میرنیوز

خنده پسته قزوین در گرو حفظ باغستان سنتی

خنده پسته قزوین در گرو حفظ باغستان سنتی 2022-02-26T09:39:39+03:30

به گزارش ایسنا، درختان پسته باغستان سنتی قزوین گواه بر کشت هزار ساله پسته در قزوین دارد؛ اما به راستی پسته قزوین چقدر در کشور شناخته شده است.

بنا به بیان کارشناسان پسته ارقام مختلفی دارد اما پسته قزوین به لحاظ رنگ خوش رنگتر است و برای پخت شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته زنان قزوینی از دیرباز با پسته و بادام برداشت از باغات خود شیرینی تهیه می‌کردند و همچنان این رسم در قزوین پابرجاست.

علیرضا خمسه، فعال باغستان سنتی قزوین در این خصوص به ایسنا می‌گوید: باغستان سنتی قزوین به احتمال زیاد با هسته ساسانی تشکیل شده و در دوره اسلامی تا اواخر قاجار گسترش داشته است؛ در دوره صفویه با احداث باغات درون‌شهری، قزوین به یک باغ شهری بزرگ تبدیل شد و این تا دوره قاجار ادامه یافت؛ در دوران پهلوی با خیابان‌کشی و احداث راه‌آهن و ایجاد شهر صنعتی، بخشی از باغات از بین رفت و سپس از اوایل دوران پهلوی تا کنون حدود دوپنجم باغستان سنتی قزوین از بین رفته است.

وی توضیح می‌دهد: در منابع قدیمی که در خصوص باغستان نگارش شده در خصوص گردو و پسته صحبت شده لذا قدیمی‌ترین محصول باغستان پسته است؛ پسته قزوین انواع مختلفی دارد؛ در همین منابع در خصوص کیفیت پسته قزوین صحبت شده است ولی پسته قزوین حتی در کشورمان خودمان ناشناخته است.

پسته با فرهنگ قزوین عجین است

مرتضی تدین یکی از باغداران و از فعالان باغستان سنتی قزوین به ایسنا می‌گوید: در سفرنامه‌ها از پسته اسم برده شده است که سابقه آن را نشان می‌دهد؛ شیرینی‌های سنتی قزوین با پسته تهیه می‌شوند و می‌توانیم بگوییم که این محصول با فرهنگ قزوین عجین شده است.

وی بیان می‌کند: پسته قزوین دیمی است و سالی یک بار آبیاری می‌شود و برخی سال‌ها آبیاری نمی‌شود که همین باعث ریز شدن محصول می‌شود، در باغستان سنتی قزوین درختانی هستند که ۵۰ سال آب نخورده‌اند ولی همچنان محصول می‌دهند چون ریشه درخت پسته عمقی است. معمولاً درختان پسته را بعد از چینش هرس می‌کنند اما عده‌ای از باغداران بعد از اسفند ماه هرس را انجام می‌دهند. از گذشته کارگران فصلی برای بیل زدن و هرس کردن باغات پسته از دیگر شهرها به قزوین می‌آیند.

خمسه نیز اشاره می‌کند: پسته قزوین سالم است تا قبل این ارگانیک بود ولی الان می‌گوییم سالم است چون باغداران یکی دوبار سم می‌زنند ولی با این وجود پسته قزوین سالم محسوب می‌شود؛ از دیرباز در باغستان از سم استفاده نمی‌کردند چون باغات قزوین در عمق است و حق‌آبه زمستانی یا همان «تلخاب» باعث یخ‌زدگی آب می‌شود و آفت درخت را از بین می‌برد؛ طی ۲ دهه اخیر با توجه به کاهش بارش، گرمای هوا و عدم یخبندان در زمستان باغداران برای مبارزه با آفات ۲ مرحله از سم استفاده می‎‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: رنگ، طعم و چگالی یا همان روغن پسته باعث کیفیت آن شده است. پسته قزوین ناشناخته است؛ پسته قزوین را به‌خاطر گرم بودنش نمی‌توانستند به‌صورت تازه به جایی عرضه کنند چون روپوست آن به‌خاطر گرما زود سیاه می‌شود بنابراین آن را خشک و مغز کرده و در شهر عرضه می‌کردند.

این فعال باغستان اضافه می‌کند: با اینکه صادرات قزوین بالا است و کشمش، میوه‌های خشک، غلات و خشکبار صادرات می‌شود و محصولات زراعی و باغی قزوین در نقاط مختلف کشور شناخته شده اما  پسته قزوین از هزار سال‌ پیشین تا به امروز ناشناخته است البته با رونق گرفتن گردشگری استان، پسته قزوین در حال شناخته شدن است.

«کله‌بزی» مرغوب‌ترین پسته قزوین

تدین به ارقام پسته قزوین اشاره و بیان می‌کند: مرغوب‌ترین پسته قزوین پسته «کله‌بزی» است؛ بادامی، سفید پسته، کال خندان و قرمز پسته از دیگر ارقام پسته قزوین است که پوست پسته کال خندان می‌ترکد.

وی ادامه می‌دهد: برخلاف پسته کرمان، پسته قزوین پوست نازکی دارد که با کوچک‌ترین وزش باد بر زمین می‌ریزد برای همین برای چیدن آن درخت را با چوب می‌زنند و یا با دست می‌چینند.

این فعال باغستان یادآور می‌شود: در گذشته پسته را در تغار بزرگ ریخته و بعد آب می‌ریختند؛ بعد از شل شدن پوسته آن را لگد می‌زدند؛ بعد با غربال در آب می‌شستند و پوست‌ها جدا می‌شد، در مرحله بعد پسته‌ها را روی زمین می‌ریختند و پاک می‌کردند امروزه پسته‌ها را با دستگاه پوست می‌کنند.

تهیه مربا با پوست پسته

وی تصریح می‌کند: قزوینی‌ها با پوست پسته مربا درست می‌کردند که به‌خاطر خاصیت گرمی‌اش برای تسکین درد پا استفاده می‌شد؛ برای درست کردن مربا پوست نازک پسته را با دست جدا می‌کردند و چند بار می‌جوشاندند تا تلخی پوست پسته گرفته شود. همچنین با پسته انواع باقلوا، شیرینی‌جات، شیرین پلو، قیمه نثار، هویج پلو، شله زرد، قیمه پلو و خورشت قیمه تهیه می‌شود.

تدین توضیح می‌دهد: پسته قزوین از لحاظ کیفیت چربی و اسید آمینه منحصر به فرد است و به تأیید انجمن پسته ایران رسیده که پسته قزوین بهترین نوع پسته است. پسته قزوین از لحاظ چربی و سبزینگی یک برند خاص جهانی است البته تا ۳۰ سال پیش پسته قزوین صادراتی بود؛ پسته کرمان را کال می‌چینند تا سبز رنگ باشد اما پسته قزوین ذاتاً سبز است؛ از زمانی که پسته کرمان را کال برداشت می‌کنند رونق پسته قزوین کم شده اما همچنان خلال پسته قزوین بهترین نوع خلال است که به آلمان، کانادا، هندوستان و کشورهای عربی صادر می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مسئولین ملی و استانی برای پسته قزوین هیچ کاری نکردند و پسته کال کرمان بازار را اشباع کرده و همین موجب شده پسته قزوین از رونق بیفتد ولی از ارزش آن چیزی کم نمی‌شود. قبلاً پسته قزوین ۵۰ درصد گران‌تر از کرمان بود اما الان به‌خاطر اینکه اشباع بازار از پسته‌های کال کرمان قیمت‌ها برابری می‌کند. در صادرات مغز پسته قزوین حتی لپه‌ها آن هم صادر می‌شود ولی در صادرات مغز پسته کال کرمان لپه‌ها را جدا می‌کنند چون لپه‌ها زرد هستند؛ پسته قزوین هنوز طرفداران خود را دارد.

هنوز پسته قزوین در کشور معرفی نشده است

این فعال باغستان اظهار می‌کند: در دنیا پسته قزوین را می‌شناسند ولی هنوز پسته قزوین در کشور معرفی نشده است؛ تلاش کردیم برای معرفی پسته قزوین انجمن پسته شعبه قزوین را راه‌اندازی کنیم اما سازمان جهادکشاورزی قزوین در پنج سال اخیر کارشکنی کرد.

خمسه نیز تأکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی که برای پسته قزوین وجود دارد شهرداری قزوین است چون با تصویب پروژه‌هایی در شهرداری و شورای شهر قزوین شدیدترین آسیب‌ها را به کالبد باغستان سنتی و پسته‌های کهن می‌زند که این‌ها در آینده باعث مرگ درختان هزارساله پسته می‌شود.

این فعال باغستان با صراحت می‌گوید: صحبت‌های بدون شناخت و غیرکارشناسی ارگان‌های مختلف به‌خصوص شهرداری و شورای شهر قزوین راجع این باغستان کهن و باغداران که ارزش شخصیت و تخصص یا توانمندی آنان را درک نمی‌کنند بیش از پیش درختان پسته و محصولات این شهر را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، بدون شک پسته قزوین با باغستان سنتی قزوین گره خورده است و اگر باغستان را از بین ببریم یکی از محصولاتی استراتژیک صادراتی استان و کشور حذف خواهد شد و این در حالی است که صادرات پسته می‌تواند با صادرات چندین بشکه نفت برابری کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)