی، صندلی، نیمکت، آلاچیق سرویسهای بهداشتی، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و فروشگاه مواد غذایی استفاده میکردند و البته که طی این سالها خسارتهای پرشماری ناشی از حضور بی برنامه مردم بر پیکر جنگل النگدره وارد شد.
در اوایل سال ۹۹ و بر اساس دستورالعمل ستاد استانی مقابله با کرونا، ورود به تفرجگاهها ممنوع شد و بر همین اساس از تردد خودرو به النگدره جلوگیری شد.
احیای اکوسیستم النگدره
این رویه تا اواسط دهه ۱۴۰۰ ادامه داشت و در ادامه هم با پیگیریهای دوستداران طبیعت موضوع ممنوعیت تردد خودرو در این پارک تا اوایل خرداد ۱۴۰۲ استمرار یافت؛ ممنوعیتی که باعث احیاء اکوسیستم جنگلی پارک النگدره گرگان شد و جلوههای مثبت ناشی از این سخت گیری در تردد خودروها، خود را در شمایل جوانه زدن نهالهای نورس، رشد انواع قارچها جنگلی، نمایان شدن پاجوشهای جدید (نهالهایی که از طریق ریشه درخت مادری از زمین می رویند و وابسته به نهال و بذر نیستند) و غیره آشکار کرد.
البته در سنوات گذشته هم طرحهای مختلفی مانند تردد زوج و فرد خودروها در پارک ۱۸۵ هکتاری النگدره اجرا شده بود اما ثمرهای برای این جنگل هیرکانی متصل به بافت شهری گرگان نداشت.
آمارهای غیررسمی خبر از پیاده روی روزانه سه هزار نفر در پارک النگدره خبر دادهاند در دو الی سه سال اخیر که تردد خودرو در مسیر آسفالته النگدره ممنوع بود، در ابتدا تعدادی از گروههای ورزشی به ویژه گروه ورزشهای صبحگاهی با ایجاد تیمهایی چند ده نفره اقدام به پیاده روی در مسیر حدود ۶ کیلومتری النگدره میکردند.
در ادامه راه و با تبلیغات چهره به چهره و البته فضای مجازی «پیاده روی در النگدره» بین ورزشکاران و علاقه مندان به طبیعت به یک تردد و پاندمی تبدیل شد، تا جایی که برخی از آمارهای غیررسمی خبر از ورزش روزانه سه هزار نفر در این پارک جنگلی دادهاند.
هر چند در مدت زمان ممنوعیت تردد خودرو، فشارهایی به مدیریت شهری گرگان برای بازگشایی این محور وارد شد اما هر بار از «کان لم یکن» شدن مصوبه شورا جلوگیری کردند و تردد همچنان ممنوع باقی ماند.
در برخی مواقع خودروها برقی را افزایش دادند و در برخی مواقع زیرساختهای دوچرخه سواری را توسعه دادند. با وجود همه موافقان و مخالفان ممنوعیت تردد خودرو در النگدره، این رویه همچنان ادامه داشت اما پس از بروز اتفاقات و اغتشاشات نیمه دوم سال گذشته، کنشهای متعددی از سوی شهروندان در این پارک علنی شد.
تردد خودرو آزاد شد
تشدید بی حجابی و بدحجابی به ویژه در بانوان، افزایش سگ گردانی، رفتارها و تعاملات مغایر با تعالیم اسلامی، روزه خواری علنی و آشکار در ماه رمضان و البته ضبط و انتشار ویدئوهای متعدد از وضعیت فرهنگی اجتماعی النگدره مسئولان را بر آن داشت که برای این مباحث چاره اندیشی کنند.
پس از اجرای چند طرح و روند نصفه و نیمه و ناکامی در ساماندهی فرهنگی این پارک ۱۸۵ هکتاری، شورای تأمین شهرستان تصمیم بر آن گرفت تا تردد خودرو در این محور آزاد شود تا شاید از این طریق برخی ناهنجاریها و رفتارهای ضدارزشی شهروندان کاهش یابد.
این تصمیم و اجرای آن در روزهای اخیر واکنشهای بسیاری در پی داشت، عدهای این تصمیم را سرآغاز نابودی النگدره قلمداد کردند و دیگران از این تصمیم حمایت کردند و آن را موجب پایان دادن به مشکلات فرهنگی این منطقه دانستند.
تلطیف آب و هوا
یکی از دانش آموختگان رشته جنگل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: جنگل النگدره به عنوان یکی از اکوسیستمهای ارزشمند جنگل، در سه سال اخیر پیامدهای مطلوبی را تجربه کرده که رشد و نمو نهالها و گیاهان علفی زیراشکوب در پهنه پارک یکی از بارزترین و آشکارترین رخدادها در این بوم سازگان هیرکانی است.
محمد عباسی ادامه داد: وضعیت خاص توپوگرافی و عبور جریانات مرطوب از درههای جنگلهای بالادست به سمت پارک جنگلی سبب شده تا آب و هوای نسبتاً خنکی در این محدوده احساس شود.
عباسی گفت: چند روزی است که خودروها آزادانه به النگدره می آیند؛ تردد خودروها در پارک موجب افزایش حضور گردشگران در بخشهای مختلف میشود و این امر در درازمدت موجب کوبیدگی بافت خاک شده و این فرآیند زادآوری طبیعی برخی فلور پارک را با اختلال روبرو میکند.
حضور خودروها براساس قانون و کتابچه طرح است
یکی از دیگر از دانش آموختگان منابع طبیعی هم به خبرنگار مهر گفت: نمیتوانیم به بهانه حفاظت از نهالها و به طور کلی زادآوری در پارک النگدره مردم را از حضور در این منطقه تفرجگاهی محروم کنیم.
محمدرضا دهقانیان افزود: حضور خودروها در پارک جنگلی النگدره براساس ظرفیت برد اکولوژیک پارک مجاز اعلام شده و تعداد گردشگران و سقف بهره برداران از این اکوسیستم بر اساس کتابچه طرح پارکداری انجام میشود.
دهقانیان ادامه داد: افزایش تردد در پارکهای جنگلی و به طور خاص النگدره اگر بدون برنامه باشد، خسارت آفرین است. در وهله نخست باعث از بین گونههای زیر اشکوب (نهالها، بوتهها یک و چند ساله) و در ادامه تعالی و کلیماکس اکوسیستم را مختل میکند اما براساس کتابچه طرح باید امکان پذیرایی از گردشگران فراهم شود.
وی گفت: در داخل پارک جنگلی چندین محدوده به عنوان کمپینگ پیش بینی شده که باید با نظارتهای مختلف (میدانی و دوربین) مانع حضور مردم در سایر قسمتها شد تا خسارتها کاهش یابد.
کسی مخالف پیاده روی در النگدره نیست
یکی از فعالان اجتماعی گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: هیچ فرد عاقلی با پیاده روی در جنگل و در هوای مطبوع النگدره مخالف نیست اما این عرصه متعلق به ۳۵۰ گرگانی یا حتی کل استان است.
محمد نوچمنی ادامه داد: اینکه چند صد نفر بخواهند، شرایط عمومی و اجتماعی النگدره را با رفتارهای به اصطلاح روشنفکرانه از قبیل بی حیایی، بدحجابی، سگ گردانی و دیگر منکرات آلوده کنند قابل قبول نیست؛ همه خانوادهها حق استفاده از این محیط را دارند.
نوچمنی گفت: افراد زیادی را سراغ دارم که به سبب وضعیت ناهنجار النگدره، قید بهره مندی و استفاده سالم از این محیط را زدهاند، خیلیها دوست ندارند که زنان و دخترانشان چنین صحنههایی را ببینند.
وی تاکید کرد: شاید بخش بزرگی از این مشکلات ناشی از تعلل دستگاههای متولی در انجام وظایف و تکالیف قانونی خود است، اگر طی ماههای اخیر به بهانههای مختلف با عاملان ولنگاری فرهنگی در النگدره برخورد میشد، وضعیت در این پارک اینگونه نبود.
بازگشایی به صلاح جنگل نیست
یک شهروند گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: راهکار مقابله با مشکلات النگدره، بازگشایی ماشین به منطقه نیست، اگر در این منطقه بدحجابی یا هر مشکل دیگری وجود دارد باید برای آن چاره اندیشی کرد.
علی شاهینی گفت: سالها است در مسیر النگدره پیاده روی میکنم، عبور خودرو در جنگل النگدره، اصلاً به صلاح طبیعت نیست و موجب نابودی درختان، نهالها و شکستن شاخهها و آسیب به طبیعت میشود.
شاهینی افزود: روزانه چند هزار نفر در این مسیر پیاده روی میکنند، تردد خودرو امنیت ورزشکاران را به مخاطره میاندازد، تصمیمی که گرفته شده است پایه کارشناسی ندارد.
وی گفت: در سه سال اخیر در بخشهای مختلف پارک النگدره نهالها بسیاری رشد و نمو کردهاند؛ حضور خودرو در پارک بدون شک زمینه نابودی این طبیعت را فراهم میکند.
شاهینی ادامه داد: بر اساس اظهارات مدیران، قرار است فقط ۵۰۰ ماشین وارد شود، شهروندانی که میخواهند به النگدره سفر کنند، چگونه باید متوجه شوند که آیا ۵۰۰ ماشین وارد النگدره شدهاند یا خیر؛ به زبان سادهتر آنکه خانوارها باید چند ساعت بار و بندیل ببندند و به النگدره بیایند و سپس متوجه شوند که چند دقیقه قبل النگدره تکمیل شده است!
این جوان گرگانی گفت: اگر افرادی مدعی آن هستند که النگدره مشکل فرهنگی دارد، باید برای آن چاره فرهنگی پیدا کنند، ذبح جنگل راهکار مشکلات فرهنگی نیست!
عوارض خودرویی در ورودی النگدره
سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: عوارض ورودی خودروها به النگدره برای خودروهای سواری ۲۰ هزار تومان، برای خودروهای ون، وانت بار و مینی بوس ۴۰ هزار تومان و برای اتوبوس ۸۰ هزار تومان مصوب شده است.
سید غلامرضا موسوی افزود: خودروهای دارای پلاک گرگان از ۵۰ درصد تخفیف بهره مند میشوند.
وی عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای تأمین استان، شهرداری گرگان موظف شده تا محور النگدره را در تمام روزهای هفته به غیر از جمعهها و روزهای تعطیل رسمی بازگشایی کند.
به گزارش خبرنگار مهر، علی رغم کش و قوسهای یک هفته اخیر بین موافقان و مخالفان، گذر النگدره برای خودروها بازگشایی شده است. با وجود اختلاف نظر شدید بین موافقان و مخالفان اما هر دو طیف بر این موضوع اشتراک نظر دارند که مدیریت فعلی النگدره (شهرداری گرگان) باید سازوکارهای اجرایی و عملیاتی مناسبی برای حفظ و صیانت از مناطق رویشگاهی پارک ترسیم کند، تردد ماشینها در پارک، منافی وظیفه مندی نهادهای دخیل در حوزه حراست از منابع طبیعی نیست.
منبع : خبرگزاری مهر
تصادف در اتوبان کرج- قزوین دو فوتی و دو مصدوم بر جا گذاشت
نیم ضریح حرم حضرت علی (ع) در البرز رونمایی شد
ماموریت ناوگروه ۸۶ نقطه عطف تاریخ دریایی جمهوری اسلامی است
ترافیک در برخی نقاط آزادراهی البرز سنگین است
۲ شهید گمنام در رشت تشییع و خاکسپاری می شوند
تصادف تریلی و اتوبوس در محور گرمسار_آرادان/ ۲۰ نفر مصدوم شدند
تصویربرداری از یک قلاده «گربه پالاس» در «تنگه واشی» فیروزکوه
شهر زنجان سومین مرکز سرد کشور ثبت شد
استان کرمان مملو از فرصتهای خوب برای رشد و توسعه است
کلنگ زنی مزرعه پنل خورشیدی در گمیشان
برگزاری راهپیمایی جمعههای خشم در سراسر خوزستان
برخورد کامیون حمل شیر و پراید در خراسان شمالی۲ مجروح داشت
۲ شهید گمنام در رشت تشییع و خاکسپاری می شود
وزیر میراث فرهنگی: توسعه زیرساخت های گردشگری؛ «بوموسی» قطب گردشگری داخلی می شود
تردد در راه های مازندران روان است
برنامههای هشتاد و هفتمین سالگرد شهادت آیتالله مدرس تشریح شد
مقرّ «کنفدراسیون کبدی آسیا» در ایران افتتاح میشود
زیرگذر حرم مطهر رضوی تبدیل به رواقهای موضوعی میشود
املش لرزید
وزیر میراث فرهنگی: سهم پایین ایران از گردشگری؛ فقط ۴۰ درصد آثار باستانی ثبت شده است
قدرت جبهه مقاومت سبب شکست صهیونیستها و آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد/ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
اعتکاف کانون تربیت نسل جهادی و احیا کننده مساجد است
اختلاف مسوولان رژیم صهیونیستی با آمریکا سبب آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد؛ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
تبدیل ایران به هاب انرژی؛ سوآپ نفتی احیا می شود
تکلیف «هاشمی» به مدیران حوزه کشاورزی برای تدوین برنامه ۶ ماهه
دستگیری یک عضو شورای شهر گلستان؛ ۲کارمند شهرداری و ۲ دلال هم بازداشت شدند
تصویب منطقه گردشگری سبب جهش در کلاردشت می شود
ارسال کمکهای مردمی توسط آستان قدس رضوی به مردم مظلوم لبنان