میرنیوز
اسماعیل جانعلی پور در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی استان گیلان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با اشاره به بهره برداری کشورهای توسعه یافته از ابزارهای به روز جهت انتقال محتوا و کالاهای فرهنگی، اظهار کرد: مبانی ارزشی و الگوهای فرهنگی هر کشور و ملتی سوار بر ریل کالا و محصوات فرهنگی حرکت می کند.
وی با اشاره به توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کالای فرهنگی، افزود: به زودی از پوسته جشنواره ای بیرون خواهیم آمد و حمایت های مالی، حقوقی و پژوهشی از کالای فرهنگی را دنبال می کنیم.
مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کالای فرهنگی را دارای سه ویژگی راهبردی، دیپلماسی و اقتصادی دانست و تصریح کرد: کالای فرهنگی استراتژیک، راهبردی و حیاتی است، یعنی اگر به آن نپردازیم، اتفاقات ناگوار فرهنگی در انتظار ماست، زیرا کالای فرهنگی اثرگذاری و ماندگاری زیادی دارد و هویت ملی نسل های آینده با آن مواجه است.
جانعلی پور، با اشاره به اثرگذاری نوع و میزان مصرف کالای فرهنگی بر شاکله شخصیت افراد، ادامه داد: میزان واردات و صادرات کالاهای فرهنگی بر اقتصاد ملی نیز اثرگذار است.
وی با بیان اینکه کالای فرهنگی به دیپلماسی توجه دارد، خاطرنشان کرد: امروزه دیپلماسی عمومی بر افکار مردم اثرگذاری زیادی دارد و همه کشورها در حوزه دیپلماسی عمومی برنامه دارند.
مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد، کالا و محصولات فرهگی را ابزار دیپلماسی عمومی دانست و متذکر شد: دیپلماسی عمومی بر دیپلماسی رسمی ارجحیت دارد و لذا باید از این ابزار برای صدور ریشه های اصیل ایرانی - اسلامی و انتقال ارزش ها و باورهای مردم استفاده کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تغییر باور اقتصادی در حوزه کالای فرهنگی، اضافه کرد: کالای فرهنگی هزینه بر نیست و لذا سرمایه گذاری در این حوزه حتما دارای نرخ بالای بازگشت مادی و معنوی است.
جانعلی پور، از کالا و محصولات فرهنگی به عنوان ابزار مطمئن اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: جشنواره کالا و محصولات فرهنگی گام نخست بوده و باید بتوانیم هنر دست گیری از دست ساخته های مردم را داشته باشیم و سازمان های متولی امر تولید و اشتغال را به هنرمندان متصل کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش یک محصول، یادآور شد: خلاقیت و نوآوری در جذب مشتری اثرگذار است؛ اگرچه باید مسیر و فرایند تولید یک کالای فرهنگی را به عنوان یک ارزش میراثی معنوی و ناملموس حفظ کنیم.
مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد، با بیان اینکه برندسازی به مقبولیت، محبوبیت و معروفیت کمک می کند، افزود: امروزه فضای مجازی بستر ارزان تر و در دسترس تری را برای تبلیغات فراهم کرده است.
وی نسل جوان و نوجوان به عنوان میراثداران فرهنگی را نیازمند آموزشی کمی و افزایش مهارت دانست و بیان کرد: کیفیت شرط ورود به بازارهای جهانی است و مشتری چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نیازمند کالای با کیفیت است.
جانعلی پور، همچنین بومی سازی را لازمه کالای فرهنگی دانست و اظهار کرد: کالای فرهنگی در کنار خلاقیت و برندسازی و تبلیغات و آموزش، باید بیشترین سنخیت را با الگوها و باورهای بومی و منطقه ای داشته باشد تا به مقبولیت و محبوبیت برسد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
متهم پرونده فروش گوشتهای تاریخ مصرف گذشته در بجنورد نقره داغ شد
۲۰ هرمزگانی بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند
جلوه های زیبای انگشتر رونمایی شده مقاومت در قم +تصاویر
مردم خراسان جنوبی ۱۵ هزار واحد خون اهدا کردند
جلوه های زیبای انگشتر مقاومت +تصاویر
۱۳۵ نفر از مددجویان اردوگاه و زندان ساری آزاد شدند
۷ هزار فقره تسهیلات نهضت ملی مسکن جدید سمنان در راه است
دریافت ۱۱۱ ایده هوش مصنوعی؛ ۱۴۶ شرکت دانش بنیان فعال است
آغاز رویداد استارت آپی هوش مصنوعی در نوشهر
مومنی: عملکرد استانداران بعد از یک سال ارزیابی میشود
امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد
اگر جمهوری اسلامی نبود قطع به یقین جبهه مقاومت وجود نداشت
کمیسیون پزشکی برای محیط بان آسیبدیده شاهرودی تشکیل میشود
پیگیری و اجرای مناسب برنامه ها نسخه اصلی حل مشکلات در استان تهران است
زلزله رستم آباد خسارتی نداشته است
بسیجیان دو ویژگی تولی و تبری را در خود تقویت کنند
شناسایی ۱۷۵ ملک دولتی مازاد برای مولدسازی در مازندران
حضور بسیجیان در لبنان و سوریه برای دفاع از اسلام و انقلاب است
کشور به ۶ حلقه تولید داروی استامینوفن دست یافته است
لزوم پرهیز از سبک زندگی کاریکاتوری/ مفاخر فرهنگی تجلیل شوند
کوهنورد اردبیلی در علم کوه جان باخت؛ گم شدن نوجوان سیرجانی
دومین ایستگاه هواشناسی کوهستان کشور در اردبیل افتتاح شد
۶ شهید گمنام از دوران دفاع مقدس میهمان کرمانشاه هستند
کوهنورد اردبیلی در علم کوه جان باخت؛ گمشدن نوجوان سیرجانی
مدیریت مصرف انرژی در کشور فرهنگ سازی شود
تحقق عدالت نسبی مطالبه شاهرودیها از آموزش و پرورش استان سمنان
رئیس سازمان بسیج: انقلاب اسلامی هندسه قدرت را در جهان تغییر داد
ستار هاشمی: ضرر فیلترینگ برای ارتباطات کشور بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است
ضرر فیلترینگ برای ارتباطات کشور بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است
افزایش۱۲میلیونی جوجه ریزی در استان تهران؛بازار مرغ به ثبات می رسد