میرنیوز
حسین حسامی در گفتوگو با ایسنا درخصوص شعار شورای ششم مشهد اظهار کرد: شعار و رویکرد شورای ششم مشهدالرضا، جهانشهر برکت و کرامت است. چشمانداز و شعار یک نگاه ایدهآلی است و بایستی برای رسیدن به شرایط ایدهآل هدفگذاری و برنامهریزی کرد و تلاشمان را برای تبدیل شعار به واقعیت بهکار بندیم.
وی افزود: یکی از حوزههای دستیابی به این شعار حملونقل کرامتمحور است بدینصورت که حتی یک فرد جانباز یا دارای معلولیت نیز بتواند از وسایل حملونقل عمومی استفاده کند، خدمات تفریحی مثل پارکها نیز باید برای کودکان دارای معلولیت قابل استفاده باشد و به مسائل مربوط به بانوان نیز توجه شود. در همین راستا برای اولین بار کمیسیون بانوان و خانواده در شورا تشکیل شد. توجه ورسیدگی به مجموع این موارد میتواند ما را در دستیابی به شهر برکت و کرامت یاری دهد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: زیبنده شهر مشهد نیست که معتادان متجاهر و کودک کار و... داشته باشد و اگر میخواهیم کرامت شهر حفظ شود باید این معضلات حل شود. درحالحاضر با ستاد مبارزه با مواد مخدر، استانداری، بهزیستی، سپاه و... برای رفع این معضل همکاری داشتهایم و هزینههایی انجام شده است. سالنهای ورزشی را به این موضوع اختصاص دادهایم و برای جمعآوری آنها کمک کردهایم اما این موضوع را باید برنامهمحور کنیم زیرا ساماندهی معتادان فقط محدود به جمعآوری آنها از سطح شهر نیست بلکه باید آنها را توانمند کنیم و به آنها هنر یا شغلی را آموزش دهیم که بتوانند به اجتماع برگردند.
شورای ششم مشهد چشم انداز ۲۰ ساله شهرداری را تدوین میکند
وی درخصوص بودجه شهرداری عنوان کرد: بودجه آیینه تمامنمای کلیه برنامهها و فعالیتهای دولت برای یک سال مالی به شمار میآید. معمولا یک برنامه ۴ ساله میانمدت در شهرداری داریم و این ذیل چشمانداز ۲۰ ساله است. یکی از مهمترین فعالیتهای شورای ششم در این دوره تدوین چشمانداز ۲۰ ساله است زیرا پایان چشمانداز قبلی سال ۱۴۰۰ است. در ابتدا بایستی برنامه چهارساله میانمدت را تدوین کنیم که این برنامه انعطافپذیر است و هرسال قابل بازبینی است و سومین فعالیت تدوین برنامههای یکساله بودجه است که الان در کمیسیون برنامه و بودجه مشغول بحث اصلاح بودجه سال هستیم.
حسامی با بیان اینکه ما معتقدیم که منشاء شکلگیری مشهد وجود بارگاه منور امام رضا(ع) است، گفت: بههمین دلیل شعار و رویکرد شورای ششم مشهد الرضا، جهانشهر برکت و کرامت است. مشهد سالیانه ۳۰ میلیون زائر دارد که از این تعداد حدود ۴ میلیون آن زائر خارجی هستند بنابراین ما یک شهر بینالمللی هستیم. سالیانه جمعیت قابلتوجهی به مشهد سفر میکنند.
وی افزود: با بررسی شاخصهای موجود به شعار مشهد الرضا، جهان شهر برکت و کرامت رسیدهایم. مشهد باید شهر کرامت باشد و خدمات کرامتمحور به زائرین و شهروندان ارائه دهد. مشهد اولین شهری بود که برنامه عملیاتی را تدوین و آغاز کرد حتی وقتی شهرداری تهران برنامه عملیاتی نداشت. ما با یک ادبیات گفتمانی این شعار را بهعنوان رویکرد بودجه بعدی اعلام خواهیم کرد که مشهد یک شهر بینالمللی در حوزه فنی، اقتصادی، فرهنگی و... است. مشهد بایستی هرساله میزبان زائران خارجی و داخلی باشد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: معمولا چشمانداز و شعار نگاه ایدهآلی است و بایستی برای رسیدن به شرایط ایدهآل هدفگذاری و برنامهریزی کرد مثلا باید بگوییم مشهد شهری امن، سبز و.. باشد و بههمین منظور هدفگذاری کنیم و تلاشمان را برای تحقق شعار به واقعیت بهکار بندیم؛ بهطور مثال بایستی در برنامهریزیها هم زائر کمدرآمد دیده شود و هم زائر متمول زیرا برکت وقتی است که برای همه باشد و برنامهریزی برای وجود مهمانپذیر ارزان قیمت و باکیفیت و هتلهای گران را درکنار هم ببینیم.
وی با بیان اینکه براساس مولفههای مختلف در بودجه ۱۴۰۱ و در برنامه ۴ ساله شورای ششم دستیابی به شهر برکت و کرامت اندیشیده شده است، گفت: مولفههای دستیابی به یک شهر کرامتمحور کاملا اندیشیده شده است. اینکه چه خدماتی قبلا ارائه میشد و الان چگونه بایستی باشد مثلا اگر ارائه یک خدمت ۷۰ روز زمان میبرده ما آن را ۳۰ روزه تحویل دهیم و این حرکت در مسیر کرامت و نحوه عملیاتی کردن آن شعار است. اگر گفتیم شهر بینالمللی است پس باید در دیپلماسی شهری ورود کنیم و انتقال تجارب و مدیریت شهری به نفع مردم باشد؛ لذا اگر میگوییم جهانشهر پس باید گزارش دهیم که چه تعداد سرمایهگذار خارجی به کشور آمده است. در حوزه اقتصادی، شهرداری باید بگوید تا چه میزان توانسته با ایجاد پروژههای مختلف به عنوان محرکهای اقتصادی در شهر ضریب اقتصادی شهر را افزایش دهد. همچنین باید فعالیتهایی ایجاد کنیم که برای شهر اشتغالزا و درآمدزا است.
فستیوال مشهد برگزار شود
حسامی با بیان اینکه باید یک جشنواره تحت عنوان فستیوال مشهد داشته باشیم، گفت: از اقتصاد رویداد تاکنون درست استفاده نکردهایم. باید یک جشنواره تحت عنوان فستیوال مشهد داشته باشیم و با نگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای جهانشهر شدن و برکت اقتصادی و آوردههای مالی و... آن را ایجاد کنیم. در حوزه فرهنگی باید فرهنگ رضوی را صادر کنیم و نباید فقط عنوان فرهنگ رضوی را یدک بکشیم. باید مسیر و مراحل تشرف به حرم را از الهیه شروع کنیم و هرچه به حرم نزدیکتر میشویم باید همهچیز نوید این را دهد که به منبع نور نزدیک میشویم. باید از پتانسیل گردشگری مشهد استفاده شود. درحالحاضر حدود ۴۰۰ نفر از اندیشمندان و مشاهیر و شعرا متعلق به توس هستند. بزرگترین نمایشگاه بینالمللی شمال شرق را داریم و بیش از نیمی از هتلهای کشور در مشهد وجود دارد که خیلی مواقع خالی هستند. بزرگترین پارکهای آبی سرپوشیده خاورمیانه در مشهد است و... . اگر بتوانیم فستیوال مشهد را انجام دهیم توانستهایم در راستای این شعار رفتار کنیم ضمن اینکه آورده مالی نیز برای ما خواهد داشت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در بودجه امسال مدنظر داریم این است که بین برنامه و بودجه انحرافات کمی داشته باشیم، گفت: برای نیل به هدف بایستی شعار و شاخص تعیین شده را کمی کنیم. ما سالهای متمادی خودمان بودجه مینوشتیم ولی وقتی نگاه میکردیم در تلفیق نواقصی وجود داشت. هر بودجهای که تصویب میشود معمولا یک متمم و اصلاح دارد. تلفیق یعنی عملکرد به دیگر بیان یعنی اینکه در عمل چه اتفاقی برای آنچه را که تصویب میکنیم، میافتد. انحراف بین تلفیق و بودجه میتواند مثبت یا منفی باشد.
وی افزود: یکی از سیاستگذاریهای مدنظرما موضوع جهانشهر بودن مشهد است تا بتوانیم اولویتهای بودجه را در ارتباط مستقیم با برنامه بگذاریم. در دورههای مختلف گاهی پروژههایی تعریف و انجام میشد که در برنامه پیشبینی نشده بودند، بنابراین باید این حالت را کم کنیم.
حسامی با تاکید بر اینکه یکی از سیاستگذاریهای مهم شورای ششم موضوع حاشیه شهر است، گفت: در مشهد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر حاشیهنشین داریم که در ۸ پهنه زندگی میکنند و ۷ پهنه آن داخل محدوده مشهد است. به حاشیه شهر از دو منظر بایستی توجه شود؛ یک نگاه راهبردی، بلندمدت و بیندستگاهی و دوم نگاه کوتاهمدت و عملیاتی.
اختصاص ۳۰ درصد بودجه شهرداری به حاشیه شهر
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی حاشیهشهر موضوع مالکیت ارضی است، گفت: قولنامهای بودن املاک و مسائل دیگر از معضلات مناطق حاشیهنشین است و اینها را شهرداری و شورا به تنهایی نمیتوانند حل کنند و باید دستگاههای نظارتی، حاکمیتی و... نیز بیایند و برای یکبار هم که شده موضوع قولنامهای بودن زمینها را حل کنیم. گاهی بودجه برای آن منطقه درنظر گرفته شده و شهرداری میخواهد آنجا طرحی را اجرا کند، اما اولین مشکل این است که مالکیت زمین مشخص نیست. در لایحه بودجه ۱۴۰۱حدود ۳۰درصد بودجه متعلق به مناطق حاشیهشهر است. این مبلغ در سالهای قبل نیز حدود ۳۰درصد بوده ولی باید ببینیم چقدر محقق شده است. درحالحاضر مصمم هستیم که این ۳۰ درصد به تمامی عملیاتی شود.
حسامی با بیان اینکه ۳۰ درصد از بودجه به حاشیه شهر اختصاص دارد، گفت: در پروژههای جدید اولویت با حاشیه شهر است؛ زیرا جدای از فواید زیرساختی پروژه ارزش افزوده برای حاشیه شهر ایجاد میکند؛ مثلا در ایجاد فضای سبز اولویت حاشیه شهر است زیرا کمبود داریم و این پروژههای زیرساختی محرک میشود، جمعیت را به سمت خود میکشاند، در کنار آن ساختمانها و مراکز دیگر تاسیس میشود و درنهایت ارزش افزوده برای آن محله حاشیه شهر ایجاد میکند لذا در حوزه زیرساختی اولویت با حاشیهشهر است و این را به عنوان عدالت تخصیصی میبینیم و عدالت تخصیصی بدینگونه است که مثلا از ۱۰ پروژه ۷ پروژه در حاشیه شهر اجرا شود زیرا محرومیت و کمبود بیشتری دارد و نیاز است که توجه ویژهای به آن منطقه شود. البته همزمان به مناطق دیگر نیز توجه میکنیم زیرا شهر یک رشد متوازن نیاز دارد.
ستاد عالی مشهدالرضا تشکیل شود
وی با بیان اینکه ما نیاز به تشکیل ستاد عالی مشهدالرضا داریم، گفت: نیاز است ستادی متشکل از تمام شخصیتهای تصمیمگیرنده و تاثیرگذار در وضعیت مشهد تشکیل شود و افراد مختلفی نظیر نماینده ولی فقیه و امام جمعه، استاندار، نمایندههای محترم مجلس، شهردار، اعضای شورا، مدیران استانی، نماینده تام الاختیار دولت و... در این ستاد عضو شوند زیرا بسیاری از مسائل و موضوعات راهبردی و بلندمدت است. مخصوصا در حوزه اجرا در برخی مواقع ناگزیر هستیم که یک تصمیم مدیریتی بگیریم. نظامات مدیریتی ما بایستی یکپارچه شوند. ما نظام برنامهای، نظام بودجهای، نظام پژوهش و منابع انسانی، نظام فناوری و اطلاعات و... خوبی داریم اما تا اینها تعامل و ارتباط معنیدار نداشته باشند و با هم هماهنگ نباشند راهی پیش نخواهند برد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد افزود: نباید به برخی برنامهها نگاه بخشی و کوتاهمدت داشته باشیم مثلا بگوییم اگر فلان برنامه را انجام دهیم خروجیاش به شورای بعدی میرسد قطعا باید اولویتمان شهر باشد و دستگاههای دیگر نیز پای کار بیایند. بایستی تصمیمگیریهایی برای بهبود وضعیت شهری داشته باشیم که با تغییر دورههای مختلف شورای شهر و شهرداری این تصمیمات تغییر زیادی نکند، موجب بهبود وضعیت موجود شوند و اینگونه نباشد که با تغییر شهردار منطقه، برنامه نیز تغییر یابد و پروژههای دیگری جایگزین شوند؛ مثلا شورای چهارم گفت اولویت ما حمل و نقل ریلی و مترو است اما شورای پنجم اولویتش بر پروژههای رو بنایی بود. به همین دلیل نیازمند یکپارچه کردن نرم افزارهای مدیریت هماهنگی شهری هستیم و تشکیل ستاد عالی مشهد الرضا موجب ایجاد همدلی بین مدیران استانی و شهری میشود و بعد میتوانیم مطالبات دولتی خود را بیان کنیم تا از شهر یک صدا بیرون برود؛ بهعبارت دیگر بایستی نگاه ارتباطی با دولت را تقویت کنیم تا تبدیل به گفتمان شود که یک صدا از استان و شهر بیرون برود و در منابع و ردیف بودجه این موضوعات باید به صورت ویژه دیده شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که چشمانداز و برنامه مشخصی نداشته باشیم که به همه تکلیف شود قطعا نظرات متفاوتی خواهیم داشت. بایستی برنامه را تصحیح کنیم و به صورت گفتمان و قانون بپذیریم تا با تغییر شورای شهر آن برنامهها همچنان ادامه یابند.
حسامی درخصوص فعالیت در حوزههای فرهنگی گفت: در حوزههای فرهنگی ما برخی مواقع از اصل فاصله میگیریم؛ بهطورمثال از صدر اسلام، انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و... همه اتفاقات مهم در مساجد روی میداد. مساجد همواره محور و کانون بودهاند. در مسجد فعالیت معیشتی، اقتصادی، شورای حل اختلاف، امنیت محله و... انجام میشد، اما الان در مقابل مساجد، فرهنگسرا میسازیم درحالی که میتوانسیتم همان برنامهها را در دل مساجد برگزار کنیم.
شهرداری در حوزه فرهنگی باید از تصدیگری اجتناب و تهسیلگری کند
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری در حوزه فرهنگی تاحدودی باید از تصدیگری اجتناب و تهسیلگری کند، گفت. اگر فعالیت فرهنگی در مساجد توسط مردم و نهادهای اجتماعی و فرهنگی انجام شود واقعا کار دقیق و خیلی خوبی انجام خواهند داد. باید زیرساختهای لازم را مهیا کنیم ولی در اجرا وارد نشویم زیرا اگر وارد اجرا شویم باختهایم. درحوزه فرهنگی-اجتماعی هرچقدر سهم دولت و حاکمیت کوچکتر شود و کارها را به عهده مردم واگذار کنیم خودشان بهتر میدانند که چه کارهایی بایستی انجام دهند.
حسامی افزود: در بحث کرونا و بلایای طبیعی بار اصلی را مردم، هیاتها، مساجد و... برداشتند؛ کارگاهای تولید ماسک راهانداختند، بهصورت داوطلبانه کپسول اکسیژن خریداری کردند و... .قطعا اگر میخواستیم به ظرفیت دولت محدود شویم کاری از پیش نمیبردیم. اگر بتوانیم مردم را در حوزه خطمشیگذاری و اجرا مشارکت دهیم آن موقع همهچیز درست پیش خواهد رفت. در طرح تفصیلی نیز میگوییم که بایستی یک مکانیزمی چیده شود و نظرات مردم را در مورد آن بدانیم؛ مثلا درحالحاضر طرح تفصیلی مناطق ۹ و ۱۱ ابلاغ شده و در این طرح سقف طبقات را ۶ طبقه گذاشتهاند اما در برخی مکانها ظرفیت ایجاد درآمد به لحاظ فنی وجود دارد. گاهی مردم به ما مراجعه میکنند که هر ضابطهای میخواهید برای ما تعیین کنید ولی نگویید که بیشتر از ۶ طبقه مجوز نمیدهیم؛ بنابراین درشرایط فعلی باید مردم در تمام حوزهها حتی حوزه فنی ورود کنند.
وی درخصوص شورای شهر محلات گفت: موضوع شورای شهر محلات خوب است ولیکن تصمیمگیریها در کمیته فنی منطقه انجام میشود که نماینده شورای شهر محلات آنجا حضور ندارد و بایستی شرایط را ساختارمند و تثبیت کنیم. بایستی در شورای شهر محلات هر منطقه انتخابات برگزار شود و یک نفر را انتخاب کنند که در کمیته فنی منطقه کرسی داشته باشد و اینگونه نماینده محله در کمیته جایگاهی دارد و در تصمیمگیریها دخیل است. در این حالت خود او ملزم است که ارتباطش را با بدنه اصناف، مساجد و مردم محله بیشتر کند تا بعدا بتواند پاسخگو باشد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد افزود: باید نگاهمان به مردم، پیمانکار، مشاور، مجری، کارگزار خصوصی و تمام کسانی که با شهرداری کار میکنند بهعنوان شریک شهرداری باشد. وقتی به آنها بهعنوان شریک کاری نگاه میکنیم رویکردها تغییر میکند. در اصل نیز بایستی اینگونه باشد؛ زیرا ذینفعان اصلی در حوزه شهری و مدیریت شهری زائرین و شهروندان هستند.
وی ضمن تاکید بر اینکه در حوزه هوشمندسازی فعالیتهای بسیار مثبتی در شهرداری انجام شده است، گفت: این سیستمها تاحدی جلوی یکسری از سلیقهمحوریها را میگیرد؛ مثلا زمانی که ایده و تصمیم جدیدی مطرح میشود اول بررسی میکنیم که آیا سرفصل بودجهای دارد یا خیر. برخی هوشمندسازی را با الکترونیکی کردن اشتباه میگیرند. باید مدیرانی داشته باشیم که هوشمندسازی را قبول داشته باشند و بعد به مردم، پیمانکاران و... منتقل شود.
مشهد نخستین شهر هوشمند ایران است
حسامی با بیان اینکه مشهد نخستین شهر هوشمند ایران است، گفت: باید درنظر داشت که هوشمندسازی نقطه پایانی ندارد و همواره در حال حرکت در این مسیر برای دستیابی به شرایط مطلوبتر هستیم. شهر مشهد بهعنوان نخستین شهر هوشمند کشور در قالب برنامه جهانی ارزیابی شاخصهای شهرهای هوشمند مورد ارزیابی و تایید اتحادیه بینالمللی ارتباطات (ITU) قرار گرفته است و با عزمی جدی برای ادامه هدفمند این مسیر، آماده است تجربیات خود را برای شتاب بیشتر شهرهای کشور در این زمینه در اختیار بگذارد.
وی با تاکید بر اینکه یکپارچگی و هماهنگسازی بین بخشی بایستی انجام شود، افزود: درحالحاضر شهروندان بهراحتی میتوانند ازطریق اپلیکیشنهایی که شهرداری در اختیار آنها گذاشته و سایتی که وجود دارد به بسیاری از خدمات دسترسی یابند. بسیاری از خدمات الکترونیکی انجام میشود اما مشکل مرتبط نبودن سامانهها با یکدیگر است. یکی از اولویتها درحالحاضر یکپارچگی این موارد است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با بیان اینکه مبلغ ۱۸ میلیارد تومان روی پشتیبانی نرم افزارها هزینه میکنیم، گفت: اینها بایستی به عنوان یک بسته در حوزه مدیریت شهری درنظرگرفته شود که اولا پول پشتیبانی ندهیم و دوما درآمدزا باشند و تبدیل به درآمد پایدار شوند یعنی انتقال تجارب و ایجاد درآمد از تجربه تخصصی شهرداری که درحالحاضر مصوب شده که بهروز رسانی شود تا قابلیت انتقال به کلان شهرهای دیگر را نیز داشته باشد.
وی با بیان اینکه ۵۵ فرآیند شهروندی در شهرداری مشهد باید در اولویت برنامهها و اقدامات در حوزه هوشمندسازی باشد، گفت: در حوزه معاونت و برنامهریزی این را به عنوان تکلیف ابلاغ کردیم که اولویت با این ۵۵ فرآیندی است که به شهروندان خدمات مستقیم ارائه میدهند. شهروندی که به سیستم یکپارچه شهرسازی مراجعه میکند باید بداند که به صورت هوشمند خدمات به او ارائه میشود؛ مثلا میتواند عوارض خودرو را از داخل منزل پرداخت کند یا در زمینه جمعآوری پسماند خشک امکان درخواست جمعآوری و خرید پسماندهای بازیافتی شهروندان بهصورت آنلاین فراهم است. شهروندان در این نرمافزارها دارای حساب هستند و با تحویل پسماندهای بازیافتی به میزان ارزش آن حسابشان شارژ میشود.
حسامی افزود: هوشمندسازی باید به کام مردم باشد و مردم آن را لمس کنند حتی در حوزه پروژههای مطالعاتی نیز بایستی به همین صورت باشد. مطالعات باید کاربردی باشد و خروجی آن برای شهر، شهروند و شهرداری نقش داشته باشد. بایستی در خصوص فرهنگسازی و اطلاعرسانی برای استفاده از خدمات هوشمند شهرداری بیشتر و گستردهتر عمل کنیم. درحالحاضر بیشتر دفاتر پیشخوان از خدمات ما استفاده میکنند درحالی که خود مردم به راحتی میتوانند به آن خدمات دسترسی پیدا کنند. مشهد به عنوان شهر الکترونیک در کشور پیشرو است اما نسبت به هدفگذاری خود عقب هستیم.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهدبا اشاره به اینکه پروژههای اقتصادی شهرداری غالبا پروژههای کلان است، گفت: اینکه زمینی را واگذار میکنیم، راهگشا نیست و بهتر است آن را فرآوری و تبدیل به مسکن کنیم. در اینحالت میتوانیم هم مطالبات پیمانکاران را جواب دهیم و هم وارد حوزه مسکنهای ارزان قیمت شویم. درحالحاضر زمینهایی داریم که دور از مرکز است و درمحدوده است. زمینهای افتادهای که میلیاردها تومان هزینه حفاظت آنها میکنیم که در آن ساختوسازی انجام نشود، اطراف آن دیوار میکشیم و... درحالی که میتوان زمینهای دور از مرکز را اجاره بلندمدت داد. بسیاری از تولیدکنندهها بهدنبال زمینی با اجاره کم برای ایجاد سوله کارگاهی هستند اما زمانی این کار برایشان ارزش دارد که حدالاقل آنجا را مثلا ۲۰ سالی اجاره کنند.
وی افزود: اجاره دادن این قسم زمینها چند مزیت دارد. اول اینکه درخصوص بحث مالکیت خیالمان راحت است که کسی آنجا ساختوسازی انجام نمیدهد و مالکیت شهرداری حفظ میشود. دوم اینکه زمین تبدیل به پروژه محرک و پیشران میشود و محله را تغییر میدهد و اطراف آن ارزش افزوده ایجاد میشود، مکانها و مشاغل مرتبط شکل میگیرند و ارزش زمین ما نیز بالا میرود. مورد سوم درآمدی است که از اجاره به دست میآید که یک درآمد پایدار برای شهرداری است. اینها طرحهای مردمی است که مردم و مدیران شهری هردو از آنها سود خواهند برد.
درآمدهای ساختمانی را باید کم کنیم/ نگاه شورا شهرفروشی نیست
حسامی با بیان اینکه در لایحه ۶۷ صفحهای ۱۴۰۱ دولت فقط۳ بند آن مربوط به شهرداری است، گفت: نگاه حاکم نیز بدینصورت است که شهرداری بایستی به سمت خودکفایی حرکت کند. ما اگر به سمت درآمدهای پایدار حرکت نکنیم کاری از پیش نمیبریم. درآمد پایدار یعنی از زیرساختهای موجود درآمدزایی کنیم؛ مثلا اجاره فیبر نوری یک درآمد پایداری برای ما ایجاد کرده است. از طرفی درآمدهای ساختمانی را باید کم کنیم زیرا نگاه شورا شهرفروشی نیست.
وی خاطرنشان کرد: بخش قابلتوجهی از درآمد مشهد از ۴میلیون زائر تامین میشود ولی خدمات که ارائه میدهیم به ۳۰ میلیون نفراست. درآمد ما محلی است ولی هزینههای ما ملی و بینالمللی است. بایستی برنامه و بودجه تعامل درستی داشته باشند. بودجه باید طوری باشد که محقق شود و اگر پروژهای در بودجه تعریف شد درآمد آن نیز بایستی واقعی باشد.
در حوزه سرمایهگذاری آنچنان موفق نبودهایم
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه سرمایهگذاری آنچنان موفق نبودهایم، گفت: وقتی ۱۰ ساله گذشته را بررسی میکنیم متوجه میشویم که در حوزه سرمایهگذاری خوب عمل نکردهایم مثلا شهرداری زمین و پروانه داد و پروژه ساخته شد اما الان میبینیم اگر خود زمین بود وضعمان بهتر میشد. در سرمایهگذاریها بایستی با نگاه کارشناسی هزینه و فایده درست را به دست بیاوریم. برخی مواقع شهرداری باید ریسک کند و کسی که سرمایهگذاری میکند باید سود کند. درحالحاضر در بخش سرمایهگذاری خارجی نیز درحال تعریف ظرفیتهایی برای ترغیب سرمایهگذار هستیم.
وی با بیان اینکه با سرمایهگذاری در حوزه درآمدهای پایدار بخش زیادی از مشکلات حل میشود، گفت: بخش زیادی از بودجهای که پیشبینی میکنیم براساس ارائه مجوزهای ساختمانی است و زمانیکه طرح تفصیلی ابلاغ میشود جلوی بخشی از درآمدهایی که پیشبینی کرده بودیم گرفته میشود اما اگر در حوزه درآمدهای پایدار سرمایهگذاری و ورود کنیم مشکلات حل میشود. سرمایهگذار داخلی و خارجی باید پای کار بیایند تا بتوانیم درآمد پایدار داشته باشیم.
حسامی درخصوص نیروی انسانی شاغل در شهرداری گفت: درحالحاضر باب ورود نیرو به شهرداری صددرصد بسته است. بخشی از نیروها براساس فرآیند ورود آزمون استخدامی در شهرداری مشغول بهکار هستند. باید نظام ورود نیرو، نظام ارتقاء شغلی و نظام شایستهسالاری در شهرداری بهگونهای منطقی و منصفانه اجرا شود. درحالحاضر در شهرداری حدود ۲۸ هزار نیرو داریم که بسیاری از آنها جزء نیروهای رسمی شهرداری نیستند و ارتباط مستقیم بیمهای با شهرداری ندارند و ممکن است جزء نیروهای حجمی و شرکتی و... باشند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
بازداشت ۳ پیمانکار دیگر شهرداری خرمآباد به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع
تمام دانش آموزان مسموم شده شاهین دژی از بیمارستان مرخص شدند
چگونگی انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۵
دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده مرحوم «امیرمحمدخالقی»
استاندار خراسان جنوبی با خانواده مرحوم «امیرمحمدخالقی»
شکستگی خط انتقال آب شرق گیلان
احتمال سفر پزشکیان به اصفهان پیش از پایان سال
رئیس جمهور به اصفهان سفر میکند
مهارت آموزی دانش آموزان رویکرد محوری وزارت آموزش و پرورش است
ظرفیت تولید برق استان سمنان ۱۲۰۰ مگاوات است
افزایش مبادلات تجاری توسعه حمل و نقل ریلی ایران- آستانه در بندر شهید رجایی
۱۰ هزار مازندرانی به اردوی راهیان نور اعزام شدند
شیخ الاسلام: تغییر برنامه درسی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است
امنیت، زیربنای تمامی پیشرفتها و تحولات اجتماعی و اقتصادی است
اطفای حریق آپارتمان ۴ طبقه در شیراز
صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای استان فارس
جهادی بودن اساس رسالت طلبگی و اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی است
کشف خط لوله ۷۰۰ متری انتقال سوخت قاچاق در سواحل قشم
اجرای طرح های آبرسانی در شهرستان عباس آباد
لیدر تجمعات دهدشت دستگیر شد
کاهش ۷۰ هزار تنی واردات موز به استان سیستان و بلوچستان
بیمارستان تخصصی درمان ناباروری مازندران لنگ اعتبار است
ثبت ۱۳۶ میلیون هکتار اراضی ملی
فارس رتبه اول در تولید «طلای سفید ایران»
هیچ گونه کمبودی در بازار ماه رمضان و شب عید پذیرفتنی نیست
توهم اقتدار دشمن را با جهاد تبیین باید از بین برد
القاصی مهر: قاچاق سوخت تهدیدی برای امنیت عمومی نیز محسوب میشود
اقتصاد دریا محور میتواند مشکلات مناطق جنوبی کشور را حل کند
حوزه علمیه خراسان پیشرو در تولید محتوای دینی در فضای مجازی است
القاصی مهر: ۴۱ فرد مرتبط با شبکههای قاچاق سوخت در استان تهران دستگیر شدند