میرنیوز
علیاکبر چراغیان در گفتوگو با ایسنا افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار دانشآموز با 1300 معلم در ۱۷۰ مدرسه و ۷۰۰ کلاس درس شهرستان تحصیل میکنند.
وی با اشاره به وضعیت مدارس مختلط در بردسکن اظهار کرد: به جز مدارس شهری در اکثر مدارس روستایی به دلیل کمبود دانشآموز در هر پایه مجبور میشویم دانشآموزان را با هم ادغام کنیم.
مدیر آموزش و پرورش بردسکن تصریح کرد: پراکندگی روستاها و وسعت شهرستان موجب شده تا ۱۷۰ مدرسه داشته باشیم؛ در صورتی که آمار مدارس شهرهای اطراف نصف بردسکن است. پراکنده بودن مدارس به علت وسعت شهرستان موجب شده تعداد مدارس با توجه به جمعیت دانشآموزان در مقایسه با سایر شهرستانها بیشتر باشد و همین امر موجب به وجود آمدن هزینههای زیاد برای آموزش و پرورش بردسکن شده است.
وی در ادامه از کمبود معلم در شهرستان بردسکن خبر داد و گفت: هر چند کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری با استفاده از ظرفیت بازنشستگان و نیروهای خرید خدمات آموزشی جبران شد اما هنوز بیش از ۱۰۰ نفر فرهنگی فقط برای قسمت آموزش باید به کارگیری کنیم.
قادر به ایجاد عدالت آموزشی نیستیم
چراغیان با بیان اینکه برای قسمت خدمات هم با کمبود نیروی انسانی مواجهیم، تصریح کرد: یکی از نگاهها در سند تحول بنیادین ایجاد عدالت آموزشی است که هر مدیری باید در این خصوص فعالیت داشته باشد.
مدیر آموزش و پرورش بردسکن افزود: هر چند عدالت آموزشی از اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت است ولی با کمبود اعتبار و نیروی انسانیِ موجود، نمیتوان عدالت آموزشی را برقرار کرد.
وی گفت: به رغم افزایش نرم کلاسها، از سویی با کمبود معلم مواجه هستیم، وضعیت موجود ما را مجبور کرده تا برای جبران برخی کمبودها چند کلاس را با هم ادغام کنیم. به عنوان مثال در روستای رسن آخرین و غربیترین روستای بردسکن ۲۲ دانشآموز با یک معلم مشغول به تحصیلند؛ در حالی که اگر بخواهیم عدالت آموزشی را اجرا کنیم باید ۲ معلم داشته باشند.
وی عنوان کرد: فاصله ۷۵ کیلومتری این روستا با شهر و فاصله ۱۵ کیلومتری با دهستان درونه موجب شده معلمان تمایل به کار در این روستا نداشته باشند. در حال حاضر یک معلم از همان درونه به روستای رسن در رفت و آمد است.
دولتهای قبلی در تلاش برای کوچکسازی بودند اما این کار در آموزش و پرورش معنا ندارد
مدیر آموزش و پرورش بردسکن بیان کرد: هر چند دولتهای قبلی در تلاش برای کوچکسازی بودند اما این کار در آموزش و پرورش معنا ندارد و نمیشود این طرح را در این سازمان اجرا نمود.
چراغیان ادامه داد: در اداره آموزش و پرورش پستهای با نام بسیار داریم، به عنوان مثال علیرغم اینکه طی سالهای گذشته پستهایی را به عناوین مختلف از جمله کارشناس نهضت، ذیحسابی و... تعریف کردند اما کارشناس آن تا زمانی که در اداره آموزش و پرورش باشد پست مربوط به همان فرد است وقتی هم که بازنشسته شود این پست از بین میرود و باید فرد دیگری کارهای نفر قبلی را انجام دهد با این تفاوت که دیگر کارشناس پست ذیحسابی نیست اما همان کار را انجام میدهد و این از جمله مشکلات است.
وی تصریح کرد: هر چند پستهای با نام به معضلی تبدیل شده است، از سویی به خاطر اختلاف حقوقی که وجود دارد متأسفانه معلمان استقبال نمیکنند که برای ادامه فعالیتشان به خود اداره آموزش و پرورش بیایند.
مدیر آموزش و پرورش بردسکن مطرح کرد: وقتی معلمی ادامه خدمتش را در خود اداره سپری کند مبلغ قابل توجه حدود یک میلیون تومان از حقوقش کم میشود و این موجب شده برخی از بخشهای کارشناسی اداره خالی بماند.
وی گفت: اگر بخواهیم عدالت آموزشی در مدارس ایجاد شود باید در حوزه ستادی هم این عدالت صورت گیرد ولی اکنون اینگونه نیست و از سویی آموزش و پرورش هم دیگر نمیتواند کاری انجام دهد.
میز و صندلی ۶۰ درصد مدارس فرسوده است
مدیر آموزش و پرورش بردسکن در ادامه کمبود اعتبار برای خرید تجهیزات و تعمیرات را از جمله مهمترین مشکلات دانست و گفت: میز و صندلی ۶۰ درصد مدارس این شهرستان فرسوده است.
چراغیان همچنین از تخریبی بودن ۴۰ درصد مدارس بردسکن خبر داد و افزود: برای بازسازی این مدارس نیازمند تخصیص اعتبار به خصوص مشارکت خیرین هستیم.
وی گفت: برای رفع کمبودها، مقاومسازی مدارس فرسوده و یا حتی تعویض و به روزآوری تجهیزات، میز و صندلی نیازمند کمک و مشارکت خیران برای این منطقه محروم هستیم. مدارس بسیاری در شهرستان داریم که به دلیل فرسوده بودن و یا نبود دانشآموز قابل استفاده نیستند، البته برخی از این مدارس را به دهیاریها و یا دیگران اجاره میدهیم.
وی در ادامه از کمبود مشاور در مدارس بردسکن به نسبت جمعیت دانشآموزی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حضور مشاوران بسیار حائز اهمیت است اما در این خصوص با کمبود مواجه هستیم. از ۱۷۰ مدرسه فقط در ۲۰ یا ۳۰ مدرسه مشاور داریم و باقی مدارس از داشتن مشاور محروم هستند.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرما وسایل گرمایشی حدود ۸۵ درصد مدارس استاندارد است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تصادف در اتوبان کرج- قزوین دو فوتی و دو مصدوم بر جا گذاشت
نیم ضریح حرم حضرت علی (ع) در البرز رونمایی شد
ماموریت ناوگروه ۸۶ نقطه عطف تاریخ دریایی جمهوری اسلامی است
ترافیک در برخی نقاط آزادراهی البرز سنگین است
۲ شهید گمنام در رشت تشییع و خاکسپاری می شوند
تصادف تریلی و اتوبوس در محور گرمسار_آرادان/ ۲۰ نفر مصدوم شدند
تصویربرداری از یک قلاده «گربه پالاس» در «تنگه واشی» فیروزکوه
شهر زنجان سومین مرکز سرد کشور ثبت شد
استان کرمان مملو از فرصتهای خوب برای رشد و توسعه است
کلنگ زنی مزرعه پنل خورشیدی در گمیشان
برگزاری راهپیمایی جمعههای خشم در سراسر خوزستان
برخورد کامیون حمل شیر و پراید در خراسان شمالی۲ مجروح داشت
۲ شهید گمنام در رشت تشییع و خاکسپاری می شود
وزیر میراث فرهنگی: توسعه زیرساخت های گردشگری؛ «بوموسی» قطب گردشگری داخلی می شود
تردد در راه های مازندران روان است
برنامههای هشتاد و هفتمین سالگرد شهادت آیتالله مدرس تشریح شد
مقرّ «کنفدراسیون کبدی آسیا» در ایران افتتاح میشود
زیرگذر حرم مطهر رضوی تبدیل به رواقهای موضوعی میشود
املش لرزید
وزیر میراث فرهنگی: سهم پایین ایران از گردشگری؛ فقط ۴۰ درصد آثار باستانی ثبت شده است
قدرت جبهه مقاومت سبب شکست صهیونیستها و آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد/ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
اعتکاف کانون تربیت نسل جهادی و احیا کننده مساجد است
اختلاف مسوولان رژیم صهیونیستی با آمریکا سبب آتش بس در لبنان شد
صادرات نفت و میعانات گازی تداوم می یابد؛ توان بارگیری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت در شمال
تبدیل ایران به هاب انرژی؛ سوآپ نفتی احیا می شود
تکلیف «هاشمی» به مدیران حوزه کشاورزی برای تدوین برنامه ۶ ماهه
دستگیری یک عضو شورای شهر گلستان؛ ۲کارمند شهرداری و ۲ دلال هم بازداشت شدند
تصویب منطقه گردشگری سبب جهش در کلاردشت می شود
ارسال کمکهای مردمی توسط آستان قدس رضوی به مردم مظلوم لبنان