میرنیوز

درآمد ۲ تا ۳ برابری قانون کار در اهالی روستای کوله‌پشتی‌ها!

درآمد ۲ تا ۳ برابری قانون کار در اهالی روستای کوله‌پشتی‌ها! 2022-04-11T09:31:00+04:30

به گزارش ایسنا، صبحگاهان آنگاه‌که خروس خوش‌خوان همسایه آواز بیدارباش را سر می‌دهد و گلدسته‌های سپیده‌دم در گوش این تکه از زمین خدا اذان را ندا می‌دهد، سجاده سحرخیزی آنان را به خود فرامی‌خواند و ته‌مانده‌های تاریکی شب و بستر، از چشم‌هایشان فرومی‌ریزد و با نماز صبح تک‌تک اهالی در یک روز تازه دیگر با یک حس خوب صبح می‌شوند.

اینجا جاییست که در هوای پاک صبحگاهش آنگاه‌که صبحانه خود را در کنار درختان سرسبز و پر میوه‌اش، در اوج آرامش صرف کردند و هوای تازه صبح را به تک‌تک سلول‌های وجود خود تزریق کردند،  آهنگ چرخ‌خیاطی‌های کارگاه هر خانه با دستان پرتلاش و توانمند خیاطان روستا برای خلق یک روز پرتلاش دیگر هم‌آوازی تکاپو و تلاش برای لقمه نانی حلال را سر می‌دهند.

ساریجلو  معروف به روستای کوله‌پشتی‌ها روستایی است که کوله‌پشتی‌های اهالی این روستا پر از خاطرات زندگیست لبریز از فانوس امید به فردا، کوله‌پشتی‌هایی پر از تکه‌های لبخند و مهربانی و پر از تلاش که شاید روزی یکی از همین کوله‌پشتی‌ها نیز نصیب شما شود.

"ساریجلو" روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رزن در استان همدان بافاصله ۴۵ کیلومتری از شهر رزن در کنار کشاورزی، اشتغال بسیاری از اهالی روستا با کمک اعضای خانواده دوخت کیف و کوله‌پشتی است و به‌واسطه همین به روستای "کوله‌پشتی‌ها" معروف شده و آوازه‌ی کوله‌پشتی‌های این روستا، کشورهای همسایه را نیز از مشتریان پروپاقرص خودکرده و ساریجلو را اصلاً به نام روستای کوله‌پشتی‌ها می‌شناسند.

روستای ساریجلو با تولید سالیانه ۲۰۰ هزار کیف و کوله‌پشتی توسط کارگاه‌های خانگی مستعد تبدیل‌شدن به پایلوت و قطب تولید کیف و کوله‌پشتی در کشور بوده که تحقق این امر توجه و نگاه دوچندان به این مهم را می‌طلبد،توجه به برند سازی ،ساماندهی کارگاه‌های خانگی و ایجاد خوشه صنعتی، بیمه و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و نوسازی تجهیزات کارگاه‌ها هر یک به سهم خود از نقش مؤثری در تبدیل این روستا به قطب مهم تولید "کیف و  کوله‌پشتی" برخوردار خواهد بود.

بخشدار مرکزی رزن با اشاره به روستای ساریجلو گفت:روستای ساریجلو از روستاهای دهستان خرقان رزن بوده که به دلیل رونق کارگاه‌های خانگی تولید کیف و کوله‌پشتی به روستای کوله‌پشتی‌ها و خیاطی معروف بوده و با حمایت‌های لازم می‌توان این روستا را به قطب و تولید کیف و کوله‌پشتی در سطح استان و حتی کشور تبدیل کرد.

ابوالفضل قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اهالی این روستا صنعت تولید کیف را حتی در سایر مناطق و روستاهای هم‌جوار و دیگر مناطق گسترش داده‌اند و در این مناطق  نیز اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولیدی و اشتغال برای افراد این روستاها کرده‌اند.

دورخیز بخشداری مرکزی رزن برای ایجاد و احداث شهرک صنفی 

وی در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی مشاغل خانگی کیف و کوله‌پشتی سطح روستا ساماندهی نشده‌اند و این امر نیازمند ایجاد و احداث شهرک صنفی برای این روستا خواهد بود، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم  بخشداری مرکزی رزن برای روستای ساریجلو پیگیری ایجاد شهرک صنفی روستایی است تا با ایجاد این شهرک این مشاغل با استقرار در این مکان ساماندهی شوند.

قاسمی بابیان اینکه  برای ایجاد شهرک صنفی روستایی ساریجلو باید مکان مناسبی پیش‌بینی و در نظر گرفته شود ،افزود:با ایجاد شهرک صنفی روستایی در ساریجلو  بحث دانش‌بنیان نیز در آن پیش‌بینی خواهد شد تا با این اقدام تولیدکنندگان این روستا بتوانند در تولیدات خود به سمت نوآوری و ابتکارات جدید حرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه  وجود شهرک صنفی  در کنار هر یک از روستاهای این‌چنینی و ساماندهی کارگاه‌های موجود در بافت هر روستا در حاشیه روستا  ضمن سهولت در دسترس بودن از نقش مؤثری در کاهش مشکلات این روستاها برخوردار خواهد بود، یادآور شد: تمرکز کارگاه‌های خانگی روستا در یک محل مشخص علاوه بر  اجتماع این واحدها در یک مکان ،می‌تواند سبب جذب مشتری‌های زیادی برای آن‌ها شود. 

ضرورت برند سازی تولیدات کیف و کوله‌پشتی ساریجلو

قاسمی بابیان اینکه کارگاه‌های مشاغل خانگی تولید کیف و کوله‌پشتی روستای ساریجلو  برندسازی ندارند و استراتژی برند برای کسب‌وکار دارای مزایای متعددی خواهد بود، یادآور شد: این امر پشتکار و پیگیری واحدهای تولیدی روستا و نیز رابطه دوسویه بین دستگاه‌های اجرایی و هریک از کارگاه‌های تولیدی را می‌طلبد.

یکی از کارآفرینان و تولیدکنندگان کیف و کوله‌پشتی روستای ساریجلو  بابیان اینکه پیش‌ازاین دارای شرکت تولیدی کیف متمرکز بانام برند "ساج" بودم، اظهارکرد: در این شرکت با آموزش به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از کارآموزان در حال حاضر هر یک از این افراد دارای کارگاه مستقل برای خود بوده و یا با افراد دیگری کار می‌کنند که این امر  برای ما بسیار لذت‌بخش است.

قربانعلی یوسفی به ایسنا گفت: این شرکت به دلیل سرمایه‌گذاری در منطقه محروم دارای ۱۰ سال معافیت مالیاتی بود که عدم لحاظ شدن این معافیت مالیاتی و دیگر مشکلات چون مشکلات بیمه و تأمین اجتماعی، عدم‌حمایت، عدم شفافیت قوانین و برخی از سنگ‌اندازی‌ها و عدم اعمال برخی قوانین توسط ما به دلیل عدم امکان اعمال اجرا موجب آن شد که ناخواسته فعالیت این شرکت را به سمت کارگاه‌های خانگی سوق داده و این شرکت در سال ۹۳ تعطیل شود.

یوسفی بابیان اینکه روند سوق دادن شرکت تولیدی به سمت کارگاه‌های خانگی چندان هم ناخوشایند نبود و چندان هم بد نشد و در کاهش هزینه‌ها ازجمله کاهش هزینه سرویس ایاب و ذهاب کارگران شاغل در شرکت که از شهرستان‌ها و روستاهای اطراف می‌آمدند از نقش مؤثری برخوردار بود، افزود: بسیاری از کارگران این شرکت را بانوان تشکیل می‌دادند که با تعطیلی شرکت راغب بودند  و درخواست داشتند که امکانات و مواد اولیه لازم برای دوخت کیف و کوله‌پشتی تحویل آنان داده‌شده و آنان در کنار رسیدگی به خانه‌داری و فرزندان در منازل خودکار دوخت و تولید را نیز انجام و تولیدات را تحویل دهند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر  به شکل کارگاهی و مشاغل خانگی در حال فعالیت هستیم، تصریح کرد: در زمان فعالیت شرکت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کیف در ایران بودیم که هم‌اکنون نیز این روند ادامه دارد اما به دلایل پیش‌آمده ذکرشده در حال حاضر به‌صورت کارگاهی در شهر رزن و روستای ساریجلو و  روستاهای اطراف شهرستان در حال تولید هستیم .

یوسفی در ادامه با اشاره به اینکه زادگاهم روستای ساریجلو بوده و پایلوت کار در ساریجلو شکل‌گرفته و سپس به روستاهای اطراف گسترش داده‌ایم، یادآور شد: با تولید کیف و کوله‌پشتی به‌صورت کارگاهی و مشاغل خانگی علاوه بر شهر رزن و روستای ساریجلو برای ۱۰ روستای  شهرستان نیز به تعداد ۱۰۰ نفر موفق به ایجاد اشتغال شده‌ایم که این روستاها برای ما فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد:ر با فعالیت کارگاهی کیف و کفش به‌صورت اشتغال خانگی در روستای ساریجلو اشتغال خوبی ایجادشده  و موجب آن شد تا افراد بیشتری نسبت به این شغل ترغیب شوند.

یوسفی بابیان اشاره به فعالیت شش کارگاه کیف و کوله‌پشتی در روستای ساریجلو اظهار کرد: کارگاه‌های کیف و کوله‌پشتی در روستای ساریجلو، شهر رزن و روستاهای اطراف به‌صورت زنجیره‌ای بوده و هریک برای چهار تا پنج نفر به‌صورت مستقل و خانوادگی اشتغال خانگی ایجاد کرده است .

درآمد ماهیانه ۱۰ میلیون تومانی برای هر خانواده ساریجلو

وی  تعداد کارگاه‌های کیف و کوله‌پشتی به‌صورت اشتغال خانگی را در روستای ساریجلو  تعداد ۲۰ واحد دانست و یادآور شد: درآمد این شغل برای یک خانواده سه و چهار نفره به‌اندازه درآمد یک کارمند عادی بوده و امورات زندگی آنان در حد یک زندگی متوسط و معمولی می‌چرخد و یک خانواده می‌تواند ماهیانه در حدود ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

تولید سالیانه ۲۰۰ هزار کیف و کوله‌پشتی 

یوسفی با اشاره به تولید سالیانه ۲۰۰ هزار کیف و کوله‌پشتی در روستای ساریجلو افزود: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش واردات وضعیت بازار تولید کیف و کوله‌پشتی ساریجلو رونق خوبی به خود گرفته و شرایط خیلی خوبی برای ما در رابطه با صادرات پیش‌آمده است.

صادرات تولیدات کیف و کوله‌پشتی ساریجلو به کشورهای آسیای میانه

وی بابیان اینکه کشورهای همسایه چون کشورهای ارمنستان، افغانستان،عراق، شهر نجف و کربلا... ازجمله مشتریان خرید تولیدات کیف و کوله‌پشتی روستای ساریجلو هستند،ادامه داد: مشتریان و تجّار افغانستانی با خرید تولیدات کیف و کوله‌پشتی این روستا با شرایط خاص خود این تولیدات را به کشورهای آسیای میانه صادر می‌کنند و با ارتباط اقتصادی خوبی که با آسیا میانه دارند حتی بهتر از ما کارهای تولیدشده را به آسیای میانه صادر کرده و می‌فروشند.

این کارآفرین و تولیدکننده کیف و کوله‌پشتی  باسابقه ۳۵ ساله فعالیت بابیان اینکه کیف مدرسه‌ای و کوله‌پشتی و کوله مسافرتی ازجمله تولیدات کارگاه‌های کیف روستای ساریجلو به شمار می‌رود یادآور شد: باوجودآنکه شرایط بازار و نوع نمونه مدل‌ها فرق دارد و برخی مواقع نیز کارهای سبک مدرسه‌ای درزمینهٔ کیف و کوله  در این روستا تولید می‌شود.

یوسفی گفت: در دو سال گذشته ۹۰ درصد شرایط کرونا تولید کیف و کوله این روستا را به دلیل تعطیلی مدارس تحت تأثیر خود قرارداد و شرایط کاری را برهم زد و بیشتر تولیدات روی دست تولیدکنندگان می‌ماند.

ساریجلو مستعد تبدیل‌شدن به قطب تولید کیف و پوشاک

وی در ادامه با تأکید بر اینکه می‌توان این حرفه را توسعه و گسترش بیشتری در منطقه داده و تعداد کارگاه‌ها را با حمایت لازم و با اشتغال‌زایی هر چه بیشتر افزایش داد و با این حمایت‌ها ساریجلو را تبدیل به شهر و قطب تولید کیف و پوشاک کرد و یکی ازجمله اهداف بنده همین است، بیان کرد: متأسفانه قوانین متعدد و عدم شفافیت باعث شده که  هنوز به آن اهدافی که می‌خواهیم نرسیم.

یوسفی خاطرنشان کرد:در سال جدید در بحث حمایت با استاندار  و فرماندار شهرستان رزن  صحبت‌هایی داشته‌ایم و قول مساعد داده‌اند که حمایت و همکاری لازم را داشته باشند و  با این حمایت‌ها نسبت به نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات کارگاهی اقدام و با استفاده از تسهیلات لازم، امکانات کار را گسترش داد.

ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات کارگاه‌های روستای ساریجلو

وی در ادامه ۹۵ درصد مواد اولیه این حرفه را وارداتی دانست و گفت: نبود تجهیزات و چرخ‌های صنعتی و فرسودگی چرخ‌ها یکی از مشکلات این کارگاه‌ها بوده که نیازمند به‌روزرسانی هستند ضمن اینکه این نوع از چرخ‌های صنعتی در کشور تولید نمی‌شود .

یوسفی اضافه کرد:چرخ‌ها و ماشین‌آلات بسیاری از این کارگاه‌ها فرسوده و قدیمی و مربوط به ۲۰ یا ۳۰ سال پیش بوده و باید یک انقلاب صورت گرفته و این ماشین‌آلات به‌روز شوند چراکه ماشین‌آلات و چرخ‌های جدید دیجیتالی و دینام‌های تغییریافته با مصرف برق کمتر هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث صادرات کیفیت مهم بوده و اگر ماشین‌آلات به‌روز باشد صادرات خیلی بهتر و خوبی خواهیم داشت، گفت: در همین رابطه درخواست و مشکلات خود را به استاندار و فرماندار شهرستان ارائه داده‌ایم و قول همکاری و حمایت داده‌اند.

ضرورت حذف قوانین دست‌وپا گیر در پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت

یوسفی گفت: در رابطه با تسهیلات تبصره ۱۸ که قرار است پرداخت شود انتظار می‌رود قوانین دست‌وپا گیر حذف و برداشته شود تا با این قوانین به‌راحتی بتوان تسهیلات گرفت.

وی بابیان اینکه برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت داستان بانک جداست و  پروسه زمانی مصوبات استانی داستان جدا ،یادآور شد: گفتمان دولت قبل خوب بود در عمل زیر صفر بود، انتظار داریم با حذف پیچ‌وخم‌های اداری و حذف  دست‌انداز و گیرهای اداری و کاغذبازی و سردرگم شدن دوسه‌ساله، از این اداره به آن ارگان و از آن مصوبه به مصوبه دیگر حمایت لازم را از این کارگاه‌ها و کارآفرینان در این زمینه با تسهیلات ارزان‌قیمت واقعی را داشته باشند و هنگامی‌که کارآفرین به بانک معرفی می‌شود تنها بانک با کارآفرین طرف باشد نه با ارگان و یا مصوبه اداره‌ای دیگر که هیچ ارتباطی با کار، کارآفرین و تولیدکننده ندارد.

ضرورت تولید مواد اولیه کیف و کوله‌پشتی در شهرستان رزن

این کارآفرین تأکید کرد: اگر می‌خواهیم تولیداتمان در سطح شهرستان رزن گسترش یابد و شهرستان برای تولید این محصول  پایلوت شود باید بتوان در شهرستان مواد اولیه این محصول را هم تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساختمان و سوله شرکت تولیدی کیف و کوله تعطیل‌شده ما در رزن خالی و بدون استفاده  است، تصریح کرد: هدفم این است تا از این امکانات و تجهیزات با حمایت دولت استفاده کرده و برای تهیه مواد اولیه محصولات کارگاه‌های کیف و کوله‌پشتی روستای ساریجلو و شهرستان رزن تولید پارچه‌های پوشش‌دار ضد آب برای صنایع کیف و چمدان و کفش را در آنجا آغاز کنم که پیشنهاد آن را نیز ارائه داده‌ام.

وی گفت: اگر بتوانیم چنین محصولاتی در شهرستان رزن و در همین شرکت تولید کنیم بدون شک افراد تولیدکننده دیگری از شهرهای دیگر ترغیب خواهند شد که محصولات خود را در شهرستان رزن تولید کنند.

راه را برای پایلوت شدن رزن در تولید کیف و کوله‌پشتی بازکنیم

یوسفی خاطرنشان کرد: این‌که صرفاً بگویم ۱۰۰۰ واحد تولیدی راه‌اندازی می‌کنم گزافه است و ما باید کاری کنیم که حداقل موجی ایجاد شود که دوستان و همکاران دیگر نیز  ترغیب به اشتغال‌زایی در شهرستان شوند و راه را برای قطب و پایلوت شدن رزن و روستای ساریجلو در تولید کیف و کوله‌پشتی باز کرد.

وی بیشتر محصولات تولیدی کارگاه‌های خانگی تحت پوشش خود را کیف مدارس،کوله‌پشتی، کوله مسافرتی برشمرد و افزود: تولید چمدان و کفش هم می‌توان به‌راحتی با حمایت مسئولین امر تولید کرد ضمن اینکه مجوز آن راداریم و قطعاً با حمایت‌های لازم می‌توان اشتغال چندین برابر را در این زمینه رقم زد و تعداد کارگاه‌های اشتغال خانگی در این رابطه را افزایش داد.

عدم استقبال کارگاه‌های خانگی از ایجاد خوشه صنعتی در ساریجلو

یوسفی در رابطه با ساماندهی کارگاه‌های خانگی تولید و دوخت کیف و کوله‌پشتی ساریجلو اظهار کرد:بحث خوشه صنعتی برای ساماندهی این کارگاه‌های خانگی مطرح شد اما متأسفانه همکاران استقبال نکردند و ترجیح می‌دهند در منزل فعالیت داشته باشند ضمن اینکه خوشه صنعتی در چند جا از خوشه صنعتی لاستیک، خوشه صنعتی منبت روستای کاج  انجام شد اما بعد از چند سال به دلیل اینکه زیرساخت و موقعیت و پتانسیل آن وجود نداشت شکست خورد و تنها در این رابطه خوشه صنعتی "کِردآباد" در حوزه پوشاک موفق بوده است.

این تولیدکننده همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ‌یک از تولیدات کارگاه‌های خانگی سطح ساریجلو برند نیست بر ضرورت برند سازی تولیدات تأکید کرد و گفت: این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و استقبال همکاران از این امر است.

رقیه بیگدلی نیز یکی از زنان این روستا بوده که به‌اتفاق همسر و فرزند خود درزمینهٔ دوخت کیف و کوله‌پشتی توانسته‌اند با اشتغال خانگی در منزل خود فعالیت داشته باشند.

بیگدلی بابیان اینکه سفارش کیف دوزی همراه با مواد اولیه لازم را تهران به ما می‌دهد و ما به‌عنوان کارگر کار تولید و انجام سفارش‌ها را بر عهده‌داریم گفت: میزان درآمد در این حرفه به این نحو است که هر چه سفارش‌ها بیشتر باشد قطعاً درآمد نیز بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۸ تا ۹ ساعت در منزل به‌صورت سه نفره مشغول به تولید و دوخت کیف هستیم ،بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از بانوان روستای ساریجلو در این حرفه اشتغال داشته و در منزل خود هر یک با تهیه چند دستگاه چرخ‌های خیاطی به همراه خانواده در تولید کیف و کوله‌پشتی فعالیت دارند .

ضرورت ساماندهی کارگاه‌های ساریجلو

 بیگدلی بابیان اینکه ساماندهی اشتغال‌ خانگی تولید و دوخت کیف از سطح منازل روستا با ایجاد خوشه صنعتی از نقش مؤثری در کارایی کارگران برخوردار خواهد بود گفت: قطعاً با ساماندهی کارگاه‌ها سرعت عمل در کار و تولید بیشتر خواهد شد چراکه در منزل به دلیل کارهای مختلف خانه‌داری برای بانوان سرعت در تحویل کار کمتر است.

وی اضافه کرد: در کنار توجه به ساماندهی کارگاه‌ها، توجه به بیمه ،افزایش درآمد خانواده‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که نیازمند حمایت مسئولین خواهد بود.

وی ادامه داد:پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به کارگاه‌های مشاغل خانگی تولید کیف این روستا از نقش مؤثری در افزایش تعداد چرخ‌ها و نوسازی چرخ‌های موجود و افزایش تولید محصولات این کارگاه‌ها و ارتقا درآمد خانواده‌های ساریجلو برخوردار خواهد بود.

مهاجرت معکوس جوانان به روستای ساریجلو

دهیار روستای ساریجلو هم با اشاره به  ۷۶۸ نفر جمعیت شامل ۳۳۸ خانوار در این روستا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی برخی از ساکنین روستا کشاورزی را رها و به سایر شهرها ازجمله تهران مهاجرت کردند که در یکی دو سال گذشته برخی از این افراد با مهاجرت معکوس به روستا بازگشته‌اند.
 
درخواست بازنگری نقشه روستای ساریجلو برای مهاجرت معکوس اهالی

رقیه محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با توجه به مهاجرت‌های معکوس شکل‌گرفته در یکی دو سال گذشته از استانداری درخواست کردیم که بازنگری نقشه داشته باشیم تا  زمین تفکیک‌شده برای افرادی که به روستا بازمی‌گردند در دسترس وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه پیش از خشک‌سالی روستای ساریجلو دارای باغات بسیار گردو،بادام و انگور ...بود و  محصولات زراعی مختلفی نیز  چون گندم،جو ...کشت می‌شد،گفت: در حال حاضر هم کشت این محصولات  به‌ویژه گندم دیم در روستای ساریجلو وجود دارد اما به دلیل خشک‌سالی کشاورزی روستا مانند سال‌های گذشته نیست. 

محمودی فاصله این روستا تا شهر رزن را ۴۵ کیلومتر برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد منازل مسکونی این روستا مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی بابیان  اینکه اکثریت اهالی این روستا علاوه بر کشاورزی به تولید کیف و کوله‌پشتی به‌صورت اشتغال خانگی به همراه اعضای خانواده خود نیز اشتغال دارند، با اشاره به معروف شدن روستای ساریجلو به "روستای کوله‌پشتی " خاطرنشان کرد: ارائه آموزش در بحث کیف دوزی توسط یکی از اهالی روستا در رزن موجب آن شد تا بسیاری از اهالی ساریجلو  کم‌کم با آموزش‌های لازم به این حرفه روی آورده و این حرفه در اکثریت خانواده‌ها و منازل روستا  با ایجاد یک کارگاه کوچک خانگی  و تعدادی چرخ  در هر خانه رواج یابد که قطعاً توجه و حمایت مسئولین از این روستا  از نقش مؤثری در تبدیل این روستا به قطب تولید کیف و کوله‌پشتی برخوردار خواهد بود.

در پایان اینکه تولید نیازمند حمایت است و امیدواریم با حمایت  هر چه بیشتر مسئولین  توجه ویژه‌ای به پتانسیل‌های هر روستا شده و با مرتفع شدن مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان بتوان از این ظرفیت‌های روستایی برای اشتغال و اقتصاد آن روستا و منطقه و حتی شهرستان و استان به نحو احسن بهره برد و گردش چرخ اقتصادی را در رونق روزافزون شتاب بیشتری داد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)