میرنیوز
ساعت ۱۱ قبل از ظهر/ دروازه رشت قزوین
صدای انواع بوقها لحظهای قطع نمیشود و تاکسیها برای جلب یک مسافر سمفونی بدصدایی راه انداختهاند. حجم ترافیک خیابان امام خمینی قزوین بیشتر و بیشتر شده و نزدیک است که وارد چهارراه شود. ماشینها نیم متر، نیم متر، پیش میروند و از چشمان رانندهها بیاعصابی میبارد. با ورود اتوبوس شرکت واحد، رسماً چهارراه قفل میشود و بار ترافیک خیابان اثرش را روی خیابان اسدآبادی و بلوار شهید باهنر هم میگذارد.
راننده اتوبوس با مشقت در آن تنگنای خیابان باریک و ترافیک سنگین، اتوبوسش را میچپاند. ایستگاهش همان اوایل خیابان است. راننده اتوبوس با اوقات تلخی سر از پنجره بیرون میآورد و به سرباز راهور شکایت میکند که چرا دو- سه تا ماشین در این شرایط در ایستگاه رها شدهاند. سرباز راهور که لابد از صبح علیالطلوع در خیابان حضور داشته و رمقی ندارد، بیمعطلی حرکت میکند و کار مردم را راه میاندازد. از پشت بیسیمش صداهای خش داری به گوش میرسد؛ این خیابان دیگر ظرفیت ندارد...
پیاده به سمت چهارراه بازار حرکت میکنم، درست میگویند خیابان به این باریکی ظرفیت این حجم بار ترافیکی را ندارد. اما در همین خیابان باریک هم بعضی، خودروی خود را زیر تابلوی توقف مطلقاً ممنوع رها کردهاند. خیلی عجیب است. عجیبتر اینکه اتوبوسی که ذکرش آمد، باید از کنار اینها رد شود و برای هر ماشین یک ترمز بزند که برخورد نکند؛ جالب است بدانید که اگر برخورد کند مقصر است.
جلوتر میروم، همه اتومبیلها ایست کامل کردهاند، یک اتوبوس ایستاده و حرکت نمیکند، کنجکاو میشوم که علت چیست؛ یک راننده عزیز در جای خالی برای پارک جا نشده و بهصورت مورب اتومبیل خود را رها کرده است. حالا تا راننده پیدا شود و ماشین را بردارد احتمالاً ۳-۴ دقیقه طول میکشد. یک موضوع عجیب هم که این خیابان دارد، وجود بریدگی بر سر هر گاراژ و کوچه است. شاید ۱۰-۱۵ بریدگی دارد، به شکلی که هر خودرویی اراده کند از هرجایی دور میزند و بار ترافیک را سنگینتر میکند.
جلوتر پارکینگها قرار دارند که باز هم باعث ترافیک شدهاند. خودروها میخواهند داخل پارکینگ بروند و پارکینگ جا ندارد، مجبورند عقب برگردند و یا صبر کنند تا یک خودرو خارج شود، بدون ملاحظه، دقایقی یک خیابان اصلی را مسدود میکنند. یک راننده تاکسی میگوید که در ساعات شلوغی این مسیر کوتاه را باید ۲۰ دقیقه در ترافیک بمانیم.
به چهارراه بازار میرسم و حالا دیگر شلوغی جمعیت هم اضافه میشود. اغلب عابران پیاده برای قوانین راهنمایی اهمیتی قائل نمیشوند. مثلاً به قرمز بودن چراغ برای عابران بیتوجهاند و وارد خیابان میشوند و این هم قاعدتاً ترافیک را کند میکند. از آنجا به خیابان مولوی که برویم دیگر حرفی برای گفتن نمیماند. خیابان مولوی و خیابان شهید انصاری (کوروش) چون مرکز فروش انبوه مواد غذایی است، دائماً محل تخلیه بار و بارگیری است و ساماندهی به این وضعیت پیچیده مشکل مینماید. ولی حداقل باید فکری به حال خودروهای شخصی و گردشگران غیربومی کرد.
وارد خیابان سپه میشویم، قدیمیترین خیابان ایران که با مرمتهای صورت گرفته سر و شکل تاریخی به خود گرفته است. البته وجود وانتهای میوه فروش تا وسط خیابان و همچنین مثل همیشه پارک نادرست و یا بهصورت دوبل زیبایی این خیابان و روانی ترافیک آن را مورد خدشه قرار میدهد.
پلی که بهسوی بهشت نمیبرد
عصرهای پنجشنبه و جمعه بلوار جمهوری از میدان دفاع مقدس (فلکه انگور) غلغله میشود. همه دوست دارند در این بازه زمانی بر سر مزار عزیزانشان حاضر باشند و فاتحه بخوانند. اما باز هم بار سنگین ترافیک روی اعصاب است. راننده ماشین کناری میگوید: «این پل [امام رضا (ع)] رو برای چی ساختهاند آخه؟ بدتر باعث ترافیک شده...» این بارِ ترافیک ادامه دارد تا به خیابان رضوان یا همان وقفیات (ابتدای جاده فارسیان) برسیم.
تفریح جدید؛ ترافیک نوردی
اگر کسی در ساعات پیک ترافیکی اراده کند که از خیابان نادری شمالی به بازار برود با پرحجمترین ترافیک قزوین روبهرو میشود، بارها دیدهام که خیابان امام خمینی (ره) از سمت سبزهمیدان به بازار از شدت و بار ترافیک کاملاً قفل است اما مسیر برگشت آن خالی است و نمیدانم به چه علتی پیادهروهای این محور را عریض کردند و هندسه آن را طوری تغییر دادهاند که بعضی اتومبیلها به شکل نادرستی یک لاستیک را روی پیادهراه میاندازند و پارک میکنند و بیچاره اتوبوسی که میخواهد از آنجا عبور کند و بیچارهتر مردمی که پشت آن ترافیک متوقف میشوند. تابلوهای حمل با جرثقیل را در این خیابان و خیلی مکانهای دیگر میبینیم اما من تا به حال جرثقیلی ندیدهایم.
این قفل بودن خیابان امام از یک طرف، تجمع تاکسیها در ابتدای خیابان پیغمبریه و باریکی آن و مسدود شدن مسیر طالقانی از مدتها پیش باعث شده سنگینترین ترافیک را در مسیر نادری و حتی تا میدان میرعماد تجربه کنیم. ترافیکی که البته عدهای برایشان تبدیل به تفریح شده و دوست دارند مثل پاساژگردی بیایند ترافیک گردی. در افراطیترین وضع ترافیک گردی خیابان خیام وسط و خیام جنوبی را داریم که اغلب اوقات رسماً قفل است و معلوم است که کسی که آنجا میآید یا غریبه است یا برای ترافیک گردی آمده یا خانهاش آنجاست و چارهای ندارد.
برای اینکه ببینیم شهرداری و شورای شهر چه برنامهای برای کاهش ترافیک نقاط مخالف شهر قزوین دارد با مهدی مهدیخانی رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین به گفتوگو نشستیم.
هوشمندسازی حملونقل عمومی برنامه آتی شورای شهر
مهدیخانی در خصوص ترافیک قزوین به ایسنا میگوید: ترافیک شهری موضوعی نیست که به صورت جداگانه قابلیت بررسی داشته باشد. میبایست برای حمل و نقل به تمامی شهر توجه داشته باشیم و موضوعات مربوط به هم را در کنار یکدیگر ببینیم. با دقت در تمامی نقاط شهر میتوانید ببینید که موضوع ترافیک در همه جای شهر وجود دارد. قسمتی از این ترافیک شهر قزوین مربوط به سیاستهای دولت مبتنی بر واگذاری خودرو است و بخش دیگری از آن مربوط به عدم توسعهیافتگی خیابانهای قزوین است و این دو موضوع باید در کنار هم دیده شود.
وی در پاسخ به این سؤال که پروژه بازآفرینی سبزه میدان از جنبه ترافیکی به کجا خواهد رسید؟ بیان میکند: در مورد ترافیک میدان آزادی بهزودی جلسهای با حضور معاونت حملونقل و ترافیک و معاونت معماری و شهرسازی ونیز رؤسای سازمانهای نوسازی و بهسازی و خدمات طراحی شهرداری قزوین برگزار خواهد شد و در مورد نحوه بارگذاری خط جنوبی پروژه میدان آزادی تصمیمگیری خواهیم کرد. تمامی برنامهریزیها بر این اساس است که پروژه میدان آزادی تا شب عید نوروز به افتتاح و بهرهبرداری برسد.
ایسنا درباره ترافیک سایر محورها میپرسد و این مسئول اظهار میکند: در مورد سایر محورها میبایست معاونت محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین توضیح دهند اما یکی از مطالبات اساسی شهروندان راهاندازی پارکینگ در هسته مرکزی شهر قزوین است که به دلیل عدم توسعه کمی این پارکینگها معضل ترافیک در بخش مرکزی قزوین تشدید شده است. قسمتی از بودجه سال ۱۴۰۱ به همین موضوع و یافتن سرمایهگذار برای توسعه پارکینگها در بخش مرکزی شهر اختصاص خواهد یافت.
وی تصریح میکند: در حوزه هوشمندسازی در موضوع مسائل ترافیک نیز موارد متعددی در برنامه چهار سال آتی شهرداری دیده شده است. از جمله این موارد تصویب قوانین و تسهیلات برای استفاده کنندگان از حمل و نقل پاک و ارائه کنندگان سرویسهای نوین و هوشمند شهری، استفاده از کارت پارکها و پارکینگهای هوشمند، راهاندازی خدمات موقعیتیابی ناوگان حملونقل شهری بر بستر موبایل است.
مهدیخانی میگوید: همچنین در موضوعات گسترش و هوشمندسازی حملونقل عمومی، موضوعات پرداختهای الکترونیکی از محل کارت شهروندی و با استفاده از کدها QR، استفاده از ناوگان بهینه اتوبوس و تاکسی، طراحی و توسعه بسترهای موبایلی و الکترونیکی جهت سفرهای درونشهری و در آیندهای دورتر استفاده از خودروهای هیبریدی بهجای ناوگان فرسوده تاکسی در دستور کار قرار دارد. علاوه بر تمامی این موارد جایگزینی خودروها و ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و تاکسیرانی با خودروهای جدید و با سوخت مناسب و توسعه خطوط حمل و نقلی نیز به صورت پیوسته انجام خواهد شد.
سیاست شهرداری محدودسازی خودروهای شخصی در مرکز شهر است
شیما زرآبادیپور، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: با توجه به غیرممکن بودن تعریض معابر در محودوه سبزهمیدان، شیوههای جایگزین مختلفی پیشنهاد دادهایم که اجرای طرح ترافیک و محدودسازی ساعات تردد وسایل نقلیه شخصی و همچنین تغییر مد حملونقل عمومی در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان آزادی ازجمله آنهاست که پس از بررسی و انتخاب از بین این پیشنهادها از جانب مجموعههای بالادستی، برنامه نهایی برای مدیریت ترافیک این محدوده تهیه و اجرایی خواهد شد.
وی گفت: برای حل معضل ترافیک خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل سبزهمیدان تا بازار و حدفاصل دروازه رشت نیز راهاندازی پایانه شمال، جنوب، شرق و غرب شهر در دستور کار قرار دارد. در این راستا یکی از برنامههای ما تغییر محل ایستگاه تاکسیهای بینشهری ۲۲ بهمن است تا ترافیک در این محدوده بهبود یابد. ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای شخصی در حدفاصل چهارراه ۲۲ بهمن تا بازار جزو دیگر برنامههای ماست و جایگزینی وسایل حملونقل کوچکتر و سریعتر بهجای اتوبوس بخش دیگری از این برنامهها را تشکیل میدهد.
این مسئول خاطرنشان میکند: بخش زیادی از ترافیک محدوده بلوار جمهوری از میدان دفاع مقدس تا ابتدای خیابان رضوان ناشی ممنوعیت برگزاری مجالس ترحیم در مساجد و در نتیجه برگزاری مراسم در آرامستانهاست که به دلیل ورود حجم زیادی از خودروهای شخصی به معابر یاد شده و نبودِ امکان تعریض آن، ترافیک افزایش یافته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه ورود وسایل نقلیه سنگین از سوی پلیس راه کنترل و از سوی پلیس راهور اعمال قانون نمیشود، ورود این وسایل نقلیه به شهر سبب بینظمی و تأثیر منفی بر ترافیک میشود که مواردی نظیر بارگیری و باراندازی این خودروها در برخی معابر از جمله خیابان شهید انصاری بر شدت بینظمی و ترافیک اضافه میکند.
وی تصریح میکند: انسداد محور نسیم شمال، ورود این خودروها به داخل شهر را افزایش داده که با بازگشایی آن در آیندهای نزدیک، بخشی از این مشکل حل خواهد شد. با وجود اینکه ایجاد مسیر انحرافی برای ترافیک و هزینهکردن برای آن در راستای انسداد مسیر به منظور بهسازی نسیم شمال، جزو وظایف شهرداری نیست، هماهنگی لازم برای تردد وسایل نقلیه سنگین از مسیر انحرافی جایگزین نسیم شمال صورت گرفت اما همچنان ورود آنها به شهر و تردد در سطح آن بهراحتی انجام میشود؛ چراکه اعمال قانون توسط پلیس صورت نمیگیرد.
زرآبادیپور بیان میکند: سیاست شهرداری محدودسازی حضور خودروهای شخصی در محدوده مرکزی شهر است و ساخت پارکینگ در هسته مرکزی با این سیاست تناقض دارد. با این حال به واسطه وجود برخی کاربریهای خاص نظیر مراکز درمانی در مرکز شهر، با سرمایهگذارانی که در این محدوده زمین داشته باشند، برای ساخت پارکینگ همکاری و مشارکت خواهیم داشت.
این مسئول در پایان ضمن اشاره به چابک سازی حمل و نقل عمومی ندارید در قزوین، خاطرنشان کرد: تغییر مد حملونقل در خیابان امام خمینی (ره) از اتوبوس به وسایل نقلیه کوچکتر و سریعتر، در دستور کار است؛ ضمن اینکه اعمال قانون، همراهی و همکاری مردم برای خودداری از پارک غیرمجاز و دوبل و در مجموع احترام به قوانین و فرهنگ ترافیک میتواند تا حد زیادی در رفع مشکل مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا، در موضوع کاهش ترافیک شهر قزوین مسئولان، کارشناسان و مدیران شهری راهکارهای مختلفی ارائه میدهند اما اگر مردم قانونمدار باشند و به قوانین ترافیکی در شهر توجه داشته باشند، کمتر از خودروهای تک سرنشین و شخصی استفاده کنند، به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و البته وسایل نقلیه پاک توجه بیشتری داشته باشند و در نهایت اعمال قانونهای ترافیکی برای متخلفان به درستی صورت بگیرد؛ بخش مهمی از مشکلات ترافیکی شهر قزوین مرتفع خواهد شد بدون اینکه نیاز به ساختن پلها، جادهها و پارکینگهای متعدد باشد.
گزارش از حسین وحیدی قزوینی
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
دفترمقام معظم رهبری در قم از تلاشهای هیئت خادم الرضا(ع)تقدیر کرد
وزیر کشور: سرمایه گذاری داخلی و خارجی مولفهای مهم برای توسعه است
مسمومیت ۱۲ نفر با گاز مونوکسیدکربن در استان مرکزی
مازندران مهد ورزش است؛ کسب ۲۸۰ مدال در سال جاری
وزیر کشور: سرمایه گذاری داخلی و خارجی مولفه ای مهم برای توسعه است
اقدامات دشمنان خیال باطل است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
صدورحکم بینالمللی علیه سران صهیونیست آرزوی چندین ساله بشریت بود
دستور دستگیری سران رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه آنها است
کشف لاشه یک قلاده پلنگ در سمنان؛ محیط زیست تائید کرد
فرهنگ بسیج نسخه شفابخشی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور
هر کسی با تلاش شبانهروزی مشکلی از مردم را برطرف کند بسیجی است
دستور دستگیری سران رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه آنهاست
بسیج فراتر از تفکرات و گرایشهای جناحی در ایران است
ریشه گرانیهای بیضابطه بررسی شود
ناکامی آدم ربایان در کرمانشاه با هوشیاری اپراتور پلیس
امام جمعه قزوین: اعضای باندهای فساد نباید در قزوین مسئولیت بگیرند
ادامه انسداد جاده کرج- چالوس تا ۱۰ آذرماه
پاسخ قاطع به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام ضروری است
ضرورت شکلگیری هرچه بیشتر حلقههای صالحین بسیج در سرزمین آفتاب
امام جمعه شیراز: خواستار تحقق انتظارات رهبر انقلاب از دولت چهاردهم هستیم
دولت توجه ویژه به سفره و معیشت مردم داشته باشد
امام جمعه رشت: رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال است
امام جمعه اصفهان: ایثار شهدا الگویی برای جوانان نسل جدید است
امام جمعه اهواز: کمک به مردم غزه و لبنان باید تداوم یابد
فرهنگ بسیج از مرزهای ایران به سراسر جهان رسیده است
خداحافظی آیت الله اسلامی از امامت جمعه تاکستان
حادثه رانندگی در محور دامغان_فولاد محله جان یک نفر را گرفت
صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه «لاهه» اقدامی بجا بود
انفجار منزل مسکونی در رشت ۶ مصدوم بر جا گذاشت