میرنیوز

نشست هنر اندیشی «سایه روشن» در شیراز برگزار شد/ بررسی چیستی و چرایی پژوهش‌ها

نشست هنر اندیشی «سایه روشن» در شیراز برگزار شد/ بررسی چیستی و چرایی پژوهش‌ها 2021-12-29T10:05:03+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست آیت الله علی اکبر کلانتری، فقیه و دکترای علوم قرآن و حدیث، محمدحسین دلال رحمانی دکترای جامعه شناسی، استاد و پژوهشگر جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، امین رضا نوشین، دکترای عرفان و ادیان و استاد و پژوهشگر فلسفه هنر و مهدی پارسایی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و دانشجوی دکترای معماری و استاد و پژوهشگر تاریخ هنر، به سخنرانی درباره پژوهش در رشته‌های تخصصی خود پرداختند.

ارتباط متقابل فقه و هنر می‌توانددر تولید آثار هنری متعالی موثرباشد

آیت الله کلانتری که به صورت مجازی در این نشست شرکت داشت، کار هنرمند را زیبایی آفرینی دانست و گفت: اولین و برترین هنرمند، خدای متعال است که جمیل است و یحب الجمال.

نخستین نشست هنر اندیشی «سایه روشن» در شیراز برگزار شد

وی کار فقه را تعیین حدود شرعی و دستورات الهی عنوان کرد و ابراز داشت: هنر و فقه می‌توانند خدمات متقابلی نسبت به هم داشته باشند؛ فقه، حدود شرعی را در فعالیت‌های هنری تعیین می‌کند؛ مثل حدود شرعی در طنز، حدود شرعی در نشان دادن خشونت، در به کارگیری کودکان در نقش‌های نابهنجار در سینما، مساله مالکیت آثار هنری، مساله وقف آثار هنری، حدود شرعی پوشش در سینما و هنرهای تصویری و …. هنر نیز می‌تواند در نشان دادن حدود شرعی و دستورات الهی، به فقه کمک کند و بسیار تأثیرگذارتر از کتاب‌ها و منبرها باشد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه فقهای ما کمتر با هنر آشنا هستند و هنرمندان ما نیز کمتر با فقه آشنا هستند. این آشنایی و ارتباط متقابل می‌توانددر تولید آثار هنری متعالی اثرگذار باشد.

در جامعه شناسی هنر، نسبت امر اجتماعی با تولید اثر بررسی می‌شود

در ادامه محمد حسین دلال رحمانی جامعه شناس، استاد و پژوهشگر جامعه‌شناسی هنر و ادبیات بحثی در باب پژوهش در جامعه شناسی هنر ارائه داد و ارتباط جز با کل به عنوان اولین مساله فلسفه را مبنای جامعه شناسی هنر نیز برشمرد و گفت: در جامعه شناسی هنر، نسبت امر اجتماعی با تولید اثر بررسی می‌شود که نسبتی نیمه هوشیارانه است.

وی تصریح کرد: سه رویکرد، نقاط ثقل بیرون رفتن انسان از مرکز جهان بودند. نگاه داروین و کوپرنیک، که یکی زمین را از مرکز جهان بودن خارج کرد و دیگری انسان را از تافته‌ای جدا بافته بودن. دوم رویکردهای تاریخ‌نگر مثل مارکس و هگل، که انسان را موجودی متأثر از تاریخ دانستند. وسوم فروید که بیان کرد آن‌چه می‌اندیشیم، ثمره‌ی عقده‌های ماست و شرایط زندگی ما باعث می‌شود که به طرز خاصی بیاندیشیم.

رحمانی جامعه‌شناسی هنر را علمی برخاسته از جهانی دانست که در آن فرد انسان محور نیست و افزود: از نظر جامعه شناسی هنر و ادبیات، آثار ادبی و هنری، وجوه نااندیشه‌ای دارند که باید به آن‌ها و چگونگی تاثیرشان بر تولید اثر بپردازیم.

این استاد دانشگاه به بیان مثال‌هایی از فیلم‌های ابد و یک روز و مسخره‌باز پرداخت و جامعه‌شناسی هنر را رهایی بخش دانست و یادآورشد: جامعه شناسی هنر این امکان را فراهم می‌کند که آن چیزی که قرار است گفته شود به صراحت در بیاید.

پژوهش‌های تاریخ هنر بسترپیشرفت هنر را فراهم می‌کند

پارسایی نیز در باب تاریخ هنر خاطرنشان کرد: وظیفه پژوهش‌های تاریخ هنر، بررسی تاریخی هنرهای دیداری است. مساله این علم، کاوش در تلاش‌های انسان برای معنابخشی به زندگی است؛ چرا که هنر، تلاشی برای این معنابخشی است.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های تاریخی، روش‌ها و حدود گوناگونی وجود دارد، تصریح کرد: لازمه آغاز فرایند هنرمند شدن، تقلید است و تاریخ هنر این امر را میسر می‌سازد. در ادامه فعالیت یک هنرمند، آن‌چه بسیار اثرگذار است، بینامتنیت است. از نظر ما، هر اثر هنری شامل بینامتنیت بسیار است و تاریخ هنر این متن‌ها را در دسترس هنرمند قرار می‌دهد تا بینامتنیت در آثارش غنی‌تر شود.

نخستین نشست هنر اندیشی «سایه روشن» در شیراز برگزار شد

وی به معرفی آثار مهم تاریخ هنر در جهان، ایران و استان فارس پرداخت و ادامه داد: برگرفتگی‌های سبکی و مضمونی و چیزی که به آن «ترجمه» می‌گوئیم یعنی انتقال محتوا از یک اثر هنری به اثری دیگر در قالبی دیگر (مثل تبدیل متن داستانی به اثر سینمایی)، همگی از مسیرهای پیشرفت هنر است که پژوهش‌های تاریخ هنر امکان آن را فراهم می‌کند.

سه دوره تاریخی برای ظهور هنرمندان را بشناسیم

امین رضا نوشین استاد فلسفه هنر نیز در این نشست به فلسفه هنر پرداخت و گفت: ما سه دوره تاریخی برای ظهور هنرمندان داریم. دورانی که از افلاطون تا اواخر قرون وسطی است و هنرمند به مثابه حکیم فرزانه مطرح است. از عصر روشنگری تا نیمه‌های قرن بیستم که هنرمند به مثابه روشنفکر ظهور دارد و دوران معاصر که هنرمند را به مثابه سلبریتی می‌بینیم.

وی یادآور شد: افلاطون خیر را به هنر و زیبایی، دانایی و نیکویی تقسیم می‌کند و هنرمند را حکیم فرزانه‌ای می‌داند که با پشتوانه‌ی دانایی و نیکویی، هنر و زیبایی را انتقال می‌دهد. در عصر روشنگری در فرانسه و آلمان، هنرمند به عنوان روشنفکر ظهور می‌کند. هم حکیم و هم روشنفکر، با آگاهی و معرفت سر و کار دارند اما نوع نگاهشان متفاوت است؛ یکی متافیزیک را می‌بیند و دیگری تجربه و حس را. هنرمند به مثابه حکیم فرزانه، انسان‌سازی می‌کند و هنرمند به مثابه روشنفکر، اصلاحات اجتماعی ایجاد می‌کند.

وی گفت: اما در دوران معاصر و با گسترش و سلطه‌ی رسانه‌ها، ظهور هنرمند به مثابه سلبریتی را شاهد هستیم که اصولاً کاری با معرفت و آگاهی ندارد. او فقط با عواطف و احساسات خود و مخاطب سر و کار دارد و تنها قرار است که از راه هنر به شهرت برسد.

نوشین تاکید کرد: برای یک سلوک اخلاقی لازم است که انتخاب کنیم می‌خواهیم کدام یک از انواع هنرمند باشیم؟

در حاشیه این نشست، رضا طبیب زاده مدیر مرکز پژوهش‌های هنر و اندیشه ره‌آوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از کمبودهای فضای هنری از نظر ما، عدم وجود گفتمان و نگاه علمی است از این رو مرکز پژوهش‌های پردیس هنر و اندیشه ره‌آوین با هدف ایجاد گفتمان علمی در فضای هنری راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های این پردیس در دوسطح پیش بینی شده و در یک بخش فعالیت‌هایی با هدف شناسایی، جذب، رشد و توانمندسازی استعدادهای هنری طراحی شده و مرکز پژوهش‌ها که ذیل این پردیس هست درسطح دیگر به کاراندیشگانی می‌پردازد.

مدیر مرکز پژوهش‌های هنر و اندیشه ره‌آوین گفت: این پردیس چند ماهی است با حمایت ویژه حوزه هنری استان فارس وهمراهی معاونت آموزش وپژوهش این حوزه وهمچنین همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز و مدیریت سید مهدی موحد در فرهنگسرای رسانه شروع به فعالیت کرده است و سایر فعالیت‌های این پردیس بصورت رسمی از سال جدید آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اولویت‌ها و ظرفیت‌های این حوزه افزود: تا کنون چهار میز تخصصی شامل جامعه‌شناسی هنر به مدیریت محسن نقدی، شاعر و کارشناس ارشد علوم اجتماعی، فقه هنر به مدیریت رضا طبیب زاده، شاعر و روحانی، فلسفه هنر به مدیریت دکتر علی کلانی، دکترای فلسفه و استاد دانشگاه و تاریخ هنر به مدیریت مهدی پارسایی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و دانشجوی دکترای معماری در این مرکز برپا شده است.

طبیب زاده ابراز داشت: این مرکز برای دستیابی به اهدافش در تلاش برای تولیدات علمی پژوهشی، نشست‌ها و میزگردهای علمی، فراخوان پژوهش‌های علمی و نیز تولید محتوای آموزشی بر مبنای پژوهش‌های علمی است.

وی ادامه داد: سلسله نشست‌های هنر اندیشیِ «سایه روشن» نیزدر همین راستا تشکیل شده که اولین برنامه آن، با هدف طرح مسأله و فتح باب در دهه اول دی‌ماه ۱۴۰۰ در مجموعه‌ی پردیس هنر و اندیشه‌ی ره‌آوین برگزار شد.

مدیر مرکز پژوهش‌های هنر و اندیشه ره‌آوین گفت: در این نشست به «چیستی و چراییِ پژوهش‌های اندیشگانی در عرصه‌ی هنر» پرداختیم.

به گزارش مهر در پایان این نشست، برخی از حاضرین به بیان نقطه نظرات، پرسش‌ها و انتقادات خود درباره‌ی مسائل مطرح شده پرداختند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

حریق انبار بزرگ پوشاک و منسوجات در جاده قدیم کرج ۳ مصدوم داشت

حریق انبار بزرگ پوشاک و منسوجات در جاده قدیم کرج ۳ مصدوم داشت
2024-09-19T21:51:46+03:30
اسلامشهر- سخنگوی اورژانس استان تهران گفت: حریق انبار بزرگ پوشاک و منسوجات در جاده قدیم کرج سه مصدوم داشت.

حریق انبار بزرگ پوشاک و منسوجات در جاده قدیم کرج یک مصدوم داشت

حریق انبار بزرگ پوشاک و منسوجات در جاده قدیم کرج یک مصدوم داشت
2024-09-19T20:31:46+03:30
اسلامشهر- سخنگوی اورژانس استان تهران گفت: حریق انبار بزرگ پوشاک و منسوجات در جاده قدیم کرج یک مصدوم داشت.

نخستین زائران حج عمره از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اعزام شدند

نخستین زائران حج عمره از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اعزام شدند
2024-09-19T19:11:47+03:30
مشهد- رییس حج و زیارت خراسان رضوی گفت: نخستین زائران حج عمره در قالب سه کاروان خراسان رضوی و شمالی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به سرزمین وحی اعزام شدند.

تعامل و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی نقطه قوت برای حل مشکلات است

تعامل و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی نقطه قوت برای حل مشکلات است
2024-09-19T19:11:46+03:30
مشهد- استاندار خراسان رضوی گفت: رویکرد و مواجهه مدیران دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی در استان مثبت و در راستای برطرف کردن مشکلات است.

وحدت مسلمانان زمینه‌ساز ایجاد تمدن اسلامی است

وحدت مسلمانان زمینه‌ساز ایجاد تمدن اسلامی است
2024-09-19T18:58:27+03:30
مشهد- سخنران حرم مطهر رضوی با تاکید بر ضرورت اتحاد مسلمانان گفت: وحدت مسلمانان جهان زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

۳۴ هزار زائر از سراسر ایران از یادمان شهید بروجردی بازدید کردند

۳۴ هزار زائر از سراسر ایران از یادمان شهید بروجردی بازدید کردند
2024-09-19T17:45:13+03:30
ارومیه- مسئول یادمان شهید بروجردی در مرز تمرچین گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری تاکنون پذیرای بیش از ۳۴ هزار زائر بوده است.

پادگان شهید کاوه مهاباد به مرکز راهیان نور دفاع مقدس تبدیل می شود

پادگان شهید کاوه مهاباد به مرکز راهیان نور دفاع مقدس تبدیل می شود
2024-09-19T17:31:45+03:30
ارومیه- فرمانده سپاه مهاباد گفت:پادگان شهید کاوه به مرکز راهیان نور و نماد رشادت‌های دفاع مقدس تبدیل می‌شود.

کلاهبرداری ۳۰ میلیاردی با ترفند اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه در هرمزگان

کلاهبرداری ۳۰ میلیاردی با ترفند اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه در هرمزگان
2024-09-19T16:25:07+03:30
بندرعباس-فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری کلاهبردار خانمی که با ترفند اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام به بیش از ۳۰ میلیارد ریال کلاهبرداری از ...

خوراک یکی از اشتراکات ایران و مالزی است

خوراک یکی از اشتراکات ایران و مالزی است
2024-09-19T15:45:07+03:30
زنجان- سفیر مالزی در ایران گفت: خوراک یکی از اشتراکات ایران و مالزی است که می‌تواند موجب توسعه روابط بین دو کشور شود.

واردات اندک محصولات ایرانی به بنگلادش به دلیل ضعف ارتباط تجار

واردات اندک محصولات ایرانی به بنگلادش به دلیل ضعف ارتباط تجار
2024-09-19T15:45:06+03:30
زنجان- سفیر بنگلادش در ایران گفت: به دلیل نبود ارتباط مناسب بین تجار و فعالان اقتصادی اکنون مقدار کمی از محصولات کشاورزی ایران وارد بنگلادش می‌شود.

مدیران خانه محله‌ها باید افرادی توانمند و مورد وثوق مردم باشند

مدیران خانه محله‌ها باید افرادی توانمند و مورد وثوق مردم باشند
2024-09-19T15:31:45+03:30
کرج- استاندار البرز تأکید کرد: مدیران خانه محله‌ها باید افرادی توانمند و مورد وثوق مردم باشند تا با برقراری ارتباط درست بین مردم و مدیران در راستای حل مشکلات...

تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی

تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی
2024-09-19T15:05:08+03:30
کاشان - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس تصویب شد.

هشدار وقوع سیلاب در مازندران

هشدار وقوع سیلاب در مازندران
2024-09-19T14:51:51+03:30
ساری ـ کارگروه مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای مازندران نسبت به احتمال طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیر ها در استان هشدار داد.

اهمیت حل مسائل بانکی و ارزی برای توسعه روابط اقتصادی میان تجار ایران و هند

اهمیت حل مسائل بانکی و ارزی برای توسعه روابط اقتصادی میان تجار ایران و هند
2024-09-19T14:38:29+03:30
کرج- سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند گفت: حل مسائل بانکی و ارزی برای توسعه روابط اقتصادی میان تجار ایران و هند حائز اهمیت است.

برگزیدگان بخش ادبی کنگره بین المللی حضرت علی بن باقر(ع)معرفی شدند

برگزیدگان بخش ادبی کنگره بین المللی حضرت علی بن باقر(ع)معرفی شدند
2024-09-19T14:38:28+03:30
کاشان - مسئول کمیته ادبی کنگره بین المللی حضرت علی بن باقر(ع) گفت: برگزیدگان بخش ادبی این کنگره معرفی شدند.

قالیباف حرم مطهر حضرت علی بن باقر(ع) را زیارت کرد

قالیباف حرم مطهر حضرت علی بن باقر(ع) را زیارت کرد
2024-09-19T14:38:28+03:30
کاشان - رئیس مجلس شورای اسلامی حرم مطهر و نورانی حضرت علی بن باقر(ع) را زیارت کردند.

حل مشکلات مازندران نیازمند وفاق ملی است

حل مشکلات مازندران نیازمند وفاق ملی است
2024-09-19T13:58:29+03:30
ساری- نماینده ولی فقیه در استان مازندران بر لزوم داشتن وفاق ملی و استانی برای حل مشکلات فراروی استان تاکید کرد.

دستور توقف عملیات خاک‌برداری در حریم میدان نقش‌جهان صادر شد

دستور توقف عملیات خاک‌برداری در حریم میدان نقش‌جهان صادر شد
2024-09-19T13:45:08+03:30
اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از دستور توقف عملیات خاک‌برداری با ماشین‌آلات سنگین در حریم میدان نقش‌جهان خبر داد.

الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی ارتش/ حضور مؤثر در اقیانوس‌ها

الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی ارتش/ حضور مؤثر در اقیانوس‌ها
2024-09-19T13:45:08+03:30
بوشهر- فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق تجهیزات جدید به این نیرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حضور مؤثر در همه اقیانوس‌ها در دستور و اولویت کار ما قرار دارد.

دستگیری فیشینگ کار حرفه ای با ۱۲ میلیارد کلاهبرداری ‏

دستگیری فیشینگ کار حرفه ای با ۱۲ میلیارد کلاهبرداری ‏
2024-09-19T13:31:45+03:30
کرج- رئیس پلیس فتای البرز از شناسایی و دستگیری یک فیشینگ ‏کار حرفه‌ای با اعتراف به کلاهبرداری سایبری به ارزش ۱۲ میلیارد ریال خبر داد.

کشف انبار ۴۵۰ میلیاردی احتکار مواد غذایی در کرج

کشف انبار ۴۵۰ میلیاردی احتکار مواد غذایی در کرج
2024-09-19T13:18:27+03:30
کرج- فرمانده انتظامی استان البرز از کشف انبار احتکار مواد خوراکی ‏به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال در منطقه مهرشهر شهرستان کرج خبر داد.

استعلام اموال و دارایی در قوه قضاییه به ۴ دقیقه رسید

استعلام اموال و دارایی در قوه قضاییه به ۴ دقیقه رسید
2024-09-19T13:18:27+03:30
ایلام-رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: استعلام اموال و دارایی در قوه قضاییه به ۴ دقیقه رسیده است.

طمع دشمنان نسبت به دانشگاه به جهت اثرگذاری این نهاد علمی است

طمع دشمنان نسبت به دانشگاه به جهت اثرگذاری این نهاد علمی است
2024-09-19T12:51:51+03:30
قم- رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند منشا تحولات بزرگ در جامعه باشند، گفت: علت اصلی آن که دشمنان به دانشگاه طمع دارند، همین ...

شناور شدن ساعات کاری ادارات کرمانشاه در دو هفته اول مهر

شناور شدن ساعات کاری ادارات کرمانشاه در دو هفته اول مهر
2024-09-19T12:51:50+03:30
کرمانشاه- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه از شناور شدن ساعات کاری ادارات کرمانشاه در دو هفته اول مهر ماه خبرداد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش نوک پیکان نظام در عمق اقیانوس‌ها است

نیروی دریایی راهبردی ارتش نوک پیکان نظام در عمق اقیانوس‌ها است
2024-09-19T12:38:28+03:30
بندرعباس-فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی نوک پیکان نظام در عمق اقیانوس‌ها و خط مقدم حتمی به گفته فرماندهی معظم کل قوا...

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سلاح در کرمانشاه

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سلاح در کرمانشاه
2024-09-19T12:38:27+03:30
کرمانشاه- دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از انهدام باند سازمان یافته قاچاق سلاح و مهمات توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در کرمانشاه خبرداد.

۵۲۶ ویژه برنامه طی هفته دفاع مقدس در لرستان برگزار می‌شود

۵۲۶ ویژه برنامه طی هفته دفاع مقدس در لرستان برگزار می‌شود
2024-09-19T12:25:10+03:30
خرم‌آباد- فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان گفت: ۵۲۶ ویژه برنامه طی هفته دفاع مقدس در لرستان برگزار می‌شود.

مسلمانان در جهت تقویت وحدت اسلامی تلاش کنند

مسلمانان در جهت تقویت وحدت اسلامی تلاش کنند
2024-09-19T12:25:10+03:30
تبریز- رئیس عقیدتی سیاسی قرارگاه عملیاتی لشگر ۲۱ حمزه گفت: مسلمانان در جهت تقویت وحدت اسلامی تلاش کنند.

اجرای بیش از۲۶۰۰ برنامه همزمان با هفته دفاع مقدس در گیلان

اجرای بیش از۲۶۰۰ برنامه همزمان با هفته دفاع مقدس در گیلان
2024-09-19T12:25:10+03:30
رشت- معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان گفت: بیش از ۲۶۰۰ عنوان برنامه همزمان با هفته دفاع مقدس در گیلان اجرایی می شود.

بصیرت و هوشمندی مردم باعث خنثی شدن نقشه های پلید دشمنان می شود

بصیرت و هوشمندی مردم باعث خنثی شدن نقشه های پلید دشمنان می شود
2024-09-19T12:25:09+03:30
گرگان- جانشین فرمانده فراجا گفت: بصیرت و هوشمندی مردم باعث خنثی شدن نقشه های پلید دشمنان می شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)