میرنیوز

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی 2022-03-24T11:59:41+04:30

به گزارش ایسنا، سابقه تمدن در شهرستان رفسنجان بر اساس شواهد باستان شناسی از جمله تپه مغوئیه، راویز و خنامان به دوران تاریخی می رسد. در سده های پیش از اسلام و قرون صدر اسلام این منطقه به نام ولایت رودان (روذان) می شناختند و بعدها نام رفسنجان بر این منطقه اطلاق شد. در مورد وجه تسمیه این نام در کتاب وجه تسمیه شهرهای ایران اینگونه ذکره شده است که: «اصل کلمه رفسنجان به صورت رفسنگان و یا رفسنگ ذکر شده که معنی لغوی آن مس و سپس به صورت معرب رفسنجان آمده است.»

در شهرستان رفسنجان نزدیک به 300 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی و 70 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

شاخص ترین جاذبه های تاریخی، فرهنگی شهرستان عمارت حاج آقا علی(بزرگترین خانه خشتی جهان) به شمار می رود. این بنای با عظمت یکی از نمونه های منحصر به فرد خانه های ایرانی است که  در دوره قاجاریه توسط «حاج آقا علی» تاجر مشهور رفسنجانی احداث شده است و در بخشهای مختلف آن ظرائفی از سبک معماری عصر قاجاریه به چشم می‌خورد.گچ‌بریهای زیبا و تماشایی، طا ق‌نماهای باشکوه، کلاه فرنگی و آجرنماهای حیاط همه و همه دیدنی است. تزئینات داخلی عمارت را طرحهایی از گل و گلدان تشکیل می دهند که در نوع خود کم نظیر است. مجموعه حاج آقا علی به جز این خانه در رفسنجان، شامل بازار، آب انبار، مسجد، حمام نیز می باشد.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

مجموعه بازار رفسنجان

بازار تاریخی رفسنجان در مرکز این شهر  واقع شده و قدمت آن به  دوره آل مظفر می رسد و بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و این بازار با ساختاری شبیه بازارهای سنتی ایران با انشعابات دارای حدود یک کیلومتر طول می باشد. موزه مردم شناسی  که بنای آن یک حمام تاریخی است در  مجموعه بازار تاریخی رفسنجان واقع شده است همچنین تیمچه معین، آب انبار مرادی  در محدوده این بازار تاریخی واقع شده اند.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی(قطب آباد) واقع در مرکز شهر رفسنجان، با زیربنای 3000 مترمربع ساخته شده است. بنای کاروانسرا را به اواخر دوره ی صفویه نسبت می‌دهند. این کاروانسرا هم اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان و نیز محل برنامه های فرهنگی هنری و آموزش و نمایش صنایع دستی است.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

عمارت باقری (غیر قابل بازدید)

عمارت و باغ تاریخی باقری، نمونه یکی از زیباترین کاخ  باغهای ایرانی است. سردرهای بیرونی عمارت که در میان باغ قرار گرفته، منقوش به آجرکاری زیبا، یادگاری از اواخر دوره قاجاریه می باشد. این عمارت در زمینی به مساحت 20000 مترمربع و با زیربنای حدود 2600 مترمربع در دو طبقه زیرزمین و همکف و به صورت ویلایی سه ایوانی احداث شده است. این بنا در خیابان امام واقع شده است.

زیارتگاه‌های شهرستان رفسنجان

امامزاده سید جلال الدین نوق، امامزاده  ابراهیم بهرمان، امامزاده رضا(سید غریب) در حومه غربی شهر رفسنجان، مقبره شاه چهل تن در خنامان، امامزاده بی بی حیات خنامان ، امامزاده عباس (شازده عباس) و امامزاده عبدالله در منطقه سرچشمه از دیگر جاذبه های تاریخی و مذهبی شهرستان رفسنجان می باشد که همه ساله میزبان هزاران نفر از عاشقان اهل بیت(ع) هستند.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

خانه پدری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بهرمان

 شهر بهرمان  زادگاه یار دیرین امام و رهبری، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 65 کیلومتر شمال شرقی شهر رفسنجان و در مرکزی منطقه مشهور به «نوق » واقع شده است   خانه  پدری ایشان یک بنای تاریخی است که  قدمت آن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد و ۱۲۰۰ متر مساحت و ۳۵۰ مترمربع زیربنا دارد. منزل پدری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شهر بهرمان هم از جهت معماری و هم از جهت معنوی دارای اهمیت بسیاری است. این منزل تاریخی شامل یک سالن بزرگ که محل دسترسی به سایر اتاق‌ها است، یک بادگیر بزرگ و یک مطبخ به سبک قدیم است و بسیاری از جلسات قبل از انقلاب در این منزل برگزار می‌شده است.

میراث طبیعی:

در معرفی سیمای طبیعی شهرستان رفسنجان کوههای اصلی رفسنجان، ادامه رشته کو ههای زاگرس و فلات مرکزی ایران در جهت شمال غربی- جنوب شرقی است. معرو فترین کوههای منطقه عبارتند از: ارتفاعات سرچشمه و راویز و  ارتفاعات داوران.

گونه های گیاهی موجود در منطقه شهرستان شامل کاروانکش، قیچ، گون، کسور، بنه، انجیر، بادام وحشی، تاغ و شور می باشد. گونه های جانوری موجود در مناطق کوهستانی عبارتند از: کل و بز، قوچ و میش و در مناطق تپه ماهوری، آهو و جبیر و پلنگ، گرگ، کفتار، تشی و گربه وحشی می باشد. علاوه بر این، پرندگانی چون کبک و تیهو، عقاب، کبوتر، باقرقره و هوبره در منطقه یافت می شود. تنوع اقلیم در پهنه شهرستان رفسنجان سبب ایجاد جاذبه های متنوع طبیعتگردی و میراث طبیعی گردیده است که بعضا در سطح کشور کم نظیر هستند.

دره راگه

دره راگه یکی از پدیده های طبیعی زیبا و بی همتای شهرستان رفسنجان است و در مسیر گردشگری دو جاذبه مشهور اکوتوریستی استان یعنی کلوتهای شهداد و روستای دست‌کند میمند قرار گرفته و مشوق خوبی برای انتخاب استان کرمان به قصد طبیعت گردی است. این دره حاصل فرسایش آب رود خانه دائمی گیودری بوده و سن آن حدود 20 هزار سال تخمین زده شده می شود. طول دره 20 کیلومتر بوده و با میانگین ژرفای 70 متر و عرض متغیر 2 تا 180 متر، از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است . به طوری که چشم هر بیننده ای را خیره و مبهوت قدرت خداوند در به وجود آوردن این پدیده کم نظیر و اثر طبیعت ساز می کند. دره راگه که در جنوب غربی شهر رفسنجان قرار گرفته و تا شهر رفسنجان حدود 15 کیلومتر و تا فرودگاه رفسنجان 10 کیلومتر فاصله دارد.  
 

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

درخت  کهنسال پسته اودرج

روستای تاریخی اودرج در دشتی حاصلخیز در مسیر جاده رفسنجان به زرند واقع شده و اطراف آن را نیز کوه هایی با تنوع در فرم رنگهای زیبا محصورکرده اند این روستا علاوه بر بافت  با ارزش روستایی دارای تعدادی ابنیه تاریخی نیز می باشد و علاوه بر آن یکی از کهنسال ترین درختان پسته دنیا اگرچه هنوز تعیین قدمت دقیق نشده است اما برخی نظرات  قدمت  حدود1500 سال  را ذکر کرده اند در این روستا به حیات خود ادامه می دهد این درخت با 11 متر ارتفاع و 155 متر مربع سایه انداز در حاشیه قبرستان تاریخی اودرج قرار دارد.
    
تپه‌های ماسه بادی فردوسیه

در حومه شهر صفائیه در 40 کیلومتری رفسنجان دست هنرمند طبیعت از ماسه های روان مناظر زیبا و چشم نوازی خلق کرده است که علاوه بر زیبایی بصری،  قدم زدن و بالا رفتن از تپه های چند ده متری  ماسه ای لذت و تجربه خوشایند بی نظیری را  برای بازدید کنندگان از این جاذبه طبیعی شهرستان رفسنجان رقم خواهد زد.

منطقه حفاظت شده و قُِرق اختصاصی منصور آباد

منطقه منصورآباد با ۱۲۶۰۰۰هکتار وسعت از سال ۱۳۸۷ تحت حفاظت گروه دوستداران طبیعت رفسنجان قرار دارد با تلاش های شبانه روزی اعضای این گروه جمعیت حیات وحش منطقه به طور چشمگیری افزایش یافته و در اواخر سال 1395 به عنوان اولین قُرُق اختصاصی کشور از سازمان محیط زیست مجوز اخذ نموده است.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

درخت کهنسال بید قدمگاه

این درخت کهنسال یکی از نمونه های نادر، با قدمتی در حدود تقریبی 2000 سال است که به تنهایی یک جنگل در حدود 20 متر در 130 متر فضا را در زیر چتر خود قرار داده است. این درخت عظیم در 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رفسنجان در منطقه کوهپایه ای مس سرچشمه رفسنجان قرار گرفته است.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

آیین‌ها و فرهنگ عامه مردم و میراث ناملموس

شهرستان رفسنجان یکی نقاط تاریخی استان کرمان است که به دلیل سبقه فرهنگی تاریخی دارای بافت اجتماعی  است که از منظر مردم شناسی غنی است آیین ها و سنن متنوعی به مناسبت های مختلف در بیان مردم شهرستان رفسنجان مرسوم بوده است که علیرغم مدرن شدن زندگی های امروزی بسیاری از سنن و مناسک اجتماعی هنوز در بین مردم این خطه رایج است و گواه این ادعا ثبت پنج میراث ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی کشور می باشد. این مواریث ناملموس شامل: آیین جوش زنی، آیین و سنن پسته، آیین باران خواهی الله بده بارون، آیین علم بندان، آیین قنبر خوانی.
     
هنرهای سنتی و صنایع‌دستی شهرستان رفسنجان

شهرستان رفسنجان مانند اکثر شهرستان های استان کرمان از پیشینه و قابلیت های فراوانی در زمینه هنر های سنتی و صنایع دستی برخوردار است در حال حدود 500 هنرمند صنایع دستی در این شهرستان فعالیت می کنند که عمدتا در رشته های قالی بافی، گلیم بافی، پته دوزی، سرمه دوزی، مسگری، قلم زنی روی مس، چلونگری، منبت و مشبک چوب، نگارگری و .... فعالیت می کنند.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

موزه‌ها و مراکز فرهنگی:

شهرستان رفسنجان دارای دو موزه فعال شامل موزه ریاست جمهوری و مردم شناسی است.

موزه ریاست جمهوری

در شمال غربی شهر رفسنجان، بین میدان بسیج و میدان آیت الله هاشمی، مجموعه ی منحصر به فردی با مساحت 35 هزار مترمربع در سه طبقه با کاربریهای مختلفی چون اسناد، پژوهشکده، اداری، مسجد، کتابخانه، رستوران،آمفی تئاتر و موزه ی گرانبهایی که تماشاگه تاریخ گذشته و معاصر ایران محسوب می شود، قرار گرفته است. ساختمان این موزه که از آثار فاخر معماری معاصر است از ترکیب یک کره عظیم بتنی توخالی (به قطر ۳۰ متر) در داخل یک مکعب (که نمای خارج ساختمان است) تشکیل‌ شده است. این کره در داخل کار نورگیر اصلی را انجام می‌دهد و در بخش فوقانی جلوه‌ای از گنبد را تداعی می‌کند. 
 این موزه دارای هشت گالری است که بنام غرفه‌ دوران کهن – دوران معاصر- دوران ریاست مجلس و ریاست جمهوری - دوران سازندگی – غرفه شهداء -  رفسنجان شناسی - مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نام گذاری شده اند. 

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار


موزه مردم‌شناسی رفسنجان

این موزه یکی از بناهای تاریخی رفسنجان حمام تاریخی بنا حمام آقا است که  پس از مرمت تبدیل به موزه مردم شناسی شده است که در آن تلاش شده است با چیدمانی شامل انواع مجسمه، عتیقه جات، دستگاه‌های بافندگی و ریسندگی،  سنگ آسیاب‌های آبی و … گوشه ای از زندگی نیاکان این خطه را به نمایش گذاشته است.

شهر «طلای سبز و سرخ» میزبان مسافران نوروزی/ دلربایی رفسنجان در بهار

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)