میرنیوز

بُعد حقوقی مسئله زاینده‌رود نادیده گرفته شده است

بُعد حقوقی مسئله زاینده‌رود نادیده گرفته شده است 2022-07-23T13:55:22+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طغیانی ظهر شنبه در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت مدیره کانون وکلا و شماری از حقوقدانان استان اصفهان برای پیگیری پرونده‌های حقوقی پیرامون زاینده رود، اظهار داشت: اگر امروز در مورد مسائل و مشکلات مختلف از مردم اصفهان بپرسیم که اولویت اول برای شما چیست بی تردید در این شهر ۲ میلیون نفری، ابتدا خشکی رودخانه و تبعات زیست محیطی مانند فرونشست زمین و مسائل مرتبط با آن است و در شرق و غرب اصفهان به شکل کشاورزی و معیشت مطرح می‌شود اما شهر اصفهان با مسائل محیط زیستی و فرونشست درگیر است.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها پیگیری‌های زیادی درباره زاینده‌رود انجام و از ابعاد مختلف دنبال شده است، افزود: زمانی پیگیری‌ها از طریق مجلس و نمایندگان یا دوره‌ای از سوی استاندار و فرماندار و مدیران استانی انجام شده اما متأسفانه آنچه که کمتر پرداخته شده پیگیری حقوقی و مسئله حقوقی زاینده‌رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بُعد حقوقی مسئله زاینده رود به این دلیل سروکار داشتن با قانون، حقابه‌ها، سهم‌آبه‌ها و حقوق مردم همیشه پررنگ بوده اما نادیده گرفته شده است.

طغیانی با بیان اینکه تاکنون پیگیری زیادی درباره ابعاد حقوقی پرونده زاینده‌رود نداشتیم، ابراز داشت: نتیجه این شده که اکنون در شهر اصفهان از گرفتن حقابه محروم هستیم درحالی که این شهر طبق طومار شیخ بهایی حقابه دارد و برخی مناطق که اکنون مسکونی شده، پیش‌تر اراضی کشاورزی بوده و حقابه داشته است، اَنهار و مادی‌های شهر و خود شهر اصفهان حقابه داشته است اما در حال حاضر از حقابه محروم است.

وی افزود: در حالی که در بالادست بسیار بسیار فراتر از آن چیزی که اساساً حقابه نیست و دولت به عنوان سهم اشتراکی سالانه تعیین کرده، می‌گیرند و حتی در مواردی که تخصیصی به آنان داده نشده با پیگیری حقوقی، تخصیص می‌گیرند و بیش از آنچه که حقشان است می‌گیرند اما این‌جا حقابه داده نمی‌شود و معطلی می‌ماند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: نزدیک دو سال است که پرونده‌های حقوقی زاینده رود را بررسی می‌کنم، مشکل اصلی عدم پیگیری حقوقی مسئله زاینده رود است.

طغیانی ادامه داد: آخرین نمونه که با پیگیری حقوقی اتفاق افتاده، ۳۱ پروژه تخصیص‌های بالادست است که در دهه ۸۰ در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ برای ۳۱ طرح کشاورزی گرفته شده و اکنون با پیگیری حقوقی، دادگاه وزارت نیرو را مکلف کرده آب به اینها داده شود در حالی که حقابه های طوماری و حقوقی ما معطل است و کسی در این سیستم وزارت نیرو نمی پرسد که وقتی حقابه طوماری معطل است آیا اساساً دادن تخصیص‌های دهه ۸۰ معنا پیدا می‌کند؟ از نظر قانونی باطل است اما قاضی رأی داده و دنبال دریافت این تخصیص‌ها از وزارت نیرو هستند.

اصفهان مصداق آش نخورده و دهان سوخته شده است

وی با بیان اینکه رعایت نشدن قانون و هرج و مرج سبب مشکلات عدیده‌ای در حوضه زاینده‌رود شده است، افزود: رودخانه پلاسجان که یکی از سرشاخه‌ها و منابع تأمین کننده زاینده رود بوده از فریدن و فریدونشهر، اکنون نه تنها خود رودخانه به دلیل برداشت غیر مجاز خشکانده شده بلکه طرح انتقال آب چشمه لنگان و خدنگستان که قرار بوده به رودخانه زاینده‌رود از این مسیر منتقل شود، عملاً استفاده می‌شود؛ یعنی اصفهان مصداق آش نخورده و دهان سوخته شده است در حالی که قرار بوده این تونل‌های انتقال آب تخصیص‌های اضافه‌ای که از رودخانه زاینده‌رود داده شد، تأمین کنند اما به مصارف جدید می‌رسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه پرونده حقوقی زاینده رود جدی است و متعدد باید پیگیری شود، تصریح کرد: باید در مورد زاینده رود پیگیری جدی و هماهنگ را آغاز کنیم.

طغیانی با تاکید بر اینکه در مسئله زاینده رود به هیچ وجه بیشتر از حقمان نمی‌خواهیم، خاطرنشان کرد: آنچه که باید مبنا قرار گیرد قانون و حقوق است؛ اگر صنعت آب اضافه می‌گیرد باید دستش را کوتاه کرد، اگر کشاورزی بیشتر از سهم خود برداشت می‌کند باید به حق خود قانع کرد و وزارت نیرو موظف است شرب مردم را تأمین کند.

وی با بیان اینکه هیچ تدبیر جدی برای جریان حداقلی آب در زاینده‌رود نمی‌شود، ابراز داشت: در حالی که طبق برآوردها با ۵۰ میلیون مترمکعب آب جریان دائمی زاینده‌رود اصفهان تا پل آبشار امکان پذیر است.

لزوم پیگیری حقوقی تخلفات پرونده‌های فروش پساب

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تخلفات و پرونده‌های فروش پساب، گفت: تخصیص سالانه شرب اصفهان و کاشان اگر حدود ۳۲۰ میلیون مترمکعب باشد، پساب خروجی حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال می‌شود؛ وزارت نیرو با تعرض به حقابه‌ها اکنون حقابه‌های محیط زیست را نمی‌دهد و در مقابل آن تعهدی نیز در برابر تأمین حقابه ها از طریق پساب هم ندارد اما اکنون کاشان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب پساب را به فولاد کویر فروخته که در دل کویر مصر با پساب فولاد تولید کنیم.

طغیانی افزود: شهرداری اصفهان تخصیص قابل توجهی از تصفیه خانه شمال دارد که اکنون با فشاری که کشاورزان شمال می‌آورند یک لیتر پساب تحویل این نهاد نمی‌شود و شهرداری برای برای آبیاری فضای سبز آب را از طریق چاه‌ها از دل آبخوان درمی‌آورد.

وی با اشاره به وجود بیش از سه هزار حلقه چاه در شهر اصفهان برای مصارف شرب و کشاورزی، تصریح کرد: لازم است برای پیگیری حقوقی مسئله زاینده‌رود همه کمیته‌ها و کارگروه‌ها و پیگیری‌ها در سازمان‌های مختلف استان تجمیع شود و با هماهنگی پرونده‌های حقوقی دنبال شود.

تغییر اقلیم یا خشکسالی علت اصلی بحران آب در کشور نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است برای زیرساخت‌های حقوقی و تثبیت حقابه‌ها، بلوک‌بندی‌های کشاورزی به پروانه‌های مصرف تبدیل شود، گفت: پیش‌تر زیاد مطرح می‌شد که خشکسالی و تغییر اقلیم عامل مشکلات و مسائل حوزه آب است اما پیگیری‌های بعدی ما نشان داد که سهم تغییر اقلیم و خشکسالی در این مسائل چندان نیست.

طغیانی خاطرنشان کرد: طبق گزارش فراکسیون محیط‌زیست سهم تغییر اقلیم در خشکی دریاچه ارومیه ۱۷ درصد است و سوءمدیریت، سد سازی ها و حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و … علل عمده خشکی این دریاچه بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال آبی کنونی (مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود داشتیم که تفاوت حدود ۲۰۰ میلیمتری با بلند مدت چهل ساله دارد، ابراز داشت: مقایسه این آمار حاکی است که کم بارشی یا تغییر اقلیم عامل اصلی مسائل عدیده در حوضه زاینده رود نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبق تابلو مصارف وزارت نیرو استان چهارمحال و بختیاری از سرچشمه ۲۳۷ میلیون مترمکعب حقابه دارد و تخصیص امسال ۸۵ میلیون مترمکعب بوده اما برآوردهای خود مدیران حوضه آبریز از سبزینگی که در بالادست اتفاق افتاده است برداشت حداقل ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال در بالادست اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

طغیانی افزود: این سوءمدیریت ها سبب شده تا پایین دست حوضه‌های آبریز از جمله ارومیه و گاوخونی خشک شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نقشه فرونشست دشت اصفهان را که توسط سازمان زمین شناسی کشور تهیه شده، خوفناک توصیف کرد و گفت: شدت فرونشست زمین در شمال، غرب و خوراسگان در شرق اصفهان فاجعه است و اگر اکنون اقدامی نکنیم تا سه سال آینده برخی از مناطق شهر اصفهان بی تردید خالی از سکنه می‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)