میرنیوز

مطالبه های مردم از رئیس جمهور/کویرنشینان چشم انتظار مصوبات کارگشا

مطالبه های مردم از رئیس جمهور/کویرنشینان چشم انتظار مصوبات کارگشا 2022-12-15T07:31:24+03:30

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی از جمله استان‌های پهناور در پازل کشور بوده که آوازه‌ای کویری به خود داده است. علی رغم پتانسیل‌های ذاتی این خطه، محرومیت‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست. محرومیت‌هایی که از بی آبی و عطش دشت‌های کویر آغاز و به کوچ مرزنشینان و تخلیه حدود هزار و ۷۰۰ آبادی ختم می‌شود.

علاوه بر پیامدهای قهر طبیعت در این استان، روایت گویان پیر کویر از پروژه‌های عظیم بر زمین مانده حکایت می‌کنند. پروژه‌هایی مانند انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی، راه آهن بیرجند- یونسی، پارک موزه دفاع مقدس، موزه استکبار ستیزی طبس، سالن علامه فرزان بیرجند و چندها پروژه خرد و کلان که بهره برداری از آن‌ها نه تنها راه برون رفت از مشکلات موجود در اشتغال است بلکه پنجره جدیدی از رونق و توسعه را پیش روی خراسان جنوبی باز می‌کند.

اگرچه تاکنون قلم‌های زیادی از قصه پر غصه مصائب خراسان جنوبی روایت کرده‌اند اما باز هم در آستانه دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی پای صحبت و مطالبه مردمانی می‌نشینیم که در تمام صحنه‌های انقلاب پشت نظام ایستاده‌اند و همواره میدان دار فرامین رهبری هستند.

توجه به اقتصاد مرزهای خراسان جنوبی

کمتر از چند ساعت به سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مانده اما نوشتن از مطالبه‌های مردمی که در سخت‌ترین شرایط روزگار می‌گذرانند، ساعت‌ها نیاز دارد. مرزنشینانی که از توجه ویژه آیت الله رئیسی در دور اول سفر به استان، به بازارچه‌های مرزی مفتخر بودند اما دیری نپایید که روند کند متولیان در بازگشایی بازارچه‌های مرزی، آینده شغلی شأن را با سرنوشتی نامعلوم گره زد.

آیت الله رئیسی جمعه، ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰ در بدو ورود به شهرستان بیرجند در خصوص برنامه‌های دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی، گفت: بازارچه مرزی یک فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی است و فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش و توسعه صادرات بیانجامد.

رئیس جمهور اظهار کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است و می‌تواند وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان دهد و به نحوی به مسائل امنیت مرزها هم کمک کند.

مشکلات مرزنشینان پا برجا ماند

اما هنوز هم مرزنشینان غیور خراسان جنوبی نه تنها از اقتصاد مرزها سهمی نمی‌برند بلکه در گردابی از مشکلات اعم از قطع سهمیه سوخت مرزنشینی گرفتار بوده و در دور دوم سفر ریاست جمهور خواستار توجه ویژه به این امر هستند.

علیزاده از مرزنشینان خراسان جنوبی پیرامون این امر به خبرنگار مهر گفت: در حالی که مرز ظرفیتی عظیم برای مرزنشینان است اما مرزنشینان در خراسان جنوبی محروم از اشتغال‌های مرزی هستند.

وی ادامه داد: مناطقی که سال‌ها پیش مکانی برای امرار معاش بودند امروز جای خود را به سرمایه گذاران داده و مرزنشینان را گاهی به صورت مقطعی به کارگری می‌گمارند.

علیزاده خواستار توجه ویژه رئیس جمهور به بازگشایی بازارچه‌های مرزی شد و افزود: کارآفرینی در مناطق مرزی و توجه به معیشت مرزنشینان از مطالبه‌های این قشر است.

پروژه‌هایی که ناتمام ماند

آیت الله رئیسی همچنین در جریان سفر نخست خود به خراسان جنوبی در نشست شورای اداری، فعال کردن پروژه‌های نیمه تمام در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چنین پروژه‌هایی که زیرساخت‌های آن آماده است فعال شوند ضمن ایجاد اشتغال مشکلات اقتصادی استان نیز برطرف خواهد شد و این موضوع باید به عنوان اولویت مورد پیگیری قرار بگیرد.

این در حالی است که هنوز پروژه‌های نیمه تمام زیادی در لابه لای برخی تصمیم‌ها درجا می‌زنند و پرونده اجرایی این طرح‌ها از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

سالن علامه فرزان بیرجند که طی چند سال گذشته طعمه حریق شد، هنوز بر چهارچوبی نیمه تمام قد علم کرده و ادامه روند طرح چشم انتظار اعتبار است. هرچند بنا به گفته مسئولان، طی سفر اول رئیس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به زیرساخت‌های فرهنگی استان اختصاص یافته که با محقق شدن این امر گام بزرگی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برداشته می‌شود و نیازمند توجهی دیگر است.

همچنین پروژه‌هایی اعم از انتقال صوف آلاینده از بیرجند گره کور کرده و از ۱۴ سال پیش هنوز عملیاتی نشده است.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با مهر بیان کرد: از مقامات کشوری خواستاریم طی سفرهای استانی تنها به افتتاح طرح‌های بزرگ اقتصادی بسنده نکنند و پروژه‌های نیمه تمام شهر را که خود رونق بسیاری را به دنبال دارد، را مورد توجه قرار دهند.

رضا مبارکی با بیان اینکه شهرستان‌های خراسان جنوبی دارای مشکلات ریز و کلان زیادی بوده که باید در سفر وزرا مورد توجه قرار گیرد، افزود: همچنین خواستاریم پروژه‌های پیر استان اعم از راه آهن، انتقال آب و غیره، مصوبه‌هایی قابل اجرا به خود ببیند.

توجه به ظرفیت‌های پنهان استان

رئیس جمهور ایران اسلامی در نشست شورای اداری در اولین دور سفر به خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های پنهان خراسان جنوبی بیان کرد: معادن بسیار ارزشمندی در استان وجود دارد و باید بررسی شود که چرا حدود ۵۰ معدن که مجوز دریافت کرده‌اند مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد؟

این در حالی است که هنوز هم نه تنها ظرفیت‌های معدنی استان بلکه پتانسیل‌های کشاورزی هم در نبود کارخانه‌های فرآوری به تاراج می‌روند و نیاز است در دور دوم سفر ریاست جمهور مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر محصولاتی مانند گل نرگس، عناب و زرشک به دلیل جای خالی کارخانه‌های فرآوری به دست دلالان در بازار جا به جا شده و سو آب به جیب کشورهای همسایه می‌رود.

محمد عباس آبادی با تاکید بر اینکه خواستاریم در سفر ریاست جمهور در راستای جذب سرمایه گذار و ایجاد کارخانه‌های فرآوری به ویژه عناب مورد توجه قرار گیرد، گفت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های عظیم و بالقوه‌ای بوده که به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی آب را مطالبه اصلی مردم خراسان جنوبی دانست و گفت: طی خشکسالی‌های چند ساله منابع درآمد بسیاری از کشاورزان و دامداران از بین رفته است و تنها آب می‌تواند نجات بخش روستاها به ویژه در مرز باشد.

عباس آبادی ادامه داد: از این رو خواستاریم در اجرای طرح‌هایی اعم از انتقال آب به خراسان جنوبی و استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی تسریع شود.

راه، مطالبه‌ای دیگر از شهروندان

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه متأسفانه راه‌های خراسان جنوبی سالانه افراد زیادی را قربانی می‌کند، افزود: کویری و طولانی بودن مسیرها، کمبود مجتمع‌های بین راهی و دوطرفه بودن مسیرها باعث بروز حوادثی ناگوار می‌شود.

وی خواستار توجه ویژه به دوبانده کردن راه‌های استان شد و گفت: محورهای مواصلاتی طبس، نهبندان و سربیشه نیازمند ورود جدی مسئولان است که خواستاریم در این دور از سفر هیئت دولت به استان مورد توجه قرار گیرد.

مردم خراسان جنوبی چشم انتظار قدم‌های رئیس جمهور کشورشان هستند تا با طرح‌ها و برنامه‌های این مقام مسئول، این بار هم پنجره‌ای جدید از توسعه به روی خراسان جنوبی باز شود. باشد که مطالبه‌های به حق این دیار غیور و ولایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)