میرنیوز

تذکر یک دندانپزشک به مسئولان / بهداشت دهان و دندان مردم در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد

 تذکر یک دندانپزشک به مسئولان / بهداشت دهان و دندان مردم در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد 2020-04-13T10:11:37+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، همه ما در طول عمر خود حداقل یک ‌بار با دندان درد شدید به دندانپزشکان پناه برده‌ایم و این در حالی است که شاید دفعات مکرر درد دندان را با خود درمانی از سرگذرانده‌‌ایم تا زیر بار هزینه‌های سنگین خدمات دندانپزشکی نرویم. شاید تحمل این شرایط برای بزرگسالان که از وضعیت اقتصادی خود مطلع‌اند، کمی راحت‌تر باشد تا کودکانی که از گرانی ارز و اثر آن بر افزایش تعرفه‌های دندانپزشکی بی‌خبرند. کودکانی که بی‌شک نمی‌توان بی‌قراری و درد آنها را با خوددرمانی‌های رایج دوا کرد. در این میان این پرسش‌ها مطرح می‌شود که وضعیت بهداشت دهان و دندان در کشور ما در چه سطحی از سلامت قرار دارد؟ آیا راهکاری برای کاهش تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی وجود دارد؟ و چه افراد و نهادهایی مسئول گرانی سرسام‌آور تعرفه‌های دندانپزشکی هستند؟

ضرورت مساعدت بیمه‌های تکمیلی

اسماعیل برزگر گنجی، دندانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی، مطب‌ها و مراکز بهداشتی در سال‌های اخیر، بهداشت دهان و دندان در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و مردم به دلایل مختلف به ویژه مشکلات معیشتی به این بخش از سلامت خود توجه چندانی ندارند.

وی تصریح کرد: بهبود این شرایط نیازمند همکاری مسئولان، دندانپزشکان و آحاد مردم است و اگرچه حمایت و کمک بیمه‌های اولیه درمانی می‌تواند مردم را برای بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی ترغیب کند، اما مساعدت بیمه‌های تکمیلی در تحقق این امر بسیار اثرگذارتر خواهد بود.

برزگر گنجی افزود: شاید عوامل اصلی پایین بودن شاخص بهداشت دهان و دندان در جامعه وضعیت اقتصادی مردم و هزینه‌های سنگین خدمات دندانپزشکی است؛ اما با آموزش و رعایت اصول بهداشتی می‌توان مردم را از پرداخت این هزینه‌های سنگین نجات داد.

وی ادامه داد: مراکز بهداشت با سرمایه‌گذاری بیشتر برای مراقبت از دهان و دندان کودکان زیر 6 سال، نوجوانان و زنان باردار می‌توانند اقدامات پیشگیرانه بهتری برای حفظ سلامت افراد ارائه دهند تا در آینده شاهد بالا رفتن سرانه سلامت در افراد میانسال جامعه بوده و آنان از پرداخت هزینه‌های سنگین برای بازیابی سلامت خود رها شوند.

تاثیر منفیتغییر سبک زندگی

این دندانپزشک قزوینی با ذکر اینکه سبک زندگی امروز جامعه و مصرف بی‌رویه تنقلات غیرضرور و شیرینی‌ها سبب افزایش پوسیدگی در دندان‌ها به ویژه در گروه سنی خردسال شده، گفت: والدین و کودکان در اثر برخی مشغله‌های کاذبی که وجود دارد زمان لازم وکافی را برای رسیدگی به بهداشت دندان‌ها اختصاص نمی‌دهند، و پوسیدگی‌های آزاد، بدون هر گونه پیشگیری و مراقبت رو به رشد است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه شاهدیم که به دلیل عدم تغذیه سالم و کوتاهی در رعایت بهداشت دهان، افراد در سنین 40 تا 50 سالگی علاوه بر دندان‌هایی که به دلایل مختلف از دست داده‌اند، تمایل دارند به صورت کامل دندان‌های مصنوعی را جایگزین دندان‌های دائمی خود کنند.

سه علت اصلی مراجعه به دندانپزشک

این دندانپزشک مینودری با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات به مرکز دندانپزشکی برای دریافت خدمات عصب‌کشی، درمان ریشه و کشیدن دندان است، گفت: با اندکی مراقبت و اختصاص حداقل 15 دقیقه در طول شبانه‌روز برای مسواک زدن وکشیدن نخ دندان می‌توان به پیشگیری و کاهش سرعت از بین رفتن دندان‌ها کمک شایانی کرد.

برزگر گنجی اضافه کرد: مردم می‌توانند با مراجعه منظم به مراکز دندانپزشکی و تهیه رادیولوژی دندان، مشکلات سطحی را در زمان مناسب و با هزینه‌ای کمتر درمان کرده تا درآینده مجبور نشوند برای رهایی از مشکلات عدیده و درد‌های غیرقابل تحمل، هزینه‌های سنگین دندانپزشکی را بر اقتصاد خانواده خود تحمیل کنند.

دندانپزشکان پول پارو نمی‌کنند

این عضو انجمن دندانپزشکان قزوین عنوان کرد: شاید در بین آحاد جامعه این گونه تلقی شود که پول دندانپزشکان از پارو بالا می‌رود، اما به واقع در بسیاری موارد این شرایط حاکم نیست و تهیه ابزار، تجهیزات و مواد اولیه که قریب به 80 درصد آن وارداتی است، هزینه‌های سنگینی را دربردارد.

برزگر گنجی گفت: بخشی از لوازم مورد نیاز نیز که در داخل کشور تولید می‌شود، از مواد اولیه خارجی تهیه شده و با نوسانات قیمتی بالا به دست پزشکان می‌رسد و به صورت تصاعدی موجب رشد تعرفه‌های دندانپزشکی شده و درصد قابل‌‌توجهی از حق ویزیت‌ها صرف پرداخت چنین هزینه‌هایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال جهش تولید دولت می‌تواند با حمایت ویژه از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی و ارائه مواد اولیه ارزان قیمت به آنان، نقش به‌سزایی را در کاهش هزینه‌های تمام شده خدمات دندانپزشکی و ارائه خدمات بهداشتی ارزانتر به مردم ایفا کند.

برزگر گنجی افزود: البته در این شرایط نامناسب اقتصادی بسیاری از همکاران ما در حد توان دستمزد خود را به حداقل کاهش داده‌اند تا اقشار مختلف جامعه برای بهره‌مندی از خدمات سلامت دندان دچار مضیقه نشوند. ضمن اینکه آرزوی ما ارتقای سطح سلامت و فرهنگ بهداشت در جامعه است تا شهروندان تنها برای مراقبت‌های پیشگیرانه به دندانپزشک مراجعه کنند.

بازی دندان‌سازان بی‌تخصص با سلامت مردم

این دندانپزشک با بیان اینکه دندان‌سازانی که تحصیلات دانشگاهی داشته و از دانش دندانپزشکی بهره‌مند شده‌اند، به پیشرفت این دانش در جامعه کمک می‌کنند، گفت: اما مشکل اصلی دندان‌سازان تجربی‌ هستند، مداخله‌های بسیاری  که با فعالیت دندانپزشکان دارند و در مسائل پزشکی وارد شده و بدون تخصص با سلامت مردم در ارتباط هستند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه دندان‌سازان تجربی با اقبال عمومی برخی مردم روبرو شده‌اند؛ زیرا علی‌رغم اینکه علمی در این زمینه ندارند و ممکن است از مواد اولیه غیراستاندارد در ساخته‌های خود استفاده کنند، هزینه‌های تمام شده آنها مناسب حال مراجعه‌کنندگان است.

دندان لق را دیگر نباید کشید

برزگر گنجی با یادآوری اینکه در گذشته بسیار شایع بود که دندان لق محکوم به کشیده شدن بود و علم نگهداری دندان وجود نداشت، گفت: اما امروزه با پیشرفت‌های علمی، کندن دندان لق آخرین راه ممکن است و با روش‌های مختلف می‌توان دندان لق را بهبود بخشید و تا پایان عمر برای صاحبش نگه داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی به نعمت سلامت شرایطی را پیش آورده که مردم تا زمانی که با دندان درد مواجه نشوند به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند و برنامه منظمی را برای مراقبت از سلامت دندان در نظر نگرفته‌اند.

لزوم جهش در تولید تجهیزات دندانپزشکی

امسال که با هوشمندی رهبر معظم انقلاب سال جهش در تولید نامگذاری شده، می‌توانیم شاهد اتفاق‌های خوبی در ساخت تجهیزات دندانپزشکی در داخل کشور توسط متخصصان باشیم و قطعاً این روند در کاهش هزینه تمام‌شده خدمات دندانپزشکی و افزایش اقبال مردم برای بهره‌مندی از خدمات درمانی بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین اگر دولت‌مردان و شرکت‌های بیمه‌گذار شرایط را طوری اصلاح کنند که تمامی اقشار جامعه زیر چتر پوششی بیمه درمان قرار گیرند، مردم بدون دغدغه‌های مالی می‌توانند در مواقع لزوم از خدمات درمانی مختلف برخوردار شوند. این آرامش روانی و ارتقای سرانه سلامت و افزایش سرمایه انسانی و نیروی سالم و آماده به کار در چرخه اقتصاد و همچنین سطوح مختلف اجتماعی خواهد شد که بی‌تردید در توسعه کشور نقش مهمی بازی خواهد کرد.

انتهای پیام/ش

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)