میرنیوز

نظر یک پژوهشگر محیط زیست درباره غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های شهری

نظر یک پژوهشگر محیط زیست درباره غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های شهری 2021-12-04T10:55:56+03:30

مجتبی طباطبایی در گفت و گو با ایسنا، گفت: امروزه مدیریت جمعیت حیوانات شهری بخصوص سگ‌ها و گربه‌ها به عنوان دانشی تخصصی در دنیا شناخته می‌شود، با این حال در ایران شاهد نظرات سلیقه‌ای و بدون توجه به نظر متخصصان جهانی و دستورالعمل‌های بین‌المللی هستیم و راهکارهای غیراخلاقی و غیرانسانی مانند جمع‌آوری و کشتار، یا ممنوعیت غذارسانی به عنوان روش‌های منسوخ شده‌ای شناخته می‌شود که نه‌ تنها به کاهش پایدار جمعیت این حیوانات کمکی نمی‌کنند، بلکه مشکلات جدی برای حیات‌وحش، سلامت و بهداشت جامعه و همچنین برنامه‌های کنترل هاری ایجاد می‌کنند.

طباطبایی افزود: سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) در فصل ۷.۷ از “دستورالعمل سلامت حیوانات خشکی‌زی” که در مورد کنترل جمعیت سگ‌های بی‌سرپست نوشته، بارها بر حفظ رفاه حیوانات تاکید کرده و در ابتدای فصل توضیح داده است که دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها تماماً بر اصول فصل ۷.۱ مربوط به رفاه حیوانات بنا شده است OIE در فصل ۷.۱ رفاه حیوانات را چگونگی شرایط زندگی یک حیوان توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد که یک حیوان در وضعیت رفاهی خوب قرار دارد اگر سالم و در آسایش باشد، به خوبی تغذیه شده باشد، ایمن و قادر به ابراز رفتارهای غریزی باشد و دچار وضعیت‌های ناخوشایند نظیر درد، ترس و عذاب نباشد.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان همچنین لازم می‌داند که پنج آزادی برای حیوانات به رسمیت شناخته شود که اولین مورد آزادی یا رهایی از گرسنگی، تشنگی و سوءتغزیه است(OIE,۲۰۱۶). تایلر و همکاران در پژوهشی در سال ۲۰۱۷ توضیح دادند که هرچند به لحاظ تجربی امکان کاهش جمعیت سگ‌ها با کاهش دسترسی آنها به منابع غذایی در مقالات علمی تائید نشده، اما اگر برفرض این اتفاق ممکن شود، باید سوءتغذیه شدید رخ داده باشد تا مرگ و میر وسیع ایجاد شده باشد، بنابراین کاهش دسترسی به منابع غذایی به منظور کاهش جمعیت این حیوانات، تخلف آشکار از دستورالعمل لازم‌الاجرای سازمان جهانی بهداشت حیوانات برای کشورهای عضو، از جمله ایران است.

این پژوهشگر اخلاق محیط زیست خاطرنشان کرد: علاوه بر این هیچ مقاله‌ علمی یا نمونه‌ موفقی در دنیا از امکان کاهش جمعیت با کاهش منابع غذایی وجود ندارد، ضمن اینکه ائتلاف جهانی مدیریت جمعیت حیوانات(ICAM) در دستورالعمل سال ۲۰۱۹ توضیح داده است که این کار غیراخلاقی و غیرانسانی بوده و خطری برای امنیت عمومی تلقی می‌شود، چراکه باعث افزایش زباله‌گردی سگ‌ها و انتقال بیشتر بیماری‌ها(Wright et al, ۲۰۲۱) و نیز افزایش رقابت و درگیری سگ‌ها بر سر منابع محدود و بالا رفتن احتمال درگیری با شهروندان می‌شود و در دستورالعمل سال ۲۰۲۱ نیز توضیح داده شده که کاهش دسترسی به منابع غذایی نمی‌تواند باعث کاهش جمعیت کل شود و صرفاً جمعیت ضعیف و بیمار قبلی جایگزین جمعیت ضعیف و بیمار جدید می‌شود و پرسه‌زنی و زباله گردی سگ‌ها و گربه‌ها را افزایش می‌دهد و نباید غذا ندادن ترویج شود، بلکه به جای آن باید غذارسانی مسئولانه تبلیغ و ترویج شود(ICAM,۲۰۱۹ &۲۰۲۱).

وی تأکید کرد: قطعا شکل فعلی غذارسانی در ایران با استانداردهای غذارسانی مسئولانه تفاوت زیادی دارد و فرهنگ‌سازی و ترویج شکل صحیح غذارسانی لازم است. OIE در نشست رفاه حیوانات و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، برای همراه کردن اهداف توسعه پایدار با مدیریت جمعیت سگ‌ها، دستورالعمل ۲۰۱۹ ICAM را پیشنهاد داد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۱ نیز سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAO) با همکاری سازمان جهانی حفاظت از حیوانات(WAP) و انیستتو سلامت ملی ایتالیا(IZSAM) نشست‌های متعددی با متخصصان جهانی، با شرکت سازمان بهداشت جهانی(WHO)، سازمان جهانی بهداشت حیوانات(OIE)، ائتلاف جهانی مدیریت حیوانات(ICAM) و دیگر سازمان‌های معتبر بین‌المللی عضو این ائتلاف، برگزار کرد که نتیجه‌ی این نشست‌ها در "گزارش مدیریت جمعیت سگ‌های فائو- نشست متخصصین" آمده است؛ در این گزارش صراحتا امکان کنترل جمعیت با حذف فیزیکی و یا ممنوعیت غذارسانی رد و توضیح داده شده که حتی اگر قرار باشد زباله‌های قابل خوردن در دسترس سگ‌ها کاهش پیدا کند(چرا که باعث ابتلا به بیماری می‌شود) لازم است حتماً منابع غذایی جایگزین فراهم شود(FAO, ۲۰۱۴).

طباطبایی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته‌ دنیا نه‌تنها نسبت به حفظ رفاه حیوانات بی‌توجه نیستند، بلکه به واسطه "قوانین حمایت از حیوانات" که چندین دهه پیش تصویب کرده‌اند با متخلفین برخورد قانونی می‌کنند.

وی افزود: هرگونه مقایسه بین ایران و کشورهای پیشرفته بدون لحاظ کردن این تفاوت بزرگ، یعنی فقدان قانون حمایت از حیوانات در ایران نامعقول است. بر طبق منابع علمی و اصول مدیریت جمعیت حیوانات شهری، کشورها یا مناطقی مجاز به روش جمع‌آوری و انتقال به پناهگاه هستند که دیگر با جمعیت زیاد حیوانات شهری مواجه نیستند و منابع تولید این حیوانات را کنترل کرده‌اند، در این کشورها دیگر غذارسانی در محل انجام نمی‌شود، چون کلونی‌های این حیوانات کنترل شده‌اند، حال ممکن است در برخی از این کشورهای پیشرفته(و نه تمام آنها و نه حتی اکثر آنها) به دلایل مشخص غذارسانی منع شود، با این حال این کار به رفاه حیوانات صدمه‌ای نمی‌زند، چراکه با توجه به کنترل شده بودن جمعیت، جایگزین‌های مناسب و انسانی وجود دارد، در غیر این صورت ممنوعیت غذارسانی وجود نخواهد داشت.

این پژوهشگر اخلاق محیط زیست ادامه داد: زمانی که منابع مولد جمعیت کنترل نشده است و با جمعیت زیاد مواجه باشیم، هرگونه جمع‌آوری یا حذف فیزیکی(کشتار، یوتاناز و...) هیچ کمکی به کاهش جمعیت نمی‌کند، و در چنین شرایطی جمع‌آوری در پناهگاه‌های مملو از سگ، صرفا ما را با مشکل هزینه‌های سرسام‌آور مواجه می‌کند در عین حال قلمروی خالی شده، خیلی زود از سگ‌های جدید پر می‌شود.

وی افزود: مدیریت جمعیت حیوانات شهری مبانی و اصول مشخصی دارد و عموم کشورهای موفق در این زمینه مسیر مشخصی را طی کرده‌اند؛ هیچ کشوری وجود ندارد که بدون "قانونِ حمایت از حیوانات" موفق به کنترل جمعیت حیوانات بی‌سرپرست شده باشد و همچنین هیچ نمونه موفقی از امکان کاهش جمعیت با جمع‌آوری، کشتار یا کاهش دسترسی به منابع غذایی در دنیا گزارش نشده است(Smith et al,۲۰۱۹). از همه مهمتر، این برنامه‌های غیرانسانی عملاً امکان موفقیت هرگونه برنامه کنترل هاری را از بین می‌برند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازند(Taylor et al, ۲۰۱۷).

وی گفت: کشورهایی مانند پاکستان، رومانی، میانمار، عربستان، ایران، جمهوری آذربایجان، صربستان و... از جمله کشورهایی هستند که سال‌ها با تخطی از اصول رفاه حیوانات سازمان جهانی بهداشت حیوانات و بدون داشتن قانون حمایت از حیوانات با روش‌های غیرانسانی و غیراخلاقی هرگز موفق به کنترل جمعیت حیوانات شهری نشده‌اند و اگر بنابر مقایسه باشد، نباید کورکورانه و مقلدانه مرحله‌ پایانی کار کشورهای موفق را ببینیم و اقدامات بسیاری که در قانون‌گذاری، آموزش و فرهنگسازی، واکسیناسیون، عقیم سازی و... را که چندین دهه پیش طی کرده‌اند نادیده بگیریم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: برنامه‌ اصولی و انسانی مدیریت جمعیت حیوانات شهری، ضمن کاهش معنادار جمعیت این حیوانات، رفاه آنها و سطح سلامت و بهداشت جامعه را افزایش و خطرات تهدید کننده حیات وحش را کاهش می‌دهد. ایران تاکنون هرگز برنامه‌ی اصولی مدیریت جمعیت سگ‌ها را اجرا نکرده است. در این میان هرگونه بزرگنمایی یا اعلام آمارهای ساختگی در مورد خطر سگ‌ها یا گربه‌ها نمی‌تواند روش‌های غیرانسانی و ناکارآمد آزموده شده و منسوخ شده در دنیا را موجه کند. ارائه‌ راهکارهای غیرعلمی و سلیقه‌ای نه ‌تنها ناموفق و موجب اتلاف وقت و بودجه، بلکه باعث ظلم به حیوانات، افزایش آسیب به حیات وحش و به خطر افتادن سلامتی و جان شهرندان می‌شود.

منابع:

•          FAO. ۲۰۱۴. Dog population management. Report of the FAO/WSPA/IZSAM expert meeting - Banna, Italy, ۱۴-۱۹ March ۲۰۱۱. Animal Production and Health Report. No. ۶. Rome

•          Smith, L. M., Hartmann, S., Munteanu, A. M., Dalla Villa, P., Quinnell, R. J., & Collins, L. M. (۲۰۱۹). The Effectiveness of Dog Population Management: A Systematic Review. Animals : an open access journal from MDPI, ۹(۱۲), ۱۰۲۰. https://doi.org/۱۰.۳۳۹۰/ani۹۱۲۱۰۲۰

•          The International Companion Animal Management coalition (ICAM) (۲۰۱۹), “humane dog population management guidance”.

•          Taylor, L. H., Wallace, R. M., Balaram, D., Lindenmayer, J. M., Eckery, D. C., Mutonono-Watkiss, B., ... & Nel, L. H. (۲۰۱۷). The role of dog population management in rabies elimination—a review of current approaches and future opportunities. Frontiers in Veterinary Science, ۴, ۱۰۹.

•          The International Companion Animal Management coalition (ICAM) (۲۰۲۱), “ICAM position statement: Dog and cat population management and changing resource availability”.

•          World Organisation for Animal Health (OIE) (۲۰۱۶). – Terrestrial Animal Health Code, ۲۴th Ed. OIE, Paris.

•          Wright N, Subedi D, Pantha S, Acharya KP, Nel LH. The Role of Waste Management in Control of Rabies: A Neglected Issue. Viruses. ۲۰۲۱ Feb ۱;۱۳(۲):۲۲۵. doi: ۱۰.۳۳۹۰/v۱۳۰۲۰۲۲۵. PMID: ۳۳۵۳۵۷۱۸; PMCID: PMC۷۹۱۲۸۲۵.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)