میرنیوز

گدایان منعم، فقیران شاه

گدایان منعم، فقیران شاه 2020-03-14T12:43:22+03:30

کمتر روزی است که هر یک از ما از خیابان‌ها و چهارراه‌های شهر عبور کنیم و انسان‌هایی را نبینیم که دست تمنا به سوی پیاده‌ها و سواره‌ها دراز می‌کنند، گاهی با دود کردن اسپند، فال‌گیری، پاک کردن شیشه اتومبیل‌ها و گاهی هم کلاه و عبایی و یا سازی به دست، یا حتی چون محصلان کتابی در بغل دارند و هر بار به شیوه‌ای در برابر دیدگان‌مان به زمین می‌افتند و عواطف و احساسات بینندگان را به طور مکرر جریحه‌دار می‌کنند.

اگر در ساعات شلوغ به خیابان‌های پرتردد شهر بروید، قطعا دست‌هایی را که برای گدایی به سمت مردم دراز شده‌اند را می‌بینید. خیلی‌ها هنوز کمک به گدا را، دادن صدقه می‌دانند و بسیاری هم دل‌شان در مقابل آن همه عجز و لابه و سماجت متکدیانی که همه گروه‌های سنی را شامل می‌شود، تاب‌ نیاورده و دست به جیب می‌شوند.

گدایان، کاسبان خوبی هستند، هم از این لحاظ که پیش از مردم و بازاریان به محل کارشان می‌آیند و هم اینکه در انجام کار خود از علوم روان‌شناسی بهره گرفته و شم بازاریابی خوبی دارند و مشتریان‌شان را به خوبی می‌شناسند، به طوری که گدایان بالای شهر و پایین‌ شهر تفاوت‌های بسیاری در روش‌های کاری دارند و حتی ترس از بیماری کرونا هم تاثیری بر آنان و کاسبی‌شان ندارد و خیابان‌های خلوت شهر را رها نمی‌کنند.

انواع گدا؛ مظلوم، چسبنده، نسخه‌ای، متکلم، توراهی، خوش‌تیپ

اگر گدایی را شغل در نظر بگیرید، می‌بینید که این کار در طول سالیان دراز مسیر ترقی را طی کرده و از گوشه‌نشینی در کنار خیابان‌ و پیاده‌روها، گذر کرده و حال، با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که گاهی حتی قصی‌القلب‌ترین افراد هم به راحتی نرم شده و دست به جیب می‌شوند.

در تقسیم‌بندی متکدیان، گدایان مظلوم به افرادی اطلاق می‌شود که در گوشه‌ای نشسته و چهره خود را از خلق می‌پوشانند و اغلب حرف نمی‌زنند و در خود کز کرده‌اند. همچنین گدایانی هستند که اگر کمک کمی به آن‌ها شود، ترش کرده و با الفاظ بدی بدرقه‌ات می‌کنند تا از کرده خود پشیمان شوی.

متکدیان خزنده و چسبنده‌ای نیز هستند که روی زمین در فاصله چند موزائیک می‌خزند و چند قدمی دنبالت می‌کنند و به لباس، دست و پایت می‌چسبند و تحت هیچ شرایطی شما را رها نمی‌کنند تا کمک‌شان کنید.

برخی از گدایان نیز به شکل مسافران همیشه در راه‌ مانده هستند که از شما پول می‌خواهند بلیت تهیه کنند تا به شهر خود برگردند و در طول روز از چندین نفر علاوه‌ بر پول بلیت، پول چند پرس غذا را می‌گیرند و وقتی به این افراد گفته می‌شود که بلیت را خودمان تهیه می‌کنیم، بی‌خیال سفرشان می‌شوند و این افراد اغلب در حوالی ترمینال‌ها، عوارضی‌ها و گاها در مسیرهای پرتردد منتهی به ترمینال یافت می‌شوند.

در اتوبوس و سر چهارراه‌ها هم گدایان خواننده وجود دارند که با داشتن دایره و تنبک، پولی از مردم می‌گیرند و گاهی در این بین کودکی در کنارشان دارند تا بیشتر بتوانند دل مردم را به رحم بیاورند. برخی از متکدیان هم سخن‌ور هستند و با اعتماد به نفس بالا و صدای رسا از بی‌پولی و بیکاری و مریضی عزیزان‌شان می‌نالند و در همه‌ جای شهر پیدای‌شان می‌شود.

البته هستند کسانی که نسخه به دست از بیماری زن و فرزند می‌گویند که آن‌ها گدایان با نسخه‌اند که اغلب چند اسم عجیب و غریب از بیماری‌های نادر و نسخه پوسیده‌ای را در دست دارند و در حوالی داروخانه‌ها، ساختمان پزشکان و بیمارستان‌ها قابل مشاهده هستند.

برخی از گدایان هم هستند که به گدای باکلاس معروفند؛ با تیپ و لباس متشخص در شهر ظاهر شده و خود را به گونه‌ای نشان می‌دهند که بر اثر یک حادثه کیف پول‌شان را دزد زده یا پول خود را در منزل جا گذاشته‌اند؛ جالب اینکه در ابتدا این افراد برای کمک درخواستی نمی‌دهند اما پس از چند دقیقه اصرار از سوی مردم، راضی می‌شوند.

و در نهایت جدول متکدیان پرتکرار، کودکانی هستند که فارغ از دنیا و فصل و ماه و سال، دفتر و کتابی را بر روی موزاییک‌ها پهن کرده و در حال مشق نوشتن هستند و متاسفانه این کودکان از زمانی که چشم به جهان گشوده‌اند، روزگار خود را در قالب‌های مختلف گدایی گذرانده‌اند و تقریبا به تحریک احساسات مردم برای کسب اسکناس عادت دارند.

زنجان؛ میزبان مهربان

برخی گدایان حاضر در شهر زنجان قدمت زیادی دارند ولی اکثر این افراد غیربومی بوده و حتی هنگام مشاهده ماموران شهرداری برای انتقال آنان به گرمخانه، مقاومت می‌کنند.

مهربانی زنجانی‌ها در پذیرش و کمک کردن به متکدیان به حدی رسیده که در ۵ مردادماه سال ۹۵، جمشید انصاری استاندار وقت زنجان، در چهارمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان، این شهر را بهشت گدایان عنوان کرده و از شهروندان درخواست می‌کند که در پاکسازی چهره شهر از این افراد، همکاری کنند.

همچنین در ۱۲ دی‌ماه امسال خدابخش‌ مرادی‌نافچی، معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر استان، جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر را وظیفه شهرداری دانست و عنوان می‌کند: جمع‌آوری متکدیان از شهر، جزو وظایف مهم شهرداری است و شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند که در این زمینه اقدامات چندانی انجام نگرفته است.

در این رابطه مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان نیز با بیان اینکه شهرداری پس از شیوع بیماری کرونا، متکدیان از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، اظهار می‌کند: طبق قانون اعلام شده وظیفه شهرداری، جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر و نیز مسئولیت ایجاد مکان و تجهیزات اردوگاه است و این نهاد غیردولتی نیز همه روزه در سطح شهر نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام می‌کند و متکدیان جمع‌آوری‌ شده به محلی واقع در جاده فرودگاه شهر زنجان منتقل می‌شود.

بیوک شامی ادامه می‌دهد: درآمد متکدیان نسبت به محلی که در آن حضور دارند متفاوت است ولی می‌توان به قطعیت گفت که هر متکدی اگر در زنجان ۲ ساعت در محل عوارضی حضور داشته باشد، به راحتی حداقل ۱۵۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت که در یک ماه مبلغ قابل توجهی می‌شود.

علت پیدایش تکدی‌گری در جامعه چیست؟

یک جامعه‌شناس، علت اصلی پیدایش تکدی‌گری در جامعه را کسب درآمد، از کارافتادگی، معلولیت، فقر فرهنگی و اعتیاد دانسته و می‌گوید: تکدی‌گری در لغت یعنی دست‌درازی به سرمایه و مال دیگران.

زینب مصطفوی ادامه می‌دهد: در بحث تکدی‌گری دو بخش اصلی دخالت دارد. کمک‌کننده که همان مردم بوده و کمک‌گیرنده که همان متکدیان هستند. مردم به علل مختلفی از جمله به علت شرعی، انسانی، نذر و صدقه به این افراد کمک می‌کنند.

وی می‌افزاید: علل و عوامل موثر در این معضل اجتماعی به عوامل روانی، اقتصادی و فرهنگی برمی‌گردد که مهم‌ترین عامل در استان زنجان عوامل اجتماعی و اقتصادی است.

این جامعه‌شناس تصریح می‌کند: حتی اگر دولت برای این افراد شغل ایجاد کند، به علت عادی شدن این مسئله برای آنان و درآمد حاصل از آن، متکدیان راغب به انجام کار نیستند و نیاز و هزینه‌های خود را از این طریق به دست خواهند آورد و این در حالی است که دولت نیز با قوانین و مقررات بازدارنده، می‌تواند در این مسیر موفق باشد.

مصطفوی با اشاره به وظیفه مردم در رابطه با این افراد، می‌گوید: مردم با رفتار خود فرهنگ‌سازی می‌کنند و اگر به روش درست و مراجعه به سازمان‌های مرتبط کمکی را که مدنظرشان است را به نیازمندان واقعی بدهند، این لکه بر چهره جامعه چنین نمایان‌گر نخواهد بود. مردم به خاطر احساسات و کمک به این افراد، سطح تواقعات متکدیان را بالا برده‌اند. اگر مردم در مسیر درست به نیازمندان کمک کنند باعث جلوگیری از این پدیده شوم که در بطن خود بزه‌کاری، روابط جنسی نادرست، خودکشی و اعتیاد را می‌پرورد، خواهد شد.

نگاه اسلام به تکدی‌گری چیست؟

امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود برای سائل، حقی قائل هست، به طوری که در این رساله عنوان شده: حق سائل این است که بخشیدن به او به اندازه حاجتش و حق مسئول، حق کسی که از او خواسته‌ای شده است؛ نیز این است که پذیرفتن چیزی که به تو عطا کرده و تشکر کردن و داشتن معرفت به احسان او، قبول کردن عذر او در صورت نبخشیدنش*.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر ولایتی با بیان اینکه اسلام در رابطه با تکدی‌گری چیزی عنوان نکرده‌ است، اظهار می‌کند: تکدی‌گری با فقر که در اسلام به آن اشاره شده، تفاوت بسیار دارد و برای فقیر و سائل تعریفی مبنی بر اینکه فقیر یا سائل به آبروی خود توجه دارد و در هر مکان و یا از هرکسی درخواست نمی‌کند، وجود دارد.

این کارشناس دینی ادامه می‌دهد: دین اسلام بارها بر یاری از فقرا و نیازمندان سفارش کرده تا این افراد مجبور نشوند که به دیگران ابراز نیاز کرده و به لحاظ بصری و اجتماعی، جامعه را آلوده کنند.

وی با بیان اینکه در اسلام جایگاه آبروی مومن بالاتر از کعبه است، می‌افزاید: امامان معصوم (ع) نیز سعی می‌کردند به فقرا پیش از آنکه خودشان ابراز نیاز کنند کمک کنند و در جامعه امروز نیز وظیفه ما است تا از این نوع رفتار آنان پیروی کرده و بر حفظ آبرو و کرامت انسانی فقرا تاکید شود.

ولایتی با بیان اینکه در اسلام توصیه شده است که دست فقرا و نیازمندان رد نشود، تصریح می‌کند: اسلام با رفتارهایی مشابه تکدی‌گری مخالف است ولی باید شرایطی برای کار و کسب درآمد این افراد فراهم شود.

گدایان منعم، فقیران شاه

تکدی‌گری در زمره زشت‌ترین و ناپسندترین کارهای اجتماعی بوده و عکس‌العمل‌ها نیز در مقابل این پدیده بسیار متفاوت‌ است. از بی اعتنایی و بی‌توجهی گرفته، تا خشونت و پرخاش و یا اعتماد به نیاز شخص متکدی و دادن مبلغی پول؛ اما آن‌چه در درمان این درد اجتماعی مهم به نظر می‌رسد، اتخاذ راهکارهایی است که به جای درمان مقطعی، تا حدود زیادی آن را از چهره اجتماع کمرنگ و محو کرده و آن را به صورت عمیق مورد درمان قرار دهد.

در جامعه، گدایی کردن به‌عنوان یک راهکار کسب درآمد آسان همواره وجود داشته و دارد؛ نبود برنامه‌ریزی دقیق و مستمر برای مواجهه با متکدیان، نگاه غیرمجرمانه به گدایی و بروز مشکلات اقتصادی و روند مستمر مهاجرت به سمت شهرها و غیره شاید از عوامل مهمی باشد که مقابله با گدایی را به نتیجه نمی‌رساند.

گاهی در سطح شهر شاهد آن هستیم که برخی از متکدیان نه تنها زنجانی، بلکه حتی ایرانی نیز نیستند ولی با توجه به آب‌ و هوای مطلوب زنجان و نوع رفتار زنجانی‌ها با آنان، این شهر را بهشتی برای خود تلقی کرده و با خانوده‌های‌شان به صورت مافیایی و سرقفلی‌دار در چهارراه‌ها و پیاده‌روها فعالیت می‌کنند.

علاوه‌ بر تلاش و برنامه‌ریزی مدون مسئولان امر، همکاری مردم نیز برای رسیدن به روزی که در شهر متکدی وجود ندارد، نیاز است و این یک آمال و آرزو نیست، بلکه تبریز به‌عنوان شهری هم‌زبان زنجان و با داشتن مردمی مشابه مردم زنجان به این هدف رسیده و به اولین شهر بدون متکدی در ایران بدل شده است؛ همچنین پاوه نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است.

درآمد بالای قریب به اتفاق متکدیان سبب شده که آنان بیش از کارمندان دولت و حتی مشاغل آزاد درآمد ماهانه داشته باشند و این در قبال اینکه کاری انجام نمی‌دهند، مسئولیتی ندارند، می‌توان آنان را گدایان منعم و فقیران شاه نامید.

* منبع: صحیفه سجادیه همراه با رساله حقوق ترجمه لطیف راشدی، ناشر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)