میرنیوز

آلودگی هوای مشهد به تهران نزدیک شد/ممکن است پایتخت آلودگی هوا شویم

آلودگی هوای مشهد به تهران نزدیک شد/ممکن است پایتخت آلودگی هوا شویم 2022-03-04T13:46:13+03:30

دکتر ایمان فرهمندی در نشست تخصصی بررسی ریشه آلودگی هوا که در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی هوا از مهم‌ترین مشکلات شهر مشهد و کلان‌شهرهاست. ما با آلودگی‌های بسیاری از جمله آلودگی آب، خاک، نور و... مواجه هستیم که البته آلودگی هوا وضعیت حادتری نسبت به سایر آلودگی‌های نام برده دارد. اکنون ما با بحران آلودگی هوا مواجهیم. 

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در سال جاری ۲ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته‌ایم؛ در حالی که سال قبل فقط یک روز و سال قبل‌تر هیچ روز ناسالمی برای تمام گروه‌ها نداشته‌ایم. روزهای هوای پاک نیز کاهش پیدا کرده و امسال ۹ یا ۱۰ روز هوای پاک داشته‌ایم.

وی بیان کرد: ۲ موضوع در این زمینه اهمیت دارد؛ منابع تولید آلودگی و راهکارهای مقابله با آلودگی هوا. مطالعه‌ سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای مشهد توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد. منابع آلاینده شهر در ۲ دسته منابع متحرک و منابع ثابت دسته‌بندی می‌شود. ۶۴ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع ثابت شامل کاربری مسکونی، آموزشی، ساختمان‌ها، جایگاه سوخت، پایانه‌ها، فرودگاه و راه‌آهن است که از نظر جغرافیایی ثابت است. ۳۶ درصد آلودگی را منابع متحرک همانند خودروها و موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌کند. 

فرهمندی ادامه داد: اگر آلودگی را به منابع کاربری حمل‌ونقلی و غیرحمل‌ونقلی تقسیم کنیم، آلودگی ایجاد شده حوزه حمل و نقل حدود ۷۲ درصد است. ۲۸ درصد آلودگی در حوزه‌های غیرحمل‌ونقلی جا می‌گیرد. ۱۹ درصد آلودگی یعنی ۸۰ درصد حوزه‌های غیرحمل‌ونقل را چهار واحد نیروگاهی مشهد تولید می‌کند. هشت درصد دیگر آلودگی را بقیه واحدها همانند واحدهای مسکونی و بقیه صنایع تولید می‌کند. 

وی بیان کرد: این آمار گفته شده ۲ کارکرد اصلی دارد؛ اول شناسایی منابع و دوم پاسخ به این سوال که برای کاهش آلودگی چه کار انجام بدهیم، بهتر است؛ به طور مثال اگر در بخش خانگی ۲ درجه دمای هوای محیط را کم کنیم، اثرش در مجموع آلودگی هوای شهر کم است. این مقایسه به منزله این نیست که نباید در بخش خانگی صرفه‌جویی کنیم. سهم آلایندگی بخش خانگی نسبت به سوخت مصرفی کم است.

رئیس کارگروه بهداشت و محیط زیست شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: ۲ منبع آلودگی بیش از نیمی از آلودگی هوای شهر مشهد را تولید می‌کند. یعنی این ۲ منبع آلودگی ۵۵ درصد آلودگی هوا را تولید می‌کند. منبع اول خودروهای شخصی است که ۳۳ درصد آلودگی را به تنهایی شامل می‌شود و تقریبا ۶ برابر تمام صنایع اطراف مشهد اعم از سیمان، آجرپزی و ریخته گری آلودگی ایجاد می‌کند.

فرهمندی ادامه داد: منبع دوم چهار نیروگاه اطراف شهر مشهد است. این چهار نیروگاه در مجموع ۲۰ درصد آلودگی شهر مشهد را تولید می‌کند. این نیروگاه‌ها بیش از نیاز برق مشهد برق تولید می‌کند و آلودگی حاصل از آن بر شهر مشهد تاثیرگذار است. این برق اضافه تولید شده در مناطق دیگر مصرف می‌شود. 

وی افزود: مبحث دیگر ترکیب آلاینده‌های هواست. پنج آلاینده اصلی داریم که مهمترین و پرحجم‌ترین آلایندگی مربوط به دی‌اکسیدکربن است. این گاز کم‌آسیب است و زود از فضای شهر خارج می‌شود. ما دی‌اکسیدکربن را صرفا یک گاز گلخانه ای در نظر می‌گیریم ولی در سطح کلان آسیب‌زاست و باید این گاز را کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد گفت: چهار آلاینده اصلی که در شهر اثرگذاری می‌کند شامل اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسیدکربن و ذرات ریز معلق است. بین موارد ذکر شده اکسیدهای گوگرد به لحاظ ترکیباتی که از آن خارج می‌شود با رطوبت بدن و اسیدهای حاصل از آن مثل اسید سولفوریک آسیب بسیار زیادی بر بدن انسان و محیط شهری وارد می‌کند. 

فرهمندی افزود: تقریبا تمام آلودگی اکسیدهای گوگرد مرتبط با نیروگاه توس و نیروگاه‌های دیگر است که مازوت می‌سوزانند. در مجموع آلایندگی نیروگاه‌های مشهد ۹۶ درصد است. نیروگاه توس مازوت و بقیه نیروگاه‌ها گاز می‌سوزانند. معمولا در زمستان که در خانه‌ها گاز سوزانده می‌شود، در نیروگاه‌ها به جای گاز مازوت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف مازوت در ۶ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. نسبت به سال ۹۶ سهم نیروگاه‌ها در آلودگی هوا به دلیل افزایش مصرف سوخت مازوت ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. 

فرهمندی اظهار کرد: نیروگاه‌ها به جای مازوت می‌توانند از گاز استفاده کنند تا اکسیدهای گوگرد کمتری تولید کنند. متاسفانه امروز گاز نیز آلوده است. میزان sox گازی که در نیروگاه ما سوزانده می‌شود، بالاتر از حد استاندارد است و گاز ما برق کثیف تولید می‌کند. 

وی با بیان اینکه اتوبوس برقی با قیمت ۲ برابر اتوبوس دیزل خریداری می‌شود، ادامه داد: اتوبوس دیزل راندمان ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارد و در مجموع آلودگی کمتری تولید می‌شود. در نگاه کلان برق ما برق کثیفی است. برق ما از یک منبع آلاینده خیلی جدی تولید می‌شود. وقتی ما این برق کثیف را در حمل و نقل استفاده کنیم، عملا کمکی به کاهش آلایندگی هوا نمی‌شود. اتفاقا شاید این موضوع باعث آلودگی بیشتر شود. گازوییلی که در حمل‌ونقل  استفاده می‌کنیم، هر هفته آزمایش و میزان گوگرد آن بررسی می‌شود. معمولا  میزان گوگرد آن از استاندارد بالاتر نیست و در مجموع آلودگی کمتری نسبت به اتوبوس برقی تولید می‌شود. همچنین استفاده از گازوئیل ارزان‌تر است. در حال حاضر قیمت اتوبوس دیزل پنج میلیارد و قیمت اتوبوس برقی بیش از ۱۰ میلیارد است.  

رئیس کارگروه بهداشت ومحیط زیست شورای اسلامی مشهد  گفت: ما به عنوان دستگاه تولی‌گری شرق کشور بیشتر بهره‌بردار دستاوردها هستیم. خیلی از خروجی‌های دانشگاه در حوزه اجرا به کار ما نمی‌آید. خیلی از پژوهش‌های دانشگاهی مسیر اشتباه می‌رود و جای مساله را درست تشخیص نمی‌دهد. اگر مساله را درست تشخیص ندهیم، بعد از کار و تلاش بسیار به نتایج کاربردی نمی‌رسیم.

فرهمندی اظهار کرد: در رابطه با آلودگی حاصل از نیروگاه‌ها می‌توان گفت ما در حوزه مدیریت شهری نمی‌توانیم کاری کنیم زیرا سوخت، نیروگاه و مدیریت آن به ما ارتباط ندارد و به دولت مرتبط است. ما می‌توانیم به عنوان نماینده مردم مطالبه و مساله را تشریح کنیم. مردم می‌توانند درباره این مسائل که مطرح شده، استوری و پست بگذارند و از استاندار و رئیس‌جمهور در رابطه با این موضوع سوال بپرسند. فضای اجتماعی به حل این مساله کمک می‌کند. 

وی ادامه داد: در بخش خودروهای شخصی نیز ما نمی‌توانیم در باب کاتالیست خودروها سرمایه‌گذاری کنیم زیرا این موضوع نیز در حوزه اختیارات ما نیست ولی در بحث معاینه فنی که در حوزه کنترل مدیریت شهری است، می‌توانیم ورود کنیم. امسال قراردادی با پلیس راهور استان در خصوص آن بخش از هزینه‌هایی که شهرداری به راهور پرداخت می‌کند ودآن بخش که مرتبط با وظایف شهرداری است مثل کنترل‌ها، نظارت‌ها، معاینه فنی، مجوزها و... به نام قرارداد ماده ۱۰۸ منعقد شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد افزود: امسال قرارداد ماده ۱۰۸ بر مبنای نیروی انسانی و حضور مامور بسته نشده بلکه بر مبنای خروجی کار بسته می‌شود؛ یعنی مثلا پولی که به پلیس راهور در حوزه معاینه فنی پرداخت می‌شود، به ازای ساعت حضور مامور نیست و براساس تعداد مراجعات معاینه فنی این پول پرداخت می‌شود. زین پس پول هدفمند می‌پردازیم و به ازای انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان حمل و نقل به پلیس راهور پول پرداخت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آلودگی هوا را در حوزه حمل و نقل کاهش دهیم، باید زیرساخت کافی داشته باشیم. همچنین لازم است ابزارهای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کافی داشته باشیم و و در رابطه با اثرات حمل و نقل روی آلودگی هوا و اثرات آلودگی هوا روی سلامت جسمی و روحی و روانی مردم اطلاع‌رسانی کنیم. وقتی مردم بدانند چه اتفاقی می‌افتد، حجم زیادی از افراد الگوی سفرشان را عوض می‌کنند؛ کمااینکه اکنون در فضای اجتماعی جمع‌های دوچرخه‌سوار و جمع‌های پیاده‌روی شکل می‌گیرد و در شبکه‌های اجتماعی رشد می‌کند. چنین فضاهایی نیازمند تقویت است. 

فرهمندی اظهار کرد: هر سفر با اتوبوس در شهر یک‌دهم همان سفر با خودروی شخصی آلاینده تولید می‌کند. اگر مردم بدانند که با سفر با خودروی شخصی ۱۰برابر الودگی تولید می‌کنند، به اضافه ریسک تصادفات و جای پارک از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند. احتمالا اکثر سفرهای مردم با دانستن این موضوع به حمل و نقل عمومی و...  منتقل می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: می‌توان در مراحل آخر برای اینکه هزینه استفاده از خودروی شخصی زیاد شود، هزینه پارک خودرو را افزایش داد. باید محدوده‌های ترافیکی و زون‌های آلودگی هوا تعریف کنیم که خودروهای آلاینده وارد آن نشود. خیلی از هسته‌های مرکزی دنیا پولی است و باید برای ورود به هسته مرکزی پول پرداخت شود؛ در عین حال در کنار آن حمل‌ونقل عمومی وجود دارد تا توازن برقرار شود.

​​​انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)