میرنیوز

بیابان‌زایی، دردی به جان زمین‌های خلیل‌آباد

بیابان‌زایی، دردی به جان زمین‌های خلیل‌آباد 2021-12-06T07:15:54+03:30

با این وضع به‌ زودی باید منتظر رسیدن خط بیابان به شهر خلیل‌آباد باشیم؛ حتی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان اعلام کرده ۹۰ درصد خلیل‌آباد متاثر از فرسایش بادی و شرایط بیابانی است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست خلیل‌آباد در همین خصوص به ایسنا گفت: بیش از ۸۸ هزار هکتار از وسعت شهرستان خلیل‌آباد مستعد جابه‌جایی خاک توسط باد است.

سعید شفیعیان مساحت کانون‌های گرد و غبار شهرستان خلیل‌آباد را ۳۵ هزار هکتار از وسعت ۱۷۶ هزار هکتاری منطقه اعلام نمود و افزود: عمدتا این کانون گرد و غبار جزو کانون‌های با شدت متوسط معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده‌ترین کانون گرد و غبار خلیل‌آباد در قسمت جنوبی شهرستان و در دهستان کویر واقع شده، برای حفظ و پایداری کانون گرد و غبار با اجرای طرح‌های مدیریتی مانند کنترل چرا، مبارزه با بوته کنی و جلوگیری از قطع درختان تلاش می‌شود.

دبیر کارگروه مقابله با گرد و غبار شهرستان خلیل‌آباد عنوان کرد: مقابله با پدیده گرد و غبار مانند بسیاری دیگر از مشکلات زیست‌ محیطی نیازمند فعالیت جمعی و بین بخشی است؛ اگر چه کنترل و مقابله با بخشی از این کانون‌ها سابقه‌ای بیش از ۴۰ سال دارد ولی با توجه به شرایط اقلیمی که شهرستان دارد، این موضوع باید دائمی و مداوم باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اقتصاد شهرستان بر پایه کشاورزی است و بخش عمده‌ای از اشتغال و معیشت مردم با کشاورزی و باغداری به خصوص باغات انگور گره خورده، تنش‌آمیز شدن گرد و غبار می‌تواند این اقتصاد را به چالش بکشد. به همین دلیل نیاز به برنامه‌های پیشگیرانه در این خصوص احساس می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست خلیل‌آباد پوشش گیاهی را در کنترل گرد و غبار بسیار تأثیرگذار و با اهمیت دانست و گفت: به رغم اینکه خشکسالی‌ها و کاهش رطوبت خاک موجب شده پوشش گیاهی منطقه ضعیف شود، خاک هم به دلیل کاهش رطوبت مستعد فرسایش شده است.

دبیر کارگروه مقابله با گرد و غبار شهرستان خلیل‌آباد افزود: علاوه بر گرد و غبار موضوعاتی چون فرونشست زمین، تغییر اقلیم، شور شدن آب‌های زیرزمینی و خشکسالی جزو دیگر معضلات و مشکلات زیست‌محیطی شهرستان به شمار می‌رود.

۲۰ درصد از وسعت شهرستان خلیل‌آباد را کانون‌های گرد و غبار تشکیل می‌دهد

وی اظهار کرد: باید همه مردم و دستگاه‌ها نسبت به این معضلات و مشکلات که ممکن است در آینده نه چندان دور گریبانگیر اقتصاد و معیشت شهرستان شود، حساس باشند و برای راه حلی کلیدی و اساسی گام بردارند.

شفیعیان خاطرنشان کرد: شاخص‌ترین فعالیتی که در این خصوص می‌شود انجام داد، کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است؛ هر چند بسیاری از ادارات و نهادها در این خصوص برنامه‌هایی را تدوین نموده و حمایت‌های قانونی و تشکیلاتی انجام می‌شود اما باز هم نیاز به درک متقابل اجتماع و مردم است.

دبیر کارگروه مقابله با گرد و غبار شهرستان خلیل‌آباد با بیان اینکه شهرستان یک کانون گرد و غبار دارد که مناطق و روستاها نیز تحت تاثیر آن است، افزود: ۲۰ درصد از وسعت شهرستان خلیل‌آباد را کانون‌های گرد و غبار تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس آنچه اعلام شده بیشتر کانون‌های گرد و غبار با شدت کم و متوسط خراسان رضوی در شهرستان‌های خلیل‌آباد، بردسکن، کاشمر، سرخس، نیشابور، سبزوار، داورزن، مه‌ولات، تربت‌حیدریه، رشتخوار، بجستان، گناباد، خواف، تایباد و تربت‌جام پراکنده هستند.

شفیعیان افزود: با توجه به وسعت کانون گرد و غبار در شهرستان خلیل‌آباد برای مدیریت این وضعیت باید اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری به صورت گسترده انجام شود.

شفیعیان اظهار کرد: از آنجایی که خلیل‌آباد جزو شهرستان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار شناخته شده، دستگاه‌های متولی شهرستان در این خصوص تکالیفی بر عهده دارند که تجهیز مرکز بهداشتی درمانی به وسایل مراقبت‌های پزشکی مرتبط با بیماری‌های تنفسی، توسعه و نگهداری پوشش گیاهی شهرستان در حوزه منابع طبیعی و ایجاد کمربند سبز شهر توسط شهرداری از آن جمله است.

بیابان‌زایی، دردی به جان زمین‌های خلیل‌آباد
عکس از آرشیو

۹۰ درصد شهرستان متاثر از فرسایش بادی و شرایط بیابانی است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به لحاظ زمین‌شناسی شهرستان خلیل‌آباد بر سه قسمت کوهستانی، اراضی زراعی و باغات و همچنین مرتع و بیابان تقسیم می‌شود.

حمید ترابی افزود: در حال حاضر حدود ۲۵ درصد مساحت شهرستان را مناطق کوهستانی، حدود ۲۵ درصد را اراضی زراعی و باغات و ۵۰ تا ۶۰ درصد را مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: قبل از دهه ۵۰ تمام محور کاشمر به بردسکن را چون هیچ تاغ کاری انجام نشده بود، ماسه‌بادی و تپه‌های رسی تشکیل می‌داد که با کوچکترین باد گرد و غبار آن حرکت می‌کرد.

ترابی اضافه کرد: ۱۵ روستایی که در این مناطق بیابانی قرار داشتند نه تنها زندگی عادی‌شان را نمی‌توانستند داشته باشند بلکه کشاورزی و دامداری هم برای‌شان امکان‌پذیر نبود.

وی تصریح کرد: پس از اینکه کشور به کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی پیوست، از همان زمان کار در خلیل‌آباد هم شروع شد؛ به طوری که با کاشت گونه‌های تاغ که مقاوم به کم‌آبی، آفتاب و خشکی است، به صورت کمربندی از روستای نقاب آغاز و تا سمت روستای عظیم‌آباد بردسکن ادامه یافت و اطراف تمام ۱۵ روستایی که در این مسیر بود، تاغ کاری شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد با بیان اینکه از ۱۵۰ هزار هکتار مساحت شهرستان ۱۲۰ هزار هکتار آن ملی است، افزود: از ۷۰ هزار هکتار مساحت شهرستان که مرتعی و بیابانی است ۴۵ هزار و ۷۰۰ هکتار آن را کانون بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: این کانون‌ها از لحاظ شدت به سه تیپ تقسیم می‌شود؛ البته هر چند کانون درجه یک در شهرستان نداریم اما مساحت کانون فرسایش بادی درجه ۲ با شدت متوسط در خلیل‌آباد حدود ۱۲ هزار و ۲۵۰ هکتار و کانون بحرانی فرسایش بادی با شدت کم نیز ۳۴ هزار و ۶۲۵ هکتار است.

ترابی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد شهرستان متأثر از فرسایش بادی و ایجاد شرایط بیابانی است، گفت: یکی اصلی‌ترین اهداف پیش رو حفظ وضع مطلوب موجود است که در این راستا اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار تاغ‌زار تثبیت شده در شهرستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌ها، آفات، حریق و قاچاقچیان چوب و زغال حفظ وضعیت موجود برای ما بسیار حائز اهمیت است. هر چند حدود ۸۵ هزار رأس دام در شهرستان موجود است ولی فقط ۳۳ هزار و ۸۴۰ رأس دام معادل یک سوم کل دام منطقه مجوز و حق استفاده از مراتع را دارد.

ترابی با انتقاد از روند کند رسیدگی پرونده‌های متخلفان توسط دستگاه قضا عنوان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که قاچاق چوب را انجام می‌دهند، معتاد هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد چرای بی‌رویه و تخریب اراضی را بسیار آزاردهنده دانست و گفت: اصلی‌ترین راه مقابله با بیابان‌زایی گسترش پوشش گیاهی مرتعی و تاغ‌زارهاست.

ترابی در ادامه به وضعیت اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: حدود ۴۵ هزار هکتار در کوه سیاه و کوه فغان حوزه‌های آبخیز داریم که در ۲۳ هزار هکتار آن کارهای اجرایی شامل ۲۰ بند خاکی، ۱۲ مورد بند سنگی و ۱۲ مورد بند گاویونی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد حوزه‌های آبخیز در شمال شهرستان قرار دارد، تصریح کرد: تزریق هفت تا هشت میلیون متر مکعب روان‌آب به سفره‌های زیرزمینی و بالغ‌ بر ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی و آب شرب شهرستان از اثرات حدود ۴۵ هزار هکتار حوزه آبخیز در خلیل‌آباد است.

بیابان‌زایی، دردی به جان زمین‌های خلیل‌آباد
عکس از آرشیو

مرگ تدریجی زمین

همچنین یک کارشناس حفاظت خاک به ایسنا گفت: بیابان‌زایی به‌ عنوان تخریب سرزمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه مرطوب بوده که بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی به وجود می‌آید.

هادی معماریان افزود: اکوسیستم‌های سرزمینی خراسان رضوی و به خصوص منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در برابر شرایط بهره‌برداری نامناسب بسیار حساس و شکننده بوده و بالقوه یا بالفعل در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در منطقه کاشمر طی سال‌های اخیر به حدود ۱۲ هزار هکتار افزایش‌ یافته که همین موضوع در مورد بردسکن و خلیل‌آباد نیز صادق است.

معماریان با بیان اینکه خشکسالی دهه‌های اخیر به‌ عنوان عامل تشدیدکننده روند افزایشی بیابان‌زایی در منطقه عمل کرده، اظهار کرد: تحلیل روند خشکسالی هیدرولوژیک(آب زیرزمینی) منطقه نیز نشان می‌دهد سطح آب زیرزمینی در تمام چاه‌های مشاهده‌ای منطقه با نرخ میانگین حدود یک متر در سال افت داشته و بر اساس شاخص PSI کل دشت در شرایط خشکسالی آب زیرزمینی قرار گرفته است.

آینده منطقه ترشیز با افزایش شدت تغییر کاربری‌ها و تغییر اقلیم نگران‌کننده خواهد بود

این کارشناس آب و خاک گفت: نتایج پیش‌بینی‌ها بر اساس مدل جهانی GloSEM نشان می‌دهد آینده منطقه ترشیز با افزایش شدت تغییر کاربری‌ها و تغییر اقلیم نگران‌کننده خواهد بود و موجب افزایش معنادار فرسایش خاک تا پنج برابر میزان موجود می‌شود. این میزان بسیار بالاتر از آستانه تحمل فرسایش خاک در این منطقه است و عملا امنیت غذایی منطقه را به‌ شدت تهدید خواهد کرد.

قصه غم‏بار بیابان‌زایی در منطقه ترشیز با پدیده بسیار خطرناک و تهدیدکننده امنیت و حیات منطقه یعنی فرونشست به پایان خود نزدیک می‌شود؛ فرونشست‌ها و فروچاله‏‌ها آخرین مرحله بیابان‌زایی است.

هر چند بر اساس اعلام کارشناسان تغییر اقلیم و کاربری اراضی در آینده شدت فرسایش خاک را در منطقه ترشیز پنج برابر خواهد کرد اما راه حل برای حدی از جبران وجود دارد که شامل رعایت اصول توسعه پایدار، کشاورزی حفاظتی، آبخیزداری سازگار، تعیین الگوی بهینه کشت، مدیریت مشارکتی منابع و مصارف آب، مدیریت سبز شهری و فرهنگ‌سازی عمومی می‌شود.

امید می‌رود متولیان با انجام این اقدامات که نیازمند اعتبارات قابل توجهی است، بتوانند گام‌‎های محکم‌تری برای مقابله با پدیده شوم بیابان‌زایی بردارند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)