میرنیوز

راه حق را برای تحقق خواسته‌های مردم دنبال کنیم

راه حق را برای تحقق خواسته‌های مردم دنبال کنیم 2022-02-11T09:29:38+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: گام‌های چهل و سومین بهار انقلاب در موج سوز و سرمای زمستان به گوش می‌رسد تا یک بار دیگر نوید بخش روزهای شور و نشاط پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ باشد. روزهای که خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را برای ملت ایران به ارمغان آورده است.

مرور خاطرات دوران مبارزات انقلاب از زبان کسانی که در آن روزهای حماسه و افتخار همچون سربازانی شجاع به جای اسلحه، دوربین به دست به ثبت و ضبط وقایع انقلاب می‌پرداختند به خصوص برای نسل جوان که آن روزها را درک نکرده‌اند، بسیار جالب است تا بدانند که در آن روزها بر ملت ایران اسلامی چه گذشته است. با یکی از عکاسان شهرمان هم کلام می‌شویم.

سوم اردیبهشت ۱۳۳۷ در بیرجند چشم به جهان گشوده است و علاقه بسیارش به عکاسی سبب شد تا تابستان‌ها با حضور در کلاس‌های عکاسی گم شده‌اش را در آن جستجو کند. او در کنار درس خواندن، هنر عکاسی را با حضور در عکاسی پسر عمویش دنبال کرد.

محمد مرادی استعداد خاصی در این خصوص داشت و همین موضوع سبب شد تا با استفاده از آنچه در فیزیک درباره اصل رجعت نور خوانده بود در نورپردازی به کارش آید و در کوله بارش تجربیات بسیاری برای بهره‌گیری از آنها در آینده ذخیره کند.

او برای ادامه تحصیل در سیکل دوم دبیرستان نظام قدیم راهی مشهد شد تا در دبیرستان جهان که در کنار مدرسه نواب بود ادامه تحصیل دهد.

راه حق را برای تحقق خواسته‌های مردم دنبال کنیم

فعالیت‌های سیاسی

سال ۱۳۵۵ با شرکت در فعالیت‌های انقلابی با تعدادی از روحانیون در این مسیر همراه شد و با کمک معلم دینی خود در فعالیت‌های دینی و اجتماعی حضوری فعال داشت و با حضور در نشست‌های شبانه که هر هفته در خانه یکی از دانش آموزان برگزار می‌شد وارد فعالیت‌های سیاسی شد.

وی در گفتگو با خبر نگار مهر یادآور شد که در ۱۸ سالگی در سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در مسجد کرامت شرکت می‌کرد و هر روز با حضور در بیت آیت الله شیرازی از اخبار مربوط به رویدادهای انقلاب و اطلاعیه‌ها مطلع می‌شد و در یکی از همین روزها در کنار بیت آیت الله شیرازی از ناحیه سرشانه با قنداق تفنگ یکی از مأموران رژیم آسیب دید که موجب شکستگی استخوان ترقوه اش شد.

مرادی تا اواخر سال ۱۳۵۶ برای تحصیل بین بیرجند و مشهد تردد می‌کرد. در زمان برگشت به بیرجند مشاهده کرد که سید علی کرباسی یکی از دانشجویان دانشکده بیرجند مردم را تشویق می‌کرد تا در مبارزات انقلابی که تا آن زمان در بیرجند مخفیانه بود به شکل علنی شرکت کنند.

او در این زمان عکس‌هایی را که از پنج راه پایین خیابان مشهد خریداری کرده با پنهان کردن آنها در صندلی پنج‌تایی اتوبوس با همکاری راننده، به بیرجند می‌آورد و توزیع می‌کرد.

وی اضافه کرد: عکس‌های امام (ره) را در عکاسی آریای بیرجند چاپ و در مسجد آیت الله آیتی توزیع می‌کردیم و عکس‌هایی را که از راهپیمایی‌های مردم می‌گرفتیم را بر روی شیشه عکاسی پسر عموی خود در خیابان حکیم نزاری فعلی (محمد رضا شاه سابق) در معرض دید مردم قرار می‌دادیم تا مردم به آنها دسترسی داشته باشند و بتوانند آنها را تهیه کنند.

وی یادآور می‌شود که در یکی از روزها مردم قائن برای حضور در راهپیمایی مردم بیرجند به این شهر آمدند که مرحوم آیت الله ربانی و آیتی به همراه تعدادی دیگر از روحانیون و گروه‌های مختلف مردم در ابتدای شهر از آنها استقبال کردند. عکس‌های گرفته شده از این استقبال و حضور آنها با هم در راهپیمای آن روز از عکس‌های ماندگار روزهای مبارزات قبل از انقلاب است.

۷ بهمن

به گفته وی روز هفت بهمن یکی از روزهای ماندگار در تاریخ بیرجند است. در این روز بعد از اجتماع مردم در مقابل مسجد آیت الله آیتی راهپیمایی آغاز شد. هنگامی که راهپیمایان به جلوی بیمارستان فعلی امام رضا (ع) رسیدند مرحوم آیت الله ربانی، آیتی و حجت الاسلام عبدالهی و شهاب پدر شهید شهاب با حضور در بیمارستان از تعدادی از بیماران عیادت کردند. قبل از این هم اتومبیل یکی از مزدوران رژیم به آتش کشیده شده بود.

به گفته وی در حالی که روحانیون و گروه‌های مختلف مردم در جلو و بانوان و جوانان پشت سر آنها در راهپیمایی این روز حضور داشتند ماشین‌های حامل نیروهای نظامی از کنار صفوف راهپیمایان می‌گذشتند تا اینکه راهپیمایی کنندگان به مقابل ژاندارمری آن زمان رسیدند.

وی اضافه کرد: این در حالی بود که یکی از نظامیان به عندلیب یکی از انقلابیون که در مخابرات آن زمان بیرجند کار می‌کرد، گفته بود که امروز شلوغ نکنید که دستور تیراندازی داده شده است. وقتی جوانان شرکت کننده در راهپیمایی در حال عبور از جلوی ژاندارمری بودند یکی از سرهنگ‌های ژاندارمری شروع به تیراندازی کرد که منجر به پراکنده شدن مردم شد.

به گفته وی بعضی از مردم در جوب های آب افتادند و مردم اطراف این خیابان با باز کردن در منازل خود مردم را در خانه‌های خود جا دادند و تیراندازی تا میدان شهدای فعلی ادامه یافت و تعدادی از تیرها به مغازه مرحوم اکبرپور اصابت کرد و تعدادی از کسانی که در راهپیمایی حضور داشتند در خرابه‌ای که در کنار این میدان بود، پنهان شدند و در همین روز شهید سورگی در میدان شهدا به شهادت رسید.

راه حق را برای تحقق خواسته‌های مردم دنبال کنیم

باران سنگ

وی یادآور شد: در اولین تظاهرات مردم بیرجند پشت منزل شهید فایده مشغول عکاسی بودم که باران سنگ به سویم سرازیر شد و علت آن این بود که مردم گمان می‌کردند که از نیروهای رژیم هستم که برای شناسایی افراد شرکت کننده در راهپیمایی از آنها عکس می‌گیرم که با گفتن این جمله که «او خودی است» توسط مرحوم آیت الله ربانی باران سنگ متوقف شد.

مرادی با اشاره به اینکه عندلیب که کارمند مخابرات بود عکس‌ها را برای تکثیر به ما می‌داد و ما آنها را تکثیر می‌کردیم اضافه کرد: روزی هم که شهید خاکشور به شهادت رسید برای اولین بار در بیرجند تیراندازی هوایی شد و در مدت ۱۰ دقیقه با برقراری حکومت نظامی در شهر همه جا نیروهای نظامی حضور داشتند.

وی با یادآوری درگیری نظامیان با تظاهرات کنندگان در مقابل شهربانی که منجر به شهادت یکی از افراد و اصابت تیر به فرد دیگری شد، اظهار کرد: روزی پدرم متوجه شد که نیروهای نظامی قصد بازرسی منزل ما را دارند لذا عکس‌ها را در تنور انداخت و سوخت اما تعدادی از عکس‌ها را که در جای دیگری پنهان کرده بودم را هنوز دارم که حدود ۱۰۰ عکس است.

مرادی که سینه‌اش همچون صندوقچه‌ای پر از خاطرات دوران مبارزات انقلاب است، تصریح کرد: باید در چهل و سومین بهار آزادی با نگاهی به گذشته نگذاریم که شعارهای انقلاب دچار تغییر شود و راه حق را که راه قانون است را همیشه دنبال کنیم و در این راستا به عنوان فعال اجتماعی پیگیری‌های بسیاری در زمینه تعیین تکلیف اراضی پادگان ۰۴ انجام داده‌ام که به عنوان مطالبه مردم و با دستور مقام معظم رهبری قرار بود، اجرایی شود و امروز یکی از خواسته‌های مهم انقلابیون برگشت حقوق شهروندان بیرجندی به آنها در این خصوص است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)