میرنیوز
بابک گلزار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مدارس زمینه مهم شکوفایی خلاقیت را که همان هنر درست فکرکردن است را فراهم میکند.
وی ادامه داد: نحوه تعامل دانشآموز در مدرسه، روشهای یاددهی، برنامهها، جو مدرسه و شرایط مناسب برای تجربه ایجادکردن از جمله شاخصهایی برای ایجاد حس کنجکاوی، تفکر، ابداع و نوآوری برای خلاق شدن کودکان است.
به گفته گلزار، مدرسه در مدیریت هیجان و کنترل احساسات، درست فکرکردن، به تأخیر انداختن خواستهها، روشهای تصمیمگیری، تقویت جرئت، جسارت، اعتمادبهنفس، شناخت توانایی، یادگیری گروهی و مشارکتی میتواند کودکان را برای درست تصمیم گرفتن و آمادهشدن برای زندگی سالم آماده کند.
این کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: مدرسه مراقبت از جسم، روح و روان، کنترل و پیشگیری از مخاطرات زندگی، آموزش صبر، تقویت تمرکز، دقت، هماهنگی حواس و از همه مهمتر به یادگیری شرایط لازم برای پرورش شخصیت همهجانبه کودکان میپردازد.
وی تصریح کرد: رابطه شکوفایی شخصیت کودکان در ابعاد گوناگون با خلاقیت ازآنجهت ارتباط دارد که خلاقیت مانند شخصیت دارای ابعاد گوناگون هنری، ساختن، درستکردن، خلق داستان، رفع مشکل، ایجاد راهحل و غیره است.
این مدیر مدرسه با بیان اینکه خلاقیت نیاز به آموزش و یادگیری ندارد، ادامه داد: خلاقیت نیازمند محیط مساعد برای رشد و شکوفایی است.
گلزار با بیان اینکه لازمه پرورش خلاقیت در کودکان فراهم شدن بستر مناسب در خانه و مدرسه برای تجربهکردن، ابراز کردن، نشاندادن توانایی و ایجاد و تقویت احساس خودارزشی است، افزود: خلاقیت کودکان از ساختن خیال در ذهن، تصورات ذهنی، ساختن و درستکردن و زمینهسازی فرصت برای نشاندادن و بازگویی آنچه که پرورانده است، آغاز میشود.
مدیر مدرسه ابتدایی رشادت اردبیل با بیان اینکه در رشد یا خاموشی خلاقیت نگرش والدین و مربیان مدرسه در مواجه با ابتکارات، عرضه ایدهها و آفرینشهای کودکان خلاق است، اظهار کرد: شخصیت کودکان مانند بزرگسالان ایجاب میکند که در خود احساس خود ارزشی و کرامت کنند بنابراین برنامهها و محیط مدرسه در به سرانجام رساندن خلاقیت کودکان خیلی مهم هستند.
این کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی تشریح کرد: مدرسه میتواند انگیزه و رغبت تقویت علاقه و توانا شدن در کودکان ایجاد کند یا باعث سکوت و سلب خلاقیت کودکان شود.
گلزار با اشاره به اینکه فضای آزاداندیشی در محیط مدرسه میتواند کودکان خلاق و هدفدار برای اثبات توانایی خویش را تربیت کند، تصریح کرد: رابطه خلاقیت با تربیت نزدیکتر و هدفمند است اما امروزه محیط مدارس آموزشمحور است درحالیکه باید تربیت محور باشند.
وی با بیان اینکه خلاقیت فرایند و ایجاد بستر مناسب برای رشد سازگار است، بیان کرد: کارکرد اصلی مدارس بر تربیت کودکان در ابعاد ساحتهای چندگانه در سند تحول بنیادین مورد تاکید است اما چنین فضایی در مدرسه تابهحال ایجاد نشده است و مدارس اغلب محیط مسابقه علمی و رقابت و نتیجه محور اداره میشوند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
دیدار رئیسی و علیاف آغاز شد + تصاویر
بهرهبرداری از بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعهسی" برای ایران و آذربایجان
۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام میشوند
دستگیری فرد مرتبط با شبکههای معاند در اصفهان
روند نزولی جمعیت متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
افتتاح سد قیزقلعهسی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
سانحه برای بالگرد رئیسجمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه بالگرد رئیسی
علیاف: دخالت بیگانگان را برنمیتابیم/ از ایران حمایت میکنیم
امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد دادهاند
رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
وحیدی: هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیدهایم
محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
تداوم دستاندازیها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستانگذران به مازندران
حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
انتقام ایران پاسخی به خباثتهای رژیم صهیونیستی بود
دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
جزئیات رقابتهای جهانی تکواندو در کیش
تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
پیشبینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان