میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، احمدمحمودزاده امروز در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: برای اینکه آموزش و پرورش در مسیر پیشرفت و تعالی کشور مؤثر واقع شود، نیازمند مشارکت همگانی و تبدیل شدن نهاد تعلیم و تربیت به یک اولویت در گفتمانهای رسمی و غیررسمی هستیم.
وی اضافه کرد: باید به صورت نظاممند و قانونی یک پیوستگی عمیق بین ارکان حاکمیت و شرکای آموزش و پرورش ایجاد شود تا بتوانیم از ظرفیت مشارکت بخشهای مختلف بهرهمند شویم و کار شورای آموزش و پرورش هم بسترسازی برای استفاده از این ظرفیت است.
محمودزاده با اشاره به تحقق 10 درصدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولتهای گذشته ادامه داد: باید با مشارکت تمام ذینفعان، شرکای آموزش و پرورش، دستگاه دولتی و غیردولتی، نهادهای انقلابی و مذهبی مسیر اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در کشور هموار کنیم. اگر فقط بخواهیم در مجموعه آموزش و پرورش به این موضوع ورود کنیم، امکان اجرایی کردن این سند مثل سالهای گذشته امکانپذیر نخواهد بود.
300 هزار نفر در مدارس غیردولتی شاغل هستند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت مدارس غیردولتی گفت: در کل کشور دو میلیون و 200 هزار نفر دانشآموز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند و یک میلیون و 100 هزار نفر فراگیر هم در قالب آموزشگاههای علمی و زبان با سازمان مدارس غیردولتی همکاری میکنند.
محمودزاده با بیان اینکه 300 هزار نفر در حوزه مدارس غیردولتی شاغل هستند، افزود: با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی، تراکم بالای جمعیت دانشآموزان در کلاسها و کمبود فضا و تجهیزات در حوزه آموزش و پرورش این 300 هزار نفر میتوانند کمک خوبی به نظام آموزشی ما کنند.
وی با بیان اینکه در قانون آموزش و پرورش تسهیلاتی برای کمک به مدارس غیردولتی درنظرگرفته شده ادامه داد: در سالهای گذشته در بعضی از استانها تنگنظریهایی برای کمک به مدارس غیردولتی وجود داشته؛ یعنی نه تنها به این مدارس کمک نشده، بلکه جلو فعالیت و افزایش ظرفیت آنها هم گرفته شده است.
تعداد مدارس غیردولتی استان قزوین از معدل کشوری پایینتر است
محمودزاده تصریح کرد: مدارس غیردولتی 13.5 درصد مدارس ما در کل کشور را تشکیل میدهند، اما در استان قزوین 11 درصد مدارس غیردولتی هستند و به نظر میرسد باید ظرفیت مدارس غیردولتی در استان قزوین را بالا برد. در این زمینه باید زمینها با کاربری آموزشی در اختیار سرمایهگذاران قرار بگیرد تا از مشکلات مدارس غیرانتقاعی استیجاری رها شویم.
وی ادامه داد: برنامه وزارت آموزش و پرورش این است که در 2 سال آینده 25 درصد مدارس دولتی به مدارس هیئتامنایی تبدیل میشوند و البته این کار با نگاه مشارکتی صرفاً مالی انجام نمیشود. بلکه باید مشارکت خانوادهها در مدیریت مدارس باید از مشارکت صرفاً مالی به مشارکت چندوجهی تغییر کند.
لزوم افزایش تعداد خانههای خلاق دانشآموزی در استان قزوین
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به لزوم افزایش تعداد خانههای خلاق دانشآموزی در استان قزوین گفت: در حال حاضر یک باب خانه خلاق دانشآموزی را با مشارکت آموزش و پرورش راهاندازی کردیم که برای استانی با جمعیت 250 هزار دانشآموز نیاز داریم حداقل 100 خانه خلاق دانشآموزی داشته باشیم.
اسماعیل زینالی خسرقی اضافه کرد: در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مجموعههای علمی و فناورانه بزرگی مانند شتابدهنده سینتیکس وجود دارد که میتوانند در اجرای طرحهای مختلف از وجود دانشآموزان ممتاز به ویژه دانشآموزان ماهر هنرستانی بهره بگیرند و به همین خاطر باید برنامههای استعدادیابی دانشآموزان با کمک این شتابدهندهها اجرا شود.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حوزه دانش رباتیک یکی از دانشگاههای پیشروی کشور به حساب میآید و با توجه به وجود زمینه رشد دانش رباتیک در استان قزوین باید به دنبال ایجاد خانه رباتیک دانشآموزی در استان قزوین باشیم که اگر مکان آن در اختیار ما قرار داده شود، میتوانیم یک مرکز رباتیک دانشآموزی بسیارمجهز در استان ایجاد کنیم.
استعدادهای نخبه دانشآموزی با کمک بنیاد نخبگان شناسایی شوند
رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به کمبود عنصر نوآوری و خلاقیت در فرآیند آموزش دانشآموزان و محصلان گفت: بنیاد نخبگان استان قزوین طرحهای زیادی برای نخبهشناسی دارد که میتواند این طرحها را با اصلاحاتی در محیطهای آموزشی هم به کار برد و از این طریق نسبت به شناسایی و پرورش دانشآموزان نخبه اقدام کرد.
علی رجبپور افزود: بنیاد نخبگان استان قزوین آمادگی دارد تا برای پرورش عنصر خلاقیت و نوآوری در بین دانشآموزان استان قزوین اردوهای آموزشی مشترکی را با ادارهکل آموزش و پرورش برگزار کند و در این زمینه نخبگان علمی برتر استان قزوین و برگزیدگان المپیادهای دانشجویی بتوانند در این اردوها اجرای طرحهای خلاقانه را با کمک دانشآموزان آغاز کنند.
وی ادامه داد: بهترین مکان برای پروش خلاقیت مدارس هستند و ما زمانی به سراغ پرورش خلاقیت و نوآوری در دانشگاهها میرویم که بخش عمدهای از زمان را از دست دادهایم. بنابراین تمرکز ما برای رشد خلاقیت باید در بازه سنی قبل از 18 سال و پیش از ورود به دانشگاه باشد.
انتهای پیام/ن
منبع : خبرگزاری تسنیم
فارس رتبه اول در تولید «طلای سفید ایران»
هیچ گونه کمبودی در بازار ماه رمضان و شب عید پذیرفتنی نیست
توهم اقتدار دشمن را با جهاد تبیین باید از بین برد
القاصی مهر: قاچاق سوخت تهدیدی برای امنیت عمومی نیز محسوب میشود
اقتصاد دریا محور میتواند مشکلات مناطق جنوبی کشور را حل کند
حوزه علمیه خراسان پیشرو در تولید محتوای دینی در فضای مجازی است
القاصی مهر: ۴۱ فرد مرتبط با شبکههای قاچاق سوخت در استان تهران دستگیر شدند
اطفا حریق آپارتمان ۴ طبقه در شیراز
القاصی مهر: ۴۱ فرد مرتبط با شبکه های قاچاق سوخت در استان تهران دستگیر شده اند
۸۹ نفر در مازندران قربانی کلاهبرداری ارز دیجیتال شدند
مازندران هنوز با فرونشست زمین مواجه نشده است
واحد ۴ بخار نیروگاه به مدار سراسری برق پیوست
انقلاب اسلامی بزرگترین ابزار برای توسعه زمینهسازی ظهور است
نجات گروگان ۴۰ ساله از چنگال آدم ربایان در داراب فارس
قطع راه روستاهای بالادست شیخ موسی براثر رانش زمین
هوای اراک و ساوه ناسالم است
۸۱۰۰ محموله مرکبات از نکا صادر شد
پیشنهاد تشییع نمادین شهید نصرالله در میان ملتهای جهان اسلام
حجم آب پشت سد مهاباد به ۶۱ میلیون مترمکعب کاهش یافت
بلندمرتبه سازی راه علاج تامین مسکن در گیلان
انقلاب بزرگترین ابزار برای توسعه زمینهسازی ظهور حضرت مهدی(عج) است
بلند مرتبه سازی در شهر زنجان فقط تا ۱۲ طبقه مجاز است
جوانی جمعیت با تخصیص زمین و تأمین مسکن محقق میشود
فرود ۲ پرواز تهران و نجف در فرودگاه سبزوار بهعلت کاهش دید افقی مشهد
بلندمرتبه سازی راه علاج تامین مسکن در گیلان؛ ویلاسازی محدود شود
سمنان در صدر توسعه دهندگان مشاغل فناور کشور است
ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی در کشور
۲۱ کارخانه آرد در مازندران فعال است
مفقود شدن ناخدای ۳۷ ساله در آبهای ساحلی بندر چابهار
۴۷۳ مقاله به همایش دانش آموزش تربیت بدنی در مازندران ارسال شد