میرنیوز

تخلف ۵ درصدی کلینیک‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی در توزیع متادون

تخلف ۵ درصدی کلینیک‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی در توزیع متادون 2021-12-16T11:57:35+03:30

دکتر بیتا میرزائی در نشست خبری که  در خصوص چالش‌های فراروی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: معتقدیم که همین ۵ درصد تخلف هم زیاد است اما متاسفانه در حال حاضر به‌جای اینکه این درصد کم تخلفات آسیب‌شناسی و روش‌های حذف آن طراحی شود با پررنگ کردن برخی تخلفات، کل خدمات درمانگران اعتیاد در حوزه درمان سرپایی اعتیاد زیر سوال برده شده است و این رویه منصفانه نیست.

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هشت سال از تاسیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی که به درمان سرپایی بیماران مبتلا به اعتیاد می‌پردازند، می‌گذرد. رویکرد درمان در این مراکز رویکرد کاهش آسیب است بدین معنی که هدف و غایت اصلی درمان اعتیاد، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد است؛ زیرا اعتیاد باعث آسیب‌های اجتماعی بسیاری مانند بزه، طلاق و... در جامعه می‌شود و امکان پذیر نیست در بیماری که سال‌ها مواد مصرف می‌کرده، بتوان با درمان کوتاه مدت برای همیشه مصرف مواد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را برطرف ساخت.

میرزائی با بیان اینکه اعتیاد منشاء چند عاملی دارد، گفت: عوامل مختلف زیستی، روانی، اجتماعی و... باعث پیدایش اعتیاد می‌شود بنابراین به منظور کنترل آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن بایستی روی تمام عوامل پیدایش اعتیاد کار کرد و قطعا این نوع درمان نیاز به زمان دارد. اعتیاد همواره با بیماری‌های مزمن مانند دیابت و پرفشارخونی مقایسه می‌شود زیرا درمان‌های طولانی و مداومی را می‌طلبد. همواره باید به این نکته توجه کنیم که اعتیاد را می‌توان کنترل کرد نه درمان. هر زمان گفته شد که بیماری دیابت برای همیشه درمان می‌شود آنجا می‌توانیم در خصوص اعتیاد نیز همین را بگوییم.

وی با بیان اینکه در درمان اعتیاد رویکردها و روش‌های درمانی متعددی وجود دارد، گفت: اعتیاد موضوع بسیار پیچیده‌ای است و هر فرد با دیگری متفاوت است و هنگام مراجعه بیمار با درنظر گرفتن تمام ابعاد جسمی، روانی، خانوادگی و شغلی وی بایستی تشخیص داده شود که کدام درمان مناسب است. در بدو پذیرش با بیماران مصاحبه انگیزشی انجام و موارد مختلف بررسی می‌شود؛ مثلا اینکه آیا بیمار از حمایت خانوادگی و شرایط روحی روانی لازم برای درمان سرپایی برخوردار است یا خیر. در موارد خاص لازم است که بیمار بستری شود اما در اغلب موارد وقتی شرایط روانی و حمایت‌های خانوادگی بیمار مناسب است درمان سرپایی می‌تواند بسیار موثر باشد. بیماران اینگونه غربال می‌شوند و وارد درمان نگهدارنده با رویکرد کاهش آسیب یا سم‌زدایی با رویکرد پرهیزمدار می‌شوند.

رئیس انجمن درمانگران اعتیاد خراسان رضوی افزود: در رویکرد کاهش آسیب یک درمان مزمن و طولانی مدت با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد انجام می‌شود. در طول مدتی که بیماران تحت درمان دارویی هستند فرصتی برای مباحث روان‌درمانی مهیا می‌شود. مطالعات و پژوهش‌ها در کل دنیا بیانگر آن است که اگر این روش به ‌صورت کامل همراه با برنامه‌های پیشگیری از عود انجام شود، احتمال برگشت به مصرف مواد کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص رویکرد پرهیز مدار یا سم‌زدایی کوتاه مدت، گفت: در این روش بیماران برای کوتاه مدت تحت درمان قرار می‌گیرند. بیماری‌ای که عوامل متعددی باعث پیدایش آن شده و سال‌ها فرد را درگیر خود کرده است با یک درمان کوتاه مدت برطرف نمی‌شود البته که گاهی روش‌های پرهیز مدار نیز روی برخی از بیماران با شرایط خاص جوابگو است.

میرزائی افزود: نتایج آخرین پژوهش‌ها در درمان اعتیاد بیانگر این است که درمان هرچقدر دراز مدت‌تر باشد، اثربخشی آن نیز بیشتر خواهد بود. درنتیجه به منظور اثر بخشی بیشتر به رویکرد کاهش آسیب در مراکز پرداخته شده است. این درمان طولانی مدت شامل دو بخش دارو درمانی و روان درمانی است که هر دو مورد باید به موازات یکدیگر پیش بروند.

وی درخصوص دارودرمانی در درمان اعتیاد گفت: در دارو درمانی با دونوع داروی تایید شده در کل دنیا به نام متادون و بوپرنورفین بیماران را تحت درمان قرار می‌دهند. به این داروها اصطلاحا داروی شبه‌مخدر گفته می‌شود و اینکه برخی می‌گویند این داروها مثل مواد مخدر هستند، اشتباهی فاحش و در تضاد با یافته‌های علمی است. مکانیسم اثر متادون و بوپره نورفین به گونه‌ای است که مصرف آن‌ها به تنهایی یا برای اولین ‌بار به هیچ‌وجه نمی‌تواند مدار پاداش مغزی که مولد وابستگی و اعتیاد است و نیاز به افزایش ترشح دوپامین در مغز دارد را فعال کند. بنابراین مصرف متادون برای اولین ‌بار بدون سابقه مصرف هیچ نوع مواد یا داروهای دیگر به خودی خود نمی‌تواند اعتیادآور باشد. در مراکز درمانی بیمار درکنار مصرف این داروها مورد روان‌درمانی فردی، گروهی و خانواده درمانی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی افزود: همانطورکه گفتیم اعتیاد مانند بیماری دیابت و پر فشارخونی است و نمی‌توان به ‌صورت ناگهانی دارو را قطع کرد چون با قطع دارو خطر عود وجود دارد مگر اینکه زمانی برسد که با روان‌درمانی و خانواده درمانی بیمار به شرایطی رسیده باشد که تیم درمان به همراه خود بیمار آمادگی کامل را برای کاهش تدریجی و قطع دارو را تشخیص دهند. تفاوت دیگر داروی متادون با مواد مخدر این است که بیمار یک داروی مطمئن که توسط کارخانه‌های داروسازی تولید شده و ناخالصی ندارد را زیر نظر پزشک مصرف می‌کند. این دارو مثل مصرف مواد اثرات سینوسی روی وضعیت روحی و جسمی بیمار ندارد، بنابراین بیمار به لحاظ خلقی و جسمی وضعیت ثابتی خواهد داشت و می‌تواند به وظایف اجتماعی، خانوادگی، شغلی و... به صورت کامل رسیدگی کند. فرد بیمار مرتبا اشتغال ذهنی برای تهیه و مصرف مواد دارد، اینکه مواد را از کجا تهیه کند و کجا مصرف کند اما بیماری که تحت درمان است با توجه به مشاوره پزشک و درمانگر دوز ثابتی از دارو برای او تعیین و تحت پایش مرکز درمانی مصرف خواهد شد .

وی درخصوص داروی متادون و بوپرنورفین گفت: داروها تولید داخل هستند، البته برخی مواد اولیه آن از خارج تهیه می‌شود. داروها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار می‌گیرند. دانشگاه این دارو را بین مراکز درمان سوء مصرف مواد و  بیمارستان‌ها جهت مصارف بیمارستانی توزیع می‌کند.

میرزائی افزود: فرد معتادی که داروی متادون به او می‌رسد در هرصورت از مصرف دارو سود می‌برد زیرا بجای مصرف مواد آسیب‌رسان، تزریق مواد و... دارو مصرف می‌کند. البته که بهتر است این مصرف دارو نیز در خارج از چرخه قانونی درمان نباشد و هرچه سریع‌تر بایستی وارد این چرخه شود تا تحت درمان با پکیج درمانی کامل قرار گیرد. بنابراین مصرف متادون به عنوان جایگزین مواد بسیار هم خوب است اما طبق نتایج مقالاتی که در کنگره علمی بین‌المللی اعتیاد در سال ۱۳۹۸ ارائه شد درصد افرادی که برای اولین ‌بار با مصرف متادون شروع کرده و سپس به مصرف سایر مواد پرداخته‌اند بسیار ناچیز و در حد صدم درصد بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰۰ مرکز درمان اعتیاد سرپایی در سطح کشور و ۶۵۰ مرکز در سطح مشهد وجود دارد، گفت: داروی مورد نیاز این مراکز به‌ صورت سهمیه‌بندی با فواصل حدود ۷۰ روز از سمت دانشگاه علوم پزشکی تامین می‌شود. مراکز موظفند با هربار دریافت دارو آمار مصرفی و پوکه‌های داروی مصرف شده دوماه قبل را تحویل دهند.

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی افزود: آمار مصرف دارو در سه مکان که شامل دفاتر روزانه، پرونده‌های بیماران و سامانه کشوری که توسط دانشگاه و وزارت‌ بهداشت و درمان کنترل می‌شود، ثبت می‌شود. متوسط سهمیه داروی متادون برای هر مرکز طبق پروتکل‌های کشوری حدود روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم برای هر بیمار است اما درمشهد متوسط دوز داروی متادون که تحویل داده می‌شود ۷۰ تا ۸۰ میلی‌گرم است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتیم در این مراکز یک پکیج درمانی با تعرفه مشخص وجود دارد و هرساله توسط شورای‌عالی بیمه تعرفه آن مشخص می‌شود و مراکز موظفند با تعرفه مصوب خدمات را به بیماران ارائه دهند و هزینه درمان اعتیاد در این مراکز همواره از هزینه مصرف مواد کمتر در نظر گرفته می‌شود تا مشوقی باشد برای ورود به درمان. در هر مرکز یک پزشک، روانشناس، پرستار، مددکار و مسئول پذیرش مشغول به کار هستند به طور متوسط حدود  ۴ تا ۵ نفر مشغول به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اعتیاد هستند.

میرزائی درخصوص میزان پذیرش بیمار در مراکز ترک اعتیاد گفت: هر مرکز تا سقف ۱۰۰ نفر سهمیه پذیرش بیمار تحت درمان با داروی متادون را دارد و حدود ۳۰ بیمار که با بوپرنورفین تحت درمان قرار می‌گیرند نیز می‌تواند داشته باشند. بنابراین در مشهد درحال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار بیمار مبتلا به اعتیاد در این مراکز تحت پوشش درمان هستند.

وی با بیان اینکه سه نهاد متولی درمان اعتیاد در کل کشور داریم، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی وسازمان بهزیستی نهادهای متولی درمان اعتیاد در کشور هستند. یک کمیته کشوری درمان اعتیاد و کاهش آسیب اجتماعی نیز در سطح کل کشور داریم که هرآنچه در رابطه با اعتیاد در سطح کشور بخواهد اتفاق بیفتد بایستی مصوبه این کمیته را داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی افزود: به‌جز این سه نهاد متولی سایر سازمان‌ها و نهادها مانند نظام پزشکی، شهرداری، سازمان زندان‌ها و...نیز در این کمیته عضویت دارند. تمام قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های نظارتی در این کمیته تدوین و ابلاغ می‌شود و طبق برنامه‌های ابلاغ شده کمیته استانی نیز در این خصوص وجود دارد. در این کمیته‌ها چک لیست‌های نظارتی تهیه و سطح بندی تخلفات انجام می‌شود و نتایج بازرسی‌های دوره‌ای در این کمیته‌ها کارشناسی شده و مطابق سطح‌بندی، احکامی برای مراکز صادر می‌شود .

وی درخصوص کلینیک‌های متخلف گفت: اگر مرکزی مرتکب قصور یا تخلفی شود، با آن برخورد می‌شود. قصور مربوط به عدم پیاده‌سازی درست پروتکل‌ها است اما تخلف یعنی تخلفات دارویی که محرز و اثبات شده بوده که منجر به لغو مجوز خواهد شد. اما اگر قصوری اتفاق بیفتد کسر سهمیه‌های ۳۰ درصدی و ۵۰ درصدی برای سهمیه‌دارو و همینطور تعلیق ۶ ماهه انجام می‌شود. درنظارت‌های انجام گرفته در سال‌های ۱۳۹۵ و۱۳۹۶ حدود ۶۰ کلینیک لغو مجوز شدند و در یک سال گذشته نیز ۴۵ مرکز لغو مجوز شده است. که سهم بازرسی‌های چند ماه اخیر در آن ۳۴ مرکز بوده است، به ‌عبارتی حدود ۵ درصد لغو مجوز در چند ماه اخیر در مشهد داشته‌ایم.

میرزائی خاطرنشان کرد: مافیای مواد مخدر سال‌ها در صدد حذف این مراکز درمانی و یا ایجاد چالش برای آن‌ها بوده است. مراکزی که در طول این سال‌ها ضربه زیادی به مافیای مواد مخدر زده‌اند. سال‌های اول که ۵ تا ۱۰ مرکز در مشهد وجود داشت بعضا با سلاح سرد و گرم به مراکز حمله می‌کردند و همکاران ما مورد تهدید قرار گرفته بودند. بعد از اینکه مراکز گسترده شدند حمله اتفاق نیفتاد و از راه‌های دیگری سعی کردند که مراکز را از چرخه درمان حذف و یا پزشکان را تهدید نموده یا مورد افترا قرار دهند. بنابراین برای حذف تخلفات بایستی در دو بخش کار کنیم یکی در حوزه نظارت و دیگری آگاه‌سازی جامعه است که به مردم اطلاع‌رسانی شود که زمانی که به مرکز درمان اعتیاد مراجعه می‌کنید چه خدماتی باید از آن مرکز بگیرید. نباید برای ۵ درصد مرکز متخلف، کل جامعه‌ درمانگرانی که برای کاهش آسیب ‌و درمان اعتیاد سال‌ها متحمل زحمات فراوان شده‌اند را زیرسوال ببریم.

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی افزود: این انجمن صادرکننده مجوز نیست و نمی‌تواند نظارت داشته باشد. مجوزها را وزارت بهداشت درمان و سازمان بهزیستی صادر می‌کنند و از سال ۱۳۹۷ صدور مجوزها در کل کشور و از سال ۱۳۹۳در مشهد بسته شد و اعلام کردند که تعداد مراکز کافی است و سیاست‌ها از آن سال‌ها روی کاهش تعداد مراکز و ارتقاء کیفیت بوده است. انجمن ما نیز با واحدهای نظارتی همکاری داشت و در سال ۱۳۹۵ همکاری نظارتی ما باعث تعطیلی ۵۰ مرکز شد. تعداد ۷۰۰ مرکز داشتیم که به ۶۵۰ مرکز کاهش یافت.

وی درخصوص آمار اعتیاد در شرایط فعلی گفت: نسبت خانم‌ها به مردان در اعتیاد براساس آمار نسبت ۱۰ به ۹۰ درصدی است یعنی ۹۰ درصد آقایان و ۱۰درصد خانم‌ها جمعیت کل افراد مبتلا به اعتیاد را شامل می‌شوند. میانگین سنی اعتیاد بین ۳۰ تا ۳۵ سال است که اخیرا کاهش یافته است. ارزیابی منطقه‌ای و تصادفی آمار اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری بهزیستی در کل کشور به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و آمار را جمع‌آوری و در اختیار مراجع تصمیم‌گیر قرار می‌دهند که همکاران ما در انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان نیز در انجام این طرح‌ها مشارکت داشته‌اند .

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)