میرنیوز

تردد روزانه بیش از هزار اتوبوس از جاده‌ دوطرفه تک‌بانده/فوت ۱۱۸ نفر در کمتر از ۸ سال

 تردد روزانه بیش از هزار اتوبوس از جاده‌ دوطرفه تک‌بانده/فوت ۱۱۸ نفر در کمتر از ۸ سال 2023-01-08T13:55:55+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی به عنوان شاهراه و کریدور اصلی شمال به جنوب و بالعکس کشور و غرب کشور به شمار می رود که همین سبب شده روزانه شاهد تردد بسیار زیاد در محورهای مواصلاتی استان مرکزی باشیم.

این ترددها گاهی با حوادث جاده‌ای خسارتی و متاسفانه جرحی و فوتی همراه باشد که همین امر توجه به بخش جاده ای و اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش حائز اهمیت ساخته است.

اهمیت بررسی ابعاد مختلف وضعیت جاده‌ای و ترافیکی استان مرکزی موضوعی شد تا خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی در مصاحبه‌ای تفصیلی با "سرهنگ محمد پورشمس" رئیس پلیس راه استان مرکزی ابعاد این مسائل را به بحث و گفت‌و‌گو بگذارد که مشروح آن در زیر می‌آید:

تسنیم: برای ورود به بحث ابتدا بفرمایید وضعیت محورهای بحرانی استان مرکزی چگونه است؟

تعدادی از محورها به عنوان محورهای پر تصادف شناسایی شده‌ و به عنوان محورهای بحرانی نام نهاده شدند که این نا‌مگذاری فقط بر اساس آمار تصادفاتی مربوط به یکسال نیست بلکه مربوط به چندین سال است که آمار تصادفات را احصا کرده‌ایم.

تاکنون 15 محور بحرانی شناسایی و احصا شده است که این بحرانی بودن به دلیل برنامه‌ریزی‌های ما نام ‌گذاری شده است و محورهای بحرانی را هدف خود قرار دادیم به این جهت که در تمام جوانب به این محورها رسیدگی شود و اینکه چه کاری انجام دهیم که تصادفات ناراحت کننده در این محورها کاهش پیدا کند و به عبارت دیگر، پلیس باید در این حوزه چه اقداماتی انجام دهد و چه کاری برای تقویت حضور پلیس در برخورد با تخلفات می‌توان انجام داد؟ مجموعه راهداری که وظیفه نگهداری راه‌های موجود را دارد در این حوزه باید چه کاری باید انجام دهد؟

هر چند در حوزه راهداری اقدامات خوبی انجام گرفته و تابلوهای علائم نصب شد و برنامه‌های مشترکی با صدا وسیما صورت گرفت و حضور میدانی متعاقبا با حضور مدیران کل راهداری و راه و شهرسازی انجام شد.

340 نفر در تصادفات جاده‌ای استان مرکزی طی 7 ماه جان باختند

تسنیم: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که روزانه شاهد ترددهای بالایی است که بخش عمده این ترددها را خودروهای سنگین تشکیل داده‌اند، در حوزه نظارت بر این ترددها چه اقداماتی شده است؟

خودروهای سنگین به دو بخش ناوگان عمومی مسافربری و ناوگان عمومی باربری تقسیم می‌شود که ناوگان عمومی مسافربری از طریق سیستم سپهوند به صورت هوشمند رصد می‌شوند. همچنین طرح‌هایی برای برخورد با این ناوگان‌ها جلوی پاسگاه‌ها اجرا می‌شود که برای ناوگان باربری هم به این صورت است در این راستا طرح‌های مشترکی نیز با مجموعه راهداری برای کنترل ترددهابی ناوگان داریم و عملکرد بسیار خوبی در این راستا پلیس راه استان دارد.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , حوادث جاده‌ای ,

تسنیم: آیا آماری از تصادفات جاده‌ای از استان در اختیار هست؟

براساس آمار در هفت ماهه سال 1401 در استان مرکزی بر اثر تصادفات بیش از 340 نفر فوتی، بیش از 4 هزار نفر مجروح وجود داشته است که نسبت به سال قبل آمار افزایشی است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش تصادفات فوتی در استان بودیم که 18 درصد افزایش تصادفات فوتی و 29 درصد تصادفات جرحی افزایش داشته است.

در حوزه سواری در هفت ماهه گذشته در استان مرکزی 49 درصد متوفیان در سه خودروی پراید، پژو، سمند بوده است، 39 درصد تصادفات فوتی در راه‌های فرعی و روستایی،89 درصد متوفیان از بی‌سواد تا دیپلم بودند و تنها 10 درصد دیپلم به بالا بودند و بیشترین رنج سنی متوفیان با 43 درصد بین سن 30 تا 50 سال بوده است.

پلیس به عنوان متولی اصلی ترافیک در کشور وظایفی را عهده‌دار است که یکی از آن برخورد قاطع با رانندگان متخلف است و به عبارتی خط قرمز پلیس راه رانندگی؛ رانندگان متخلفی هستند که اهمیتی به جان خود و دیگر رانندگان نمی‌دهند و مرتکب تخلفاتی مانند سبقت غیرمجاز، عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئن و تجاوز به چپ می‌شوند.

31 فوتی تصادفات در محور زالیان/ 24 کیلومتر زالیان ترانزیت شمال به جنوب است

تسنیم: باتوجه به صحبت ابتدای بحث درباره محورهای خطرآفرین و بحرانی، اگر اجازه بدهید یک بررسی تحلیلی و جامع از وضعیت محورهای بحرانی داشته باشیم و مورد به مورد این محورهای خطرآفرین را بررسی کنیم، در ابتدا یکی از این محورها جاده زالیان است وضعیت در این محدوده چگونه است؟

تهران به اهواز یکی از محورهای آزادراهی مهم کشور است که استان مرکزی به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور در بخشی از این آزادراه قرار دارد که البته در سال‌های گذشته کار عمرانی و توسعه‌ای برای تبدیل محور زالیان که در مسیر تهران به اهواز قرار دارد انجام نشده به طوری که محور زالیان چندین سال به صورت مغفول باقی مانده بود و جز این محور هیچ راه دو طرفه‌ای وجود نداشت.

این در حالی است که در مسیر تهران به اهواز همه راه‌ها بزرگراهی یا آزادراهی هستند ولی 24 کیلومتر از این مسیر (محور زالیان) که در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب قرار دارد، وضعیت مناسبی ندارد. روزانه بیش از هزار اتوبوس در این جاده تردد دارند که هر کدام از این اتوبوس‌ها تعداد زیادی هم سرنشین دارند و در کنار این اتوبوس‌ها تانکرهای حمل مواد خطرناک و سوختی تردد می‌کنند اما هیچ اقدامی برای تبدیل به مسیر آزادراهی یا بزرگراهی آن نشده است.

اقدامات عمرانی محور زالیان از پایان سال گذشته آغاز شده است و هرچه سریعتر باید این 24 کیلومتر، بزرگراهی شود و هم‌اکنون پس از پیگیری‌های مکرر نتایج به بار نشست و قرارگاه خاتم مستقر شده است. هرچند در کوتاه مدت اقداماتی توسط مجموعه راهداری انجام شد ولی کافی نبود و به عبارتی این جاده ظرفیت این حجم از ترافیک را ندارد.

افتتاح آزادراه خرم‌آباد-بروجرد یکی دیگر از اقداماتی است که در سال گذشته انجام شده است، حجم تردد در این 24 کیلومتر بسیار بالا بود و به لحاظ اینکه بخشی از  ازنا گذر می‌کرد همه به دلیل کوتاه بودن مسیر آزادراه خرم‌آباد-بروجرد این محور را انتخاب می‌کردند و بار ترافیکی که بخشی از آن مربوط به ناوگان باری بود و در گذشته از محور ازنا الیگودرز به سمت جنوب تردد داشتند از این محور حرکت کردند و حدود 50 درصد به بار ترافیک این محور اضافه شد.

تسنیم: آیا آماری از وضعیت تلفات و تصادفات جاده‌ای در این محور دارید؟

تعداد فوتی‌های محور زالیان در سال 94 براساس آمار 2 نفر،سال 95 براساس آمار 7 نفر،سال 96 براساس آمار 17 نفر، سال 97 براساس آمار 12 نفر، سال 98 براساس آمار 12 نفر، سال 99 براساس آمار 19 نفر و سال گذشته 18 نفر بوده است.

در هفت ماهه امسال به دلیل افزایش ترافیک در این محور 31 نفر جان عزیز خود را از دست دادند و به عبارتی در محور زالیان در هر 60 الی 70 کیلومتر یک نفر بر اثر تصادف جاده‌ای فوت کرده است.

تسنیم: باتوجه به توضیحات درباره این محور و تکمیل پروژه راهسازی آن این محور در چه وضعیتی قرار دارد؟

هم اکنون حدود 7 کیلومتر از محور زالیان آماده است و در حال آماده‌سازی تابلو، علائم و نیوجرسی است تا اجازه افتتاح داده شود، به بنظر بنده اگر این روال پیش برود بخش زیادی از افتتاح این مسیر تا پایان سال انجام می‌شود و بخش دیگری در ابتدای سال آینده انجام می‌شود تا داستان محور زالیان بسته شود و ما خوشبین هستیم سال آینده شاهد کاهش حداقل 70 درصدی تصادفات در این محور باشیم.

امسال در کنارگذر اراک 13 نفر جان خود را از دست داده‌اند

تسنیم: یک محور بحرانی و مهم دیگر استان کنارگذر  اراک است در این محور وضعیت چطور است؟

بحث کنار گذر از دیگر موارد و مشکلات در این حوزه است که در این راستا اقدامات خوبی بوده اما این اقدامات بسیار کند انجام شده است، از تقاطع پتروشیمی تا تقاطع فرمهین تقریبا زیرساخت‌های آن اماده است ولی روند بسیار کند است و بعید می‌دانم امسال تمام شود اگر این موضوع پیگیری شود کمک بسیاری به پلیس می‌شود چراکه امسال در این کنارگذر 13 نفر جان خود را از دست داده‌اند که عمدتا در قسمت پتروشیمی تا فرمهین اتفاق افتاده که جزو مقاطع بحرانی‌ ما هستند که امیدواریم در آینده هر چه نزدیک‌تر موضوع این قسمت حل شود.

امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیگیری محور آزاد راه اراک- بروجرد باشیم که جزو پروژه‌های ملی است و خواهش ما از مسئولان استانی این است که پیگیر محور آزادراه اراک-بروجرد باشند چراکه به گفته مدیرکل محترم محیط زیست 50 درصد از آلودگی هوا مربوط به خودرو است که 30 از این آلودگی مربوط به خودروهای سنگین است که از کمربندی جنوبی و شمالی ما تردد می‌کنند.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , حوادث جاده‌ای ,

بنابراین این آلودگی مربوط به خودروهای داخل شهر اراک نیست بلکه علت آن سوخت گازوئیل و فرسوده بودن ناوگان‌ی است که از این محور عبور می‌کنند و آلودگی بسیار بالایی دارند چراکه تمام آلودگی به سمت اراک سوق پیدا می‌کند به حدی که با سرمای هوا شاهد وارونگی هوا در شهر اراک می‌شویم.

یکی از راه‌های رهایی شهر اراک از آلودگی هوا و ترافیک ترانزیتی کشوری پیگیری آزادراه اراک-بروجرد است که امیدواریم هر چه زودتر انجام شود و ترافیک موجود در 15 کیلومتری شهر اراک از بین برود بنابراین یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت موجودجاده‌ها، برطرف شدن محورهای بحرانی و پر تصادف است.

محورهای اراک به فرمهین و خمین، نیم‌ور به دلیجان فاقد حفاظ‌های ایمنی میانی است

تسنیم: حل و تکمیل ایمنی محور اراک- فرمهین و اراک- خمین مسائلی بود که در نشست شورای راهبری استان مرکزی با حضور رئیس پلیس راه کشور مورد تاکید قرار گرفت، درباره وضعیت این دو محور توضیحی می‌دهید؟

در جلسه شورای راهبری استان با حضور ریاست پلیس راه کشور و مسئولان استانی یکی از خواسته‌ها ما در این جلسه که به عنوان مصوبه مطرح شد این بود که در محور اراک- فرمهین و محور اراک- خمین از قبل مباحث بزرگراهی انجام شده اما یکی از فاکتورهای بزرگراهی این است که حفاظ‌های میانی آن استاندارد باشد که این محورها فاقد حفاظ میانی هستند.

اگر راه ما از راه اصلی به بزرگراهی تبدیل شود سرعت خودروها افزایش پیدا می‌کند و از 95 کیلومتر به 110 کیلومتر می‌رسد که این سرعت کمی نیست بنابراین ممکن است تعدادی از رانندگان سرعت را رعایت نکنند و به مسیر مخالف منحرف شوند کما اینکه همین برخوردها در محور اراک-خمین وجود داشت و چندین متوفی داشتیم. به دلیل اینکه این محورها در سال‌های گذشته افتتاح شدند و قول افتتاح اخذ شده تا در اسرع وقت حفاظ میانی را انجام دهند ولی مغفول باقی ماند بنابراین پیگیر مشکلات این محورها هستیم و در جلسه شورای راهبری استان نیز مصوب شده است. 2 کیلومتر از این راه‌ها آماده شده است تا در همین روزها افتتاح شود.

تسنیم: در محورهای جنوبی استان به خصوص محور مواصلاتی دلیجان- نیم‌ور وضعیت ترافیکی و ایمنی چطور است؟

محور دیگر دلیجان- نیم‌ور است که در این محور حدود سه الی چهار فوتی وجود داشته است که به دلیل عدم حفاظ میانی یا نیوجرسی خودرو به لاین مقابل منحرف شد و حوادث تلخ اتفاق افتاد که ما در این حوادث علی‌رغم میل باطنی مانند سازمان مطبوعه سهم داریم.

یک جلسه با حضور ریاست پلیس راه کشور و استاندار و جلسه دیگر روزهای گذشته با مدیریت بحران مطرح شد و خرید جرثقیل جزو مطالبات ما است هرچند پیگیری خرید جرثقیل از وظایف فرماندار شهر ساوه است و باید پیگیری شود.

نبود جرثقیل خودرو سنگین در ساوه در تصادفات ساعت‌ها باعث مسدودی محور است

تسنیم: یکی از شهرهای پرحادثه و تصادف‌خیز استان مرکزی شهرستان ساوه است، قبل از ورود به مسئله وضعیت ترافیک، گذری داشته باشیم به مصاحبه سال 1400 که با جنابعالی داشتیم، در آن مصاحبه درباره نبود جرثقیل خودروهای سنگین گفتید که نبود آن سبب می‌شود در تصادفات ساعت‌ها محورهای مواصلاتی بسته شود، آیا برای حل مشکل اقدامی شده است؟

مشکل خرید جرثقیل خودروهای سنگین به صورت جزئی حل شده ولی همچنان در این زمینه مشکلات بسیاری وجود دارد، قرار دادن یک جرثقیل برای آزادراه ساوه-همدان نیز به تنهایی نمی‌تواند پوشش دهد در حالی که فقط قرارداد یک جرثقیل بسته شده است و عمده مشکل ما در حوزه ساوه-همدان هم در محور قدیم و هم آزادراه آن است.

راهداری، حوزه ساوه- تهران و ساوه-سلفچگان را پوشش می‌دهند و رسیدگی به این بخش‌ها مطلوب است و سریعاً تصادفات به کنار جاده انتقال داده می‌شوند تا منجر به حوادث بعدی نشود چراکه در برخی از حوادث، تصادفاتی بعد از سانحه اول رخ داده و متأسفانه بعضاً منجر به فوت افراد هم شده است.

مصائب تصادف در محورهای ساوه/ جاده‌ای که جرثقیل حمل خودروی سنگین ندارد

فقط یک جرثقیل جوابگوی این جاده نیست و آزادراه ساوه-همدان و ساوه-سلفچگان که خصوصی هستند باید قرارداد ببندند و یک جرثقیل را در عمق محور به طور مثال در نوبران قرار دهند چراکه در نوبران مشکلات عمده‌ای وجود دارد و تا رسیدن جرثقیل زمان زیادی طول می‌کشد. همچنین به علت سرعت زیاد در آزادراه‌ها جمع کردن تصادفات در این منطقه بسیار خطرناک است و پیشنهاد ما در این زمینه این بود آزادراه‌ها از طریق فرمانداری ساوه در شورای ترافیک مصوب شود و قرارداد جرثقیل بسته شود و نیازی نباشد از خود ساوه-نوبران و دوخان جرثقیل برود چراکه زمان زیادی حدود 4 الی 5 ساعت طول می‌کشد تا جرثقیل به این منطقه برسد ولی این درخواست که تاکنون انجام نشده است.

81 نفر براثر تصادف در محورهای مواصلاتی ساوه جان باختند

 تسنیم: اما بپردازیم به محور پر تصادف شهرستان ساوه، وضعیت در این محور مواصلاتی چگونه است؟

طی هفت ماهه امسال در آزادراه ساوه- تهران 16 نفر، آزادراه ساوه-همدان 26 نفر، محور قدیم ساوه-تهران 15 نفر،محور قدیم ساوه-همدان 24 نفر فوتی وجود داشته‌ است که این رقم بسیار بالایی در متوفیان ما بوده و بیشترین سهم فوتی مربوط به محور ساوه است.

تسنیم: در این شهرستان آزادراه ساوه-همدان و ساوه-تهران برای کاهش تلفات در این همین چند سال اخیر ساخته شد ولی باز شاهد تصادفات در این محورها هستیم فکر می‌کنید مشکل کجاست؟

سؤالی که از سوی مردم مطرح می‌شود که آمار تصادفات با تبدیل شدن بزرگراه به آزادراه کاهش پیدا می‌کند صحیح است البته وضعیت کنونی ما نسبت به وضعیت قدیم بهتر شده است و این در حالی است که اگر رتبه این آزادراه در دوران قبل آورده شود قطعا وضعیت جاده‌ها نسبت به زمان حال بدتر بوده است.

به طوری که در این جاده‌ها روزانه فوتی وجود داشت که تعداد فوتی‌ها در ماه رقم بالایی را به خود اختصاص داده بود بنابراین به طور حتم با تبدیل وضعیت به آزادراه وضعیت بهبود یافته اما بحث محورهای ساوه-تهران و ساوه- همدان باقی مانده است و نیاز است به بزرگراهی تبدیل شوند که در این جاده‌ها باز با مشکل مواجه هستیم و کیلومتر زیادی همچنان راه اصلی است و به عبارتی دوطرفه و بدون حفاظ میانی است هرچند بخشی از این جاده بزرگراهی شده است اما نیاز است بزرگراهی شود.

تسنیم: در کنار این آمار در آزادراه شاهد آمار تلفات سنگین جاده‌ای در محور قدیم هستیم، علت این حجم از تردد و حوادث چیست؟ آیا هزینه آزادراهی است یا مسائل دیگری هم دخیل هستند؟

پورشمس: بخش بسیار کمی از مردم به دلیل عدم پرداخت عوارض از جاده قدیم ساوه-همدان استفاده می‌کنند چراکه رقم عوارض به قدری نیست که مردم رغبتی به استفاده از آزادراه جدید نداشته باشند.

عمده تصادفاتی که در این جاده وجود داشت متأسفانه مربوط به بومیان این منطقه است که مجبور به استفاده از آزادراه قدیم هستند چراکه بخشی از بومیان این منطقه از جمله باغداران کشاورزان هستند که از این جاده تردد دارند شاید درصد کمی به جهت عدم پرداخت عوارض از جاده قدیم استفاده می‌کنند.

اعمال 1300 توقیف سیستمی و 160 توقیف فیزیکی خودروهای شوتی توسط پلیس راه مرکزی

تسنیم:  در هفته های اخیر در خبرگزاری تسنیم میزبان رئیس پلیس امنیت اقتصادی بودیم که گزارشی از وضعیت برخورد با خودروهای شوتی در حوزه اقتصادی و فعالیتی این پلیس اقتصادی ارائه کردند، باتوجه به خطرآفرینی این خودروها و رانندگان خودروهای قاچاق‌بر که با سرعت بسیار زیاد و عدم رعایت قانون عامل برهم خوردن نظم ترافیکی در جاده‌ها می‌شوند در حوزه پلیس راه چه تمهیدات و اقداماتی صورت گرفته است؟

متأسفانه بحث تردد خودروهای شوتی در جاده‌ها همچنان وجود دارد و از تعداد آنها اصلا کم نشده است، استان مرکزی استانِ محور است؛ یعنی نه مبدأ و نه مقصد هستیم ولی با این وجود عمده کاری که برای ریشه‌کن شدن خودروهای شوتی باید انجام شود انجام نشده چراکه اقداماتی که از مبدأ یا مقصد در این زمینه انجام شده مشخص نیست.

این در حالی است که اگر از کارشناسان این زمینه سؤال کنید گفته می‌شود باید از مبدأ و مقصد برخوردهای جدی و قاطع انجام شود ولی باز ما شاهد تردد خودروهای شوتی هستیم و باید به مردم پاسخگو باشیم و در هر جلسه‌ای حضور داریم از تردد خودروهای بدون پلاک گلایه دارند و بعضا خودروهایی هستند که به حقوق دیگران نیز تعرض می‌کنند و ما این واقعیت را انکار نمی‌کنیم.

پلیس راه طرح‌های مخصوصی برای برخورد با خودروهای شوتی دارد، در حوزه پلیس راه زمانی با خودروهای شوتی برخورد می‌کنیم که خودرو خالی و در مسیر برگشت است انجام می‌شود چراکه زمانی که خودروهای شوتی در حال حمل بار هستند و پلاک‌های خود را مخدوش می‌کنند با یکسری اقدامات قهری شاید حتی به تیراندازی و ابزار دیگر برای توقف آنها نیاز باشد که این از توان پلیس راه خارج شود و حوزه کالاهای قاچاق به این صورت می‌توانند ورود داشته باشند اما پلیس راه عمدتا با خودروهای خالی که در مسیر برگشت هستند برخورد می‌کند.

عملکرد پلیس راه در خصوص خودروهای شوتی، توقیف سیستمی است که با مقام قضائی هماهنگی لازم انجام شده است و برخورد می‌کنیم که قاعدتا این خودروها هر مقصدی داشته باشند نهایتاً باید از استان ما که به عنوان مرکز است عبور کنند که توسط پلیس راه در مسیر برگشت با خودروهای خالی برخورد می‌شود. در این راستا در هفت ماهه گذشته بیش از 1300 مورد توقیف سیستمی برروی خودروهای شوتی اعمال شد که نیمی از این خودروهای توقیف سیستمی، به توقیف فیزیکی منجر گردید که برای سیر مراحل قانونی به پلیس راه استان برگشتند. همچنین از تردد 160 دستگاه خودرو در عملیات موفق پلیس توسط پلیس راه به صورت فیزیکی ممانعت شد و این خودروها توقیف فیزیکی و به پارکنیگ منتقل شدند.

نوع برخورد با خودروهای شوتی به لحاظ اینکه به ایست پلیس توجه ندارند بسیار خطرناک است و ما نگران هستیم اگر ایستی دهیم یا ترغیبی داشته باشیم حرکت بسیار خطرناکی انجام دهند و برای رانندگان عبوری که گناهی ندارند مشکل‌ساز شود کما اینکه یک مورد به این صورت وجود داشته است ولی 11 نفر از سرنشینان خودروهای شوتی در هفت ماهه گذشته جان خود را از دست دادند و 12 نفر از فوتی‌ها مربوط به خودروهای شوتی بوده است.

33 درصد فوتی‌ها مربوط به جاده‌های فرعی و روستایی است

تسنیم: اگر جمع بندی و بحث نهایی در پایان این مصاحبه دارید بفرمایید.

توصیه بنده به رانندگان این است با توجه به اینکه بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو حین رانندگی بوده حتما توجه داشته باشند که رانندگی در جاده شرایط خاصی را دارد و کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به جلو حتی برای چند ثانیه ممکن است به جهت سرعت زیاد منجر به انحراف خودرو شود این درحالی است که اگر چنین تصادفی در شهر رخ دهد ممکن است به یک تصادفات جرحی منجر شود ولی در برون شهر ممکن است یک حادثه تلخی را رقم بزند.

از تمام رانندگان عزیز تقاضا می‌شود حتما کمربندی ایمنی خود را ببندند چراکه این روزها 90 درصد راه‌های فرعی و روستایی دوطرفه است که 33 درصد فوتی‌ها مربوط به جاده‌های فرعی و روستایی است و این میزان تعداد کمی نیست.

متأسفانه رانندگان در راه‌های فرعی و روستایی از بستن کمربند ایمنی غفلت می‌کنند، خیلی از تصادفات فوتی ما تصادفاتی است که فرد از خودرو پرتاب شده است و این نشان می‌دهد از کمربند استفاده نشده است به ویژه در راه‌های فرعی و روستایی که حضور پلیس و دوربین کمتر است بنابراین تاکید پلیس بر بستن کمربند به جهت ارزش جان انسان‌هاست چراکه اگر کمربند ببیند مطمئنن از خودرو پرتاپ نمی‌شوند.

توصیه اصلی به خانواده‌ها این است که مراقب عزیزان خود باشند، مواردی وجود داشته که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی داشتند و منجر به حوادث تلخی شده و اگر هم احساس می‌کنند جوانان و فرزندانشان این موضوع را رعایت نمی‌کنند حتما سوئیچ خودرو را در جایی امن قرار دهند تا در دسترس نباشد چراکه ممکن است جوانان به خاطر هیجانات سنی از این غفلت استفاده کنند و منجر به حادثه شود.

خانواده‌ها حتما توجه داشته باشند زمانی که عزیزشان در جاده قرار می‌گیرد توصیه‌های لازم را داشته باشند و اگر در کنار آنها باشند تذکرات لازم ازجمله بستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از تلفن همراه و رعایت کامل قوانین و مقررات و رعایت سرعت مجاز را بدهند؛ برآورد ما این است که در نهایت سرعت فقط 10 یا 15 دقیقه زودتر به مقصد می‌رسند در حالی که این زمان کوتاه ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود.

انتهای پیام/711/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)