میرنیوز

بی‌آبی اصفهان؛ سایه‌ای که هر روز سنگین‌تر می‌شود/ اجرای قوانین تنها راه نجات

 بی‌آبی اصفهان؛ سایه‌ای که هر روز سنگین‌تر می‌شود/ اجرای قوانین تنها راه نجات 2022-07-25T09:28:35+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تصاویری که از پهنه خشک و بی‌آب زاینده‌رود دست به دست می‌شود موضوع امروز و دیروز اصفهان نیست. این مشکل طی سال‌ها اصفهان را تحت تاثیر قرار داده و هر روز چالش‌های بیشتری را برای این استان به ارمغان می‌آورد.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که ذخیره سد زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و 239 میلیون متر مکعب تنها 334 میلیون متر مکعب بوده و این میزان 26 درصد حجم کل این منبع آبی را شامل می‌شود. بارگذاری‌هایی که مازاد بر ظرفیت سد زاینده‌رود انجام می‌شود، امروزه به زنگ خطری برای جریان زندگی در شهرهای وابسته به این رودخانه تبدیل شده است. 

شکاف فرونشست بر دیوارهای شهر اصفهان و شهرستان‌های همجوار از آثار خشکسالی در استان است که هر روز عمیق‌تر شده و میراث فرهنگی آن را در معرض خطر قرار می‌دهد. در حالی که برخی در تلاش هستند تا این مسئله را در اصفهان کمرنگ جلوه دهند، اما شواهد از افزایش میزان فرونشست تا 22 سانتی‌متر خبر می‌دهند. این عدد برای آثار تاریخی و حتی بافت مسکونی شهر بسیار خطرآفرین بوده و هشداری جدی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این باره اظهار داشت: استان اصفهان در محدوده‌های مختلفی درگیر فرونشست است و کاهش آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های متوالی منجر به فرونشست زمین در مناطق مختلفی شده به شکلی که از مجموع دشت‌های استان، در 29 دشت سطح آب‌های زیرزمینی کاهش چشم‌گیری پیدا کرده و برخی از این مناطق از جمله دشت اصفهان- برخوار، دشت مهیار، دشت‌های اردستان، فلاورجان، کاشان و غیره تحت تاثیر این کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشکسالی درگیر فرونشست هستند.

منصور شیشه‌فروش افزود: متاسفانه حدود 90 درصد از مساحت استان همچنان تحت تاثیر خشکسالی است، از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون میزان بارش در استان حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و این کاهش بارندگی در مناطق شرق و مرکز استان به حدود 65 درصد رسیده است‌. این شرایط در کنار خشک شدن رودخانه زاینده‌رود باعث شده تا مقوله فرونشست همچنان ادامه داشته باشد.

 اما این تنها مشکل نیست، خشک شدن تالاب‌ گاوخونی و بستر رودخانه زاینده‌رود و همچنین بسیاری از اراضی کشاورزی در استان موجب ایجاد کانون‌های گرد و غبار شده و وزش باد و خیزش این کانون‌ها سبب هجوم ریزگردها به نواحی مختلف استان و آلودگی هوا می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این رابطه اظهار داشت: سه میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است و ما متاثر از کانون‌های گرد و غبار هستیم؛ در این زمینه‌ بر اجرای طرح‌ها تاکید شده است.

وی با بیان اینکه 98 درصد تالاب گاوخونی خشک شده است، عنوان کرد: طرح‌های بیابان‌زدایی، آبخیزداری و تسریع و تکمیل طرح‌ها در این بخش اهمیت زیادی در استان دارد و احیای این تالاب و زاینده‌رود می‌تواند به کاهش شدت اثرات گردوغبار، فرونشست و تنش‌های آبی کمک کند.

شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات استان اصفهان برای حل این موضوع بیان کرد: پیشنهادهای استان در این باره به تهران اعلام شده و از سازمان‌ محیط‌ زیست خواسته‌ایم که در راستای طرح‌ حفاظت از اکوسیستم‌های تالابی و قانون حفاظت از تالاب‌ها نسبت به اجرای طرح‌های احیای تالاب گاوخونی به منظور پیشگیری از ایجاد کانون‌های گرد و غبار اقدام کند.

وی افزود: همچنین از وزارت نیرو درخواست کردیم که نسبت به اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود و تامین آب این حوزه و تالاب گاوخونی برای جلوگیری از این مخاطرات اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با توجه به مطالعاتی که در 1.5 میلیون هکتار از کانون‌های فرسایش بادی انجام شده از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم درخواست تخصیص اعتبارات به استان اصفهان کرده‌ایم تا طرح‌های بیابان‌زدایی، آبخیزداری و کنترل کانون‌های فرسایش بادی را در حوزه تالاب گاوخونی انجام دهیم.

تنش‌های آبی در اصفهان تا جایی پیش رفته که به گفته مسئولان استانی 90 درصد مساحت اصفهان با کم‌آبی و خشکسالی مواجه بوده و 300 تا 380 روستا در آن با تانکر آبرسانی می‌شوند.

این آمار نشان می‌دهد که کمبود آب در استان اصفهان از سطح کشاورزی و صنعت به آب شرب رسیده و زندگی روزانه مردم را تهدید می‌کند. با شروع فصل گرما این کمبود بیشتر احساس می‌شود و خبرهایی مبنی بر افت فشار یا قطع آب از مناطق مختلف اصفهان به گوش می‌رسد. این اخبار واکنش نمایندگان اصفهان را به دنبال داشته و آنها با تذکر کتبی به وزیر نیرو خواستار پیگیری این مسئله شدند.

امیرحسین بانکی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در این باره اظهار داشت: وضعیت آب در اصفهان نگران‌کننده است و ما در گذشته در ارتباط با این موضوع تذکرات حضوری به وزیر نیرو دادیم اما الان مسئله آب شرب مطرح شده و ما مجبور شدیم که در این زمینه تذکر کتبی به وزیر نیرو بدهیم.

وی افزود: بحث آب اصفهان عمدتاً در زمینه کشاورزی مطرح می‌شود اما موضوع آب شرب هم از نگرانی‌های ما بوده و در این باره پیگیری‌هایی انجام دادیم، گزارشات میدانی از افت فشار و حتی قطع آب در برخی مناطق اصفهان خبر می‌دهند. 

 اما نمی‌توان مشکل آب استان اصفهان را با راهکارهای موقت و غیراصولی برطرف کرد. به عنوان مثال نمی‌توان برای حل معضل آب شرب در تابستان، چاه‌ها و برداشت‌ها را افزایش داد چرا که این دو خود موجب افزایش فرونشست و چالش‌های دیگر می‌شود.

در بین دلایل خشکی زاینده‌رود علاوه‌ بر کمبود بارش و مسائل طبیعی می‌توان سهم بزرگی را به عدم مدیریت صحیح این حوزه آبریز اختصاص داد. به گفته کارشناسان، اگر کاهش بارش در بالادست دلیل خشکی در پایین‌دست باشد، زاینده‌رود باید فقط 30 تا 45 روز از سال بی‌آب باشد چرا که این کاهش بارش تنها 10 تا 15 درصد است.

اولین خشکی در بستر زاینده‌رود در سال 1379 رخ داد که گواهی بر تاثیر برداشت بی‌رویه از این رودخانه بود. اما این پیامد باعث کاهش برداشت‌ها از زاینده‌رود نشد و تا سال‌ها بعد نیز انتقال آب از این رودخانه به نقاط دیگر صورت گرفت.

پس از بررسی میزان مصرف بخش‌های مختلف از حوزه آبریز زاینده‌رود مشخص شد که بخشی از آب این رودخانه به مصارف غیرمجاز می‌رسد. پمپاژها و چاه‌های غیرمجاز در بالادست عامل دیگری برای افزایش معضل خشکسالی در پهنه زاینده‌رود شدند.

در سال گذشته مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گم شدن حجمی در حدود 150 میلیون متر مکعب از آب زاینده‌رود، خواستار پیگیری و برخود وزارت نیرو با عواملی شد که موجب کاهش آورده رودخانه در شاخه کوهرنگ و پلاسجان می‌شوند. وی همچنین جبران آب انتقال یافته بدون جایگزین از زاینده‌رود را ضروری دانست و بر برخورد با پمپاژ‌ها و چاه‌های حریمی تاکید کرد.

عدم مدیریت یکپارچه در بالادست و پایین‌دست رودخانه زاینده‌رود موجب شده که برخی تصمیمات به ضرر این منبع آبی و زندگی مردم در فلات مرکزی کشور باشد. تصمیمات سنجیده‌ نشده‌ای که حالا آثار آنها وامانده نفس‌های زنده‌رود را نشانه رفته است.

آنچه می‌تواند به عنوان راه حل نهایی دستگیر وضعیت نا به سامان آب اصفهان باشد اجرای قوانین است. مصوبات و قوانین موجود در حوزه آب به‌گونه‌ای است که با در نظر گرفتن شرایط هر استان به توزیع عادلانه آب و جلوگیری از ایجاد تنش‌های آبی می‌پردازد.

به عنوان مثال مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب که بسیاری آن را تنها برنامه جامع و کارشناسی برای بازگشت حقوق مردم و کشاورزان اصفهان از زاینده‌رود می‌دانند، حاوی نکاتی است که در صورت اجرا شدن می‌‎‌تواند مشکلات آبی فلات مرکزی و استان‌های وابسته به زاینده‌رود را در مدت پنج سال حل کند، اما علی‌رغم اینکه این مصوبه در بالاترین سطح کشور در زمینه آب به تصویب رسیده ولی اجرا نمی‌شود و این باعث شده که روز به روز بر مشکلات آبی این حوزه افزوده شود.   

از آنجایی که یک‌سوم بودجه اختصاص یافته به استان اصفهان در سفر رئیس‌جمهور مربوط به زاینده‌رود و مشکلات آن است، می‌توان گفت که اجرای مصوبات این سفر گامی موثر در راستای نجات زاینده‌رود است. اما در این باره انتقادهایی نیز از سوی نمایندگان اصفهان در مجلس به سفر رئیس‌ جمهور وارد شده است.

به عنوان مثال، طغیانی معتقد است که فرستادن وزیر نیرو که متولی رسیدگی به مسئله آب است، به شهرستان چادگان که غنی‌ترین منبع آبی استان بوده و سد زاینده‌رود را دارد اشتباه بوده است در حالی که نمایندگان رئیس‌ جمهور در شرق و غرب استان آشنایی کمی با این معضل داشتند. وی همچنین با انتقاد از دیدگاه معاون رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش مصرف آب در استان برای حل این مشکل، آن را پاک کردن صورت مسئله خواند و خواستار تذکر رئیس‌ جمهور به معاون خود شد.

از طرفی شفافیت برداشت‌های آب از سرآب تا پایاب یکی از دستاوردهای سفر رئیس‌ جمهور به استان اصفهان است که موجب متوقف شدن هرگونه برداشت غیرمجاز و هدر رفت آب می‌شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در ارتباط با وضعیت مطالبات مردمی سفر رئیس‌ جمهور اظهار داشت: مطالبات مردمی در سفر ریاست جمهوری احیای رودخانه زاینده‌رود بوده و این موضوع در صدر درخواست‌های مسئولان و مدیران استانی نیز قرار داشته است؛ بر همین اساس برنامه اقدامی آماده شده و به تهران اعلام شده است.

مهران زینلیان افزود: کارگروه‌های متعدد در ارتباط با این موضوع از جمله مسئله فرونشست تشکیل شده و موارد در حال پیگیری برای انجام است.

وی ادامه داد: قول‌های بسیار خوبی از تهران گرفتیم و امیدواریم که برنامه‌ها و هدف اصلی ما که احیای زاینده‌رود است محقق شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به بازه زمانی تحقق مصوبات سفر رئیس‌ جمهور در ارتباط با زاینده‌رود عنوان کرد: همان طور که زاینده‌رود طی سال‌ها به این شرایط دچار شده، احیای آن نیز یک برنامه دراز مدت است و ما امیدواریم که در برنامه‌ای سه تا چهار ساله بتوان این موضوع را به نتیجه رساند.

وی تصریح کرد: آب شرب، فرونشست و آب مورد نیاز کشاورزان همه یک موضوع بوده و آن احیای زاینده‌رود است؛ مسئله فرونشست زمانی برطرف می‌شود که آبخوان تغذیه شده و آب به سفره‌های زیرزمینی برگردد.

زینلیان با بیان اینکه خط قرمز ما آب شرب مردم است، گفت: الان آخرین مرحله بازگشایی رودخانه برای کشاورزان غرب اصفهان است و تا چند روز آینده ادامه دارد اما زمان بازگشایی بعدی بر اساس بارش‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

به طور کلی می‌توان بیان داشت که مصوبات سفر رئیس‌ جمهور به استان اصفهان دربردارنده حداقل‌های لازم برای کمک به وضعیت آب استان است و بهبود شرایط مستلزم اجرای صحیح این مصوبات است. همواره رعایت قوانین در حوزه زاینده‌رود مورد تاکید بوده و این تنها راه برای نجات بستری است که روزی به عنوان پرآب‌ترین رودخانه فصلی کشور از آن یاد می‌شده است.

انتهای پیام/174/ح

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)