میرنیوز

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان/ رونق بازار در روزهای آخر سال

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان/ رونق بازار در روزهای آخر سال 2022-03-19T17:49:33+03:30

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در آستانه ایام نوروز ۱۴۰۱ خبرنگاران استانی مهر در جای‌جای ایران به‌صورت روزانه اخبار و رویدادهای تعطیلات نوروزی را منعکس و شما را مهمان جاذبه‌های دیار خود می‌کنند.

در صفحات استانی خبرگزاری مهر شما را از خزر به خلیج همیشه فارس می‌رسانیم و از جای‌جای ایران سخن می‌گوییم؛ ایرانی که در زمینهٔ تنوع زیستی و اقلیمی جزو پنج کشور برتر جهان و از نظر تاریخی و فرهنگی بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد.

از چشمه‌ساران زلال، انارستان‌ها، باغ‌های پسته، سیب و گیلاس گرفته تا ردیف درختان تبریزی و کوچ کاروان‌های عشایر و شب‌های پرستاره کویر و بناهای تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد و جنگل‌های همیشه سرسبز شمال و خلیج همیشه فارس همه و همه تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های ایران بزرگ بوده که می‌تواند گردشگران و مسافران را پذیرا باشد.

در بسته خبری نوروزی، آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی، گزارش آب‌وهوا، وضعیت کرونایی شهرها، طرح‌ها و اقدامات نوروزی دستگاه‌ها و نهادها، جاذبه‌های مختلف گردشگری، اقدامات تنظیم بازار عید، روند فعالیت موزه‌ها، جزئیات اقامت مسافران نوروزی و … در استان‌های مختلف جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برای اطلاع از اخبار تکمیلی می‌توانید به صفحات استانی خبرگزاری مهر مراجعه کنید.


بسته خبری نوروزی ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰


اعلام ساعات کاری موزه‌های آذربایجان شرقی در ایام نوروز ۱۴۰۱

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

احمد حمزه زاده در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پس از دو سال وقفه و محدودیت فعالیت موزه‌ها به دنبال شیوع ویروس کرونا، با آغاز ایام نوروز ۱۴۰۱ تمامی موزه‌های استان آذربایجان شرقی پذیرای گردشگران نوروزی خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: طی ایام نوروز تمام موزه‌های تبریز و شهرستان‌ها از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر پذیرای گردشگران نوروزی خواهند بود.

حمزه زاده گفت: برخی از موزه‌های تبریز اعم از آذربایجان، قاجار، مشروطه و مسجد کبود از ۲۵ اسفندماه، موزه‌های تمام شهرستان‌ها، کلیسای سنت استپانوس، سنجش و عصر آهن تبریز از ۲۷ اسفندماه و موزه قرآن و کتابت، خانه تاریخی ستارخان و خانه موزه شیخ محمد خیابانی نیز از یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در ساعات مذکور پذیرای میهمانان نوروزی خواهند بود.


«تکم چی لر» سفیران نوروز در آذربایجان غربی / رسوم کهن احیا شوند

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

تکم گردانی از آئین‌های منطقه‌ای و فرهنگی ترک زبانان استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل است و ما بین دو چهارشنبه آخر سال و به استناد روایات محلی حتی پس از لحظه تحویل سال توسط تکم خوانان اجرا می‌شود.

آئین تکم گردانی در گذشته در مناطق مختلف آذربایجان غربی و در روزهای پایانی فصل زمستان و آستانه فرا رسیدن فصل بهار اجرا می‌شد به طوری که مردم تکم چی را سمبل رسیدن بهار می‌دانستند. آئین تکم خوانی در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی آذربایجان غربی اجرا می‌شود اما با گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی شهری به تدریج رو به افول نهاده و در حال فراموشی است.

چند روزی مانده به عید، تکم چی به طور نمادین، تکم، بز ساخته شده از قطعات چوب را در کوچه‌های روستاها و شهرها می‌چرخاند و در حالی که اشعاری به زبان ترکی و با صدای دلنشین می‌خواند نوید آمدن عید را می‌داد و پاداش خود را از مردم می‌گرفت.

آئین تکم گردانی در مناطق مختلف آذربایجان غربی بین دو چهارشنبه پایانی سال یعنی کول و گول چرشنبه اجرا می‌شود. تکم گردانی با آداب و رسوم مردم آذربایجان عجین شده و این رسم فراموش شده در دهه‌های گذشته با نزدیک شدن عید نوروز اجرا می‌شد به طوری که مردم به انتظار تکم چی نشسته و انتظار داشتند که تکم چی سمبل نشاط بهاری آنها را برای استقبال از بهار آماده کند.

تکم عروسکی بود به شکل بز که بر سر چوب گردی سوار می‌شد. این بز روی یک صفحه چهارگوش یا گرد که سوراخی در وسط داشت قرارمی گرفت که چوب پایه آن از سوراخ وسط صفحه می‌گذشت، تکمچی چوب را بدست می‌گرفت و تکم را روی صفحه چوبی به حرکت در آورده و متناسب با حرکات آن اشعاری را به آواز می‌خواند، سر و صدای زنگوله‌ها و خوردن تکم بر صفحه چوبی نوعی ریتم و آهنگ برای آواز تکمچی بوجود می‌آورد.

تکم چی ها معمولاً دو نفر ار اقشار پایین جامعه بودند که به طور نمادین بزی را از قطعات چوبی ساخته و به اتفاق وارد روستا شده، روستاییان و کودکان دنبال به راه می‌افتادند و به اتفاق کوچه به کوچه و منزل به منزل روستا را می‌گشتند بز چوبین را می‌رقصاندند و صاحب خانه آذوقه‌ای به آنها می‌دادند.


پیاده‌روی «آخرین لحظه سال با شهدا» در اصفهان برگزار می‌شود

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

محمد محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر ساله ۲۹ اسفندماه و در آستانه سال نو ویژه برنامه معنوی «آخرین لحظه»، اولین پیمان با قدمتی قریب به ۲۰ سال با حضور مردم خوراسگان به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های والای حضرت امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهدای گلگون کفن به صورت خودجوش برگزار می‌گردد.

وی افزود: زینت‌بخشی معابر اصلی و فرعی خوراسگان با نصب تصاویر تکی و جمعی بیش از ۵۰۰ شهید این منطقه از ۱۵ اسفندماه اجرا و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

دبیر اجرایی کنگره شهدای خوراسگان ادامه داد: پیاده‌روی رهروان شهدا با حضور باشکوه اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از ساعت ۵:۳۰ صبح با حرکت از امام‌زاده ابوالعباس (ع) خوراسگان به سمت گلستان شهدا اصفهان به همراه اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در طول مسیر برگزار می‌گردد؛ همچنین خانواده‌های معظم و معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان و مردم شهیدپرور با بیش از ۶۰ دستگاه اتوبوس به گلستان شهدا انتقال داده می‌شوند.

محرابی اضافه کرد: پس از رسیدن شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی به گلستان شهدا، گل‌گذاری و عطر افشانی قبور مطهر شهدای عزیز خوراسگان به صورت محله محور انجام می‌گیرد.


بازرسی از واحدهای عرضه ارزاق عمومی در اردبیل استمرار دارد

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

رامین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نظارت دقیق بر شبکه‌های توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت است که طرح ویژه نوروز ۱۴۰۱ نیز در این راستا اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل برحسب رسالت سازمانی در راستای تنظیم بازار و تعادل قیمت‌ها به منظور افزایش رفاه عمومی در ایام پایان سال با بهره‌مندی از ظرفیت‌های زیرمجموعه صنعت، معدن و تجارت و مکانیزم‌های نظارتی، بر نحوه توزیع و عرضه مایحتاج عمومی و کالاهای ضروری در شبکه‌های صنفی نظارت کامل دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تشکیل جلسات کمیسیون تنظیم بازار با حضور اعضای جلسه و مدیران شبکه‌های تأمین و توزیع و رؤسای سازمان‌های صنفی را یادآور شد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه تهیه و توزیع کالاهای منتخب و خاص ضروری از جمله برنج، شکر، روغن نباتی، گوشت مرغ و گوشت منجمد، پرتقال تامسون، سیب قرمز و… با تدابیر مناسب و هماهنگ با مشارکت دستگاه‌های مرتبط وارد عمل شده و هرگونه تخلف صنفی را رصد می‌کند.

صادقی با اشاره به اینکه با عرضه کالاهای مصرفی و مورد نیاز و اشباع منطقی بازار روند متعادل را در ایام پایان سال پشت سر می‌گذاریم، افزود: اجرای طرح نظارتی ویژه پایان سال از ۱۵ اسفند شروع و تا ۲۸ اسفند استمرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در ۱۳ روز بازرسی ۳ هزار و ۱۵۹ مورد از واحدهای صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی انجام شد که منجر به تشکیل ۱۹۳ پرونده تخلفاتی شده است.


البرز؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت: ترافیک در محور چالوس مسیر رفت و برگشت حدفاصل نساء تا سه راهی دیزین و مسیر جنوب به شمال محدوده سیاه بیشه سنگین است.

علی زندی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت ترافیکی محورهای استان البرز اظهار کرد: ترافیک در محور چالوس مسیر رفت و برگشت حدفاصل نساء تا سه راهی دیزین و مسیر جنوب به شمال محدوده سیاه بیشه سنگین است.

وی با اشاره به تردد روان در آزادراه تهران - شمال متذکر شد: دیگر محورهای استان البرز بدون هرگونه مداخلات جوی هستند.


دره شهر استان ایلام با «گاومیشان» و «بهرام چوبین» گردشگران را فرا می‌خواند

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

دره شهر در دوره ساسانی یکی از پایتخت‌های ایران بوده و از دوره مس سنگی سابقه سکونت و شهری داشته است. این شهر درحال حاضر به لحاظ زمین‌شناسی بزرگترین ژئوپارک دنیا محسوب می‌شود و همچنین بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور به شمار می‌آید.

این شهرستان به دلیل اینکه در کنار کبیرکوه و خرابه‌های شهر باستانی ماداکتو دوره ساسانی و رود خروشان سیمره واقع شده، هم چنین با دارا بودن استعداد کشاورزی و وجود آب‌فراوان و مراتع و جنگل‌های انبوه، دارای آثار دیدنی تاریخی و طبیعی بی شماری است. اهمیت تاریخی دره شهر به حدی است که مورخان و تاریخ نگاران آن را به نام اولین شهر تاریخی دوره ساسانی نامیده‌اند.

شهرستان دره شهر با داشتن صدها اثر تاریخی از دوران ساسانی به عنوان نخستین شهر ساسانی مشهور است و در این شهرستان آثار ارزشمند از این دوران وجود دارد.

این شهرستان مهد باستان شناسی استان ایلام است و آثار بسیار ارزشمندی مثل پل تاریخی گاومیشان، شهر تاریخی سیمره، تنگه بهرام چوبین و… در این شهرستان وجود دارد.


نظارت جدی بر توزیع میوه شب عید در استان بوشهر انجام می‌شود

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

رضا جمالی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور رعایت حق مردم نظارت مستمر بر نحوه توزیع میوه شب عید در سطح استان بوشهر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توزیع میوه شب عید در استان از ۲۶ اسفند تا نیمه فروردین ماه سال آینده اضافه کرد: ۵۰۰ تن میوه شامل ۳۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب درختی در استان بوشهر توزیع می‌شود.

جمالی قیمت عرضه هر کیلوگرم پرتقال در خرده‌فروشی را ۱۳ هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: سیب درختی با قیمت خرده فروشی هر کیلو ۱۲ هزار تومان توزیع می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از توزیع میوه شب عید در ۶۶ غرفه در استان بوشهر خبر داد و گفت: ۲۰ غرفه در شهر بوشهر است.

وی بیان کرد: بازرسین جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، و با مشارکت و همراهی بسیج، اصناف و تعزیرات حکومتی در طرح نظارت و بازرسی از طرح فروش میوه شب عید شرکت دارند.


تردد ۱.۷ میلیون مسافر با اتوبوس‌های بین شهری در ۴ روز اخیر

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

داریوش امانی در حاشیه بازدید از ترمینال جنوب تهران در آستانه سفرهای نوروزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تقاضای نوروز، زیاد و ظرفیت ارائه سفر از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کم است، گفت: برای نوروز پیش‌رو همکاران ما در سازمان راهداری تلاش کردند تا مسیرهای پرتردد و مقاصدی که بیشترین تقاضای سفر را دارند، ساماندهی کنند بنابراین تعداد اتوبوس‌ها برای این مقاصد بیشتر از سایر مسیرها در نظر گرفته شده است.

وی درباره ایمنی سفرهای عمومی جاده‌ای افزود: بازرسی دوره‌ای اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و سواری‌های کرایه را به صورت نامحسوس انجام داده‌ایم و دستورالعمل‌های لازم هم از قبل به شرکت‌های حمل و نقل مسافری ابلاغ شده است. حتی در حال حاضر هم قبل از حرکت ناوگان، بازرسی فنی مجدد از اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: همکاران ما در این سازمان در طول مسیر سفرهای نوروزی به صورت رندُم ناوگان حمل و نقل عمومی را نگه داشته و بازرسی فنی می‌کنند.

امانی با بیان اینکه از ۲۵ اسفند امسال تاکنون (۲۸ اسفندماه) یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی جابجا شده‌اند، تصریح کرد: بیشترین سهم مسافر به اتوبوس‌ها و سپس مینی‌بوس‌ها و سواری‌های کرایه اختصاص دارد.

وی بیشترین تخلف ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای را تأخیر حرکت ناوگان عنوان و اظهار کرد: همچنین مسافران از پیاده و سوار کردن مسافر از سوی رانندگان اتوبوس در طول مسیر گلایه داشتند. علت تأخیر نیز ظرفیت پایین برخی مقاصد است که مسافر به تعداد لازم وجود ندارد و راننده یا شرکت حمل و نقلی برای مسافرگیری معطل می‌شود البته این موضوع برای ما قابل قبول نیست. ما به شرکت‌های حمل و نقلی تأکید کرده‌ایم به محض آنکه صورت وضعیت بسته می‌شود، شرکت حمل و نقل باید سر ساعت راننده را موظف به آغاز حرکت کند؛ در غیر این صورت هم با شرکت و هم راننده برخورد خواهد شد.


فعالیت ۲۳۵۰ مامور نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری در ایام عید

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

سردار منوچهر امان اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مأموران نیروی انتظامی در تعطیلات نوروز بیش از پیش برای برقراری امنیت در جامعه تلاش خواهند کرد، اظهار کرد: دو هزار و ۳۵۰ مأمور نیروی انتظامی استان در تعطیلات نوروز فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مأموران انتظامی استان در دو شیفت به مردم استان خدمت ارائه خواهند کرد، تصریح کرد: در تعطیلات نوروزی به دلیل افزایش سفرها و جلوگیری از سرقت منازل اسباب کشی تنها با هماهنگی پاسگاه‌های و نیروی انتظامی ممکن است.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مأموران راهور در محورهای مواصلاتی حضور خواهند داشت، گفت: با خودروها و موتورسیکلت‌هایی که اقدام به حرکت نمایشی و مسابقه سرعت کنند و موجب سلب آسایش مردم شوند برخورد قانونی می‌شود.

سردار امان اللهی به استقرار ۱۱ ایستگاه پلیس در سراسر چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: تلاش مأموران انتظامی استان برقراری امنیت و ایجاد آسایش برای مردم است.

وی ادامه داد: مردم استان و مسافران نوروزی می‌توانند انتقادات، پیشنهاد، شکایت و تقدیر از مأموران نیروی انتظامی استان را با شماره ۱۹۷ در میان بگذارند.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: دمای هوا از روز شنبه در استان روند افزایشی خواهد داشت. مهران چراغ‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی، هوای چهارمحال و بختیاری تا اواسط هفته آینده صاف تا کمی ابری گاهی اوقات همراه با وزش باد و افزایش ابر پیش بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: عبور موجی کم رطوبت در روزهای دوشنبه و سه شنبه افزون بر تشدید وزش باد ممکن است در پاره‌ای نقاط استان سبب رگبار موقت باران شود.


هوا در خراسان‌جنوبی گرم‌تر می‌شود / جو آرام استان در روزهای نوروز

علیرضا خندان رو در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها تا روز جمعه پنجم فروردین ماه و ایام ابتدایی نوروز در خراسان جنوبی هوای شهرهای استان آرام و تنها کمی ابری خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وزش باد در نهبندان و درمیان نیز شدید نخواهد بود، بیان‌کرد: هوا در شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز در روزهای ابتدایی نوروز گرم‌تر خواهد شد و از این جهت مسافران و گردشگران با آرامش خاطر می‌تواند استان ما را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

خندان رو گفت: اما از بعد از ظهر روز پنجم فروردین ماه شاهد ناپایداری، گرد و خاک و کاهش دید افقی خواهیم بود که مراقبت‌های لازم باید به عمل آید.

وی با تأکید بر اینکه بارندگی‌ها از نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت بهتر خواهد شد، ادامه داد: نیمه اول فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز بارندگی داریم ولی این بارندگی به صورت پراکنده به ویژه در شهرهای شمالی استان خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: میانگین بارندگی در فصل زراعی جاری ۷۰ میلی متر بوده است که نسبت به بلند ۵ درصد کاهش، و نسبت به سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش داشته است.


برگزاری ۵۰ نوروزگاه در خراسان شمالی

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

علی مستوفیان در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری ۵۰ نوروزگاه در خراسان شمالی خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری جشن ملی نوروزگاه در ایام نوروز، علاوه بر آشنایی هر چه بیشتر مسافران و گردشگران با فرهنگ بومی، آداب و سنن و جاذبه‌های تاریخی، احیای فرهنگ و سنت‌های غنی و حسنه نوروز و جذب گردشگران است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: در ایام نوروز در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، مانه و سملقان، گرمه، رازوجرگلان، جاجرم، فاروج، پایگاه ملی میراث‌فرهنگی محوطه باستانی ریوی و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی بلقیس نوروزگاه برگزار می‌شود.

مستوفیان گفت: در این مراسم برنامه‌های فرهنگی، بازی‌های بومی محلی، موسیقی سنتی، نمایشگاه صنایع‌دستی، مسابقه و … اجرا می‌شود.

محمد رضا اکبری هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق آخرین آمار کرونایی، خراسان شمالی تنها یک شهر قرمز دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: اکنون شهرستان اسفراین در وضعیت قرمز است اما دیگر شهرها از وضع قرمز خارج شدند.

وی افزود: راز و جرگلان، گرمه و جاجرم به شرایط زرد کرونایی وارد شدند. اکبری بیان داشت: دیگر شهرها از جمله بجنورد، مانه و سملقان، شیروان و فاروج نیز نارنجی شدند.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: کاهش آمار نباید منجر به کاهش رعایت پروتکل‌های اجتماعی شود زیرا بی احتیاطی و بی توجهی به مسائل بهداشتی می‌تواند عامل اوج گیری دوباره کرونا باشد.


خوزستان؛ راهیان نور یکی از عرصه‌های تحقق جهاد تبیین است

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

امیر حمید واحدی امروز (شنبه) در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه هوایی راهیان نور در پایگاه چهارم شکاری دزفول اظهار داشت: امید است تمام اسکادران نیروی هوایی نیز به دست صنعتگران داخلی تولید شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: پایگاه چهارم شکاری دزفول همواره قهرمان بوده و تلاش نیروهای این پایگاه در دوران دفاع مقدس جای قدردانی دارد. نمایشگاه راهیان نور هر سال در پایگاه هوایی دزفول برپا می‌شد ولی در ۲ سال گذشته به خاطر شرایط کرونایی برپا نشد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش بیان کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) همواره پشتیبان و حامی راهیان نور بوده‌اند که ما هم در راستای لبیک به فرمان ایشان مبنی بر جهاد تبیین، نمایشگاه هوایی دزفول را برپا کرده‌ایم.

امیر واحدی کلید موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران را وحدت و یکپارچگی دانست و ادامه داد: دزفول و اندیمشک، دو شهر قهرمان و مقاوم ایران اسلامی هستند که در مقابل دشمن بعثی در کنار یکدیگر ایستادند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمان جهاد تبیین را صادر فرمودند، اظهار داشت: راهیان نور یکی از عرصه‌های تحقق جهاد تبیین است و به منظور بازگو کردن رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس برای جوانان برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه راهیان نور از فراموشی رشادت‌های رزمندگان و تحریف جلوگیری می‌کند، افزود: تک، تک ما برای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین تلاش می‌کنیم.


ترافیک سنگین در جاده‌های زنجان حاکم است

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

سرهنگ محمد علی عظیمی در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت تردد در جاده‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به شروع سفرهای نوروزی، ترافیک سنگین در تمام جاده‌های استان زنجان حاکم است.

وی اظهار کرد: با توجه به شلوغ بودن تردد در جاده‌های استان، رانندگان با سرعت مطمئنه و دقت رانندگی کنند.

رئیس پلیس راه استان زنجان تاکید کرد: از صبح امروز ترافیک سنگین در جاده‌های استان حاکم است.

عبدالحسین علی اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت تردد در جاده‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تردد در جاده‌های زنجان به طارم و زنجان و تهم به چورزق به علت بارش برف و کولاک با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش برف و کولاک، مه غلیظ جاده‌های استان زنجان را فرا گرفته که در این میان آستانه دید افقی کاهش یافته و رانندگی به سختی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری استان زنجان گفت: بارش برف باعث شده تا مه غلیظ در گردنه‌های کوهستانی استان هم محسوس باشد بنابراین رانندگان در حد ممکن در این محورها تردد نکنند.

علی اکبری با بیان اینکه در حال حاضر اکیپ راهداری در ۳۲ گردنه کوهستانی و صعب العبور به طور شبانه روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان خدمات ارائه می‌دهند، تاکید کرد: رانندگانی که قصد تردد دارند برای اطلاع از وضعیت جاده‌های این استان و کشور با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.


احیای رسم دیرین در شهر تاریخی بسطام / بوی عید با طعم تاریخ عجین شد

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

شال نو مال نو می‌نامندش، تبارک تبارک هم می‌نامندش کسی تاریخش را نمی‌داند اما موی سپیدان بسطامی می‌گویند از دیرباز آن را به یاد دارند زمانی که کودک بودند آن هم در روزگاری که نوروز، رنگ و بوی زندگی ماشینی امروز را نگرفته بود.

نامش را بالاخره نوروز خوانی شالی نو مالی نو نامیدند و چند سالی هم آن را به صورت نمادین برگزار کردند اما کرونا آمد و یکباره این رسم قدیمی را در خود بلعید. رسمی که بوی تاریخ می‌داد و صله‌رحم همچنین شادباش گفتن عید، محور آن بود و فلسفه‌اش نیز خبر گرفتن از احوال همسایه‌ها و مردم شهر بود که بدانند، در این روزهای نزدیک به عید کسی هم به یادشان است.

یک کارمند اداره میراث فرهنگی بسطام آن را دوباره امسال احیا کرده است کسی که دل در گرو بسطام دارد و می‌داند که این شهر چه ظرفیت‌های عظیمی را در دل خود دارد که بیرون کشیدن آنها از لای ورق‌های کتاب تاریخ، همتی از جنس اهتمام دلسوزانه آقای رضوانی دارد.

چند روز قبل از فصل بهار و روز عید، نوجوانان بسطامی که معمولاً در سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی داشتند مراسم خاصی را شروع می‌کنند که به شال نو مال نو یا تبارک و تبارک معروف بود رسمی که بزرگسالان را هم به وجد می‌آورد.

در این رسم دیرینه که امسال در دو شب پشت سر هم به صورت نمادین در بسطام و حوالی بافت تاریخی این شهر به شکل کارناوال برگزار شد، بچه‌ها و مردان در گروه‌های پنج نفری به درب منازل مردم می‌روند تا فرا رسیدن نوروز را به آنان تبریک بگویند و تبارک تبارک فریاد بزنند و به پیرترها کمک کنند تا رفت و روب حیاط و رف ها و طاقچه را به این نوجوانان بسپارند در ازایش شیرینی و میوه و آجیل دریافت کنند. کِشته بلبلی (زردآلوی خشک شده) بگیرند و با گردوهایی که رنگ شده یک هفته‌ای را تا عید خوش باشند. ادامه گزارش مهر را اینجا بخوانید.


بار ترافیک شهری زاهدان ۴۵ درصد افزایش یافته است

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

سرهنگ علی نام درست با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی بار ترافیک شهری در ایام پایانی سال بویژه در خیابان‌های هسته مرکز شهر زاهدان اظهار داشت: با توجه به اینکه وظیفه پلیس راهور اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای داشتن بار ترافیکی روان در خیابان‌های کلان شهر زاهدان است، این امر همکاری و همت تمامی شهروندان را می‌طلبد تا بویژه در ایام پایانی سال به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی آمده و با رعایت قوانین همکاران ما را در این امر یاری رسانند.

وی با بیان اینکه از رانندگان و عابران خواستاریم با صبر و متانت بیشتری در ایام پایانی سال در معابر شهر تردد کنند و هر کس به نوعی پلیس خود باشد، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته و رصد دوربین‌های نظارتی، عبور عابران و موتورسیکلت‌سواران بدون توجه به چراغ راهنمایی، عدم رعایت حق تقدم و همچنین توقف وسایل نقلیه در مکان‌های ممنوعه از عوامل اصلی تشدید بار ترافیکی کلانشهر زاهدان در ایام پایانی سال است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در آستانه نوروز و با توجه به افزایش بار ترافیکی شهرها بویژه کلانشهر زاهدان، برخورد با تخلفات به صورت کاملاً جدی در دستورکار قرار گرفته و اعمال قانون توأم با ادب و احترام و حفظ شأن مردم را به تمامی واحدهای راهور ابلاغ کرده‌ایم.

مجتبی شجاعی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان هم اظهار داشت: ۴۰ تیم با همکاری نیروهای داوطلب بسیجی تا ۱۵ فروردین سال آینده نسبت به بازرسی و نظارت بر نحوه توزیع و تثبیت قیمت کالاهای اساسی اقدام می‌کنند.

وی بیان کرد: با هدف ایجاد و حفظ آرامش و نظارت بر بازار عرضه کالاهای اساسی از جمله مرغ، گوشت، تخم مرغ، میوه، نان، روغن و برنج در سطح استان طرح نظارتی ویژه ایام نوروز و شب عید با حضور بازرسان سازمان جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی، دادستانی و بسیج در حال برگزاری است.


عطر «بهار مهربانی» در شیراز پیچید

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

مهدی اکبرزاده مدیر اجرایی برنامه بهار مهربانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این برنامه عیدانه که همزمان با میلاد امام زمان و در آستانه عیدنوروز در شیراز اجرا شد، توضیح داد: برای دومین سال متوالی برنامه بهارمهربانی با پشتیبانی گروه‌های همدل علمدار جهادباهمدلی چهل گروه جهادی در بیش از ۵۰ منطقه در شیراز و استان فارس برگزارشد.

وی افزود: برای شرکت در برنامه بهار مهربانی گروه‌های جهادی طبق لیست خانواده‌های تحت پوشش خود لباس عید تهیه می‌کنند و به میزان لباس‌هایی که تهیه کردند از پشتیبانی علمدار جهاد کفش نو می‌گیرند و دربرنامه های جهادی خود بسته‌ها را عزتمندانه به خانواده‌های تحت پوشش می‌رسانند.

اکبرزاده ابراز داشت: حدود ۲۲۰ میلیون تومان صرف خرید کفش‌ها از تولیدی‌های ایرانی شده و گروه‌های جهادی نیز هزینه خرید لباس عید را بافراخوان و پشتیبانی مردمی تأمین کردند.

برنامه بهار مهربانی پس از چندین روز تلاش جمعی جهادی‌ها برای خرید کفش و لباس عید و بسته بندی آنها پنج شنبه ظهر در سالن کنگره سرداران در شیراز اجرا شد و بسته‌های عیدانه به گروه‌های همدل علمدار جهاد رسید که تا قبل از عید نوروز به دست خانواده‌های تحت پوشش برسد.


نوروز در قزوین با طعم خوش شیرینی‌های سنتی

یکی از رسوم زیبای مردم قزوین تهیه شیرینی‌های سنتی این دیار است. بدون شک نوروز در قزوین را باید با طعم‌های متنوع و خوش شیرینی‌های سنتی در قزوین حس کرد.


برنامه تحویل سال و هفته اول نوروز حرم حضرت معصومه (س) در قم اعلام شد

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ تا ۵ فروردین ۱۴۰۱ هر روزه در قالب مناجات سحرگاهی، سخنرانی قبل از ظهر، مداحی بعد از نماز عصر، سخنرانی قبل از اذان مغرب و مراسم جشن همراهی بعد از نماز عشا برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، سخنرانان قبل از اذان ظهر حرم مطهر در هفته پیش رو به ترتیب از شنبه تا جمعه حجج اسلام والمسلمین سیداحمد میردامادیان، سیدرضا میرمعینی، سیدرضا طباطبایی قمی، ناصر خلج، مقداد تابش، مهدی مظفری شاهرودی و علی عزلتی مقدم خواهند بود.

همچنین مراسم قبل از اذان مغرب حرم مطهر نیز شنبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی، یکشنبه در قالب برنامه تحویل سال نو با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، مداحی حسن شالبافان و اجرای سرود و تواشیح، از دو شنبه تا چهارشنبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد لقمانی، پنجشنبه در قالب محفل انس با قرآن کریم و بیان نکات تفسیری و جمعه در قالب برنامه زمزم مهدویت با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی آرانی برگزار می‌شود.


۸ شهرستان کرمان در وضعیت قرمز کرونایی هستند

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

سعید صحبتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شلوغی بازار در ایام نوروز بیان کرد: شاهد افت رعایت دستور العمل های بهداشتی در استان کرمان هستیم و این مساله می‌تواند به افزایش موارد ابتلاء طی روزهای آینده در نهایت به افزایش آمار فوتی‌ها منجر شود.

وی تصریح کرد: اگر مردم و مسئولان و به خصوص مسافران رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذارند در نهایت باید هزینه افزایش کرونا در جامعه را به دوش بکشند.

وی افزود: هم اکنون ۸ شهرستان استان در وضعیت قرمز هستند و در همین سطح باید پروتکل‌ها رعایت شود ضمن اینکه ۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و شهر کرمان هم پس از مدت‌ها از وضعیت قرمز خارج و نارنجی شد.

وی گفت: زرند، جیرفت، بم، رودبار، عنبرآباد، ارزوئیه، رابر، بافت در وضعیت قرمز قرار دارند و رفسنجان، راور و شهربابک در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.


رونق بازار نوروزی کرمانشاه

در روزهای پایانی سال، بازار نوروزی در کرمانشاه رونق گرفته و مردم در حال خرید وسایل مورد نیاز خود در آستانه سال جدید هستند.


شش شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

محمد غلام نژاد جمعه شب در گفتگو با خبرنگاران، افزود: مطابق نقشه آماری سامانه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، هم اکنون شش شهرستان نارنجی و سه شهرستان استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی با اشاره به لیست شهرستان‌های قرمز کرونا، اظهار داشت: در بخش شهرستان‌های قرمز خوشبختانه تا امروز استان فاقد چنین وضعیتی است.

غلام نژاد به لیست شهرستان‌های نارنجی اشاره کرد و اظهار داشت: بویراحمد، گچساران، کهگیلویه، لنده، مارگون و چرام شامل شرایط نارنجی کرونا هستند.

غلام نژاد لیست شهرستانهای زرد را شامل باشت، بهمئی، و دنا دانست و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.


گلستان با بارش باران به استقبال بهار خواهد رفت

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

محمود محمدقلی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا فردا (یکشنبه) جو آرامی را در سطح استان شاهد خواهیم بود و طی این مدت در برخی از ساعات افزایش ابر پیش بینی می‌شود.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گلستان افزود: اما از فردا شب، به تدریج امواج سامانه ناپایدار به استان وارد شده و افزایش ابر و باران و در نواحی کوهستانی ریزش برف و پدیده مه اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: در مدت فعالیت این سامانه دمای هوا هم بین ۶ الی هشت درجه سانتیگراد کاهش خواهد یافت.

طبق گفته محمدقلی پور فعالیت این سامانه تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و البته روز سه شنبه هم از میزان فعالیت آن کاسته می‌شود.

رئیس پلیس راه گلستان گفت: تردد انواع تریلی و کامیون به جز کامیون‌های حامل سوخت و مواد فاسد شدنی، از ۲۹ اسفندماه تا چهار فروردین در محورهای مواصلاتی گلستان ممنوع است.


مردم گیلان در بازار سرگردانند / لزوم برخورد با گرانفروشی

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

ساعات پایانی سال ۱۴۰۰ با تب و تاب در گذر است و همچنان شهروندان برای تهیه مایحتاج ایام عید خود در بازارها حضور دارند. اما چیزی که در این روزها بیش از همه شاهد بودیم گلایه شهروندان از عدم ثبات قیمت‌ها، افزایش قیمت‌های افسار گسیخته کالاهای اساسی و مورد نیاز شب عید و بی تأثیر بودن نظارت‌ها است.

افزایش تصاعدی قیمت‌ها سبب شده تا بسیاری از خانواده‌های کم درآمد عطای خرید شب عید را به لقایش بخشیده و نتوانند مایحتاج مورد نیاز خود را تهیه کنند. در این میان اجرای طرح‌های ویژه فروش و برگزاری نمایشگاه‌های بهاره هم نتوانسته زمینه را برای خرید ارزان‌تر شهروندان کم درآمد فراهم کند.

رضا رزاقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در ایام عید اصلاً افسار گسیخته شده است، اظهار کرد: متأسفانه هر روز شاهد یه قیمت برای یک کالای خاص هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت به گونه‌ای شده که اکثر شهروندان با درآمد پایین در این روزها شرمنده خانواده‌های خود هستند، گفت: چند روزی است که برای خرید کالاهای مورد نیاز در ایام عید به بازار می آیم اما قطعاً با حقوق چهار، پنج میلیونی که بخشی از آن بابت اجاره بهای منزل و هزینه آب، برق و گاز پرداخت می‌شود نمی‌توان خرید زیادی انجام داد.

ادامه گزارش مهر را اینجا بخوانید.


سفری رؤیایی از یک مسیر ریلی / قطار گردشگری لرستان به راه افتاد

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

استان‌های غربی ایران اسلامی با قابلیت‌های منحصربه‌فرد تاریخی، طبیعی و گردشگری از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند که هرساله در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران از سراسر کشور هستند.

در این میان لرستانی‌ها در سرزمینی زندگی می‌کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه‌های رنگارنگی آذین بسته‌شده که باید قدردان تمام این نعمت‌های خدادادی باشیم و از آن‌ها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می‌توان سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصربه‌فرد، تالاب‌های بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای‌داده است.

در این میان، بخشی از این آثار ارزشمند در مسیر راه‌آهن ناحیه لرستان قرار دارد که برای جذب گردشگر، برنامه‌هایی در قالب ایجاد بزرگ‌ترین خط ریلی گردشگری در غرب کشور در دستور کار قرار گرفته است.

قطار گردشگری لرستان در ایام نوروز ۱۴۰۱ از شهرستان دورود تا ایستگاه «تنگ هفت» با عبور از ایستگاههای مختلف رفت‌وبرگشت میزبان گردشگران خواهد بود.


۱۶۶ هزار مسافر نوروزی در مازندران اقامت کردند

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

مهدی ایزدی ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اقامت ۱۶۶ هزار و ۸۱۱ مسافر نوروزی روز گذشته در استان اظهار داشت: از این تعداد دو هزار و ۴۸۲ نفر در هتل‌های استان اقامت کردند که ۱.۴۹ درصد مسافران را تشکیل می‌دهند.

وی شمار اقامت در مهمانپذیرهای استان را ۵۰ نفر، هتل آپارتمان هزار و ۱۵۴ نفر معادل ۶۹ صدم درصد، ۴۰۱ نفر در واحدهای بومگردی بیان کرد و گفت: ۶۳ هزار نفر از مسافران معادل ۳۷.۸۸ درصد در خانه‌های مسافر مقیم شدند.

ایزدی تعداد اقامت در اقامتگاه‌های موقت را دو هزار و ۸۸۲ نفر بیان کرد و گفت: این تعداد ۱.۷۳ درصد مسافران را تشکیل می‌دهند.

سرپرست میراث فرهنگی مازندران میزان اقامت در سایر مراکز اقامتی اعم از مهمان سراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی، سالن‌های ورزشی و غیره را ۹۴ هزار و ۶۵۱ نفر برشمرد و گفت: این میزان ۵۶.۷۴ درصد را تشکیل می‌دهند.

وی تعداد کل بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و توریستی استان را ۹۷ هزار و ۱۲۷ نفر ذکر کرد و گفت: همچنین ۱۰۰ نفر از موزه‌ها دیدن کردند.


بازگشایی بنادر مسافری چارک و آفتاب هرمزگان پس از دوروز تعطیلی

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

معاون دریایی بندرلنگه از بازگشایی بنادر مسافری چارک و آفتاب پس از دوروز تعطیلی خبرداد.

خدابخش پلاشی اعلام کرد: با توجه به کاهش باد و موج در بنادر غرب استان هرمزگان، بنادر چارک و آفتاب در این منطقه فعالیت مجدد کاری خود را از ۶ صبح امروز ۲۸ اسفندماه آغاز کردند.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی بنادر درشرایط نامساعد جوی براساس اخطاریه هواشناسی و تصمیمات متخذ در ستاد تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۱و به منظور ارتقا سطح ایمنی سفر انجام می‌پذیرد.

پلاشی از مسافرین و گردشگران خواست در صورت نامساعد بودن شرایط جوی و تعطیلی مقطعی بنادر با صبر و شکیبایی تا از سرگیری مجدد سفرها با مسئولین همکاری کنند.


آغاز به کار پویش سراسری «همراهان سفر ایمن» در استان همدان

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان جمعه طی مراسمی که با حضور استاندار همدان، جمعی از مسئولان و راهداران استان همدان برگزار شد، گفت: با توجه به تصادفات گسترده در ۳ کیلومتری شهرها و به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای، در ۲۵ محور منتخب و پرتردد در کشور همچون استان همدان این طرح انجام می‌شود.

صفر صادقی راد افزود: برهمین اساس فضایی در مبادی ورودی استان طراحی شده تا مسافران پس از یک توقف کوتاه و استراحت به مسیر خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: این طرح از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین اجرا خواهد شد و قرار است دراین طرح علاوه بر پذیرایی، برنامه‌های شاد و متنوعی برای معرفی استان همدان برای گردشگران به اجرا درآید.


مرور تاریخ در یزد؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

جاذبه‌های ایران از طبیعت رؤیایی لرستان تا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان

یزد را با القاب و عناوین بسیاری می‌شناسند، شهری که به شهر اولین‌ها نیز شهرت دارد، شهر قنات و قنوت و قناعت، دیار خشت و خاک و خاطره، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر بادگیرها و حالا شهر جهانی یزد که این روزها مهیای میزبانی از مهمانان نوروزی است.

پس از دو سال سختی که بر حوزه گردشگری شهر جهانی یزد به واسطه شیوع کرونا گذشت، یزد این روزها آماده میزبانی از گردشگرانی است که برای تماشای بزرگترین شهر خشتی جهان به مرکز ایران سفر کرده‌اند.

یزد بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ اثر ثبت شده ملی دارد و در کنار آن جاذبه‌های طبیعی و هوای معتدل و مطبوع، مقصد بسیار مناسبی برای سفرهای نوروزی است.

علاوه بر بافت تاریخی یزد که مقصد اول گردش بسیاری از گردشگران است، تک بناها و مجموعه‌های تاریخی بسیاری در گوشه و کنار این شهر جهانی، بخشی از تاریخ را در دل خود محبوس کرده‌اند.

بافت تاریخی، اصلی‌ترین جاذبه تاریخی استان یزد است، بافتی که چند سالی است در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حالا نه تنها گردشگران داخلی بلکه گردشگران خارجی نیز در سفر به ایران و یزد، مشتاق بازدید از این منطقه هستند.

بافت تاریخی یزد که بزرگ، پویا و دارای حیات و زندگی است، بالغ بر ۷۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۱۰ هکتار آن در یونسکو ثبت جهانی شده است.


منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)